American Express

Degenen die ik en met een AMEX kaart klagen allemaal over hoe moeilijk bruikbaar het hier is in België, omdat veel handelaars het niet willen aanvaarden (owv de hoge kosten die AMEX doorrekent). Ik zou nooit een AMEX kaart zelf bestellen, tenzij mijn werkgever ofzo mij er één zou aanbieden.
 
Amex is vooral nuttig voor mensen die op jaarbasis minstens een paar maanden in de USA vertoeven en daar heel het land moeten rondvliegen..
Ik ken er zo een paar en voor hen hangen er wel voldoende voordelen aan vast om de prijs te rechtvaardigen (720€/jaar voor ne platinum, net geen 200€/jaar voor ne gold, maar daar heb je niet de lounge en fast track voordelen op de luchthavens mee).
Hier in België/Europa? Waanzinnig overprijsd tegenover wat MasterCard/visa kan aanbieden...
 
Over kredietkaarten en USA gesproken. Toch wel gek wat voor voordelen je daar allemaal krijgt in vergelijking met hier. Enorm interessante sign up bonussen, hoge cash back, air miles, etc.
Blijf me daarover verbazen.
Hier krijg je hoogstens 1-2% cashback. Toch wel triestig.
 
Ik heb een AMEX van miles en more. Kost mij 90 euro per jaar denk ik.
In de winkel kan ik hem niet zo vaak gebruiken ( IKEA bv nu wél, vroeger niet) maar online kan ik hem wel vaak gebruiken. Al dan niet in samenwerking met Paypal.

Heb die kaart voornamelijk zodat mijn mijlen niet vervallen bij miles&more :) . En geen limiet is ook wel handig als je eens enkele grote aankopen hebt. Perfecte klantenservice ook trouwens.
 
Over kredietkaarten en USA gesproken. Toch wel gek wat voor voordelen je daar allemaal krijgt in vergelijking met hier. Enorm interessante sign up bonussen, hoge cash back, air miles, etc.
Blijf me daarover verbazen.
Hier krijg je hoogstens 1-2% cashback. Toch wel triestig.
Heel eenvoudig....

Een (héél) groot gedeelte van de
Amerikaanse kredietkaarthouders zien hun kredietkaart(en) als geld.

Limieten worden volledig uitgemaxed en dan worden er nieuwe kaarten aangevraagd om andere kaarten dan mee terug te betalen (toch het maandelijkse minimum zodat hun kredietscore mooi hoog blijft).

Met interesten van 11% tot over de 20% is dat een zeer lucratieve business voor de kredietkaart maatschappijen.
De kaarten met de meeste "rewards" hebben gelijk ook de hoogste interest rates.

Gecombineerd met hun whacko systeem van credit score, waarbij hoe meer kredieten dat je hebt die correct worden afbetaald, al dan niet met geld van andere kredieten, je een hogere score geeft, wat het nemen van dan nog meer kredieten weer makkelijker maakt.

Tot dat de carrousel ten einde loopt, er achterstallen komen, en de kredietverleners achter hun centen komen.
En tegen Amerikaanse debt collectors zijn deurwaarders en incasso bedrijven hier echt wel doetjes!

De kredietkaartmaatschappijen ginder maken daar enorm veel geld uit, véél meer dan hier waar een groot percentage van de kaart gebruikers netjes het volledig gebruikte bedrag aflossen elke maand (en de kredietkaart maatschappij bijna niets aan je verdient buiten het kleine transactiepercentage dat de handelaar betaalt).

Wat hen dus aanspoort om alle mogelijke truken uit de kast te halen om zoveel mogelijk kaarten te slijten!

Ginder kom je echt gezinnen tegen waar beide partners werken en 1 van de twee inkomens integraal wordt gebruikt om de interesten op al de uitstaande kredietkaartschulden te betalen!
 
Heel eenvoudig....

Een (héél) groot gedeelte van de
Amerikaanse kredietkaarthouders zien hun kredietkaart(en) als geld.

Limieten worden volledig uitgemaxed en dan worden er nieuwe kaarten aangevraagd om andere kaarten dan mee terug te betalen (toch het maandelijkse minimum zodat hun kredietscore mooi hoog blijft).

Met interesten van 11% tot over de 20% is dat een zeer lucratieve business voor de kredietkaart maatschappijen.
De kaarten met de meeste "rewards" hebben gelijk ook de hoogste interest rates.

Gecombineerd met hun whacko systeem van credit score, waarbij hoe meer kredieten dat je hebt die correct worden afbetaald, al dan niet met geld van andere kredieten, je een hogere score geeft, wat het nemen van dan nog meer kredieten weer makkelijker maakt.

Tot dat de carrousel ten einde loopt, er achterstallen komen, en de kredietverleners achter hun centen komen.
En tegen Amerikaanse debt collectors zijn deurwaarders en incasso bedrijven hier echt wel doetjes!

De kredietkaartmaatschappijen ginder maken daar enorm veel geld uit, véél meer dan hier waar een groot percentage van de kaart gebruikers netjes het volledig gebruikte bedrag aflossen elke maand (en de kredietkaart maatschappij bijna niets aan je verdient buiten het kleine transactiepercentage dat de handelaar betaalt).

Wat hen dus aanspoort om alle mogelijke truken uit de kast te halen om zoveel mogelijk kaarten te slijten!

Ginder kom je echt gezinnen tegen waar beide partners werken en 1 van de twee inkomens integraal wordt gebruikt om de interesten op al de uitstaande kredietkaartschulden te betalen!
Nooit gesnapt waarom je je zo in de schulden zou willen werken, want op die manier kom je er op een of andere manier toch.
 
Nooit gesnapt waarom je je zo in de schulden zou willen werken, want op die manier kom je er op een of andere manier toch.
Heel typisch Amerikaans.

Gemiddelde kredietkaart schuld (per kredietkaarthouder) was in 2020 dik over de 5000$.
En dat was een stevige daling tegen 2019 waar ze nog over de 6000$ zaten.

Ongeveer 120 miljoen Amerikanen hebben een kredietkaart, en die kredietkaarten hebben een gezamenlijke schuld van 920 Milliard US$ (waar een deel openstaande balans is die nog geen schuld is of gaat worden omdat het nog in de eerste maand zit).

Op 47% van de kaarten wordt maandelijks enkel het minimum verplichte terugbetaalbedrag betaald....

Cash Cow!
 
Heel typisch Amerikaans.

Gemiddelde kredietkaart schuld (per kredietkaarthouder) was in 2020 dik over de 5000$.
En dat was een stevige daling tegen 2019 waar ze nog over de 6000$ zaten.

Ongeveer 120 miljoen Amerikanen hebben een kredietkaart, en die kredietkaarten hebben een gezamenlijke schuld van 920 Milliard US$ (waar een deel openstaande balans is die nog geen schuld is of gaat worden omdat het nog in de eerste maand zit).

Op 47% van de kaarten wordt maandelijks enkel het minimum verplichte terugbetaalbedrag betaald....

Cash Cow!
Is dat ook niet "typisch" Amerikaans omdat dit gewoon bij ons niet kan? Bij de aanvraag van een kredietkaart wordt er toch steeds een controle gedaan? Voor zover ik me kan herinneren toch. En maar goed ook, er zouden zich serieus wat mensen in nesten werken.
 
De verklaring zal wellicht in die richting gezocht moeten worden. Blijft wat zuur aanvoelen, maar goed, als je dan inderdaad ziet hoeveel miserie achter dat model steekt in de VS...
Ik las zonet ook dat interchange fees (lees: merchant fees) in de VS een stuk hoger liggen, dus om die reden alleen al een veel winstgevender model daar.

Tja.
Sorry voor thread hijack trouwens
 
Is dat ook niet "typisch" Amerikaans omdat dit gewoon bij ons niet kan? Bij de aanvraag van een kredietkaart wordt er toch steeds een controle gedaan? Voor zover ik me kan herinneren toch. En maar goed ook, er zouden zich serieus wat mensen in nesten werken.
Pas op, er zijn ook voldoende mensen hier die veel op krediet kopen hoor. Waarom gaan mensen naar een Cofidis denk je?
Wie koopt er een wasmachine met een media markt MasterCard denk je? Dat is gewoon hetzelfde als in America.
 
Pas op, er zijn ook voldoende mensen hier die veel op krediet kopen hoor. Waarom gaan mensen naar een Cofidis denk je?
Wie koopt er een wasmachine met een media markt MasterCard denk je? Dat is gewoon hetzelfde als in America.
Yup, maar veel gelimiteerder...

In Amerika gaan ze véél verder in het uitdelen van kredieten, en de risico's beperken ze via torenhoge interesten en zeer extreme incassopraktijken bij achterstallen.
Men houdt er hoog aan de vrijheid van de mensen, de overheid moeit zich er niet mee, kredietscores worden hoofdzakelijk bijgehouden door drie grote privé bedrijven (wat bij ons door de nationale bank gebeurt).
Als de bank denkt dat ze aan u kunnen verdienen dan wandel je buiten met uw krediet(kaart).

En een lage kredietscore is meestal geen groot probleem bij het verkrijgen van kredieten, ze zullen alleen héél duur worden!

Hier zijn de Cofidissen en Leenmans toch al redelijk aan banden gelegd...

Federaal hebben ze zelfs geen maximum intrest rate, wel op staatsniveau, maar dat kan bijvoorbeeld in Colorado tot 45%/jaar zijn!!!
 
Laatst bewerkt:
Yup, maar veel gelimiteerder...

In Amerika gaan ze véél verder in het uitdelen van kredieten, en de risico's beperken ze via torenhoge interesten en zeer extreme incassopraktijken bij achterstallen.
Men houdt er hoog aan de vrijheid van de mensen, de overheid moeit zich er niet mee, kredietscores worden hoofdzakelijk bijgehouden door drie grote privé bedrijven (wat bij ons door de nationale bank gebeurt).
Als de bank denkt dat ze aan u kunnen verdienen dan wandel je buiten met uw krediet(kaart).

En een lage kredietscore is meestal geen groot probleem bij het verkrijgen van kredieten, ze zullen alleen héél duur worden!

Hier zijn de Cofidissen en Leenmans toch al redelijk aan banden gelegd...

Federaal hebben ze zelfs geen maximum intrest rate, wel op staatsniveau, maar dat kan bijvoorbeeld in Colorado tot 45%/jaar zijn!!!
De toestanden in America zijn dan ook te gek voor woorden.
Maar zelfs hier in België is er niks wat je in feite niet op krediet kan kopen. Vaak zonder enige check van solvabiliteit. Interestvoeten meestal nog vrij ok. Maar het blijft wel zo dat je maandelijks het geld er moet leggen, dat vergeten veel mensen wel eens.

Persoonlijk koop ik ook veel met de visa. Maar het is soms toch schrikken hoe snel je aan 1000€ zit. Voor ons is dit terugbetalen nu geen probleem. Maar ik snap wel hoe sommige zich hier aan laten vangen.
 
Hier heb je ook een verschil tussen de kredietkaarten.
Sommige betaal je gewoon de maand nadien je volledige bedrag, en sommige werk je meer zoals Amerikaanse, met een maandelijkse afbetaalsom (flex payments noemt dat dan)
 
Hier heb je ook een verschil tussen de kredietkaarten.
Sommige betaal je gewoon de maand nadien je volledige bedrag, en sommige werk je meer zoals Amerikaanse, met een maandelijkse afbetaalsom (flex payments noemt dat dan)
In België gebruiken we eigenlijk foutieve namen, in Amerika niet.

Ginder heb je Charge cards en Credit cards.
De eerste moet je netjes op het einde van je maandelijkse periode betalen.
De tweede hebben wat wij hier flex payments noemen. Minimum bedrag terug te betalen en op uitstaand krediet betaal je interest.

Dus wanneer je in Amerika leest over credit card debt, dan gaat het wel degelijk enkel over uitstaande bedragen op kaarten met "flex payments".

Dus wat wij hier in België kredietkaarten noemen zijn het eigenlijk niet altijd. Hier noemen ze dat dan weer kredietkaarten met uitgestelde debitering.
Banken zijn zelfs niet verplicht om de NBB te raadplegen om er zo eentje te geven aan je, alhoewel sommigen het wel doen. Keytrade alvast niet, zij vragen enkel een minimum bedrag op je rekening voor goedkeuring (en een loonfiche voor de gold kaart indien je loon niet op die rekening gestort wordt, gelijk tussen de 3000 en 5000€ limiet).
 
klopt, Argenta doet het ook zo, toen ik men limiet destijds wou verhogen zeiden ze ook "dan moet je wel een groter bedrag ook vast hebben staan op je rekening".
 
Ik had een Amex gold kaart van mijn werkgever en eigenlijk stront kaart buiten USA wordt deze in meeste landen niet aanvaardt.

Meeste van mijn colleges en mezelf gebruikten onze eigen kredietkaarten voor het werk en dan rebursen.

Snap nog altijd niet de keuze voor AMEX buiten USA.
 
Ik had een Amex gold kaart van mijn werkgever en eigenlijk stront kaart buiten USA wordt deze in meeste landen niet aanvaardt.

Meeste van mijn colleges en mezelf gebruikten onze eigen kredietkaarten voor het werk en dan rebursen.

Snap nog altijd niet de keuze voor AMEX buiten USA.
Amerikaans bedrijf? :)

Ik had dat ook bij mijn vorige werkgever. Heel nuttig voor buitenlandse reizen, quasi geen nut in België. Wel veel punten mee gespaard...
 
Terug
Bovenaan