Als volwassene thuis blijven wonen?

Te zien of dat 30 minuten doorrijden is of van die 30 minuten 20 minuten in de file staan is. Want dat laatste is veel vermoeiender , dan kan je beter met de fiets gaan.

Zou wel 30 minuten zo goed als doorrijden zijn
Die 30 minuten kunnen mentaal wel de moeite zijn om uw werkdag af te sluiten. Goed muziekje op en 30 minuten ontstressen van uw werk.

Mijn woon werk is 15 km, maar door de slechte verbinding duurt dit met de auto 30 minuten. Met de fiets is de verbinding beter en doe ik er ook 30 minuten over ( meestal sneller)

Bijkomend moet je binnen de 30 minuten terug thuis zijn? Toen mijn kinderen kleiner waren moest ik voor half 5 thuis zijn. De vrouw begon dan met werken en de kinderen waren te klein om alleen gelaten worden (praktijk van de vrouw is wel in huis). Die ritjes waren voor mij de meest stressvolle activiteit van de dag. Nu ze ouder zijn, komt het niet meer op een half uur, waardoor ik meer kan ontspannen tijdens de rit.

Soms lees je zo artikels van veertigers of ouder die nog altijd thuis wonen en nooit het ouderlijk huis verlaten hebben zonder een reden (ziekte, ziekte van ouder,…). Dan denk ik: is dat oke? Gezond?
Het is een maatschappelijke idee. Vroeger, voor WO2 en zeker voor de industriële revolutie was het heel normaal om met verschillende generaties onder 1 dak te wonen. Het is vooral na WO2 dat het het ideaalbeeld is ontstaan van het standaardgezin als ouders+kinderen die een aparte woning moesten hebben, waarschijnlijk ook door stijgende welvaart die dat makkelijker maakte.

Maar het lijkt me dus zeker niet ongezond of onnatuurlijk en ik vermoed dat er redelijk wat mensen zijn die alleen wonen omwille van een maatschappelijk ideaalbeeld en niet omdat dat ze gelukkiger maakt.

Terug
Bovenaan