Alloo bij de Verkeerspolitie (2025)

Diene flik met zijn grijs haar en bril (weet zijn naam niet direct) is nogal arrogant en hautain vind ik in zijn manier van doen.. Ik zou mij moeilijk kunnen inhouden om die niet te antwoorden.

Ik vind ze allemaal behoorlijk hautainer geworden tov eerste seizoen.
Ik blijf wel kijken omdat verkeer mij sowieso wel boeit maar jammer dat we altijd naar dezelfde popo’s en streek moeten zien.
Afwisseling zou veel beter zijn.

Zijn inderdaad steeds dezelfde soort overtredingen en plekken die terugkomen, iets meer afwisseling zou wel boeiend zijn. De stukken dat Luk zijn typische vragen afdreund spoel ik standaard door, waardoor je best snel door een aflevering heen bent. Voel eigenlijk ook geen enkele positieve chemie tussen al die agenten, moet tof samenwerken zijn.

Abdel is toch wel mijn favoriet. Altijd heel correct, maar er kan ook een grapje vanaf. Duncan is inderdaad minder 'likeable', maar wel een goeie flik.

Het zijn inderdaad dezelfde inspecteurs die ze volgen, omdat je het natuurlijk ook als persoon moet zien zitten dat Alloo je die periode volgt. Om dan bij elke vaststelling ermee geconfronteerd worden dat hij jouw sanctie, op een weliswaar ludieke wijze, onderuit wil halen. Waar de geverbaliseerde note bene bij staat.
Uiteraard kiezen de betrokkenen inspecteurs ervoor om aan het programma mee te werken, maar stel nu voor dat ze jou zouden volgen in jouw job? Er zullen dan ongetwijfeld op een bepaald moment ook wel momenten zijn dat je net iets minder spontaan op beeld kan staan.

Eén van de taken van de inspecteurs die ze uitvoeren zijn overtredingen vaststellen en daar de gepaste sanctie aan geven.
Ik begrijp dan ook wel de houding die hier als “hautain” omschreven is. Sommige overtredingen worden gedaan waarvan je denkt “doet die er nu om of niet”. En dat is zo continu. En ik kan mij goed inbeelden dat dit soms wel heel frustrerend is. Er zit ook weinig normbesef meer in die personen die een overtreding begaan. Wees gewoon correct en geef je fout toe als die effectief zo is in plaats van in het oneindige te discussiëren. En maar tevergeefs uitleggen waarom net zij zich niet aan het verkeersreglement moeten houden. Da’s voor iedereen lastig. Iedereen zal nu toch al ondertussen wel weten dat je een intrekking van je rijbewijs riskeert als je je gsm in de hand hebt of door alcohol of een andere drug geïntoxiceerd zich in het verkeer begeeft?

Beroepsmatig verleen ik als externe partij af en toe advies bij controles van politie en/of VLABEL. Die uitvluchten die je daar hoort zijn dan ook altijd, maar dan ook altijd dezelfde. Alles is altijd nog maar net gebeurd of net defect. Vrachtwagenchauffeurs met jaren ervaring weten plotseling niet meer dat ze een geldig rijbewijs moeten hebben, hoe ze een tachograaf moeten gebruiken, hoe rij en rusttijden te respecteren, hoe een lading te zekeren, hoe de technische staat van hun voertuig te controleren en ga zo maar door. Ik kan je verzekeren, die controleurs en inspecteurs van VLABEL en politie en dergelijke krijgen wat te zien en vooral wat te horen van die personen en voertuigen die ze controleren.

Zie eens naar die controle van die taxi in aflevering 7.
Chauffeur geeft aan net geen twee jaar taxichauffeur te zijn. Dan weet je onderhand wel hoe het werkt denk ik dan. De verplichte registratie van zijn ritten naar Chiron is al 5 jaar van toepassing. Toch geeft hij aan niet te weten hoe het werkt, maar weet wel dat zijn printer niet gaat. En dit naar eigen zeggen al dagen. Het papier is op. Iets waar klaarblijkelijk die man dagen aan een stuk niet in slaagt, een rolletje papier in het printertje steken, lukt wonderwel in een relatief korte tijdsspanne als er een controle van de politie is…

Laatst bewerkt:
Inderdaad klopt. Ondertussen weet ik zijn naam.. Duncan ;)

Ik vind zelf juist dat die heel correct overkomt en best wel redelijk in zijn manier van doen. Minder hautain dan die Bart die praat alsof hij een thesaurus heeft ingeslikt - in de laatste aflevering kwam hij wel een heel stuk sympathieker over (met die BMW moto-liefhebber)

Wat me wel opvalt, zoveel volk dat geen Nederlands, Engels of Frans spreekt - dan kan je je toch nooit integreren en blijf je een soort van toerist die in het beste geval nog via vertaling van een smartphone kan communiceren.

Wat me wel opvalt, zoveel volk dat geen Nederlands, Engels of Frans spreekt - dan kan je je toch nooit integreren en blijf je een soort van toerist die in het beste geval nog via vertaling van een smartphone kan communiceren.
Welkom in de B2C wereld! :)
Da’s tegenwoordig ongelooflijk. En nog kwaad worden als je ze niet verstaat…

Die Bart valt ook wel mee ze. Maar wat hem betreft is het veel interessantere tv om iets uit te zenden waar hij een boete geeft en zijn uitleg doet dan gewoon ergens een waarschuwing.

Echt hé, ik was daarnet in een HyperCarrefour, ik heb daar 10 verschillende talen horen praten denk ik, maar Nederlands was er niet bij.
Eentje ervan probeerde het nog tenminste bij een TV verkoper, maar buiten zoveel inch en zoveel inch verstond je er niets van.

Echt hé, ik was daarnet in een HyperCarrefour, ik heb daar 10 verschillende talen horen praten denk ik, maar Nederlands was er niet bij.
Eentje ervan probeerde het nog tenminste bij een TV verkoper, maar buiten zoveel inch en zoveel inch verstond je er niets van.
Omdat mensen onderling geen Nederlands spreken wil daarom nog niet zeggen dat ze geen Nederlands kunnen.

Als Bart u tegenhoud weet je al 100% een boete komt, die zal niet stoppen voor hem iets gevonden heeft.. Wat een triest figuur Alé kijk 5 min later heeft hem effectief eens niks gevonden dat is een unicum

Laatst bewerkt:
Als Bart u tegenhoud weet je al 100% een boete komt, die zal niet stoppen voor hem iets gevonden heeft.. Wat een triest figuur Alé kijk 5 min later heeft hem effectief eens niks gevonden dat is een unicum
Goh, 't is natuurlijk wat ze beslissen van uit te zenden ook hé. Hoeveel materiaal zou er in zijn geheel gefilmd zijn? Dan zal het voor Alloo altijd wel interessanter zijn om zoiets uit te zenden dan 5 minuten controle waarbij alles gewoon in orde is.

Ik denk dat dit vooral een perceptieprobleem is.
Ik heb het liefst van al dat een persoon in zijn beroep z’n taken zo goed als mogelijk uitvoert. Een kok maakt zo lekker mogelijke gerechten klaar, de ruitenwasser werkt zo streeploos mogelijk en de oncoloog behandelt de patiënt zo goed mogelijk.
Behalve blijkbaar als iemand een controlerende functie heeft. Dan moet het precies minder nauwgezet of je bent een “triest figuur”?
Het is onder andere de taak van een inspecteur van de dienst verkeer om controles te doen en indien nodig en binnen het wettelijk kader inbreuken vast te stellen.
Je kan Bart toch maar moeilijk verwijten zijn werk te goed te doen…

Ok maar nu krijg je wel alleen het verhaal, ze geven bijna nooit waarschuwingen en alleen maar boetes en dan denken de mensen die klote politie is alleen uit op boetes!

Ok maar nu krijg je wel alleen het verhaal, ze geven bijna nooit waarschuwingen en alleen maar boetes en dan denken de mensen die klote politie is alleen uit op boetes!
Het programma is er in de eerste plaats om kijkers te genereren en de daaraan verbonden reclame-inkomsten. De politie weten ze te overtuigen om er aan mee te werken als een soort van PR werk. Iemand die al de perceptie heeft dat “de klote politie er alleen op uit is om boetes uit te schrijven” zoals jij het omschrijft ga je met dit programma sowieso niet overtuigen van het tegendeel. Je maakt als kijker wat controles mee en terloops wordt er wat duiding gegeven waarom iets een overtreding is. En zo kan er misschien wat begrip opgebracht worden waarom ze bepaalde controles doen en sancties geven.

De regels zijn gekend. We weten ondertussen allemaal dat je niet met uw smartphone in de hand mag rondrijden. We weten allemaal dat je een gordel moet dragen. De regels rond drinken en rijden zijn ook gekend. Snelheid idem.
En alle campagnes ten spijt blijven mensen dat toch doen.

Waarom in godsnaam zouden ze daar nog waarschuwingen voor moeten geven.

De kritiek naar Bart toe zal ik ook nooit begrijpen. Dat lijkt mij iemand die zijn job zeer serieus neemt en vermoedelijk met de nodige fierheid uitvoert. Lijkt ook altijd zeer correct.

Terug
Bovenaan