Alloo bij de Verkeerspolitie (2024)

Dat is de oude formulering.
Sinds 2022 is het :
"8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm
gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is."

Maar de PDA lag tussen zijn benen en zijn telefoon op de zetel naast zich dus niemand heeft gezien dat hij deze effectief vast had?

Maar de PDA lag tussen zijn benen en zijn telefoon op de zetel naast zich dus niemand heeft gezien dat hij deze effectief vast had?
Je moet 'm niet vasthebben/in de hand hebben om in overtreding te zijn.

In Limburg ben je het zowizo al 15 dagen kwijt ook al is het je eerste x , deze regel is sinds 1 februari van toepassing
Toch waanzin in feite dat het in een klein landsdeel als Vlaanderen al in elke provincie verschillend is.
Ik ben akkoord dat GSM gebruik achter het stuur totaal not done is, maar er zouden binnen Vlaanderen wel gelijke spelregels/straffen mogen zijn.

Toch waanzin in feite dat het in een klein landsdeel als Vlaanderen al in elke provincie verschillend is.
Ik ben akkoord dat GSM gebruik achter het stuur totaal not done is, maar er zouden binnen Vlaanderen wel gelijke spelregels/straffen mogen zijn.
Inderdaad. OVL was de eerste die rijbewijs afnam voor GSM gebruik, daarna WVL en deel van Limburg als ik het goed heb. Het zou gewoon standaard moeten zijn. 1000x gevaarlijker dan wat te snel rijden. Voor mij vergelijkbaar met onder invloed rijden.

Ik heb nog niet zo lang geleden bijna een kop-kop botsing gehad met een jonge chauffeur die volledig van zijn lijn afweek en op mijn vak kwam tegen de richting in, tegen 50km/h en nog leuk op de GSM bleef kijken constant. 2 maal moeten toeteren alvorens hij "wakker" werd. Nog net op tijd.

Ik heb nog niet zo lang geleden bijna een kop-kop botsing gehad met een jonge chauffeur die volledig van zijn lijn afweek en op mijn vak kwam tegen de richting in, tegen 50km/h en nog leuk op de GSM bleef kijken constant. 2 maal moeten toeteren alvorens hij "wakker" werd. Nog net op tijd.

Uitzonderlijk nog eens met de fiets gereden om iets op te halen in centrum Antwerpen. Op 10 minuten fietsen ben ik 2 keer bijna omver gereden.

Ergste was een camionette die een goede 500m en een paar bochten gewoon de hele tijd op zijn gsm bezig was. Als je ze er op aanspreekt trekken ze zich er niets van aan.

Ik rij relatief veel met de auto… laat die gsm toch gewoon liggen. Moeilijk is het niet. Ik ben er echt voor om nog zwaarder te straffen daarop. GSM vast? Half jaar rijbewijs kwijt.

Het probleem is dat de pakkans veel te laag ligt. Ik zie eerlijk gezegd amper politie of zwaantjes. Procentueel stelt dat niks voor.

Inderdaad. OVL was de eerste die rijbewijs afnam voor GSM gebruik, daarna WVL en deel van Limburg als ik het goed heb. Het zou gewoon standaard moeten zijn. 1000x gevaarlijker dan wat te snel rijden. Voor mij vergelijkbaar met onder invloed rijden.
30x meer kans op een ongeval als men tijdens het rijden op de gsm zit.

20% van de ongevallen in België komt door gsmgebruik.

Dus ja...

Ik wil u geloven, maar dan moeten ze de Tesla’s ook verbieden. Ik heb er bijna 2 jaar mee gereden en keek ook constant op dat iPad scherm. Nochtans weinig ongevallen met Tesla.

Ik rijd nu 5 jaar met een Tesla en ik kijk eerlijk gezegd bitter weinig op dat scherm. Waar ik bijvoorbeeld wel gek van kan worden is het verzetten van de ruitenwissers… dat je daar voor op dat scherm moet kijken. Soms best gevaarlijk tijdens regen op de snelweg, haha. Al is de laatste tijd de reactie van de automatische ruitenwissers wel beter. Vroeger sloeg die soms gewoon niet aan, andere keren sloeg ie wel aan bij kurkdroog weer.

Maar los daarvan, mensen op de gsm zijn vaak nog bezig met een bericht te interpreteren of iets te typen, da’s toch nog iets anders me dunkt.

Maar los daarvan, mensen op de gsm zijn vaak nog bezig met een bericht te interpreteren of iets te typen, da’s toch nog iets anders me dunkt.
De meeste bellen terwijl ze naar het verkeer kijken. Dan is die iPad in de Tesla echt wel veel gevaarlijker. Dan kijk je simpelweg naar beneden.

Bij iedere afslag keek ik bv naar dat scherm omdat die toonde wie zich links/rechts bevond (wel handig want ik zag veel meer op een rond punt bv)

Ach ja; de regels. Het is zogezegd voor uw veiligheid maar dat is uiteraard niet waar. Genoeg mensen die in zone 30 geflitst worden terwijl de school al lang gedaan is vrijdagnacht

Ik heb deze specifiek nu niet gezien, maar er was op het moment van de opnames een nieuwe richtlijn in Oost-Vlaanderen van kracht, die zegt dat ze onmiddellijk 15d intrekken bij gsm-gebruik bij professionele bestuurders, gevaarlijk rijgedrag of herhaling. Is er van die drie geen sprake, dan moeten ze bellen naar het parket die dan beslist of er onmiddellijk ingetrokken moet worden of niet.

Volgens mij is die richtlijn er nog altijd. Maar er is tegelijk ook ergens in dat jaar een maand (?) een tijdelijke bewustmakingsactie geweest, waarbij dat landelijk was, als ik me niet vergis? Zou het niet gewoon zijn dat de ene bestraft is in het kader van die eerste, en de andere in het kader van die tijdelijke actie?
Het moeilijke is dat je niet weet wanneer welk beeld opgenomen is.
De samenwerking tussen het productiehuis van Alloo en de politie loopt al enkele jaren.
Soms moeten ze wachten op een uitspraak in de rechtbank vooraleer ze mogen uitzenden.
Zo kan in één aflevering inbreuken te zien zijn die soms al een hele poos geleden gebeurd zijn dan het volgende dat je ziet, ook al is het met het zelfde team agenten/inspecteurs.

Dit is ondertussen één van mijn meest favoriete topics geworden om te lezen.
Maar sowieso verloopt alles volgens de dan geldende regels. Die beelden worden vooraleer ze uitgezonden worden grondig geanalyseerd door verschillende personen, waaronder iemand van het parket.

Laatst bewerkt:
Ach ja; de regels. Het is zogezegd voor uw veiligheid maar dat is uiteraard niet waar. Genoeg mensen die in zone 30 geflitst worden terwijl de school al lang gedaan is vrijdagnacht
Het heeft alles met veiligheid te maken en ik vind het jammer dat je dat schrijft.
Als je trager gaat rijden zie je meer wat er rondom jou gebeurd. Ook de stopafstand van een voertuig dat 30km/h rijdt tov 50km/h is veel korter. (Gemiddeld 13 meter tov 27 meter.)
Met andere woorden, als er 20m voor jou plots een obstakel of persoon opduikt is de kans vele malen groter dat je tijdig gestopt bent aan 30km/h. Aan 50km/h of hoger zal je veel minder tot geen kans hebben. En dat kan ook op vrijdagavond gebeuren. De zone 30 zal natuurlijk wel ingevoerd worden op bepaalde plaatsen waar men dat nodig acht.

De tijdswinst tussen een traject 30km/h tov 50km/h is in de meeste zones zodanig klein dat het niet opweegt tegen het voordeel kwa verkeersveiligheid.

Laatst bewerkt:
Het moeilijke is dat je niet weet wanneer welk beeld opgenomen is.
De samenwerking tussen het productiehuis van Alloo en de politie loopt al enkele jaren.
Soms moeten ze wachten op een uitspraak in de rechtbank vooraleer ze mogen uitzenden.
Zo kan in één aflevering inbreuken te zien zijn die soms al een hele poos geleden gebeurd zijn dan het volgende dat je ziet, ook al is het met het zelfde team agenten/inspecteurs.

Dit is ondertussen één van mijn meest favoriete topics geworden om te lezen.
Maar sowieso verloopt alles volgens de dan geldende regels. Die beelden worden vooraleer ze uitgezonden worden grondig geanalyseerd door verschillende personen, waaronder iemand van het parket.
Exact, alle gaten die erin geprikt worden: je moet het niet geloven :D de uitspraken en zo zijn allemaal binnen de regels.

De meeste bellen terwijl ze naar het verkeer kijken. Dan is die iPad in de Tesla echt wel veel gevaarlijker. Dan kijk je simpelweg naar beneden.

Bij iedere afslag keek ik bv naar dat scherm omdat die toonde wie zich links/rechts bevond (wel handig want ik zag veel meer op een rond punt bv)

Wij gaan niet overeenkomen, haha. Bon, ieder zijn mening.

Wat een zielig figuur toch den Abdel...

Specifieke reden waarom je dat zegt?

Ik heb de laatste 1 of 2 afleveringen nog niet bekeken, ik denk er maar af en toe aan dat dat programma nog loopt (ook het enigste TV programma dat ik bekijk en dan nog is het niet altijd de moeite :p)

De meeste hier vinden die Abdel een ambetante vent maar echt die Bart, wat een triestig figuur is dat nu toch wel niet. Die hoort zichzelf wel heel graag bezig. Zoals met die strook voor die slechtziende, een beetje inlevingsvermogen kan nu toch wel? Waarom en voor welk nut heeft het nu om daar direct een boete voor uit te schrijven. Geef toch gewoon een papiertje met een waarschuwing en het is opgelost. Ik wist ook niet waarom die witte strook diende en daarenboven zou ik mij ook wel durven vergissen daar.

Trouwens ook het geval met die helmen, die ene op die scooter dan later ene met ne snelle fiets. Ik denk toch dat er veel belangrijkere zaken te doen zijn dan zo een pietluttigheden.

Terug
Bovenaan