Alloo bij de Verkeerspolitie (2024)

In een vorige aflevering moest een professionele chauffeur meteen zijn rijbewijs 15 dagen inleveren voor GSM gebruik achter het stuur.
In deze aflevering mocht die chauffeur van DPD verder rijden hoewel hij zijn werk PDA tussen zijn benen had liggen en kreeg later alsnog 15 dagen rijverbod maar dus niet onmiddellijk. Wie begrijpt dat nog?

Keuring ... hoe moeilijk is het om af en toe eens je handschoenkastje open te doen om eens te kijken wanneer je naar de keuring moet??

Geen afspraken op tijd kunnen maken is zever. Mss dat dat zo met corona was maar nu al lang niet meer
Ik kan ook niet begrijpen dat mensen zo laks zijn in zulke zaken. Iedereen is tegenwoordig vergroeid met zijn smartphone. Elk onnozel tiktok filmke moet bekeken worden, maar eens een jaarlijks herinneringske in de agenda zetten voor de keuring is er teveel aan.

Ik begrijp dat eigenlijk wel..
Als mijn kont niet aan mijn lijf zou vasthangen, ik zou dat constant vergeten.

Als ik dat groen briefje niet zou krijgen, ik zou dat ook vergeten.
En het is nog steeds vrij moeilijk om een afspraak te maken. 1 van ons auto's moest half september gaan. Toen ik dat briefje kreeg was de eerst mogelijke afspraak bij de 3 dichtste centra (Stekene, Dendermonde, Sint-Niklaas) een week na de vervaldatum. (Daar trouwens geen "boete" voor gekregen in het keuringcentrum).

Ok, ge kunt dikwijls een afspraak maken de dag (of een maar) op voorhand, maar dat is van mensen die geannuleerd hebben en is niet echt betrouwbaar.
En ge kunt idd zonder afspraak gaan, maar dan sta je daar 5u aan te schuiven.

Het is ook niet dat een afspraak maken voor de autokeuring het enige is e. (En velen hebben ook meer dan 1 auto)
Bij ons staan er wekelijks gemiddeld 10 afspraken in onze agenda.

In een vorige aflevering moest een professionele chauffeur meteen zijn rijbewijs 15 dagen inleveren voor GSM gebruik achter het stuur.
In deze aflevering mocht die chauffeur van DPD verder rijden hoewel hij zijn werk PDA tussen zijn benen had liggen en kreeg later alsnog 15 dagen rijverbod maar dus niet onmiddellijk. Wie begrijpt dat nog?
Was dat niet omdat het bij die ze de enige inbreuk was? En ik dacht ook tijdens een "evenement" (kan niet op het juiste woord komen) waarbij ze speciaal daar op letten.

Bij de 2e waren het meerdere inbreuken (gordel, pda, roekeloos rijgedrag(?)) waardoor het sowieso naar parket moest?

Wat me ook wel enorm opvalt is dat er veel zijn die uit het verkeer gehaald worden door iets banaal. En waarbij er dan een hoop andere zaken naar boven komen.

Iemand die verkeerd geparkeerd stond aan een pita-zaak of zo. Bleek dat die geen verzekering, rijverbod,... had.
Of die DPD kerel, had die rustiger gereden, hij zou nooit de aandacht van de agent getrokken hebben.
Als je weet dat ge met iets niet in orde bent, zorg dan toch tenminste dat je niet opvalt...

Dan is dat toch wel heel plaats afhankelijk dat je moet aanschuiven bij de technische controle .
Ben hier overlaatst geweest in Willebroek en heb denk ik max 20 min moeten wachten en ben zonder afspraak geweest .
Eens binnen duurde het langer om den auto terug te krijgen en er was echt niet veel volk op dat moment dus de mannen namen hunne tijd (wat ook mag van mij , heb daar geen problemen mee , (moest er enen meelezen . ;) ) )

Soit , het vergeten kan ik ook wel begrijpen soms en niet iedereen leeft op het ritme van zijne telefoon héé . ;)
Ik ga nu gewoon 1 maand vroeger omdat dit mij beter uitkomt en in de week van de jaarmarkt …dus kan ik het nietmeer vergeten .
Ik was dit jaar al geweest en de week nadien kreeg ik de groene kaart in de bus . ;)

De bestraffing kan misschien verschillen. Maar de inbreuk is toch duidelijk?! Gewoon uw gsm/draagbaar toestel niet gebruiken achter het stuur

Ik heb deze specifiek nu niet gezien, maar er was op het moment van de opnames een nieuwe richtlijn in Oost-Vlaanderen van kracht, die zegt dat ze onmiddellijk 15d intrekken bij gsm-gebruik bij professionele bestuurders, gevaarlijk rijgedrag of herhaling. Is er van die drie geen sprake, dan moeten ze bellen naar het parket die dan beslist of er onmiddellijk ingetrokken moet worden of niet.

Volgens mij is die richtlijn er nog altijd. Maar er is tegelijk ook ergens in dat jaar een maand (?) een tijdelijke bewustmakingsactie geweest, waarbij dat landelijk was, als ik me niet vergis? Zou het niet gewoon zijn dat de ene bestraft is in het kader van die eerste, en de andere in het kader van die tijdelijke actie?

Momenteel is dat inderdaad nog sterk verschillend tussen de verschillende parketten. Sommige nu al direct 15 dagen inleveren, andere met (aangekondigde) prikacties 15 dagen inleveren en buiten die prikacties boete zonder rijverbod of soms ook rijverbod indien niet de eerste keer. Ik vermoed dat dit een overgangsfase is naar een harmonisatie waarbij elk parket/politiezone even streng optreedt voor gsm gebruik achter het stuur.

In Limburg ben je het zowizo al 15 dagen kwijt ook al is het je eerste x , deze regel is sinds 1 februari van toepassing

Die promille-waarden zijn toch echt gek.

- Dit weekend iemand gezien die echt scheel keek na 6 pils, en ja, hij vertrok nog met zijn wagen
- Ik ben ooit gepakt geweest (20 jaar geleden) met 1.8 promille en dat was om 6u in de morgen na 20 pils
- Die oude man zag er nog ok uit vond ik en die had maar liefst 2.35 promille? WTF?

Dat zijn gewoon mannen die alle dagen drinken en er dus zeer goed tegen kunnen. Als ik zo'n oude man tegenkom, ik zou het zelfs niet doorhebben. Juist omdat oude mannen soms wat trager reageren en dergelijke :D

Ik snap nog altijd niet waarom die oude man trouwens 6 weken rijverbod krijgt en mensen die met hun gsm bellen 2 weken. Het kan aan mij liggen maar ik vind 2.35 promille 100 keer erger.

Laatst bewerkt:
Die promille-waarden zijn toch echt gek.

- Dit weekend iemand gezien die echt scheel keek na 6 pils, en ja, hij vertrok nog met zijn wagen
- Ik ben ooit gepakt geweest (20 jaar geleden) met 1.8 promille en dat was om 6u in de morgen na 20 pils
- Die oude man zag er nog ok uit vond ik en die had maar liefst 2.35 promille? WTF?

Dat zijn gewoon mannen die alle dagen drinken en er dus zeer goed tegen kunnen. Als ik zo'n oude man tegenkom, ik zou het zelfs niet doorhebben. Juist omdat oude mannen soms wat trager reageren en dergelijke :D

Ik snap nog altijd niet waarom die oude man trouwens 6 weken rijverbod krijgt en mensen die met hun gsm bellen 2 weken. Het kan aan mij liggen maar ik vind 2.35 promille 100 keer erger.
Voor zover ik kon volgen heeft die oude man ook wel zoals een gek in dat toestel geblazen, zowat de longen uit zijn lijf. Daarbij creëert die een vacuüm in zijn longen waarbij (meer) alcohol uit z’n bloed “kookt” en via longblaasjes in uitgeademde lucht komt (en dus gedetecteerd wordt). Zou me niet verbazen dat het resultaat in verhouding (veel) lager zou geweest zijn indien ze effectief zijn bloed getrokken hadden waarop die agent eerst aanstuurde.

Wat niet wegneemt dat hij teveel gedronken had natuurlijk, maar die 2,35 neem ik toch met een korrel zout.

Voor zover ik kon volgen heeft die oude man ook wel zoals een gek in dat toestel geblazen, zowat de longen uit zijn lijf. Daarbij creëert die een vacuüm in zijn longen waarbij (meer) alcohol uit z’n bloed “kookt” en via longblaasjes in uitgeademde lucht komt (en dus gedetecteerd wordt). Zou me niet verbazen dat het resultaat in verhouding (veel) lager zou geweest zijn indien ze effectief zijn bloed getrokken hadden waarop die agent eerst aanstuurde.

Wat niet wegneemt dat hij teveel gedronken had natuurlijk, maar die 2,35 neem ik toch met een korrel zout.
Goh, hij zag er verre van fris uit en leek me een doorzopen alcoholist eerlijk gezegd. 2,35 zonder extreem zat te zijn, is aannemelijk bij dat soort mensen.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Zo zie je maar dat dagcontroles ook nuttig kunnen zijn (in vergelijking met vrijdagnacht bv). Alhoewel deze man na 15 dagen zijn gedrag niet zal wijzigen vrees ik. Die rijden tegen 30km/u naar huis iedere dag :D

Ik vrees dat je gelijk hebt. Zo zie je maar dat dagcontroles ook nuttig kunnen zijn (in vergelijking met vrijdagnacht bv). Alhoewel deze man na 15 dagen zijn gedrag niet zal wijzigen vrees ik. Die rijden tegen 30km/u naar huis iedere dag :D
Ik heb nog moeten blazen op een zaterdagvoormiddag om 8u30. Agent zei me dat ze er effectief telkens betrappen die 's avonds veel te veel gezopen hadden.
Ze stonden hier vorig jaar ook eens om 14u op een weekdag te controleren op de N8 Veurne-Ieper (doen ze trouwens regelmatig, maar nog maar 1x zelf gezien). Dan eens gevraagd aan de wijkagent of dat iets uithaalt, volgens hem halen ze dus gelijkaardige percentages als op een zaterdagavond.

Ik heb nog moeten blazen op een zaterdagvoormiddag om 8u30. Agent zei me dat ze er effectief telkens betrappen die 's avonds veel te veel gezopen hadden.
Aan de ene kant is dat wel erg, want die hebben de laatste 7u waarschijnlijk niet gedronken. En het zal ook altijd nog een restantje zijn ipv 1 promille. Maar dat type dat donderdagavond blijft hangen rijdt (in mijn regio) ook gewoon dronken naar huis hoor rond 1u. De pakkans is echt 0,01% bij ons. Ik zie wekelijks mensen dronken in hun wagen stappen. Zelf 1x controle gehad de laatste 25 jaar, en ik ben echt veel op de baan, ook s' avonds. Voetballen + drinken + rijden op een weekdag is de normaalste zaak ter wereld.

Grappig dat Guy D'Haeseleer alles gaat oplossen met meer blauw op straat. Er is nu al geen blauw op straat te zien ;)

Aan de ene kant is dat wel erg, want die hebben de laatste 7u waarschijnlijk niet gedronken. En het zal ook altijd nog een restantje zijn ipv 1 promille. Maar dat type dat donderdagavond blijft hangen rijdt (in mijn regio) ook gewoon dronken naar huis hoor rond 1u.
Als je na 7u nog tekent, zal het waarschijnlijk een rijverbod van 3 of 6u zijn plus geldboete. Als je dan nog altijd genoeg tekent om naar de rechtbank te moeten, ga je toch niet in staat zijn om te rijden. Is het niet van de alcohol, dan is het van de kater. :p

Hangt er allemaal vanaf, een vriendin van mij dronk 8 pils op een festival. Weliswaar gecombineerd met cola en vettig eten en alles op 6-7u tijd. Die had ook slechts 3u rijverbod, terwijl we toch spreken over 8 pils...

Er zijn er met alcoholslot die vrijdagmorgen niet kunnen vertrekken. Dat moet pikken bij die mannen :D

Heeft het niet te maken met dat de agent de persoon niet heeft kunnen betrappen met de telefoon/PDA in de hand?

Heeft het niet te maken met dat de agent de persoon niet heeft kunnen betrappen met de telefoon/PDA in de hand?
Dat is de oude formulering.
Sinds 2022 is het :
"8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm
gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is."

In Limburg ben je het zowizo al 15 dagen kwijt ook al is het je eerste x
West-Vlaanderen en Halle-Vilvoorde ook, afaik.

Parket Leuven kent actiemaanden, maart en september. Dan is het pv + intrek rijbewijs 15 dagen + politierechter.
Ik vermoed dat het buiten die 2 maanden enkel een boetebedrag is?

Terug
Bovenaan