Alleen wonen, alle kosten op een rijtje

Ik zag het duidelijk wat te simplistisch inderdaad...
Als de documentatie hier klopt, zou het om een COP van 5.03 moeten gaan.

Als ik de prijs van de VREG V-Test van 1000 kWh aan elektriciteit vergelijk met 5000 kWh aan energie via gas, is inderdaad goedkoper om via de warmtepomp te verwarmen. Het is natuurlijk ook een lage-temperatuurafgiftesysteem en het zou normaal wel een goed geïsoleerd huis moeten zijn.

Maar zolang we er niet wonen, zal het wat koffiedik kijken zijn.
Ben ook benieuwd wat het toekomstig capaciteitstarief van invloed zal hebben, ik dacht niet dat dit op gas wordt toegepast.
Ik vind dat hij een COP van 4.7 heeft bij A7/35TA 5dt. Met lage temperatuur verwarming (vloerverwarming max 35°C) ga je ook wel rond de 4.5 SCOP in praktijk zitten.
Het is een 5kW unit (warmte), dus veel stroom gaat die niet trekken zolang uw elektrisch element niet moet bijspringen.
Laat ons eens uitgaan van max 3kW tijdens een defrost en dat je altijd uw 2.5kW basis piek al opgebruikt. Capacteitstarief per Kw is +-45euro incl btw. 5 maanden verwarmen per jaar? 45*4*5/12. Int slechte geval komt er dan extra 45euro bij aan capaceitstarief als je voor die 5 maand aan 5.5kW zit (2.5kW basis en 3kW warmtepomp).

En reken dan eens 4500kWh gas of 1000kWh elektriciteit uit. Je zult met uw warmtepomp wellicht goedkoper zitten. En als je zonnepanelen hebt zijn uw boilerladingen op de zonnige dagen bijna voor niks als je ze 's middags doet.

Ik ga binnenkort voor de eerste keer alleen wonen. Ik ga een woning huren. Ik verdien 2350 + 160 maaltijdcheques. Daarnaast hebt ik nog netto huurinkomsten (exclusief kosten etc en sparen voor onderhoud). Van 650 per maand. Alles samen is dit dus 3150 per maand. Ik kan zelf niet in het verhuurde appartement gaan wonen omdat het in een andere regio ligt.

Ik zou een appartement kunnen huren aan 1100 euro per maand (2 slaapkamers, recente bouw). Of een appartement met 1 slaapkamer aan 925, maar wel klein +- 65 m2.
Ik werk ook 1 dag per week van thuis, dus moet wel plaats hebben voor bureau.

Ik heb ook een eigen wagen (afbetaald, bijna 10 jaar oud, maar doe weinig kilometers).

Ik had mijn kosten zo geraamd:
Huur: 925-1100 €
Elec, gas, water, tv, abo gsm,…: 400
Wagen: 400 inclusief 100 sparen voor nieuwe wagen
Boodschappen: 400

Welke grote bedragen denk ik nog aan om mee rekening te houden?
Ik zou graag binnen 2 à 3 jaar iets kopen voor mezelf.
Hoeveel betalen jullie huur als alleenstaande? Ik besef dat de huur hoog is, maar is wel een recente bouw en wil wel graag ergens graag wonen.

Ik vind je algemene kosten hoog.

Recent appartement:
- gas + elek zou ik eerder inschatten rond de €60-70/maand
- water: ruim genomen €30/maand
- tv: nodig? Met alle streaming via apps die mogelijk zijn.
- internet: €40/maand mobile vikings voor onbeperkt internet (goedkopere opties bestaan ook nog)
- telefoon: €5/maand bij Hey, onbeperkt bellen en 8gb(?) per maand, hoeveel meer heb je nodig?
- verzekering inboedel: €30/maand

Totaal momenteel: €175, geen idee waar die andere €225 vandaan moet komen.

Ik kan me niet onmiddellijk grote kosten inbeelden die niet op jouw lijst staan.

Ik heb een interessante woning gezien en probeer nu een zicht te krijgen van de maandelijkse vaste kosten. De woning zelf is EPC A, 10KWh thuisbatterij en 7 KWh piek zonnepannelen.

Ik vraag me af of ik belangrijke zaken vergeten ben, zwaar onderschat of zwaar overschat. Auto en telefoon heb ik via het werk.

Water40 €
Elektriciteit65 €
Verwarming (gas)80 €
Hospitalisatieverzekering43,8 €
Solidaris8,7 € (25 euro 3-maandelijks)
BBTK13,5 €
Brandverzekering100 €
Gemeentebelasting25 €
Eten250 €
Internet + tv79 €
Familiale verzekering15 €
Poetshulp (om de 2 weken)60 €
Extra (Spotify, streaming)30 €
Kadestraal inkomen (745 € jaarlijks)62 €
Onroerende voorheffing (348 € jaarlijks)29 €
Afvalbelasting (104,59 € jaarlijks)8,71 €
Totaal909,71€

Ik zou graag jullie mening hierover hebben. Inclusief een geschatte hypotheek van 1000 € per maand zou ik een 400 euro per maand overhouden. Dus om te sparen, eens weggaan, etc.

Ik ben alleenstaande.

Alle meningen en inzichten zijn meer dan welkom.

Laatst bewerkt:
Waar zijn de belastingen allerlei ? Onroerende voorheffing, afvalbelasting, provinciale belasting ?
Kleren/schoenen ?
Onderhoud van het huis ?
...

Ik denk dat elektriciteit en gas wel lager gaan zijn in een EPC A.

Waar zijn de belastingen allerlei ? Onroerende voorheffing, afvalbelasting, provinciale belasting ?
Kleren/schoenen ?
Onderhoud van het huis ?
...

Ik denk dat elektriciteit en gas wel lager gaan zijn in een EPC A.
Bedankt voor de info, ik heb die zaken toegevoegd aan de lijst hierboven. Ik hoop dat de info die ik gevonden heb en berekend heb correct zijn, is spijtig genoeg niet mijn sterkste kant.

Kleren, onderhoud, zou in die 400 euro overschot per maand zitten. Vooral omdat ik niet echt een gedacht heb van een "maandelijkse" kost voor onderhoud. Kleren is ook moeilijk in te schatten, soms koop ik 2 jaar geen nieuwe kleren of schoenen bv.

Evt. medische kosten? (dokter, psycholoog, apotheek, ...) Hobbies die geld kosten? Kosten aan vervoer? Kosten aan onderhoud woning/tuin?
Voor de rest heb je alles wel denk ik.

In het begin is het sowieso nog wel wat zoeken, maar op basis van wat je hebt gepost zou ik je niet te veel zorgen maken.

Evt. medische kosten? (dokter, psycholoog, apotheek, ...) Hobbies die geld kosten? Kosten aan vervoer? Kosten aan onderhoud woning/tuin?
Voor de rest heb je alles wel denk ik.

In het begin is het sowieso nog wel wat zoeken, maar op basis van wat je hebt gepost zou ik je niet te veel zorgen maken.
Medische kosten heb ik momenteel niet echt *Klopt hout* buiten de standaard doos dafalgan die iedereen heeft staan, dokter is meestal maar 1 keer in het jaar. De grootste medische kost momenteel is het half jaarlijkse tandartsbezoek.

Hobby's die geld kosten heb ik niet echt. Sporten kan ik gratis via het werk. Daarbuiten gamen, maar dat is 1 console om de 7 jaar en 1-2 games per jaar die ik meestal tijdens korting koop als ze 15 euro staan ofzo). Dan speel ik regelmatig darts samen met een kameraad, maar da's ook misschien 20 euro per jaar.

Bovenstaande is vooral waarvoor ik de post maakte. Ik plaats dat niet echt bij maandelijkste vaste kosten aangezien die zo variabel zijn. Ik reken die meer bij mijn "extra's" die ik altijd betaal met mijn vakantiegeld / eindejaarspremie (die bedragen zijn hier niet bijgenomen).

Kosten vervoer heb ik momenteel niet aangezien ik een bedrijfswagen heb. Kosten tuin zie ik nu niet echt, het terras is betegeld en voor de rest is het gewoon wat gras. Wat ik voor onderhoud van huis maandelijks zou moeten rekenen heb ik niet echt een idee.

Onderhoud verwarmingsketel zal ongeveer 15 per maand zijn. Aankoop, herstel en vervanging van toestellen zit dat ook in de extra's? Zowel luxe als de nodige toestellen (wasmachine, afwasmachine, keukentoestellen, ...)

Hospitalisatieverzekering 525 ballen per jaar is veel. Tenzij je een hoogrisico bent of 50+? Of tenzij heel veel detailopties genomen die overkill zijn (is wel subjectief).
Cm is 140 per jaar of zoiets. Betalen 150% ereloon 1persoonskamer), wat het tarief is in de meeste UZ.

Uw woningverzekering is pokkeduur, tenzij je een serieuze villa hebt of in overstromingsgebied zit of dergelijke.

Uw familiale is ook ongeveer het dubbele dan bij bv. Belfiusdirect.

Onderhoud verwarmingsketel zal ongeveer 15 per maand zijn. Aankoop, herstel en vervanging van toestellen zit dat ook in de extra's? Zowel luxe als de nodige toestellen (wasmachine, afwasmachine, keukentoestellen, ...)
De bedoeling zou zijn om spaargeld te splitsen in 2 delen. Een deel dat gebruikt zou worden voor luxe en een deel dat voor zaken zoals onderhoud aan de ketel, vervanging toestel zou dienen. Dat lijken me niet meteen zaken die je echt als vaste maandelijkse kost zou budgetteren. Al kan ik natuurlijk wel het gedeelte van het spaargeld dat hiervoor zou dienen wel bij in die budgettering zou kunnen plaaten.

Hospitalisatieverzekering 525 ballen per jaar is veel. Tenzij je een hoogrisico bent of 50+? Of tenzij heel veel detailopties genomen die overkill zijn (is wel subjectief).
Cm is 140 per jaar of zoiets. Betalen 150% ereloon 1persoonskamer), wat het tarief is in de meeste UZ.

Uw woningverzekering is pokkeduur, tenzij je een serieuze villa hebt of in overstromingsgebied zit of dergelijke.

Uw familiale is ook ongeveer het dubbele dan bij bv. Belfiusdirect.
De hospitalisatieverzekering is iets dat ik altijd al heb gehad, heb die indertijd moeten nemen van mijn ouders en is altijd zo gebleven. Ik vind het zelf eigenlijk niet meer nodig om er zelf eentje te hebben aangezien ik via mijn werk ook een hospitalisatieverzekering heb. Nu, ik heb er ook al wel wat voordeel uit gehaald met de operatie aan mijn rug, pijnkliniek en operatief verwijderen van mijn wijsheidstanden. Maar misschien dat ik een moet kijken of er een groot verschil zit qua dekking tussen mijn persoonlijke en die ik via het werk heb.

De woonverzekering is ook iets waar ik dubbel zit. Als ik simulaties doe kom ik eerder rond de 50 euro per maand uit. Maar mijn ouders betalen momenteel 1500 euro per jaar. Het is hier wel een redelijk stuk grond, en misschien deels te maken omdat het onderste verdiep een eigen badkamer en keuken heeft. Geen idee eigenlijk.

Familiale heb ik gewoon de hogere kant geplaatst van het gemiddelde dat ik tegenkwam op het internet. Bv voor mijn eten heb ik 250 euro geteld terwijl ik dat nooit uitgeef per maand aan eten en drinken.

Voor de bedragen waar ik voornamelijk afhankelijk was van de gemiddeldes of inschattingen heb ik altijd de hogere kant genomen. Ik heb liever dat ik nu de hogere bedragen gebruik voor mijn budgettering, zie dat het doenbaar is met die bedragen om dan uiteindelijk qua effectieve vaste kosten 100 euro lager uitkom dan andersom.

De woning zelf is vorig jaar pas volledig gerenoveerd. Volledig gestript, elektriciteit en waterleidingen volledig vernieuwd, nieuw dak, zonnepanelen, thuisbatterij, nieuwe keuken en toestellen. Dus ik zie op dat vlak als alles goed loopt de eerste jaren toch geen écht grote kosten (zeg nooit nooit natuurlijk).

Laatst bewerkt:
De woonverzekering is ook iets waar ik dubbel zit. Als ik simulaties doe kom ik eerder rond de 50 euro per maand uit. Maar mijn ouders betalen momenteel 1500 euro per jaar. Het is hier wel een redelijk stuk grond, en misschien deels te maken omdat het onderste verdiep een eigen badkamer en keuken heeft. Geen idee eigenlijk.

Familiale heb ik gewoon de hogere kant geplaatst van het gemiddelde dat ik tegenkwam op het internet. Bv voor mijn eten heb ik 250 euro geteld terwijl ik dat nooit uitgeef per maand aan eten en drinken.

Voor de bedragen waar ik voornamelijk afhankelijk was van de gemiddeldes of inschattingen heb ik altijd de hogere kant genomen. Ik heb liever dat ik nu de hogere bedragen gebruik voor mijn budgettering, zie dat het doenbaar is met die bedragen om dan uiteindelijk qua effectieve vaste kosten 100 euro lager uitkom dan andersom.
Das idd wel echt veel. Zelf geen verstand van maar ik betaal voor mijn brand- en familiale samen iets van een €72/maand. Maar ik begrijp heel goed dat je liever op safe speelt!

Aankoop grasmachine of robotmaaier nodig voor het tuinonderhoud? Is de woning afgewerkt langs binnen? Bv. gordijnen kost ook wel genoeg (maar dat zal vermoedelijk wel). Extra meubilair of decoratie kan op termijn, das allemaal niet dringend.

Check zeker ook eens bij je makelaar. Mijn brandverzekering zat bij de bank omwille van een korting op de hypotheek, maar die kon dus ook naar de makelaar erna zonder kosten. Dit jaar heb ik eens gepolst of ze niet lager kan qua prijs en diezelfde brandverzekering kost me opeens 15% minder.

ik zie geen grote manco’s, zoals hierboven werd beschreven wel enkele overschattingen en indien het geen overschatting is moet je elders gaan kijken.

Om een idee te geven van waar mijn kosten sterk afwijken van jou inschatting: (halfopen nieuwbouw van net meer dan een jaar, 5kWp zonnepanelen, geen batterij, verwarming op gas, 2 bewoners, regenput van 10.000l)

Elektriciteit: €40 (moet bij jou zeker lager kunnen als je geen zotte verbruikers hebt)
Gas: €36 (we verwarmen enkel woonkamer/keuken)
Water: €70/3 maand, €23 per maand dus met 2.
Brand-, diefstal- en familiale verzekering: €57/maand
Internet/tv: €39 (enkel internet, heb je tv echt nodig? Kan je streamen, bespaart toch €480 per jaar…)

Waar ik vragen bij stel:

Waarom staat daar kadastraal inkomen en onroerende voorheffing? Onroerende voorheffing is de belasting die je betaalt op jouw kadastraal inkomen. Die €62/jaar mag dus weg.

Poetshulp: is dit nodig? Persoonlijk vind ik €400 per maand overschot nipt om te sparen, huis te onderhouden en jezelf te onderhouden. Door dit te laten vallen stijgt je dit bedrag toch aanzienlijk. Je kan het ook x maanden testen zonder?

Hospitalisatierekening: je hebt er nu 2? Dat is zonde van het geld. Ik zou navragen of je jouw persoonlijke in een wachtmodus kan zetten totdat je verzekering van je werk ooit wegvalt. Zoniet zou ik ze stopzetten. Zonder indexatie betaal je de komende 30(?) jaar €15.000 voor vrijwel niets). Dan spaar je dat geld beter om na je pensioen de verzekering te kunnen betalen.

Das idd wel echt veel. Zelf geen verstand van maar ik betaal voor mijn brand- en familiale samen iets van een €72/maand. Maar ik begrijp heel goed dat je liever op safe speelt!

Aankoop grasmachine of robotmaaier nodig voor het tuinonderhoud? Is de woning afgewerkt langs binnen? Bv. gordijnen kost ook wel genoeg (maar dat zal vermoedelijk wel). Extra meubilair of decoratie kan op termijn, das allemaal niet dringend.
Ja het is zoals ik in mijn edit plaatste (net na uw post :biglaugh: ), ik reken het liever nu te ruim maar dat het wel enigszins doenbaar is om achteraf toch meer over te hebben achteraf dan andersom.

Meubilair (slaapkamer, woonkamer, eetkamer, etc) heb ik momenteel al volledig in bezit, dus daar moet al geen geld naartoe. Ook andere kleine zaken (ik zeg maar iets, thermometer, haardroger, potten en panne,... dat soort zaken) heb ik aangezien ik nu eigenlijk in een soort "appartement" woon. De ramen aan ze zijkant zitten achter de inkompoort, dus daar kan ik nog eventjes mee wachten. Enkel vooraan zou ik nog gordijnen moeten voorzien aan de straatkant.

Mijn ouder hebben nog een klein elektrische grasmaaier staan, wat normaal voldoende is voor de tuin die er is.

ik zie geen grote manco’s, zoals hierboven werd beschreven wel enkele overschattingen en indien het geen overschatting is moet je elders gaan kijken.

Om een idee te geven van waar mijn kosten sterk afwijken van jou inschatting: (halfopen nieuwbouw van net meer dan een jaar, 5kWp zonnepanelen, geen batterij, verwarming op gas, 2 bewoners, regenput van 10.000l)

Elektriciteit: €40 (moet bij jou zeker lager kunnen als je geen zotte verbruikers hebt)
Gas: €36 (we verwarmen enkel woonkamer/keuken)
Water: €70/3 maand, €23 per maand dus met 2.
Brand-, diefstal- en familiale verzekering: €57/maand
Internet/tv: €39 (enkel internet, heb je tv echt nodig? Kan je streamen, bespaart toch €480 per jaar…)

Waar ik vragen bij stel:

Waarom staat daar kadastraal inkomen en onroerende voorheffing? Onroerende voorheffing is de belasting die je betaalt op jouw kadastraal inkomen. Die €62/jaar mag dus weg.

Poetshulp: is dit nodig? Persoonlijk vind ik €400 per maand overschot nipt om te sparen, huis te onderhouden en jezelf te onderhouden. Door dit te laten vallen stijgt je dit bedrag toch aanzienlijk. Je kan het ook x maanden testen zonder?

Hospitalisatierekening: je hebt er nu 2? Dat is zonde van het geld. Ik zou navragen of je jouw persoonlijke in een wachtmodus kan zetten totdat je verzekering van je werk ooit wegvalt. Zoniet zou ik ze stopzetten. Zonder indexatie betaal je de komende 30(?) jaar €15.000 voor vrijwel niets). Dan spaar je dat geld beter om na je pensioen de verzekering te kunnen betalen.
Net eens gekeken, een regenwaterput is ook aanwezig, dat moet ik bij mijn bezoek even verder navragen in detail.

Kadestraal inkomen moet je toch ook betalen, niet? Die €62 zou het bedrag zijn dat ik maandelijks aan de kant zou zetten om dit dan jaarlijks te betalen. Poetshulp heb je inderdaad gelijk in, dat is een "luxe" die ik momenteel heb maar in principe is dat niet nodig. Ik ben maar alleen dus veel rommel is er sowieso niet. Ik heb die overgenomen nadat mijn grootouders overleden zijn omdat ik dan wel een goede, betrouwbare poetshulp had.

Hospitalisatieverzekering ga ik eens deftig navragen bij mijn werkgever wat hier net allemaal onder zit en in hoeverre die verschilt met die van het werk. 't is vooral iets dat altijd vanuit mijn ouders (vooral mijn moeder) wordt benadrukt dat je die echt apart moet hebben want "je weet nooit". En natuurlijk is het fijn dat ze zo met mij inzitten, maar ik moet ook kijken naar de uiteindelijke kost natuurlijk.

Ik heb nu een 2de lijst gemaakt met enkele aanpassingen, en sommige bedragen iets correcter proberen inschatten.

Maandelijkse kosten:

Water25 €
Elektriciteit40 €
Verwarming50 €
Hospitalisatie verzekering (van het werk)0 €
Solidaris (25 euro 3-maandelijks)8,7 €
BBTK13,5 €
Brandverzekering50 €
Gemeentebelasting25 €
Eten200 €
Internet + tv79,01 €
Ontspanning (Spotify, streaming)30 €
Familiale verzekering10 €
Kadestraal inkomen (745 € per jaar)62 €
Onroerende voorheffing29 €
Afvalbelasting8,7 €
Totaal maandelijks vaste kosten630,91 €

Met deze berekening zou ik 700 € per maand overhouden om te sparen en te leven.

Kadestraal inkomen moet je toch ook betalen, niet?
Nee, zoals @langun zei betaal je enkel OV. Dit wordt berekend op basis van het geïndexeerd KI:

Dusja, ergens zit daar wel een fout in. Via de link hierboven kan je doorklikken om het te simuleren als je je ongeïndexeerd KI kent.

Verder vergeet je zaken zoals persoonlijke hygiëne en huishoudproducten. Tenzij je dat ook met je "overschot" zou betalen. Dit zijn geen "vaste kosten" maar eten is dat uiteindelijk ook niet.

Als je hospitalisatieverzekering van het werk hebt kan je uw privé opzeggen met de reden dat je dubbel verzekert bent. Soms krijg je uw betaalde premie terug.

Alvast bedankt iedereen voor de vele inzichten. Ik heb wat rekensommen gemaakt aan de hand van een paar online simulaties qua hypotheek rentes. Als ik daar de gemiddeldes van neem zou ik maandelijks na aftrek van de hypotheek en bovengenoemde vaste kosten tussen de 488 en 612 euro overhouden.

Alvast bedankt iedereen voor de vele inzichten. Ik heb wat rekensommen gemaakt aan de hand van een paar online simulaties qua hypotheek rentes. Als ik daar de gemiddeldes van neem zou ik maandelijks na aftrek van de hypotheek en bovengenoemde vaste kosten tussen de 488 en 612 euro overhouden.
De kost van uw schuldsaldoverzekering niet vergeten - tenzij die niet verplicht wordt. Je kan daarbij ook eventueel een dekking invaliditeit nemen - tenzij je zoiets al hebt via werk.

Terug
Bovenaan