Alleen wonen, alle kosten op een rijtje

Terug single dus ik keer terug naar sparen zoals het vroeger was: belastingsteruggave, eindejaatspremie en vakantiegeld.
Al de rest dat ik zal kunnen sparen zal al even snel weer terug uitgegeven worden aan onverwachtse kosten zoals nieuwe koelkast, auto herstelling, depanage voor verwarming,.... 🤷
dan mag ik nog niet klagen als ik het zo hoor. Nu is het wel zo dat in België het hard is om alleenstaande te zijn, (financieel toch) je wordt enorm zwaar belast en krijgt er weinig voor terug.
Moet wel zeggen dat ik wel een moeilijke periode achter de rug heb gehad een tijdje terug, waardoor ik in 1 klap mijn auto kwijt was, rehab gedaan, boete van 1900 € boete, etc. die ook niet meteen rooskleurig was voor mijn portemonnee, maar goed zijn dingen waaruit ik hopelijk niet in ga moeten hervallen, en kostbare levenslessen.
Maar goed, die kosten die jij opnoemt zijn duidelijk eigen zaken, dus je hebt nog het voorrecht om eigen woonst te bezitten. uiteindelijk heb je daar dan ook belastingsvoordeel van (zoals je al opnoemt), en ooit is dit 100 % je eigendom waardoor je dan geen afbetaling meer hebt.

Wat ik dus telkens opmerkelijk vind, is dat mijn jaarfactuur voor internet tv en gsm ( € 1200 ) meer is dan elektriciteit+gas+water gecombineerd. Terwijl die laatste effectief een fysiek product aan mijn huis moeten leveren, en internet/tv/gsm iets digitaal is.

Tja, het één is een basisbehoefte, het andere een luxeproduct. En dan is uw jaarafrekening voor nutsvoorzieningen enorm laag als dat <€1200 is (tenzij je met zonnepanelen zit, maar dan moet je die investering natuurlijk mee in rekening brengen).
En dan is het nog een keuze natuurlijk, er zijn al deftige alternatieven voor de helft van uw kost. Love trio van Orange biedt u mobiel+digitale tv+internet aan voor €59/maand.

Stel nog dat je internet en gsm als basisbehoefte ziet (wat het niet is, maar ergens snap), kan het nog een pak goedkoper.

Wat ik dus telkens opmerkelijk vind, is dat mijn jaarfactuur voor internet tv en gsm ( € 1200 ) meer is dan elektriciteit+gas+water gecombineerd. Terwijl die laatste effectief een fysiek product aan mijn huis moeten leveren, en internet/tv/gsm iets digitaal is.
Maar die €100/maand kan wellicht 30-40% goedkoper zonder quasi aan comfort in te leveren.

De telecomprijzen liggen in België ook wel een pak hoger ivm een aantal buurlanden. Ook niet onbelangrijk bij die vaststelling.

Nee eigenlijk niet, ik zit al bij Orange en alles geoptimaliseerd, maar dat was niet het punt van mijn post.
Je kan dat in eerste instantie raar vinden, tot je zou weten wat het onderhoud/vernieuwen van de huidige technologie op die netwerken kost en wat het kost om nieuwe (snellere/stabielere) technologieën te onderzoeken, te testen en vervolgens te implementeren. Dat gaat dan enkel nog maar over de technologie/bekabeling/... die het naar uw huis "brengt".
Daarnaast heb je dan ook nog de hardware in uw huis (modem, splitter, ...) die voor die nieuwe technologie dan ook vernieuwd moet worden, of EOL is en daardoor vernieuwd moet worden, ...

De telecomprijzen liggen in België ook wel een pak hoger ivm een aantal buurlanden. Ook niet onbelangrijk bij die vaststelling.
Klopt, komt deels denk ik wel doordat wij in een zeer dichtbevolkte regio wonen, die die infrastructuurwerken moeilijker/duurder maakt.

Vrijdag nog een discussie met enkele collega’s (singles en in koppel) over de kost van het leven.

Wie als alleenstaande 2000 eur verdient, huur/hyp “moet” betalen van pakt 650/700 of meer, internet+telefonie, verzekeringen, EGW, benzine indien geen bedrijfswagen,... het moet toch elke maand rekenen zijn voor die mensen.

Singles toch vaak vergeten door onze politici!

Vrijdag nog een discussie met enkele collega’s (singles en in koppel) over de kost van het leven.

Wie als alleenstaande 2000 eur verdient, huur/hyp “moet” betalen van pakt 650/700 of meer, internet+telefonie, verzekeringen, EGW, benzine indien geen bedrijfswagen,... het moet toch elke maand rekenen zijn voor die mensen.

Met 2000 net moet ge niet te zot doen, maar zeker ook niet krabben.

Je "rekent" 1x en je past je leefstijl aan aan je inkomen. Dan is er met 2000 netto (al dan niet met of zonder extra legale voordelen) ècht geen probleem hoor!
Daarmee kan je perfect iets huren met lage energiekosten, er zijn er weinig die een grote auto "moeten" kopen,...
Maar als je én een tweeslaapkamerappartement op een toplocatie wil aan 800-900 euro per maand én een BMW/Audi/... Met een afbetaling van 600 euro per maand, ja dan wordt het krabben.
Maar met datzelfde appartement 15km verderop aan 700 euro en een afbetaling van 300 euro voor een nissan via cardoen, moet je jezelf weinig ontzeggen hoor. 😉

Je hebt gelijk dat singles vaak vergeten zijn door de politiek. Maar als je uw lijst met 2000 euro netto niet getrokken krijgt ligt het eerder aan de persoon zelf. Kom seg, als je met 2000 euro netto nog elke maand moet zitten rekenen doe je gewoonweg iets fout.

Probleem met je stelling: er zijn mensen die rondkomen met 1500 euro. Die hebben het héél lastig en moeten ook alles uitrekenen, maar als die mensen dat lukt (en zo zitten er hier op het forum), dan lukt 2000 probleemloos.

Maar idd, mensen met een inkomen van 2000 euro zullen zich niet abonneren op én Telenet One Up én Netflix én Spotify én ...
. Ze zullen af en toe rekenen, zoals Mulan zegt, maar ze zullen niks tekortkomen dat essentieel is. Hun spaarpot zal geen ruim bedrag zijn en een tv van 1000 euro zal er eentje van 500 euro worden, maar weet je wat: daar speel je ook jarenlang je favoriete series op.

Je hebt gelijk dat singles vaak vergeten zijn door de politiek.
Ik weet niet of ze vergeten zijn. Ik snap de focus niet dat alleenstaanden minder moeten betalen dan samenwonenden.

"Vergelijkbare" alleenstaanden kosten tov dezelfde personen die samenwonen de overheid een stuk meer wegens verschillende redenen (aansluitingen, administratie, ruimtelijk, ...). Objectief kan je dus meer aanrekenen dan de helft van wat samenwonenden betalen.

Voor de rest zitten de meeste hogere kosten in dingen zoals hotels, voeding (kleinere porties zijn duurder), ... iets waar de overheid niet in tussenkomt en waar ik ook niet zie of ze daar in zouden moeten tussenkomen voor iedereen.

Dat alleenstaanden met een LAAG inkomen extra ondersteund moeten worden, kan ik wél mee inkomen, en dat gebeurt nu ook al. Zij zijn immers meer gevoelig aan inkomensschokken dan samenwonenden (eenvoudigweg: stel dat je 30% kans hebt om werkloos te worden, is dat slechts 9% kans dat beide samenwonenden werkloos worden).

Met 2000 euro netto elke maand moeten rekenen:rofl:

Je hebt gelijk dat singles vaak vergeten zijn door de politiek. Maar als je uw lijst met 2000 euro netto niet getrokken krijgt ligt het eerder aan de persoon zelf. Kom seg, als je met 2000 euro netto nog elke maand moet zitten rekenen doe je gewoonweg iets fout.
Lijkt me ook nogal overdreven, €2000 als alleenstaande is nu ook zo slecht niet denk ik als je over alle beroepen kijkt. Ik wil best geloven dat je als single ouder het dan niet breed hebt, maar zonder kinderen is dat nu toch verre van een probleem.

Ik heb ook een kennis die net boven de 2000 euro netto uitkomt en ook klaagt dat hij soms niet toekomt. En als je dan wat doorvraagt kom je te weten dat een gemiddeld weekend al snel 200 euro kost. Vrijdag en zaterdag gaan eten, elke benefiet van de voetbal sponsoren, op café, etc. Als je de pech hebt dat er 5 weekends in die maand zijn heb je een maand waar je +- 1000 euro kwijt bent en dan ben je nog niet begonnen aan de echte kosten.

Dus ik snap goed genoeg dat er mensen zijn die niet toekomen met 2000 euro maar dat is vrijwel altijd hun eigen schuld.

Collega van mij heeft eens met een app bijgehouden hoeveel die uitgeven aan niet noodzakelijke kosten. Dat bedrag was meer dan haar jaarloon...
-Elk weekend op restaurant
-Elk weekend opstap ofwel nodigen ze zelf vrienden uit
-Abonnement voor welnness, pretparken en fitness
-Elke woensdag en zaterdag iets doen met de kleine
-3 a 4X per jaar op vakantie
-hobby kleine

Gezinssituatie: 2 personen, maar woning is van mij en alle kosten gerelateerd betaal ik.
Ik hou al mijn uitgaven bij in een excel in een enkele categorien (bar&resto , huisaankopen, boodschappen, vakantie, eenmalige aankopen)
Zeker en vast gierig als het op sommige posten aankomt, ik heb gene spotify en netflix en disneyplus.. netflix wel van de mama.
Ik probeer de vaste kosten laag te houden, en dan mag er al is meer iets spontaans uitgegeven worden.
Onderstaande kosten reflecteren dus enkel op mij, als de vriendin mee betaald staat het aangeduid

Lening: 950 (+reken een 50€ p/m verzekeringen&Katastraal Ink)
Internet, tv en telefonie: 23€ (scarlet internet, gsm van werk)
Elektriciteit+gas: €55 ( helft bijgelegd door vriendin, we zullen zien hoe dat de komende maanden evolueert uiteraard, recent al wel verhoogd)
Water : €20 (helft bijgelegd door vriendin)
Voeding: €125 (helft bijgelegd door vriendin, beiden maaltijdcheques die eerst opgedaan worden)
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): €20
Autokosten (Lease, onderhoud, brandstof): €100 (motor voor plezier, meestal bedrijfswagen)
Kledij : €50
Ontspanning: €500 (uitgaan en reizen)

totaal: €1823 ;

Dat maakt dat ik nog wel iets kan sparen per maand maar ik zie mijn hypotheek als mijn spaarpotje.
onstpanning is uiteraard een grote post, maar ik ga graag iets drinken en eten en ga al is uit.

Wij hebben dat hier ook gedaan paar jaar geleden. Alles bijgehouden in een gedeelde google spreadsheet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zaO_q3cL6SBpbm3EO2kPLHNyw2RffqWYyps19vSaxpU/edit?usp=sharing

In de eerste kolom zijn de inkomsten/stortingen.
De andere kolomen zijn de uitgaven. Telkens een ander tabblad voor een nieuwe maand.
Vaste kosten stonden steeds bovenaan zodat die iedere maand mee gekopieerd werden. Alle andere uitgaven wissen. Wat tekst aanpassen en op naar de volgende maand....

Terug
Bovenaan