Alleen wonen, alle kosten op een rijtje

Ik weet niet of ze vergeten zijn. Ik snap de focus niet dat alleenstaanden minder moeten betalen dan samenwonenden.

"Vergelijkbare" alleenstaanden kosten tov dezelfde personen die samenwonen de overheid een stuk meer wegens verschillende redenen (aansluitingen, administratie, ruimtelijk, ...). Objectief kan je dus meer aanrekenen dan de helft van wat samenwonenden betalen.

Oneens op verschillende punten:
  • Je hebt gelijk als het gaat over zaken als een elektriciteitsaansluiting of je internetabonnement.
  • Ruimtelijk klopt ook, maar je krijgt als alleenstaande ook niets van korting op zaken als roerende voorheffing, woonbonus was voor koppels voor één huis toch dubbel zo hoog, je betaalt evenveel huur mocht je huren.
  • Wat zie je echter bij administratie of provinciebelasting? Ik betaal evenveel basisdienstenbelasting als een koppel, evenveel provinciebelasting, ... ik krijg nauwelijks iets terug van de gemeente/provincie, vooral véél rommel in de brievenbus ondanks een geen-reclame sticker: reclameblad dat ik niet wil, foldertjes van alles en nog wat, stickers.
    Als ik langsga voor een identiteitskaart, rijbewijs of paspoort betaal ik bovendien ook per dienst.
    Enkel een uittreksel uit het strafregister is gratis... (logisch vind ik overigens, want dat is blanco, zou dat zelf moeten kunnen afdrukken).
  • Wat zie je bij de waterfactuur? Extra (!) korting op de vaste kosten per gedomicilieerde met dank aan het de grootste ***-minister van Leefmilieu ooit.
  • Wat zie je bij de afvalfactuur? Ik betaal bijna evenveel als een koppel of een gezin, die laatsten krijgen voor € 10 ofzo meer, dubbel zoveel verbruik. Dat lijkt mij echt geen gepaste verhouding.
  • Wat zie je bij de belastingen? Huwelijksquotiënt die een stevige korting is voor mensen wiens partner minder werkt en dus minder bijdraagt. BBSZ één van de weinige zaken die in het "voordeel" was van alleenstaanden, gaat men afbouwen. Haha
Kort samengevat: dat een alleenstaande meer zou moeten betalen dan de helft van wat een koppel betaalt, tot daar toe. In de praktijk zie ik vooral dat zoals bij de afvalfactuur of de waterfactuur een alleenstaande bijna evenveel, zelfs evenveel of méér betaalt dan een koppel/gezin met kinderen. Ik zou meteen tekenen om slechts pakweg 75% of 66% van de tarieven voor koppels te betalen voor dat soort zaken.

Voor de rest zitten de meeste hogere kosten in dingen zoals hotels, voeding (kleinere porties zijn duurder), ... iets waar de overheid niet in tussenkomt en waar ik ook niet zie of ze daar in zouden moeten tussenkomen voor iedereen.

Akkoord. De overheid zou echter ook mogen stoppen met tussenkomsten in nutsfacturen en forfaitaire belastingen voor alleenstaanden en koppels in de vorm van (a)sociale tarieven of plots wél een lagere provinciebelasting.

Oneens op verschillende punten:
[*]Ruimtelijk klopt ook, maar je krijgt als alleenstaande ook niets van korting op zaken als roerende voorheffing, woonbonus was voor koppels voor één huis toch dubbel zo hoog, je betaalt evenveel huur mocht je huren.
Je krijgt als samenwonende ook niets van korting op roerende voorheffing TENZIJ je minstens 2 kinderen hebt. Maatregel om kinderen krijgen te stimuleren, niet om alleenstaanden af te straffen, want er is geen verschil tussen alleenstaanden of samenwonenden met evenveel aantal kinderen.
KnightOfCydonia zei:
[*]Wat zie je echter bij administratie of provinciebelasting? Ik betaal evenveel basisdienstenbelasting als een koppel, evenveel provinciebelasting, ... ik krijg nauwelijks iets terug van de gemeente/provincie, vooral véél rommel in de brievenbus ondanks een geen-reclame sticker: reclameblad dat ik niet wil, foldertjes van alles en nog wat, stickers.
Als ik langsga voor een identiteitskaart, rijbewijs of paspoort betaal ik bovendien ook per dienst.
Enkel een uittreksel uit het strafregister is gratis... (logisch vind ik overigens, want dat is blanco, zou dat zelf moeten kunnen afdrukken).
de rommel die jij niet wil, is wel een dienstverlening die je handig zal uitkomen als je ooit wél eens iets leest dat je kan gebruiken. Je kost (gezien je de brievenbus niet deelt) voor de overheid méér dan voor een andere persoon. Idem voor dingen zoals aanslagbiljet personenbelasting. Kleine extra kost, maar alle beetjes tellen samen wel door.

KnightOfCydonia zei:
[*]Wat zie je bij de waterfactuur? Extra (!) korting op de vaste kosten per gedomicilieerde met dank aan het de grootste ***-minister van Leefmilieu ooit.
ik zou de waterfactuur niet gebruiken als argument. Want dat lijkt me net voordeliger voor de alleenstaande: de kost zit hem immers bij water nauwelijks in de levering van water zelf, maar wel in de leidingen etc. Als men de echte kost zou aanrekenen van aansluiting, zou men wss een flat bedrag vragen aan elke woningeenheid die wel eens een stuk groter zou kunnen zijn dan wat je nu van vaste kost alleen betaalt.
Bovendien heeft een alleenstaande recht op 60m³ goedkoop water, een koppel 90m³. Voordeel voor de alleestaande dus.

Er zijn immers maar weinig zaken waarvan je kan zeggen dat je als alleenstaande evenveel verbruik hebt van water als een samenwonende. Hoogstens mss de kleurwas die je wat rapper zal moetne doen dan een koppel/gezin
KnightOfCydonia zei:
[*]Wat zie je bij de afvalfactuur? Ik betaal bijna evenveel als een koppel of een gezin, die laatsten krijgen voor € 10 ofzo meer, dubbel zoveel verbruik. Dat lijkt mij echt geen gepaste verhouding.
is gemeenteafhankelijk, wij betalen volledig per kg. In principe (behalve de kleinere porties en dus relatief grotere verpakkingen) geen verschil.
KoC zei:
[*]Wat zie je bij de belastingen? Huwelijksquotiënt die een stevige korting is voor mensen wiens partner minder werkt en dus minder bijdraagt. BBSZ één van de weinige zaken die in het "voordeel" was van alleenstaanden, gaat men afbouwen. Haha
Ivm BBSZ: https://www.tijd.be/netto/analyse/b...-door-uitdoving-crisisbelasting/10338795.html

Huwelijksquotient is er enkel voor héél lage inkomens, heeft weinig te maken met gewoon wat minder werken. Je moet al minder dan 11090 euro beroepsinkomen hebben, of zo'n 900 euro per maand. Miskijk je er niet op. Voor een doorsnee koppel (die getrouwd/wettelijk samenwonend is, want anders hebben ze er natuurlijk niks aan).

KnightOfCydonia zei:
Kort samengevat: dat een alleenstaande meer zou moeten betalen dan de helft van wat een koppel betaalt, tot daar toe. In de praktijk zie ik vooral dat zoals bij de afvalfactuur of de waterfactuur een alleenstaande bijna evenveel, zelfs evenveel of méér betaalt dan een koppel/gezin met kinderen. Ik zou meteen tekenen om slechts pakweg 75% of 66% van de tarieven voor koppels te betalen voor dat soort zaken.

Akkoord. De overheid zou echter ook mogen stoppen met tussenkomsten in nutsfacturen en forfaitaire belastingen voor alleenstaanden en koppels in de vorm van (a)sociale tarieven of plots wél een lagere provinciebelasting.

Je krijgt als samenwonende ook niets van korting op roerende voorheffing TENZIJ je minstens 2 kinderen hebt. Maatregel om kinderen krijgen te stimuleren, niet om alleenstaanden af te straffen, want er is geen verschil tussen alleenstaanden of samenwonenden met evenveel aantal kinderen.

Dus je kost op dat vlak als alleenstaande duidelijk niet meer, je betaalt evenveel roerende voorheffing als een koppel of een alleenstaande met kinderen die de woning betrekken. Met korting voor de kinderen of andere hulpbehoevende personen ten laste heb ik geen probleem.

de rommel die jij niet wil, is wel een dienstverlening die je handig zal uitkomen als je ooit wél eens iets leest dat je kan gebruiken. Je kost (gezien je de brievenbus niet deelt) voor de overheid méér dan voor een andere persoon. Idem voor dingen zoals aanslagbiljet personenbelasting. Kleine extra kost, maar alle beetjes tellen samen wel door.

De essentie dat ik dit niet wil, dat daar af en toe iets nuttig in kan staan... tja, ik zal het niet lezen, bij mij gaat dat rechtstreeks richting papierbak.
Aanslagbiljet personenbelasting? Al jaren via Tax-On-Web.

ik zou de waterfactuur niet gebruiken als argument. Want dat lijkt me net voordeliger voor de alleenstaande: de kost zit hem immers bij water nauwelijks in de levering van water zelf, maar wel in de leidingen etc. Als men de echte kost zou aanrekenen van aansluiting, zou men wss een flat bedrag vragen aan elke woningeenheid die wel eens een stuk groter zou kunnen zijn dan wat je nu van vaste kost alleen betaalt.
Bovendien heeft een alleenstaande recht op 60m³ goedkoop water, een koppel 90m³. Voordeel voor de alleestaande dus.
Er zijn immers maar weinig zaken waarvan je kan zeggen dat je als alleenstaande evenveel verbruik hebt van water als een samenwonende. Hoogstens mss de kleurwas die je wat rapper zal moetne doen dan een koppel/gezin

Ik gebruik nauwelijks iets meer dan de helft van die 60 m³ aan "goedkoop water". De kosten voor aansluiting moet je overigens ook betalen (aansluitingskosten) bij aankoop woning (nieuwbouw). De vaste kost is voor een alleenstaande hoger, daar zit dus absoluut geen enkel voordeel in.

Overigens was spaar ik op, dus ik zie niet in hoe ik meer kleurwas zou hebben. Idem met afwasmachine.
Als je ergens al meer water mee verbruikt zal het schoonmaken zijn en de tuin (hoewel dat bij mij regenwaterton is) want je moet eenzelfde oppervlakte onderhouden. Realistisch gezien zou een koppel echter groter wonen dan ik momenteel woon in een klein appartement.

is gemeenteafhankelijk, wij betalen volledig per kg. In principe (behalve de kleinere porties en dus relatief grotere verpakkingen) geen verschil.
Ivm BBSZ: https://www.tijd.be/netto/analyse/b...-door-uitdoving-crisisbelasting/10338795.html

Dus jij betaalt zuiver per kilogram, ik betaal een forfait dat verdomd hoog ligt en een koppel betaal slechts € 11 ofzo meer voor een dubbel zo hoog basisquotum. Pas boven dat quotum betaal je hier per kg.
https://www.tijd.be/netto/analyse/b...-door-uitdoving-crisisbelasting/10338795.html
Huwelijksquotient is er enkel voor héél lage inkomens, heeft weinig te maken met gewoon wat minder werken. Je moet al minder dan 11090 euro beroepsinkomen hebben, of zo'n 900 euro per maand. Miskijk je er niet op. Voor een doorsnee koppel (die getrouwd/wettelijk samenwonend is, want anders hebben ze er natuurlijk niks aan).

Ik wil gerust erkennen dat een koppel tweeverdieners er dan inderdaad weinig voordeel aan heeft, enkel als één partner dus nauwelijks of niet werkt. Des te meer reden om het af te schaffen dus.

Dus je kost op dat vlak als alleenstaande duidelijk niet meer, je betaalt evenveel roerende voorheffing als een koppel of een alleenstaande met kinderen die de woning betrekken. Met korting voor de kinderen of andere hulpbehoevende personen ten laste heb ik geen probleem.
je kost meer omdat de infrastructuur (aansluitingen, ...) per persoon meer kost (wegens minder personen bij alleenstaanden) en jij ook meer plaats inneemt (dus minder kans op opbrensten/duurdere infrastructuurwerken voor de overheid)
KnightOfCydonia zei:
De essentie dat ik dit niet wil, dat daar af en toe iets nuttig in kan staan... tja, ik zal het niet lezen, bij mij gaat dat rechtstreeks richting papierbak.
Aanslagbiljet personenbelasting? Al jaren via Tax-On-Web.
ook dat digitaal verwerken van aanslagbiljet kost geld/tijd, hé. Meer voor een alleenstaande (per persoon gerekend) dan voor een koppel.
KnightOfCydonia zei:
Ik gebruik nauwelijks iets meer dan de helft van die 60 m³ aan "goedkoop water". De kosten voor aansluiting moet je overigens ook betalen (aansluitingskosten) bij aankoop woning (nieuwbouw). De vaste kost is voor een alleenstaande hoger, daar zit dus absoluut geen enkel voordeel in.
jij gebruikt minder, anderen meer.
En de kost die je betaalt voor aansluitng is niet de werkelijke kost, slechts een deel daarvan.
KnightOfCydonia zei:
Overigens was spaar ik op, dus ik zie niet in hoe ik meer kleurwas zou hebben. Idem met afwasmachine.
omdat de kans dat je een was vroeger draait omdat je favoriet kledingstuk erin zit of je geen slips meer hebt (én de was dan nog niet vol zit) groter is als alleenstaande.
KoC zei:
Als je ergens al meer water mee verbruikt zal het schoonmaken zijn en de tuin (hoewel dat bij mij regenwaterton is) want je moet eenzelfde oppervlakte onderhouden. Realistisch gezien zou een koppel echter groter wonen dan ik momenteel woon in een klein appartement.
veel water kost schoonmaken niet en de tuin doe je hopelijk op regenwater :p. En ja, een koppel woont meestal groter, maar meestal niet dubbel zo groot.
KoC zei:
Dus jij betaalt zuiver per kilogram, ik betaal een forfait dat verdomd hoog ligt en een koppel betaal slechts € 11 ofzo meer voor een dubbel zo hoog basisquotum. Pas boven dat quotum betaal je hier per kg.
opnieuw is het feit dat er opgehaald moet worden al een kost op zich. Als je in 1 straat 100 woningen moet afval ledigen kost dat meer in tijd (en dus geld) dan 50 woningen.
KoC zei:
Ik wil gerust erkennen dat een koppel tweeverdieners er dan inderdaad weinig voordeel aan heeft, enkel als één partner dus nauwelijks of niet werkt. Des te meer reden om het af te schaffen dus.
Financieel is dat wss voordeliger voor de overheid, omdat je zo bespaart op kinderopvang (waar je echter ook kan voor pleiten om kinderopvang vlugger in te schakelen).

Vrij kort door de bocht, lijkt me dat een ouder die thuisblijft voor de (jonge) kinderen iets is waar men als samenleving voor kan kiezen om het een beetje te stimuleren. Dat louter als een verliespost zien lijkt me niet nodig.

Maar hoeveel % van de belastingen gaat er naar de 'meerkost van een alleenstaande' ?

Jullie doen hier alsof de regering 50% van haar budget uitgeeft aan infrastructuur, die duurder is omdat je 'meer plek inpakt' als alleenstaande.
Is infrastructuur niet maar een paar % ? En pensioenen, onderwijs, uitkeringen & ziektezorg meer als 50%.

Als er ergens een 'belasting discriminatie' is, is het tegen de jonge ICT'er zonder kinderen of ziektes en een goed bruto loon.

Draagt heel veel bij aan de economie en mag zich blauw betalen om alle zieken, gepensioneerden, sociale gevallen, en werknemers in de sociale/culturele/... sectoren een deftig leven te geven.

Laatst bewerkt:
Nooit geweten dat een IT'er niet ziek wordt, geen opleiding krijgt, niet geniet van opgeleide mensen die de economie doen groeien,...

Het is nu ook niet dat een alleenstaande tov eenzelfde feitelijk of wettelijk samenwonende 50% meer belastingen zou betalen.

Oja, de belastingsdruk in de IT-sector zal een van de laagste zijn die er is bij hogeropgeleiden.

Nooit geweten dat een IT'er niet ziek wordt, geen opleiding krijgt, niet geniet van opgeleide mensen die de economie doen groeien,...

Het is nu ook niet dat een alleenstaande tov eenzelfde feitelijk of wettelijk samenwonende 50% meer belastingen zou betalen.

Oja, de belastingsdruk in de IT-sector zal een van de laagste zijn die er is bij hogeropgeleiden.

Wel de opleiding is betaald voordat hij werkte, mede door de belasting van zijn ouders.

Het is in feite de vorige generatie die opleiding van de volgende betaald. Dus als je geen kinderen hebt geniet je hier niet van mee. Al snap ik jou perspectief ook wel (heb trouwens zelf wel kinderen).

En vele jonge mensen (dus ook jonge IT'ers) worden toch niet echt ziek ?

Wel de opleiding is betaald voordat hij werkte, mede door de belasting van zijn ouders.
ouders die (los van de belastingen) betalen voor de opvoeding van hun kind en daar zelfs toe verplicht zijn vanuit de overheid. Een extra kost die alleenstaanden zonder kinderen niet hebben. Discriminatie ;).
Het is in feite de vorige generatie die opleiding van de volgende betaald. Dus als je geen kinderen hebt geniet je hier niet van mee.
tuurlijk wel. Je pensioen hangt af van een hoogopgeleide generatie na jou.
En vele jonge mensen (dus ook jonge IT'ers) worden toch niet echt ziek ?
Op enkele Belgen na is iedereen al eens in het ziekenhuis belandt. En iedereen is ziek geworden. Zelfs al wordt je niet ernstig ziek, heb je als jongere ook het voordeel dat je geen Amerikaanse toestanden hebt waarbij je een grote buffer moet vastleggen voor een ziekenhuisbezoek. Hier ben je als jonge nieuwe werknemer direct goed verzekerd.

Waterfactuur (200) is hoger dan de gasfactuur (190) per jaar. En dan heb ik nog regenwater voor de toiletten.
Hier ook. 17 euro water en 0 euro gas. :unsure:

Maar serieus, hoeveel verbruik je dan? Toen hier alles nog op stadswater zat, betaalden we bijna 800 euro en waren we wel een grootverbruiker met bijna 300m³. Als ik dat mag doortrekken zit je rond de 80m³ verbruik, terwijl er regenwater is voorzien. Is dat niet veel?

190 euro per jaar aan gas is dan weer laag denk ik. Ik heb geen gas, maar lijkt me toch vrij laag.

't is maar 26 kuub water. Er is een hoge vast kost bij water.
€190 gas is heel laag ja. Maar ik vind vooral die €200 hoog, maar het is zo.

Lening: 1110 euro (nog 21 jaar), 108 euro (nog 8 jaar), 120 euro (nog 9 jaar), 300 euro (nog 3 maanden)
Internet, tv en telefonie: 60 euro
Elektriciteit+gas: 160 euro per maand
Water : 177 euro per 3 maanden
Voeding: Geen idee, maar veel, zal toch zeker iets van een 800 euro per maand zijn gok ik
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): 100 euro (brand, familiale, auto, ...)
Autokosten (Lease, onderhoud, brandstof): 170 euro afbetaling (nog 6 maanden), voor de rest zetten we opzij voor de kosten + natuurlijk benzine: 50 euro / 2de wagen is bedrijfswagen
Kledij : geen idee
Ontspanning: afhankelijk van de maand, maar we "sparen" sowieso 50 euro per maand waar we iets leuk mee kunnen doen, maar bv. ook elke maand 20 euro fitnessabo, ...
Medische kosten: afhankelijk van de maand, soms niks, soms 100 euro, ... beide zoontjes hebben een bril, ikzelf ook, dus dat tikt wel aan
Huisdieren: ongeveer 70 euro aan eten denk ik + 160 euro vaccinaties (jaarlijks) en af en toe eens een onverwachte kost
Kinderen: afhankelijk van de schoolrekening en dergelijke, dus wederom moeilijk te zeggen, wij sparen ook maandelijks voor de kinderen

Wij sparen momenteel vooral onze eindejaarspremie en teruggave van de belastingen, des te meer omdat we net verbouwd hebben/nog zaken aan het afwerken zijn.
Vanaf volgend jaar zou dat serieus moeten verbeteren aangezien er 2 posten wegvallen die ons momenteel toch 470 euro per maand kosten.
Veel uitgaven zijn heel fluctuerend, zowel ontspanning, medische kosten, kinderen en kledij zijn moeilijk in te schatten. Soms koop je maanden geen kledij, maar dan ineens zijn precies van dag 1 op dag 2 alle broeken van 1 van de kinderen te klein of kapot op een week tijd.

Waterfactuur (200) is hoger dan de gasfactuur (190) per jaar. En dan heb ik nog regenwater voor de toiletten.

Ben eens benieuwd als we verhuizen. Waar we nu wonen hebben we een brakke regenput die half juni typisch al leeg is. Wc en (moes)tuin is dan een kostelijk iets.

Waar we naartoe gaan 2 x 10000 l en gevoed door een veeeel groter dak. Die gaan niet zo snel leeg zijn.

Gasfactuur is wel strak. We hebben hier nu EPC260 en zonneboiler en zitten aan 350 per jaar. Nieuwe huis is EPC 60 en betere zonneboiler. Huis wel 3x zo groot, maar verwacht toch ook heel weinig verbruik daar.

Wat zijn jullie specs qua EPC/verwarming etc.

@Li1quid ik kan wel aanvullen nu na de verhuis.

Alleenstaande mama met 1 kind in 50/50 co-ouderschap, woon in een gezinswoning

Lening/huur (+ evt. gemeenschappelijke kosten):
Hypotheek van 565 euro (loopt tot mijn 65ste, ander huis gekocht op mijn 40ste)
Internet, tv en telefonie: €76
Elektriciteit+gas:
€80 elektriciteit, €100 gas (geschat verbruik voor 2022 want in december een 20-jaar oude condensatieketel vervangen.)
Water : €124 euro per 3 maand, was ons gezinsverbruik in het vorige huis en nog geen zicht op mijn werkelijk verbruik aangezien de 2 toiletten nog moeten worden aangesloten op de regenwaterput
Voeding: 250 per maand
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): 25 rechtsbijstand (uitgebreide polis bewust gekozen), 100 voor brand-, auto en pechverhelping in 1, ssv is 68 per maand gedurende 16j
Autokosten (Lease, onderhoud, brandstof): onderhoud + kleine kosten 300 per jaar, auto is 8j en nog nooit grote kosten aan gehad. Benzineverbruik van +-80 euro per maand
Kledij : 100 per maand op jaarbasis ongeveer verrekend voor mezelf en de dochter
Ontspanning: fitnessabonnement sinds deze maand van 60 euro, voor de rest ongeveer 70 euro per maand wanneer ik uitstapjes+vakantie op jaarbasis verreken
extra kosten: voorlopig is dat gelukkig drastisch verminderd, maar jarenlang 1 a 2x per maand naar de psycholoog gegaan aan €60 per sessie.
Medische kosten: aan medicatie, remgeld voor specialisten en kine zal dat rond de 100 euro per maand draaien.
Huisdieren: de kosten worden door 2 gedeeld, hond zit ook in een soort co-ouderschapsregeling maar eten kost 35 euro per maand, 100 euro per jaar de dierenarts 1x te zien voor vaccinaties, tekenband en gemiddeld 1x per jaar een extra consult.
Kinderen: tel ik niet mee aangezien we alle schoolrekeningen en rekeningen voor opvang van de kindrekening betalen en we rondkomen met het kindergeld daarvoor.

@Li1quid ik kan wel aanvullen nu na de verhuis.

Alleenstaande mama met 1 kind in 50/50 co-ouderschap, woon in een gezinswoning

Lening/huur (+ evt. gemeenschappelijke kosten):
Hypotheek van 565 euro (loopt tot mijn 65ste, ander huis gekocht op mijn 40ste)
Internet, tv en telefonie: €76
Elektriciteit+gas:
€80 elektriciteit, €100 gas (geschat verbruik voor 2022 want in december een 20-jaar oude condensatieketel vervangen.)
Water : €124 euro per 3 maand, was ons gezinsverbruik in het vorige huis en nog geen zicht op mijn werkelijk verbruik aangezien de 2 toiletten nog moeten worden aangesloten op de regenwaterput
Voeding: 250 per maand
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): 25 rechtsbijstand (uitgebreide polis bewust gekozen), 100 voor brand-, auto en pechverhelping in 1, ssv is 68 per maand gedurende 16j
Autokosten (Lease, onderhoud, brandstof): onderhoud + kleine kosten 300 per jaar, auto is 8j en nog nooit grote kosten aan gehad. Benzineverbruik van +-80 euro per maand
Kledij : 100 per maand op jaarbasis ongeveer verrekend voor mezelf en de dochter
Ontspanning: fitnessabonnement sinds deze maand van 60 euro, voor de rest ongeveer 70 euro per maand wanneer ik uitstapjes+vakantie op jaarbasis verreken
extra kosten: voorlopig is dat gelukkig drastisch verminderd, maar jarenlang 1 a 2x per maand naar de psycholoog gegaan aan €60 per sessie.
Medische kosten: aan medicatie, remgeld voor specialisten en kine zal dat rond de 100 euro per maand draaien.
Huisdieren: de kosten worden door 2 gedeeld, hond zit ook in een soort co-ouderschapsregeling maar eten kost 35 euro per maand, 100 euro per jaar de dierenarts 1x te zien voor vaccinaties, tekenband en gemiddeld 1x per jaar een extra consult.
Kinderen: tel ik niet mee aangezien we alle schoolrekeningen en rekeningen voor opvang van de kindrekening betalen en we rondkomen met het kindergeld daarvoor.
SSV van 16*12*68 = 13k :eek: Dat moet toch een pak goedkoper kunnen??

Terug
Bovenaan