"Alle witte mannen naar achteren" - Sophie Straat

Ik denk niet dat er één witte man een traan om zal laten. Het gaat 'm om de hypocrisie van UNIA/links waarbij witte mannen niet verontwaardigd MOGEN zijn wanneer ze gediscrimineerd worden en een vrouwelijke/zwarte/bruine/vul zelf in persoon bij het minste drama mag maken over iets wat zelfs maar twijfelachtig discriminatie is.
Altijd dat links rechts erbij halen. Leve de polarisatie.

Echt gewoon belachelijk om naar unia te stappen voor zoiets. Net zoals soms linkse en andere mensen voor onnozele zaken naar unia trekken. Zo zijn mensen nu eenmaal. Maak aub van die onnozelaars geen helden. ;)

En ja, vaak wordt meer dan terecht naar unia getrokken, want discriminatie nog steeds een groot probleem in onze maatschappij.

Sinds woke en alles rond inclusiviteit is er nog nooit zoveel polarisatie en haat geweest me dunkt.

Veel geroeptoeter en klavierhelden ja, en daar blame ik veel harder sociale media voor dan woke, prides of andere inclusiviteitsbewegingen. Of er echt meer haat en meer haatmisdrijven zijn zou ik durven betwijfelen, zijn daar statistieken van?

En ja, vaak wordt meer dan terecht naar unia getrokken, want discriminatie nog steeds een groot probleem in onze maatschappij.

Denk jij dat dit een groter of een kleiner probleem is in andere - van oorsprong blanke - samenlevingen dan de onze?

Om even bij het onderwerp van deze thread te blijven: de Westerse maatschappijen mede uitgebouwd door degenen die Sophie Straat het liefst van alles nog naar achteren zou verbannen (maar credit where credit is due, evenzeer door blanke vrouwen), zijn wat mij betreft oh ironie, net bij de meest veilige en gelijke maatschappijen in deze wereld en oh ironie, zéker voor vrouwen, maar ook queers.
Elders in de wereld zou Sophie Straat niet eens een podium gehad hebben.

De dominerende kracht in onze samenleving is véél vaker gewoon geërfd kapitaal geweest en is dat nu nog in belangrijke mate.

Zeker anno 2026 zijn vrouwen absoluut géén minderheid noch in de meest courante betekenis noch in de sociologische/technische definitie waar je nu mee afkomt.

De kans is zéér groot dat géén enkele man, blank of "people of colour" (quote bewust Sophie Straat voor mij racisme verweten wordt) heeft de macht dat een vrouw die geboren wordt in de families De Spoelberch (AB Inbev) of Colruyt (spreekt voor zich) heeft.

En ik blijf bij mijn argument: als je als zuiver willekeurige blanke jongen geboren wordt anno 2026 in de Westerse wereld, staan je kansen qua toekomst er niet rooskleuriger voor dan als blank of gekleurd meisje, géén enkele garantie dat je deel zal uitmaken van de heersende klasse.
Ik zal nog een stap verder gaan: mensen zoals Sophie Straat, en mensen die ideologisch spreken van 'wit' in plaats van 'blank' zijn in mijn ogen nog altijd actief bezig om je toekomstkansen verder te verwaarlozen of verslechteren op meer dan één manier.
Maar dat is materiaal voor een andere thread.

Het gaat niet zozeer om "macht hebben", hoewel het er natuurlijk wel mee samenhangt, maar wel om niet tegen (bewuste of onbewuste) discriminerende daden aan te botsen.
En op dat aanbotsen blijf je in ons land (het Westen?) nu eenmaal het minste kans hebben als je wit/blank & man bent.
Literatuuraanrader in deze is nog steeds De 7 vinkjes.

Laatst bewerkt:
Veel geroeptoeter en klavierhelden ja, en daar blame ik veel harder sociale media voor dan woke, prides of andere inclusiviteitsbewegingen. Of er echt meer haat en meer haatmisdrijven zijn zou ik durven betwijfelen, zijn daar statistieken van?
Je hebt wel gelijk, maar je mag de cancel culture niet onderschatten. Johnny Depp bv is hard gestraft geweest door de opinie van ... (geen filmrollen meer voor jaren) voor een vechtscheiding waar het langs beide kanten eigenlijk wel eens te veel was. Om veel later te horen van een rechter dat hem geen schuld treft (dacht ik). WOKE die ook soms als rechter gaat fungeren (vooral via social media platformen) is gewoon fout. Idem met allerhande klavierhelden, pro of contra WOKE of whatever.

En waar zitten zoveel klavierhelden etc? in het vrije westen, want freedom of speech... Onze regio heeft net op vlak van discriminatie toch wel de meeste stappen gezet in vergelijk met werelddelen als Afrika , en het Midden Oosten etc. Ik haal de slechtste van de klas eruit.

Ja, er is nog discriminatie, maar we doen ons best. En er zal altijd een groepje kwade mensen (mannen of vrouwen whatever) zijn. Racisme en discriminatie zal wereldwijd mogelijks ook nooit volledig verdwijnen. Soms xenofobie, of soms puur territoriaal.
In Duitsland hoogst waarschijnlijk nog eens IS aanhangers/radicalen die de gay community lafhartig aanvallen.
Durf maar niet op een podium al maar te insinueren dat alle islamitische mensen naar achter moeten voor uw anti terreur pro lgbt lied hoor!
Dat zou ik even sterk veroordelen, want het verdeeld alleen maar.

Laatst bewerkt:
Het gaat niet zozeer om "macht hebben", hoewel het er natuurlijk wel mee samenhangt, maar wel om niet tegen (bewuste of onbewuste) discriminerende daden aan te botsen.
En op dat aanbotsen blijf je in ons land (het Westen?) nu eenmaal het minste kans hebben als je wit/blank & man bent.
Literatuuraanrader in deze is nog steeds De 7 vinkjes.

Je suggereert hier gewoon een anekdotisch boek dat gewoon in diezelfde waan als de ideologie achter de start van deze thread te plaatsen valt, maar dat uiteindelijk enkel een anekdotisch lijstje is van (niet toevallig) 7 'factoren' uit de ervaringen van de acteur, geen wetenschappelijk werk. Zeven factoren waarvan een deel al in één oogopslag waarschijnlijk gecorreleerd zijn (weinigen halen een universitair diploma zonder deftige middelbare vooropleiding), véél belangrijkere factoren (kapitaal, uiterlijk, gezondheid) negeert, geografisch overigens irrelevant is voor mij en anderen hier (Nederlandse Randstad vs. Belgisch Limburg/Vlaanderen).

Bovendien voldoe ik zelfs als je abstractie maakt van Nederland vs. België niet eens aan die 7 vinkjes. Dus 'oh nee'... Ik ben alvast geen deel van de heersende elite.

Over de ironie dat de auteur zelf een 7-vinkjes man is, zullen we dan nog zwijgen. Zelfkastijding is natuurlijk iets dat historisch niet nieuw is, het gebruik van 'wit' in plaats van 'blank' verraadt ook al veel.

De grootste ironie blijft dat je dit boek zit voor te stellen in een thread waar op een podium opgeroepen wordt tot discriminatie van blanke mannen in de open ruimte.

Vind het frappant dat hier al 10 pagina's gesproken kan worden over een linkse trien met het talent een vrijwillige rusthuis entertainer, die zich wil/moet onderscheiden van de rest door activistische uitspraken op het podium. Los in haar gezicht ontploft en heeft het omgekeerde effect, zijnde nog meer polarisatie.
Typerend dat Gentse Feesten zo'n figuur die wat interessant wil doen een podium geeft, nuja ... Da's dan traditioneel nog de oude GF die straatartiesten een kans biedt & het past in de gentse leftie cultuur.

Leef en laat leven zou ik zeggen

Hoe meer aandacht die trien krijgt, hoe meer ze gaat denken dat ze goed bezig is

Werden tot een tiental jaar geleden minderheden hier dan onderdrukt?
Volgens de huidige wetgeving en de arresten die er in de laatste 10 jaar gekomen zijn: ja.

Onderdrukking wil echter niet zeggen dat ze niets mochten doen, maar wel dat er wetgeving is die aangepast is door vonnissen/arresten van diverse rechtbanken die bepaalde discriminatie tegen minderheden aan de kaak stelde.

Dat gaat van "eenvoudige" wetgeving tegenover gehandicapten (bvb kankerpatienten die gediscrimineerd werden door banken bij leningen), tegenover vrouwen (ontslag bij deeltijds tijdskrediet berekend op deeltijdse tewerkstelling) over het systematisch specifiek niet uitvoeren van vonnissen die vluchtelingen winnen, ...

Nee, er is geen grote structurele discriminatie zoals je in apartheid ziet, maar er zijn wel degelijk enkele discriminaties die nog altijd weggewerkt worden of soms niet weggewerkt worden (dan gaat het vooral over taalgevoelige zaken of historisch moeilijk op te lossen zaken zoals arbeiders/bedienden, maar ook nog altijd soms al dan niet onbedoelde discriminatie tegenover allochtonen)

België was bij de eerste landen wereldwijd waar vrouwen stemrecht kwam.
omdat feiten belangrijk zijn: België was het op 2 na laatste land waar unverseel stemrecht (ook voor vrouwen zonder beperkingen) ingevoerd werd in Europa. En dat was nu eens echt voor een stuk de schuld van de sossen (maar vooral van liberalen) ;).

België was wel een van de "eerdere" (verre van eerste) landen die een beperkt stemrecht voor vrouwen toeliet, maar enkel voor de gemeenteraad.

Werden tot een tiental jaar geleden minderheden hier dan onderdrukt?
Ik denk wel dat er inderdaad veel minder sprake was van gelijke kansen, en dat dat nog altijd het geval is.
Je klaagt aan dat het er niet beter op geworden is door metoo, maar geldt dat niet vooral voor witte mannen? Ik denk dat het er wél beter op geworden is voor onder andere actrices, maar dat het ook wel heel snel veel breder is gegaan dan dat. Dat mensen zich iets meer bewust zijn van wat ze onbedoeld dingen doen die anderen ongemakkelijk maken in het beste geval, en ervoor zorgen dat ze dingen laten/niet dezelfde kansen grijpen in een minder goed geval. Verplaatsen in een ander, eigenlijk.

Stel jouw vraag eens aan een vrouw of aan een andersgeaard persoon, of aan een gekleurd persoon. Natuurlijk hoeft het niet te gaan over "onderdrukt" zoals slaven of zo. Gewoon: geen gelijke kansen. En dan denk ik dat het antwoord vaker ja zal zijn.

Sinds woke en alles rond inclusiviteit is er nog nooit zoveel polarisatie en haat geweest me dunkt.
Zou het toeval zijn dat die social media kanalen in handen zijn van een select clubje dat het zeker niet erg vind dat de aandacht verlegd wordt van andere zaken zoals... economie/ongelijkheid? Rechts doet niet liever dan de polarisatie op de spits drijven en links loopt er elke keer met ogen open in (en doet er regelmatig zelf nog een dikke schep bovenop) en ondertussen verdrinkt het centrum samen met alle nuance. Verdeel en heers 101.

omdat feiten belangrijk zijn: België was het op 2 na laatste land waar unverseel stemrecht (ook voor vrouwen zonder beperkingen) ingevoerd werd in Europa. En dat was nu eens echt voor een stuk de schuld van de sossen (maar vooral van liberalen) ;).

België was wel een van de "eerdere" (verre van eerste) landen die een beperkt stemrecht voor vrouwen toeliet, maar enkel voor de gemeenteraad.

Dat is toch ingevoerd in 1948? Er zijn nog een hoop Europese landen die het later ingevoerd hebben (wel vooral kleinere tbh) (Zwitserland maar in de jaren '70).

Volledig gelijke rechten dateert van 1976 iirc. Beschamend laat wel.

Dat is toch ingevoerd in 1948? Er zijn nog een hoop Europese landen die het later ingevoerd hebben (wel vooral kleinere tbh) (Zwitserland maar in de jaren '70).

Volledig gelijke rechten dateert van 1976 iirc. Beschamend laat wel.
Heb het eens opgezocht, 't hangt een beetje af van hoe je het definieert blijkbaar, maar Griekenland, San Marino, Cyprus, Andorra, Zwitserland, Portugal en Liechtenstein hebben later volledig universeel stemrecht. Terecht gecorrigeerd dus, maar nog altijd verre van "een van de eerste landen wereldwijd".

Altijd dat links rechts erbij halen. Leve de polarisatie.

Echt gewoon belachelijk om naar unia te stappen voor zoiets. Net zoals soms linkse en andere mensen voor onnozele zaken naar unia trekken. Zo zijn mensen nu eenmaal. Maak aub van die onnozelaars geen helden. ;)

Zolang mijn belastinggeld er naartoe gaat, vind ik het niet meer dan correct dat ze ook mijn rechten als witte man verdedigen. Nu hebben ze kleur bekend en is het duidelijk dat ze een racistische instelling zijn en mogen ze dus helemaal niet gesubsidieerd worden. Stoppen met de subsidies is het enige correcte gevolg dat de overheid hieraan kan geven en zorgt ineens weer voor wat extra besparingen die broodnodig zijn.

Zolang mijn belastinggeld er naartoe gaat, vind ik het niet meer dan correct dat ze ook mijn rechten als witte man verdedigen. Nu hebben ze kleur bekend en is het duidelijk dat ze een racistische instelling zijn en mogen ze dus helemaal niet gesubsidieerd worden. Stoppen met de subsidies is het enige correcte gevolg dat de overheid hieraan kan geven en zorgt ineens weer voor wat extra besparingen die broodnodig zijn.
Dat is dan wel weer een beetje dezelfde logica als de Britten die hun hele EU "besparing" in de NHS gingen pompen, we weten allemaal hoe dat gegaan is. Het is niet dat een organisatie als Unia in de basis niet nodig is, er wordt gediscrimineerd en de overheid (lees: maatschappij) mag gerust een bijdrage leveren om discriminatie aan te vechten. Die subsidies wegtrekken bij Unia en hier een platte besparing van maken is ook weer niet de juiste instelling imo. Maar waar overheidsgeld gebruikt wordt mag wel controle zijn op het gebruik van die subsidies en de service die daar nog tegenover staat.

Bon, weer eens de grote claims. Voor beide heb je uiteraard meer dan alleen het feit dat je afgaat op die paar zaken die in het nieuws komen. Waar is de onderbouwing dat Unia je rechten als witte man niet zouden verdedigen? Wat zelfs meer is, waar is de onderbouwing dat ze duidelijk een racistische instelling zijn? Want als ze dat inderdaad zijn, volg ik je. Dan zouden alle subsidies mogen in vraag gesteld of afgepakt worden.

Bon, weer eens de grote claims. Voor beide heb je uiteraard meer dan alleen het feit dat je afgaat op die paar zaken die in het nieuws komen. Waar is de onderbouwing dat Unia je rechten als witte man niet zouden verdedigen? Wat zelfs meer is, waar is de onderbouwing dat ze duidelijk een racistische instelling zijn? Want als ze dat inderdaad zijn, volg ik je. Dan zouden alle subsidies mogen in vraag gesteld of afgepakt worden.
Mensen op huidskleur discrimineren is per definitie racisme. Dus er kan geen twijfel over bestaan dat Unia in deze kwestie racistisch is door te stellen dat de uitspraak van Sophie Straat oké is.

Dat mensen tegenwoordig overgevoelig zijn voor discriminatie en racisme kan ik alleen maar beamen, maar je kan als openbare dienst die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen helpt te beschermen niet enkel maar toelaten dat een bepaalde groep hier overgevoelig voor mag zijn en een andere groep maar een dikker vel moet hebben.

Toch straf dat je deze lijn van argumentatie zomaar herneemt. Jij kon zelf geen deftige voorbeelden vinden van Unia die het belang van blanke, mannen behartigde... Deze hele thread gaat over één zeer concreet voorbeeld waar Unia een klacht over racisme jegens blanke mannen afwimpelt als ware het 'artistiek' protest en zich niet eens ertoe kan brengen die uitspraak te veroordelen, dat volstaat denk ik dan en de bewijslast ligt bij de verdedigers van Unia, niet omgekeerd.
Op Reddit staat/stond overigens een goede uitleg waarom deze uitspraak juridisch volgens de huidige wetgeving niet strafbaar is, maar van een organisatie als Unia mag je wél een morele veroordeling verwachten in deze, geen 'applaus, want het blijft natuurlijk onnodige discriminatie.

In tijden van besparingen op alles en nog wat, is een organisatie als UNIA wegsaneren, geen gemis denk ik dan. Zo'n instelling zou meer neutraal moeten zijn of niet zijn.

Terug
Bovenaan