"Alle witte mannen naar achteren" - Sophie Straat

Ik denk niet dat er één witte man een traan om zal laten. Het gaat 'm om de hypocrisie van UNIA/links waarbij witte mannen niet verontwaardigd MOGEN zijn wanneer ze gediscrimineerd worden en een vrouwelijke/zwarte/bruine/vul zelf in persoon bij het minste drama mag maken over iets wat zelfs maar twijfelachtig discriminatie is.
Altijd dat links rechts erbij halen. Leve de polarisatie.

Echt gewoon belachelijk om naar unia te stappen voor zoiets. Net zoals soms linkse en andere mensen voor onnozele zaken naar unia trekken. Zo zijn mensen nu eenmaal. Maak aub van die onnozelaars geen helden. ;)

En ja, vaak wordt meer dan terecht naar unia getrokken, want discriminatie nog steeds een groot probleem in onze maatschappij.

Sinds woke en alles rond inclusiviteit is er nog nooit zoveel polarisatie en haat geweest me dunkt.

Veel geroeptoeter en klavierhelden ja, en daar blame ik veel harder sociale media voor dan woke, prides of andere inclusiviteitsbewegingen. Of er echt meer haat en meer haatmisdrijven zijn zou ik durven betwijfelen, zijn daar statistieken van?

En ja, vaak wordt meer dan terecht naar unia getrokken, want discriminatie nog steeds een groot probleem in onze maatschappij.

Denk jij dat dit een groter of een kleiner probleem is in andere - van oorsprong blanke - samenlevingen dan de onze?

Om even bij het onderwerp van deze thread te blijven: de Westerse maatschappijen mede uitgebouwd door degenen die Sophie Straat het liefst van alles nog naar achteren zou verbannen (maar credit where credit is due, evenzeer door blanke vrouwen), zijn wat mij betreft oh ironie, net bij de meest veilige en gelijke maatschappijen in deze wereld en oh ironie, zéker voor vrouwen, maar ook queers.
Elders in de wereld zou Sophie Straat niet eens een podium gehad hebben.

De dominerende kracht in onze samenleving is véél vaker gewoon geërfd kapitaal geweest en is dat nu nog in belangrijke mate.

Zeker anno 2026 zijn vrouwen absoluut géén minderheid noch in de meest courante betekenis noch in de sociologische/technische definitie waar je nu mee afkomt.

De kans is zéér groot dat géén enkele man, blank of "people of colour" (quote bewust Sophie Straat voor mij racisme verweten wordt) heeft de macht dat een vrouw die geboren wordt in de families De Spoelberch (AB Inbev) of Colruyt (spreekt voor zich) heeft.

En ik blijf bij mijn argument: als je als zuiver willekeurige blanke jongen geboren wordt anno 2026 in de Westerse wereld, staan je kansen qua toekomst er niet rooskleuriger voor dan als blank of gekleurd meisje, géén enkele garantie dat je deel zal uitmaken van de heersende klasse.
Ik zal nog een stap verder gaan: mensen zoals Sophie Straat, en mensen die ideologisch spreken van 'wit' in plaats van 'blank' zijn in mijn ogen nog altijd actief bezig om je toekomstkansen verder te verwaarlozen of verslechteren op meer dan één manier.
Maar dat is materiaal voor een andere thread.

Het gaat niet zozeer om "macht hebben", hoewel het er natuurlijk wel mee samenhangt, maar wel om niet tegen (bewuste of onbewuste) discriminerende daden aan te botsen.
En op dat aanbotsen blijf je in ons land (het Westen?) nu eenmaal het minste kans hebben als je wit/blank & man bent.
Literatuuraanrader in deze is nog steeds De 7 vinkjes.

Laatst bewerkt:
Veel geroeptoeter en klavierhelden ja, en daar blame ik veel harder sociale media voor dan woke, prides of andere inclusiviteitsbewegingen. Of er echt meer haat en meer haatmisdrijven zijn zou ik durven betwijfelen, zijn daar statistieken van?
Je hebt wel gelijk, maar je mag de cancel culture niet onderschatten. Johnny Depp bv is hard gestraft geweest door de opinie van ... (geen filmrollen meer voor jaren) voor een vechtscheiding waar het langs beide kanten eigenlijk wel eens te veel was. Om veel later te horen van een rechter dat hem geen schuld treft (dacht ik). WOKE die ook soms als rechter gaat fungeren (vooral via social media platformen) is gewoon fout. Idem met allerhande klavierhelden, pro of contra WOKE of whatever.

En waar zitten zoveel klavierhelden etc? in het vrije westen, want freedom of speech... Onze regio heeft net op vlak van discriminatie toch wel de meeste stappen gezet in vergelijk met werelddelen als Afrika , en het Midden Oosten etc. Ik haal de slechtste van de klas eruit.

Ja, er is nog discriminatie, maar we doen ons best. En er zal altijd een groepje kwade mensen (mannen of vrouwen whatever) zijn. Racisme en discriminatie zal wereldwijd mogelijks ook nooit volledig verdwijnen. Soms xenofobie, of soms puur territoriaal.
In Duitsland hoogst waarschijnlijk nog eens IS aanhangers/radicalen die de gay community lafhartig aanvallen.
Durf maar niet op een podium al maar te insinueren dat alle islamitische mensen naar achter moeten voor uw anti terreur pro lgbt lied hoor!
Dat zou ik even sterk veroordelen, want het verdeeld alleen maar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan