Kleine nieuwtjes

Ik heb een hekel aan populisme maar kan iemand mij eens uitleggen waarom de verantwoordelijken van het station van Bergen, of het nu om politici of om de top van de NMBS gaat, nog niet in de bak steken? Ongeveer 15 jaar geleden een reportage over het station in Luik gezien met crapuleuze geldverkwisting en louche maniertjes om Calatrava onrechtmatig dat project te geven, en dan doen ze daarna exact hetzelfde.

Ik begrijp die dingen niet.
 

Ik blijf mij soms afvragen waar men die ideeën haalt.
Nu bon, ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat jongeren hiervoor staan te springen. Of dat ze zich hiervoor met hart en ziel gaan inspannen. Toen ik jong was, was dit zelfs een minderheid die zoiets leuk vond of leek te vinden.

En als personen iets niet met hart en ziel doen, dan moet je er voor een toekomstig nut niet te veel van verwachten...
 

Ik blijf mij soms afvragen waar men die ideeën haalt.
Nu bon, ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat jongeren hiervoor staan te springen. Of dat ze zich hiervoor met hart en ziel gaan inspannen. Toen ik jong was, was dit zelfs een minderheid die zoiets leuk vond of leek te vinden.

En als personen iets niet met hart en ziel doen, dan moet je er voor een toekomstig nut niet te veel van verwachten...

Toch het gehele punt van school. Je kan vandaag dan gewoon wiskunde uit het curriculum halen aangezien daar ook maar een minderheid met hart en ziel aan meedoet.
 
Toch het gehele punt van school. Je kan vandaag dan gewoon wiskunde uit het curriculum halen aangezien daar ook maar een minderheid met hart en ziel aan meedoet.

Ja ok, voelt voor mij gewoon raar aan, we geven al lessen Nederlands. En binnen die lessen Nederlands is er in basis al weinig animo in veel gevallen voor poezie of gedichten...

Dan ga je toch niet inzetten op hetgeen men in basis al weinig animo heeft om hun taalkundigheid te verbeteren. Dan zet je in op zaken die minder weerzin opwekken of evengoed evenveel weerzin maar niet iets dat een snack is. En binnen die specifieke les of extra les... toch niet binnen een bloody pause... Vluchtigheid los je niet op met vluchtigheid...

Wil je kinderen echt aanzetten tot het verbeteren van hun gebrekkige taalkennis... dan ga je ze beter richting lezen moeten duwen ipv mee te gaan in het vluchtige consumptiegedrag zoals dit eigenlijk een beetje is. Dit gaat evengoed een "weerzin" (te sterk verwoord) opwekken... maar bij een keuzelijst om te lezen, ga je er wel voor kunnen zorgen dat men een beetje ontdek wat men graag leest. Ipv dat van bovenaf 1 specifieke versie (gedichten) naar voren gebracht wordt.

Ik herinner mij in mijn tijd nog goed die keuzelijst van anne frank of... mij enkel en alleen dit laten lezen... en ik geraakte niet 1 pagina ver op een dag. Terwijl de leerkracht letterlijk de mogelijkheid gaf om als je het aanvroeg of als je stelde van is er geen mogelijkheid binnen een bepaalde genre dat ze dan andere opties toeliet (en ik consumeerde toen vlot 3 boeken op een week...). Zoiets geeft gewoon een veel grotere kans om kinderen aan te zetten om te lezen dan kinderen een vluchtig scenario voor te schotelen van 10 minuten of whatever waarbij die tekst 1 oor in gaan, ander oor uit gaan.

Want dit is effectief de intentie hé. Kinderen aan te zetten om meer te lezen... denk je nu echt dat door deze entertainment pauze daar ook maar een meerderheid of substantieel deel van die kinderen zegt van wow, cool... ik ga een boek lezen... dat geloof je toch zelf niet?

Leuk voor het inkomen als zelfstandige van die schooldichter en als tijdsverdrijf van de leerkrachten. Meer zie ik daar echter niet in. Maar bon, ik ben geen pedagoog.
 

Vond die voorstellen van de MR niet noodzakelijk slecht.

Al begreep ik niet echt wat er provocaties aan deze voorstellen waren om eerlijk te zijn.
 
[/URL]

Vond die voorstellen van de MR niet noodzakelijk slecht.

Al begreep ik niet echt wat er provocaties aan deze voorstellen waren om eerlijk te zijn.

Gemeenschapsdienst is ook maar verkapte slavenarbeid. Geen voorstander van.
 
Een slaaf kreeg geen uitkering..

Er mag wel wat tegenover staan, zeker in een tijd met zo'n hoge vraag naar werkkrachten en openstaande vacatures
Is toch gewoon een performatieve maatregel zonder veel maatschappelijk nut. Meer nog, het bedreigt ook reeds bestaande jobs.


In Nederland maakt zelfs de belastingadministratie gebruik van gratis werkkrachten uit de pool van langdurig werklozen. Op die manier vernietigt de overheid meer werk dan ze er creëert. Bovendien ondermijnt al dat gratis flexwerk de lonen en arbeidsvoorwaarden onder aan de arbeidsmarkt, waardoor het aantal werkende armen dreigt toe te nemen.

Niet voor niets heeft de Belgische RVA zich tot op heden zelfs erg streng opgesteld t.a.v. (echt) vrijwilligerswerk door werklozen – precies uit vrees dat dit nefaste neveneffecten zou hebben op reguliere tewerkstelling. De pleitbezorgers van verplicht vrijwilligerswerk voor langdurig werklozen hebben deze les blijkbaar over het hoofd gezien.

Vlaanderen is niet de eerste die gemeenschapsdienst invoert voor langdurig werklozen. Ook het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben het systeem in het verleden ingevoerd. "Er is de laatste jaren heel veel onderzoek gedaan in Nederland over hoe je mensen effectief aan het werk helpt", vertelt de Nederlandse onderzoeker Saskia Andriessen.

"Daaruit blijkt dat een klein beetje aandrang wel kan helpen, maar dat het vooral belangrijk is om mensen goed te begeleiden, naar ze te luisteren, ze serieus te nemen, de tijd te nemen om ze te leren kennen en hun motivatie op te zoeken. Als ze de motivatie gevonden hebben, gaan mensen dingen doen waar ze zelf achter staan."

Dat motivatie en een goede begeleiding essentieel zijn, blijkt ook uit de cijfers. "We hebben in de meeste van onze projecten een doorstroompercentage tussen de 50 en de 55 procent", bevestigt Coryn. Eén op twee langdurig werkzoekenden is na intensieve begeleiding bij Groep Intro dus weer aan het werk. Uit onderzoek in Nederland en het Verenigd Koninkrijk blijkt daarentegen dat na gemeenschapsdienst slechts zo’n 12 tot 19 procent van de werkzoekenden opnieuw een job vindt.

Dat mensen een "voor wat, hoort wat" attitude aannemen, kan ik best begrijpen. Maar dit is toch echt niet de oplossing. Laat ons in plaats van ideologische maatregelen liever zoeken naar maatregelen die mensen wél terug aan het werk krijgen.
 
Gemeenschapsdienst is ook maar verkapte slavenarbeid. Geen voorstander van.

Ben ik het niet eens mee. Ik zie dat eerder als het hebben van verschillende facetten. Enerzijds een tegenprestatie ten bate van de maatschappij voor het "geld" dat door iedereen ter beschikking gesteld wordt (ongeacht of je in het verleden hebt bijgedragen aan de pot). Anderzijds zie ik het ook als een manier om mensen toch gewend te laten worden aan de zaken die andere mensen die gewoon gaan werken ook moeten doen (vroeg opstaan, door wind en weer naar het werk, die gewoonte u eigen maken, etc...) zodanig dat men niet noodzakelijk in de werkloosheidsval terecht komt en eventueel zegt van meh ik moet in het week-end opkomen en 1 of 2 dagen in de week voor gemeenschapsdienst/vrijwilligerswerk voor mijn leefloon (of de werkloosheidsvergoeding) te krijgen ipv eventueel op zijn lui krent te blijven zitten dan kan ik evengoed werken gaan waarbij ik meer verdien en het werk eventueel ook nog eens leuker is dan die broljobkes / bezigheidstherapie die ik nu hier moet doen. Hiernaast het feit dat men zich ook nog eens als nuttig in de maatschappij hiermee kan voelen. En als laatste om op die manier terug meer steun te voorzien voor onze sociaal systeem om toekomstige afschaffing en continue afkalving van de steun te voorkomen terwijl we die in lijn brengen met die van onze buurlanden (eventueel verminderde aantrekkingskracht).

Al lijkt mij zoiets slavenarbeid noemen (of verkapte slavenarbeid) een zeer geladen term maar belangrijker een aanfluiting voor de mensen die dit ooit effectief ondergaan hebben. Ik denk daarnaast dat zij ons verwende nesten zouden noemen als zij hun nazaten zo hoorden spreken.
 
Dat mensen een "voor wat, hoort wat" attitude aannemen, kan ik best begrijpen. Maar dit is toch echt niet de oplossing. Laat ons in plaats van ideologische maatregelen liever zoeken naar maatregelen die mensen wél terug aan het werk krijgen.
Zoals de hangmat van onbeperkte werkloosheiduitkering beperken in de tijd ? :unsure:
 

Vond die voorstellen van de MR niet noodzakelijk slecht.

Al begreep ik niet echt wat er provocaties aan deze voorstellen waren om eerlijk te zijn.
Ik ben alleszins geen voorstander van gemeenschapsdienst en verlaging van de uitkering in de tijd, maar er moet alleszins wel iets gebeuren. Bijvoorbeeld momenteel hebben beroepsleefloners die bingo hebben totaal geen reden om te werken.

Iemand die volledig bingo heeft als leefloner:
Een alleenstaande leefloner met een sociale woning betaalt ±250 euro huur per maand (1137,97 euro X12 /55)
Automatisch sociaal tarief voor energie.
(Forfaitaire) tussenkomst voor verwarming bovenop sociaal tarief.
Installatiepremie(startpremie) bij opstart dossier.
Korting bij kringloopwinkel(of gratis)
Gratis studeren avondschool
Tussenkomst(of betalen van) culturele activiteiten voor de integratie te bevorderen. Kan festival of cultureel centrum tickets zijn.
Tussenkomst telecom
Betalen van je zorgkaspremie
Toegang voedselbank
Goedkoop naar de psycholoog en voor 1 euro naar de dokter(derde betaler).
Elke 2 jaar 250 euro bon van Fluvius voor energiezuinig witgoed te kopen.

Sommige tussenkomsten hangen af van ocmw tot ocmw en waarschijnlijk is de lijst niet compleet, maar een sociale woning en het sociaal tarief voor energie zorgen er voor dat je leefloon van 1137,97 euro voor een alleenstaande veel meer koopkracht geeft dan een slecht betaalde full time job. Ik schat dat dit min of meer gelijk is aan 1800 euro netto verdienen.
 
Ben ik het niet eens mee. Ik zie dat eerder als het hebben van verschillende facetten. Enerzijds een tegenprestatie ten bate van de maatschappij voor het "geld" dat door iedereen ter beschikking gesteld wordt (ongeacht of je in het verleden hebt bijgedragen aan de pot). Anderzijds zie ik het ook als een manier om mensen toch gewend te laten worden aan de zaken die andere mensen die gewoon gaan werken ook moeten doen (vroeg opstaan, door wind en weer naar het werk, die gewoonte u eigen maken, etc...) zodanig dat men niet noodzakelijk in de werkloosheidsval terecht komt en eventueel zegt van meh ik moet in het week-end opkomen en 1 of 2 dagen in de week voor gemeenschapsdienst/vrijwilligerswerk voor mijn leefloon (of de werkloosheidsvergoeding) te krijgen ipv eventueel op zijn lui krent te blijven zitten dan kan ik evengoed werken gaan waarbij ik meer verdien en het werk eventueel ook nog eens leuker is dan die broljobkes / bezigheidstherapie die ik nu hier moet doen. Hiernaast het feit dat men zich ook nog eens als nuttig in de maatschappij hiermee kan voelen. En als laatste om op die manier terug meer steun te voorzien voor onze sociaal systeem om toekomstige afschaffing en continue afkalving van de steun te voorkomen terwijl we die in lijn brengen met die van onze buurlanden (eventueel verminderde aantrekkingskracht).

Al lijkt mij zoiets slavenarbeid noemen (of verkapte slavenarbeid) een zeer geladen term maar belangrijker een aanfluiting voor de mensen die dit ooit effectief ondergaan hebben. Ik denk daarnaast dat zij ons verwende nesten zouden noemen als zij hun nazaten zo hoorden spreken.

Gemeenschapsdienst ondergraaft de waarde van arbeid ten voordele van de gemeenschap. Ik sta daar niet achter.

De rest is mar wat pedantisch hoor.
 
Zoals de hangmat van onbeperkte werkloosheiduitkering beperken in de tijd ? :unsure:
Met die gemeenschapsdienst zullen er toch al een aantal zijn die het betaald thuis zitten opeens niet meer zo leuk vinden als ze een paar dagen per week klusjes moeten doen. Er wordt dan als tegenargument gezegd dat dat bestaande arbeid afpakt. Maar er zijn toch genoeg jobkes die ge kunt doen waar nu niemand mee bezig is lijkt mij. Kijk een keer in de sloten, beken, bermen, parken, stranden, etc hoeveel afval daar ligt. Er is niemand die dat opkuist hoor, behalve dan de brave vrijwilligers die soms het strand opkuisen en mensen zoals ik die afval in het park oprapen als ze hun hond uitlaten.
En bij de knelpuntberoepen kan je die mensen toch ook inzetten. Al is het maar de maaltijden rondbrengen in ziekenhuizen of bejaardentehuizen. Zijn er sectoren waar ze jobstudenten zoeken maar waar geen studenten op af komen? Zet de werklozen daar dan ook in. Toch mogelijkheden genoeg lijkt mij.

En ja uiteraard moet die werkloosheidsuitkering naar beneden na een bepaalde tijd. Dat de profiteurs op de duur net genoeg krijgen om rond te komen en verder niets (idem voor de leefloners met hun verhoogde tegemoetkomingen).

Er zullen er wel een hoop zijn die wel moeite doen om werk te vinden (alhoewel er ook veel te kieskeurig zijn en desnoods jaren aan een stuk thuis willen zitten tot hun droomjob opduikt), maar er zijn er ook een hoop die met plezier hun blauwe kaart elke maand binnenbrengen en daar mag best eens druk op gezet worden
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon niet graag situaties zien zoals in Nederland waar een stratenveger door de gemeente werd ontslagen... om vervolgens dit werk te gaan doen als "gemeenschapsdienst" in ruil voor zijn werkloosheidsvergoeding, dit kan... dit MAG NIET de bedoeling zijn. Zaken die het waard zijn om als job te gebeuren, dienen deftig verloond te worden en niet via verplichte werklozen.

Anderzijds is de eis van de MR om een werkloze zijn uitkering af te nemen na 2 jaar werkloosheid én 2 aanbiedingen voor een opleiding naar een knelpuntberoep geweigerd te hebben verre van onredelijk. Na die tijd mag je gerust teruggezet worden op het niveau van het leefloon... (ook 50+'ers, stop die leeftijdsdiscriminatie maar eens).

Men heeft het stempelen afgeschaft omdat het archaïsch en ouderwets was, maar na 2 jaar werkloosheid zou er eigenlijk ook een zekere vorm van "immobilisatie" mogen zijn om te verhinderen dat iemand vlotjes zwartwerk met een werkloosheidsuitkering kan combineren. Desnoods roep je hem of haar op willekeurige momenten in de week op om bij de VDAB gezellig een koffietje te gaan drinken.
 

Een kluis voor uw spaargeld in te steken :(... waarom...
Lees als : Een kluis voor uw zwart geld in te steken
 

Een kluis voor uw spaargeld in te steken :(... waarom...
't Zal wel meevallen, ze hebben maar één kluis vol met geld gevonden. Mijn angst is steeds dat ze hier al mijn kluizen vol met geld zouden leeghalen.
 
En ja uiteraard moet die werkloosheidsuitkering naar beneden na een bepaalde tijd. Dat de profiteurs op de duur net genoeg krijgen om rond te komen en verder niets (idem voor de leefloners met hun verhoogde tegemoetkomingen).
je bedoelt dus het systeem zoals het nu is?
Er zullen er wel een hoop zijn die wel moeite doen om werk te vinden (alhoewel er ook veel te kieskeurig zijn en desnoods jaren aan een stuk thuis willen zitten tot hun droomjob opduikt), maar er zijn er ook een hoop die met plezier hun blauwe kaart elke maand binnenbrengen en daar mag best eens druk op gezet worden
even de grote hoop vergeten waar werkgevers zelf gewoon (al dan niet terecht) geen interesse meer in hebben wegens te laag geschoold/fysiek beperkt/andere problematiek (drank, drugs,...)
 
Terug
Bovenaan