Algemene Loopthread

Ik heb ook een TomTom Runner. Dat ding is compleet de weg kwijt in de tunnels. Vertrouw dus op de timing van je horloge en de kilometeraanduidingen langs de zijkant. ;)
Mijn Polar is ook altijd de weg kwijt in de tunnels. En nadien op Strava hebt ge dan de gekste records te pakken :') 200m in 15" ofzo :D

Net te laat om ook vernoemd te worden op onze socials, maar niettemin proficiat :D Formidabele tijd!

Iedereen die met groepsinschrijving (dus ook via bedrijf) inschrijft, komt in W4. Maar in elke wave zitten pacers voor elke tijd. Echter: voor mij nooit meer :D Fijn als ik ze tegenkom en het gaat ongeveer op mijn tempo, maar voor de rest kijk ik er totaal niet naar om. Alle respect voor de mensen die dat komen doen, want da's heel belangrijk voor zulke events en knap dat vrijwilligers dat komen doen. Maar ik word te rap zenuwachtig als het niet precies gaat zoals ik wil, en dat kunnen zij ook niet bieden.
Klopt niet, ik start met groepsinschrijving (via bedrijf) in W3…

Ben niet van plan om de volledige wedstrijd achter een vlag te lopen, eerder in de eerste paar km zodat ik zeker niet te snel start omwille van adrenaline etc.

Op die massa-events zal het wel anders zijn. maar daar kom ik dan ook niet aan de start.

Ja, in Rotterdam vond ik het absoluut kak om die pacers te volgen. Die zijn zich voortdurend langs tragere deelnemers aan het wurmen (en die ga je op de 10M ook veel tegenkomen), waardoor je continu een stuk achter komt, weer moet bijpikkelen, ...
Was toch maar een nerveuze bedoening.

Ik ga het niet meer doen.

Klopt niet, ik start met groepsinschrijving (via bedrijf) in W3…
Ja, blijkbaar. Nemesis zei het ook al. Dat moet dan veranderd zijn, want zo ging het vroeger wel.

Pacers volgen op kleine evenementen is geen probleem hoor. Ik was ook nooit sub 1H30 op de halve marathon gedoken als ik de pacer niet gevolgd had. Maar in het begin was dat misschien een groepje van 20 lopers, en op het einde minder dan een handvol.
Op die massa-events zal het wel anders zijn. maar daar kom ik dan ook niet aan de start.

Tis vooral dat ik wil vermijden dat mensen beginnen denken dat ze constant gelletjes moeten zitten slurpen tijdens een 10K. Net zoals je geen schoenen van 250 euro nodig hebt.

Voeding hangt inderdaad af van afstand en intensiteit. Maar ik heb in lokale 5K wedstrijden al mensen zien lopen met een camelbak. En na een kilometer al zo'n lege gelverpakking op de grond smijten, om dan na 30 minuten over de finish te komen. Enfin, iedereen loopt hoe hij wil natuurlijk, maar don't be that guy.
Qua voeding: helemaal mee eens. Mijn "plan" is ook gewoon eentje dat ik aanhoud, omdat ik er nog nooit problemen mee heb gehad. En het is overkill, zonder twijfel. Niet in de mate van een gel voor 5k :D

Maar voor de pacers: ik loop eigenlijk alleen grote evenementen. Maar de hoeveelheid mensen in zo'n groep heeft me nog nooit gestoord. Het zijn altijd andere dingen :) Ik loop graag negatief, maar dat zijn geen persoonlijke hazen natuurlijk :) Het ergste wat ik heb meegemaakt was in Antwerpen 2j geleden. Toen heeft iedereen er veel over geklaagd, ik was niet alleen :p Ikzelf heb een PR op de 10km en de 10M gelopen om hen te volgen en ben ingestort op 17km. Ik zat in de pacegroep voor 1u50 (5:12), en we zijn de eerste 10km amper boven de 5:05 geweest, met een paar van 4:50 bij. Da's wel een heel verschil met 5:12. Ik heb gehoord dat sommigen meeliepen met die voor de 3u (of 4u?) op de marathon, die gewoon los minuten later dan die tijd zijn binnengekomen. Dat, plus het panisch zoeken naar die vlaggen voor de lopende start, maakt dat ik liever op mezelf focus.

Ben niet van plan om de volledige wedstrijd achter een vlag te lopen, eerder in de eerste paar km zodat ik zeker niet te snel start omwille van adrenaline etc. Ik hoop daarna die vlag stilletjes aan achter mij te laten. Op mijn horloge durf ik ook niet 100% meer te vertrouwen want dat ding (Tom Tom runner 2 uit 2016) durft al eens te fluctueren heb ik ondervonden. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe smartwatch (265/965 🤤) maar dat zal voor na de race zijn.

Horloge is 100% juist als je manueel lapt en kijkt naar de kilometerbordjes ;) Dat je TomTom niet heel betrouwbaar meer is, kan. Maar in de tunnels is geen enkel horloge dat. Als je manueel lapt, zie je telkens je km-tijd.

Net nog even mijn koersverloop aan het vergelijken met Gent vorig jaar.

Eerste tijd Gent 2022, tweede tijd Rotterdam 2023 (tijden even uit pbviewer gehaald, niet uit officiele timing omdat dat wat afstandsverschil geeft, maar die loopt gelijkaardig):
- na 10K: 53:47 <> 55:11
- na 21.1K: 1:54:28 <> 1:57:11
- na 30K: 2:44:53 <> 2:47:02
- na 42.2K: 4:03:21 <> 3:58:00

In Gent liep ik mijn tot nu toe derde snelste 10K ooit, snelste HM, snelste 30K. Maar vanaf het halverwege punt was er verval en dat werd snel veel groter, en ben ik best wel gecrasht.

Daartegenover: in Rotterdam liep ik mijn 23e snelste 10K, mijn 7e snelste HM, tweede snelste 30K en snelste M.

Feit dat ik op het 30K punt nog meer dan 2 minuten achterstand had en wel met meer dan 5 minuten voorsprong finish... 😅
Gewoon veel teveel hooi op mijn vork genomen in Gent, en daar heel veel uit geleerd.

Horloge is 100% juist als je manueel lapt en kijkt naar de kilometerbordjes ;) Dat je TomTom niet heel betrouwbaar meer is, kan. Maar in de tunnels is geen enkel horloge dat. Als je manueel lapt, zie je telkens je km-tijd.
Moh, dat ik daar gewoonweg nog niet aan gedacht had!

Bedankt allen, als ik jullie commentaar lees dan laat ik de pacers beter links liggen. En 't is zo lang geleden dat ik nog eens een wedstrijd heb gelopen dat ik was vergeten dat er km bordjes zijn. 😄

Tis vooral dat ik wil vermijden dat mensen beginnen denken dat ze constant gelletjes moeten zitten slurpen tijdens een 10K. Net zoals je geen schoenen van 250 euro nodig hebt.

Voeding hangt inderdaad af van afstand en intensiteit. Maar ik heb in lokale 5K wedstrijden al mensen zien lopen met een camelbak. En na een kilometer al zo'n lege gelverpakking op de grond smijten, om dan na 30 minuten over de finish te komen. Enfin, iedereen loopt hoe hij wil natuurlijk, maar don't be that guy.

Gewoon 1000% akkoord hiermee.

Pas op het kan geen kwaad om het te doen, maar het is een beetje onzinnig natuurlijk :P
Een gel in een 5km wel nog nooit gezien persoonlijk.

De benen voelen momenteel nog aan alsof Loser mij vlot zou voorbij steken zondag :shy:
chihuahua-eyebrows.gif

Trouwens:
1681830451825.png

Wait what?
Vorige keer al miserie om deftig daar en terug te raken 🫥

Beste strategie om te komen met de wagen? P+R + tram ofzo?

Jij komt uit Oost-Vlaanderen hé? Je kan blijkbaar parkingplaats reserveren in de P+R van Melsele of Zwijndrecht tegenwoordig. Dus daar parkeren en dan overvol trammetje nemen 🤩

37.000 man. Dubbel zo veel als op de Rotterdam Marathon 😍😍😍
Gaat een ware heksenketel worden.
Bereid u maar al voor op meer dan een uur in uw startvak staan, als je er al überhaupt geraakt.
Bereikbaarheid gaat een ware nachtmerrie worden. Op de P&R linkeroever kan maar 1500 man staan op de luchtbal 1700 man.
Voetgangerstunnel gaat verzadigd zijn, fietserstunnel idem, overzetboot is beperkt in capaciteit en op linkeroever ga je niet kunnen parkeren.

Voor de mensen die achteraan wave 4 staan zal het een gok worden of de bevoorrading nog gerief zal hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat er daar geen enkel bekertje meer staat voor de laatsten in wedstrijd.

Jij komt uit Oost-Vlaanderen hé? Je kan blijkbaar parkingplaats reserveren in de P+R van Melsele of Zwijndrecht tegenwoordig. Dus daar parkeren en dan overvol trammetje nemen 🤩

OVL idd! Heb een plaats op P+R Linkeroever gereserveerd. Thx voor de tip 🙂

Terug
Bovenaan