Algemene Loopthread

Ik weet eindelijk precies wat mijn heupprobleem is: gescheurd labrum met degeneratieve eigenschappen... Een MRI laten doen met contrastvloeistof deze keer, anders zagen ze dit niet. Blijkbaar aangeboren defect, labrum in de rechterheupkom is maar de helft van wat er links zit...

Eerste MRI 2 a 3 maand geleden wees gewoon op een probleem in de heup maar ze staken dit dan nog op de pezen en spieren die ontsteekten...

Vrijdag naar het ziekenhuis om een operatie in te plannen... Iemand die dit nog voorgehad heeft en hoelang de recuperatietijd is?

Het lopen zal x aantal maanden wel 0,0 zijn dan, maar het is ofwel laten opereren, ofwel nieuwe heup en geen km meer kunnen lopen.. letterlijke woorden van 3 dokters (2e en 3e opinie gevraagd ook)

nu, ben deze week heel de week thuis dus kga nog profiteren voor nog te kunnen lopen en er ten volle van genieten!

Laatst bewerkt:
Vorige week zaterdag was normaal gezien mijn loopsessie met doel 5:00/km op de 5km maar heb het dus een week moeten uitstellen door
wat rugpijn.

Vandaag dus gaan lopen en het was toch wel intens. Heb mezelf eerst moeten overtuigen om toch te gaan. Eerste 2km redelijk
snel gestart (iets te snel waar ik altijd wat last van heb) waardoor km 2-4 redelijk lastig waren. Uiteindelijk de schade toch kunnen beperken en in km 4-5 mij een beetje herstelt en met een ultieme sprint toch nog op 5:00/km kunnen blijven (gelukkig is sprinten wel iets waar ik goed in ben en daar had ik eigenlijk minder last mee dan heel de loop 5:00/km aanhouden).

Uiteindelijk toch wel superblij met de prestatie want ik had het niet verwacht (zeker ook omdat ik al een week niet gelopen had en ervoor ook al wat aan het slabakken was) maar ik voelde wel dat ik op mijn limiet zat en ga dus wat meer training nodig hebben om dit tempo comfortabeler te kunnen uitlopen.

DAygunu.jpeg

HhtVDiz.jpeg

Merci voor alle aanmoedigingen vorige keer! :love:

Vraagje voor de ervaren lopers die grote afstanden lopen:

Ik heb gisteren voor de eerste keer 30km gelopen (mijn vorig record stond op 26km). De eerste 20km verliepen goed aan een mooi consistent tempo maar daarna een gekend probleem:
Verzuring in de benen en het tempo daalde meer en meer.
Ik merkte nadien ook witte puntjes op mijn armen en looptenue. Ik vermoed zout?
Hebben jullie voor grote afstanden een camelbak mee en wat van eten?
De ultieme ambitie zou een marathon zijn maar lijk ik nog ver van weg als ik halverwege al doodop ben.

Ik loop af en toe wat langere afstanden en heb dus wel wat ervaring. Die witte puntjes is inderdaad zoutafzetting, de ene heeft er al meer last van dan de andere. Op zich is dat niets alarmerends, maar het geeft wel aan dat je uw zoutvoorraad tijdens/na de activiteit moet aanvullen.

Verder moet je er ook altijd aan denken dat je uw lange trainingen niet aanvat aan hetzelfde tempo als het kortere werk. In uw training vereist een verschillende afstand een ander tempo, wat logisch is. Je kan dus best gewoon trager starten, indien nodig veel trager, om dan naar het einde toe te versnellen als je kan en wil.

Het is volkomen normaal dat je na 2/3 training vandaag merkt dat het minder vlot gaat. Zoals bij elke activiteit moet uw lichaam wennen aan die langere afstanden. Zo is een eerste marathon uitlopen een hel, ook voor mij, maar als je blijft opbouwen loop je nadien die afstand met de vingers in de neus. Gewoon rustig opbouwen en opletten dat je niet te snel veel verder loopt.

ivm voeding is het wat testen en zien wat werkt. Zelf verteer ik gels gewoon super slecht en gebruik ik normaal voedsel (chips, nootjes, wafels, wraps, sandwiches, enz...). Je moet gewoon wat proberen tijdens uw trainingen.

@Strijkijzer Knap gedaan man!

Zoals eerder aangegeven heb ik vandaag de trail des gueules noires gelopen aan wedstrijdintensiteit. Eerst even de stats: 53km met 2300hm. Op papier al niet triestig, maar in realiteit 100x zwaarder, moet zowat de bruutste trail zijn die ik al heb gelopen. Daar zitten echt klimmen in waarvan ik dacht dat het een grap was. Super zwaar terrein en heel lastig om te navigeren door de zeer beperkte markering.

Mijn wedstrijd is kort samen te vatten: De tijd (6u35) is een compleet drama, maar vreemd genoeg is het gevoel top. Ik ben minstens 20min verloren door de weg te zoeken (wat uiteraard voor iedereen zo is) en ik ben 5x gevallen door het laagje modder op de bevroren ondergrond. De 5e keer was bijna fataal, toen ben ik even gaan zitten om te bekomen.

Verder eigenlijk een heel gelijkmatige inspanning geleverd. De eerste 20km zeer vlot gelopen, de middelste 25km gingen
veel trager omdat dat een loodzwaar stuk was met lastige navigatie, maar de inspanning was wel ok. De laatste 10km (buiten die absurde terril) heb ik dan terug doorgelopen.

Op zich heb ik naar mijn capaciteiten gepresteerd en zat er naar het einde toe niet veel meer ik de tank, dus spijt kan ik niet hebben. Het was gewoon geweldig om nog eens een wedstrijd te lopen.

Ik had beloofd niet te genieten van de omgeving, maar stiekem heb ik het toch gedaan en ik moet zeggen dat het daar dik de moeite is. Voor de koeienliefhebbers onder ons: Je moet dit eigenlijk doen wanneer ze al in de wei staan. Er zijn Ontzettend veel passages waar je via poortjes in de weilanden loopt en er dus naast zou lopen, de droom dus.

Nu een dag of 2 wat rustig aan doen en we gaan verder met de opbouw.

Thanks Karry. Ik ga eens kijken voor een camelbak en wat gels.

Ik heb veel trager gestart dan een normale training. Maar de volgende keer ga ik nog wat trager starten.

Voor de koeienliefhebbers onder ons: Je moet dit eigenlijk doen
wanneer ze al in de wei staan. Er zijn
Ontzettend veel passages waar je via poortjes in de weilanden loopt en er dus naast zou lopen, de droom dus.
Haha! Wel mooi gedaan. Zag er mooi uit!

Ik voel dat de trainingen werken en het gevoel wordt beter. 2de week 80+ km, nog geen idee naar volgende week toe.

Deze voormiddag gaan lopen, en er een halve marathon van gemaakt. Naar het einde toe was ik wel redelijke 'zochte', en de laatste kilometer was er precies te veel aan, maar dat zal wel iets mentaal zijn geweest (want kon zelfde snelheid aanhouden blijkbaar). Eerste keer, vrij tevreden met het resultaat moet ik zeggen! Gemiddelde hartslag van 170.

Nog enkele vragen:
- Ik was vrij salty aan het einde, is dit normaal? Of moet ik hier mee opletten?
- Wat zouden jullie nu aanraden om vanaf hier verder te gaan: marathon training beginnen, of meer 'gewenning' voor de halve marathon? Dat ik hem eigenlijk kan uitlopen op het gemak om het zo te zeggen. Gemiddelde hartslag van 160 bv.

BE630539-7495-4949-9-BC1-7-C1-FB4-C531-A2.jpg

Mooi gedaan!

Zout is wel normaal, maar bijvullen kan zeker tijdens de loop en zeker erna.

Verschil is idd wel gigantisch. Maar goed, de eerste trainingen voor de marathon zullen toch op het gemak <20 km zijn denk ik dan.

Ik heb een week na mijn eerste halve een 30km gedaan en 2 weken daarna een hele marathon. Zeker niet ideaal en ik raad je aan dat niet te doen, maar ik geloof niet dat je eerst heel veel een halve moet oefenen voor je naar een hele kan. (Zeker als uitlopen het enige doel is).

Sommigen lopen een halve veel sneller dan mij, maar denken dat een hele nog te hoog gegrepen is. Snelheid op afstand =/= op je gemak een langere afstand kunnen uitlopen. Veel hangt dus af van jezelf en welk soort loper je bent. Luisteren naar je lichaam is het allerbelangrijkste.

Moeten is ook veel gezegd, hè. Paslengte past ook helemaal binnen je volledige looptechniek. Alleen focussen op paslengte is daarom niet heel nuttig. Sowieso is er veel onenigheid over of je looptechniek nog kunt aanpassen als een volwassen mens al een aantal jaar loopt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de nieuwe techniek theoretisch dan wel efficiënter is, maar dat het nooit zo natuurlijk gaat aanvoelen als de techniek die je daarvoor had, en je daardoor uiteindelijk net minder efficiënt loopt.
Ik kan dat toch tegenspreken, jaar of 5 geleden volledige switch gemaakt. Ik kon niet lopen door aanhoudende blessures (vooral scheenbenen). Nu loop ik volledig anders en ik kan mijn oude stijl amper nog opnieuw bovenhalen. Vroeger problemen bij meer dan 20km per week, nu loop ik al wat ik wil :)

Maar as said, als je van niets geen last hebt zou ik er ook afblijven.

Deze voormiddag gaan lopen, en er een halve marathon van gemaakt. Naar het einde toe was ik wel redelijke 'zochte', en de laatste kilometer was er precies te veel aan, maar dat zal wel iets mentaal zijn geweest (want kon zelfde snelheid aanhouden blijkbaar). Eerste keer, vrij tevreden met het resultaat moet ik zeggen! Gemiddelde hartslag van 170.

Nog enkele vragen:
- Ik was vrij salty aan het einde, is dit normaal? Of moet ik hier mee opletten?
- Wat zouden jullie nu aanraden om vanaf hier verder te gaan: marathon training beginnen, of meer 'gewenning' voor de halve marathon? Dat ik hem eigenlijk kan uitlopen op het gemak om het zo te zeggen. Gemiddelde hartslag van 160 bv.

BE630539-7495-4949-9-BC1-7-C1-FB4-C531-A2.jpg

Dat die laatste kilometer lastig aanvoelt is normaal, dat zijn die laatste loodjes. Ik kan u verzekeren dat de laatste km van een 100km of een 100mijl ook eindeloos lijkt, hoewel dat peanuts is met wat je al hebt gedaan, niet van wakker liggen.

Ik weet niet welke methode je gebruikt (pols of borstband) om uw hartslag te meten en hoe accuraat dat is, maar 170 lijkt mij vrij hoog. Als dat klopt is dat is mijn ogen al net te intensief voor een 1/2 marathon op training zonder diep te gaan. Om een idee te geven, dat is mijn gemiddelde hartslag op een 10km wanneer ik echt alles geef.

Algemeen genomen zou ik altijd zeggen om eerst te wennen aan die afstand voordat je verder kijkt. Zoals al meermaals aangegeven is het belangrijk om rustig op te bouwen. Dat gezegd zijnde volg ik Vlitser ook wel dat iedereen daarin verschillend is. De ene verteert die lange afstanden nu eenmaal beter. Ik heb bijvoorbeeld redelijk veel tijd nodig gehad om op te bouwen van mijn eerste halve marathon naar mijn eerste hele, 9 maanden of zo. De stap van de 50km naar de 100km heb ik op 6 maanden gezet en die van de 100km naar de succesvolle 100 mijl weer op een jaar. Mijn evolutie is dus niet echt super snel gegaan, maar nu ook weer niet traag.

Gewoon niet te zot doen en luisteren naar uw lichaam.

Knappe prestatie wel, doe zo verder!

Hartslagen zijn extreem persoonlijk. Ik heb al mensen die een marathon met een hartslag dik boven de 180 liepen zien passeren, zelfs eentje met 192 als gemiddelde. Jij haalt misschien 170 over de 10k, ik heb dan weer 180+ gehaald op de 10 miles en ik ben zeker geen uitzondering.

Hartslagen zijn extreem persoonlijk. Ik heb al mensen die een marathon met een hartslag dik boven de 180 liepen zien passeren, zelfs eentje met 192 als gemiddelde. Jij haalt misschien 170 over de 10k, ik heb dan weer 180+ gehaald op de 10 miles en ik ben zeker geen uitzondering.

Akkoord, maar dat zijn voorbeelden van inspanningen aan hogere intensiteit, ongeacht de afstand. Groot verschil met een relax 21k op training. Ik ben er zeker van dat niemand van de mensen die je aanhaalt 170 halen tijdens een relax loopje.

Iemand last van blauwe/loskomen nagels van het lopen?
Sinds kort na men duurlopen beetje pijnlijke nagels/teentoppen gekregen, maar niks ergs.
En sinds paar dagen ziet men middelste teen blauw/paars en begint los te komen.

Men schoenen zijn niet te klein en had het een maand geleden ook niet voor met dezelfde schoenen.
Iemand een idee en oplossing voor men tenen?

Iemand last van blauwe/loskomen nagels van het lopen?
Sinds kort na men duurlopen beetje pijnlijke nagels/teentoppen gekregen, maar niks ergs.
En sinds paar dagen ziet men middelste teen blauw/paars en begint los te komen.

Men schoenen zijn niet te klein en had het een maand geleden ook niet voor met dezelfde schoenen.
Iemand een idee en oplossing voor men tenen?

Kousen niet vergeten. Ik had vorig jaar in m'n eerste maanden ook wat last van rode/blauwe teennagels en na m'n eerste 10km ook een nagel verloren. Geswitcht van kousen en sindsdien niets last meer gehad.
Kousen waar ik toen mee liep hadden zo'n stoffen ribbel die over m'n tenen liep, waarschijnlijk lag het daaraan. Kousen waar ik sindsdien mee loop zijn altijd naadloos.

Eens wat bijgelezen hier en sterk bezig weer iedereen, leuk om de vooruitgang / prestaties te zien bij jullie :)
Ik heb zelf een rustigere loopweek van 20km erop zitten, ook om niet meteen een te groot volume te draaien na de 27km met Vlitser & Corthagus. Deze week "profiteren" van het slechte weer om de fiets aan kant te laten en nog eens 40~50km te lopen. Morgen neemt een kennis van mij me normaal gezien mee om 20km te gaan crossen door Gentse velden, 'k ben benieuwd!

Kousen niet vergeten. Ik had vorig jaar in m'n eerste maanden ook wat last van rode/blauwe teennagels en na m'n eerste 10km ook een nagel verloren. Geswitcht van kousen en sindsdien niets last meer gehad.
Kousen waar ik toen mee liep hadden zo'n stoffen ribbel die over m'n tenen liep, waarschijnlijk lag het daaraan. Kousen waar ik sindsdien mee loop zijn altijd naadloos.
Merci voor de tip, men 'nieuwe' kousen hebben idd zo een stiklijn ter hoogte van men teennagels.

Dat zo iets stoms dat allemaal kan veroorzaken...

Aan die uitspraak leid ik af dat het je eerste halve was ;). Gaat nooit gebeuren he, als je meer 'gewenning' hebt op de halve & verder getraind heb... ga je gewoon harder/sneller willen lopen. Zo werkt een lopersmind nu eenmaal :D

Terug
Bovenaan