Algemene Loopthread

Hier Asics Nimbus. 2 paar.

De 21 versie voor duurtrainingen (310 gram en dus relatief zwaar)
en ik heb ondertussen ook de 24 versie liggen (290 gram versie).
 
Laatst bewerkt:
4 paar Hoka Challenger 6.
1 paar Evadict MT2 die momenteel mijn voorkeur heeft want het is hier overal modderlopen en de voorkant die breder is. Ze durven alleen wat meer water opslorpen.

En vibrams, die ik occasioneel nog eens boven haal.
 
Laatst bewerkt:
Begonnen met Brooks Ghost 14 en dan de Hyperion Tempo gekocht. De Ghost gebruik ik nu nog voor LSD en slecht weer trainingen.

Nu volledig bij adidas: adizero 7 en Boston 11. Voor mijn marathon komt daar nog de Pro 3 (of wie weet tegen dan 4) bij.

De Ghost 14 zou ik binnenkort wel moeten vervangen en ik twijfel welke adidas schoen die het beste kan vervangen. Als ik niet bij adidas blijf wordt het waarschijnlijk de Saucony Ride 15.

--

Vandaag terug gelopen van het werk, 17km in het donker op kleine onverlichte boerenwegen: genieten (zonder eigen licht nog wel scary soms :shutup:)
Dichter bij werk gaan wonen moet toch wel een van de betere beslissingen in mijn leven geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag terug gelopen van het werk, 17km in het donker op kleine onverlichte boerenwegen: genieten (zonder eigen licht nog wel scary soms :shutup:)

Klinkt als een ideaal scenario om uw voet zwaar om te slaan of erger. Misschien toch een licht meenemen in de toekomst 🙂
 
Vandaag terug gelopen van het werk, 17km in het donker op kleine onverlichte boerenwegen: genieten (zonder eigen licht nog wel scary soms :shutup:)
Dichter bij huis gaan wonen moet toch wel een van de betere beslissingen in mijn leven geweest zijn.

Ik heb dat ook al eens gedaan maar vond dat eigenlijk geen leuke ervaring, enerzijds omdat er geen leuke route naar m'n werk is maar anderzijds omdat ik na m'n loopjes nog steeds vol adrenaline zit en kon ik me amper focussen op m'n werk :lol:
 
Ik heb door gezondheidsproblemen (Tinnitus & chronische nekpijn) enkele zeer zware maanden achter de rug. Ik zit momenteel hierdoor in een serieuze dip en ik merk dat de occasionele loopjes van 5km die ik doe een van de weinige momenten zijn waarop mij ik echt nog eens vrij voel.

Huidige afstand (5 - 8 km aan een tempo van 6,5min/km, met weinig overschot)

Ik zou mij dus graag gaan toeleggen op lopen naar een doel, bijvoorbeeld 21km. Maar gezien ik al voldoende gezondheidsproblemen heb wil ik dit wel op een verantwoorde manier aanpakken, daarom graag jullie mening over onderstaande zaken:

1. Ik loop tot op heden altijd gewoon met standaard Nike schoenen van rond de 80 euro die ik op Zalando koop. Ik lees op bepaalde sites (die natuurlijk ook schoenen verkopen) dat je wel goed moet oppassen welke schoenen je aankoopt. Bij Runnerslab bijvoorbeeld stellen ze een 'analyse' voor en op basis daarvan stellen ze dan enkele schoenparen voor. Wat is jullie mening hierover? Is dit zinvol? Zijn schoenen van 80 euro van Nike even goed? Op welke basis kopen jullie je schoenen aan?

2. Ik merk dat ik tijdens het lopen nogal snel last heb van een hoge hartslag, tijdens mijn 2de kilometer (tempo 6,5min/km) haal ik vaak al een hartslag van 160bpm. In Gent bij Energy Lab bieden ze een start 2 run conditietest aan (https://energylab.be/nl/testing-en-coaching/services/start-2-run-conditietest). Dit lijkt me zinvol voor mezelf om mijn hartslagzones te leren kennen en op welk tempo ik best kan lopen? Iemand hier ervaring mee? Lijkt jullie dit zinvol? Of zie ik het meteen te groot?
 
Ik heb door gezondheidsproblemen (Tinnitus & chronische nekpijn) enkele zeer zware maanden achter de rug. Ik zit momenteel hierdoor in een serieuze dip en ik merk dat de occasionele loopjes van 5km die ik doe een van de weinige momenten zijn waarop mij ik echt nog eens vrij voel.

Huidige afstand (5 - 8 km aan een tempo van 6,5min/km, met weinig overschot)

Ik zou mij dus graag gaan toeleggen op lopen naar een doel, bijvoorbeeld 21km. Maar gezien ik al voldoende gezondheidsproblemen heb wil ik dit wel op een verantwoorde manier aanpakken, daarom graag jullie mening over onderstaande zaken:

1. Ik loop tot op heden altijd gewoon met standaard Nike schoenen van rond de 80 euro die ik op Zalando koop. Ik lees op bepaalde sites (die natuurlijk ook schoenen verkopen) dat je wel goed moet oppassen welke schoenen je aankoopt. Bij Runnerslab bijvoorbeeld stellen ze een 'analyse' voor en op basis daarvan stellen ze dan enkele schoenparen voor. Wat is jullie mening hierover? Is dit zinvol? Zijn schoenen van 80 euro van Nike even goed? Op welke basis kopen jullie je schoenen aan?

2. Ik merk dat ik tijdens het lopen nogal snel last heb van een hoge hartslag, tijdens mijn 2de kilometer (tempo 6,5min/km) haal ik vaak al een hartslag van 160bpm. In Gent bij Energy Lab bieden ze een start 2 run conditietest aan (https://energylab.be/nl/testing-en-coaching/services/start-2-run-conditietest). Dit lijkt me zinvol voor mezelf om mijn hartslagzones te leren kennen en op welk tempo ik best kan lopen? Iemand hier ervaring mee? Lijkt jullie dit zinvol? Of zie ik het meteen te groot?
1. Zeker doen. Ik raad alle lopers aan om echt een schoen te zoeken die bij hun past ipv zelf gewoon een loopschoen te kiezen. Dit voorkomt echt veel blessures. No brainer voor mij

2. hangt er wat van af, als het je motiveert zeker doen, maar noodzakelijk is dit niet. (160bpm is ook niet heel hoog, alhoewel hartslag natuurlijk wel heel persoonlijk is!) Sowieso moet je beginnen met traag te lopen en dat opbouwen. Maar als het je helpt motiveren en je bent een data freak en wilt het echt serieus aanpakken, dan ook gewoon doen!

Veel succes ermee en hou ons hier maar op de hoogte van de vooruitgang!
 
1 grote tip voor iedereen die hier loopschoenen kiest: ga langs bij een speciaalzaak en laat je analyseren tijdens het lopen. Indien je blessurevrij wil lopen is dit een no brainer. Zomaar de meest flashy schoenen van het internet kopen is een "recipe for disaster" wanneer je het volume wat opdrijft.
Ik loop hier ook met de saucony guide 14 & al heel wat nike air zoom structure modellen doorlopen. Allemaal antipronatie schoenen dus..
Ik heb zelf de website all4running handig gevonden om schoenen naar eigenschappen te vergelijken. Voorafgaand aan mijn bezoek aan de speciaalzaak de online shoe advisor doorlopen & kwam toch voor 95% overeen met de analyse ter plaatse. (ik zeg hier niet enkel op de website te vertrouwen maar het lijkt wel mooi aan te sluiten)

Ik ga hier binnenkort waarschijnlijk eens een 'wedstrijdschoen' aanschaffen voor de geplande loopwedstrijden & duathlons. Al denk ik dat het verschil echt wel minimaal is.. 't is niet dat je plots 1 km/h sneller gaat lopen, al zou dat wel handig zijn :coolbrows:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb door gezondheidsproblemen (Tinnitus & chronische nekpijn) enkele zeer zware maanden achter de rug. Ik zit momenteel hierdoor in een serieuze dip en ik merk dat de occasionele loopjes van 5km die ik doe een van de weinige momenten zijn waarop mij ik echt nog eens vrij voel.

Huidige afstand (5 - 8 km aan een tempo van 6,5min/km, met weinig overschot)

Ik zou mij dus graag gaan toeleggen op lopen naar een doel, bijvoorbeeld 21km. Maar gezien ik al voldoende gezondheidsproblemen heb wil ik dit wel op een verantwoorde manier aanpakken, daarom graag jullie mening over onderstaande zaken:
Ik zou het geld dat je uitgeeft aan punt 2 spenderen aan punt 1. Ik heb vroeger ook een paar keer schoenen uit de decathlon gekocht die niet correct passen. Met dat weggesmeten geld had ik evengoed een deftig paar kunnen kopen.
Ik loop totaal niet veel vergeleken met anderen hier, maar ongeacht of je 15km of 50km op een week loopt, een analyse is echt een must. Slechte schoenen = pijn en kans op blessures = weinig kans dat je het lopen gaat volhouden en leuk gaat vinden!

Van die conditietesten heb ik nooit gedaan en lijkt me voor een recreatief loper ook overbodig. Na verloop van tijd leer je uw zones wel wat kennen. 160bpm is bij mij al wat meer voor een tempoloop. Rustige tragere loopjes zijn eerder onder de 140bpm.
Ik zou in het begin niets aantrekken van snelheden. Gewoon eerst rustig een basis leggen.
 
Ik wil gerust wel eens een afspraak maken bij runnerslab, maar hoe gaat dat precies in zijn werk.
Kan mij nie voorstellen dat die van elk merk en type ne extra brede 47 a 48 hebben liggen.
Gaan ze u dan nie sturen naar ne schoen die bij hun invoorraad zit?

Ge loopt over hun plaatje op uw blote voeten => ze analyseren uwe voetafdruk => meten ook uw schoenmaat => komen terug mee 3 paar schoenen die bevorderlijk zijn voor u => mee elk modelleke terug over die plaat en dan analyseren ze terug en bespreken ze dewelke het beste is voor u, terwijl gij zegt welke da het meest comfi is.

Ik stond er sceptisch tegenover, maar die mens kon wel vrij accuraat zeggen waar ik last had tijdens het lopen, dus toch vrij content van
 
Vandaag met m'n op goed gevoel online gekochte trailschoenen van Under Armour gaan lopen in een verzopen modderbos. Leek me iets minder grip te hebben dan de Salomons op echt modderige klimmekes, maar als vettige trainingsschoenen kunnen ze wel dienen denk ik 🤐
 
Ge loopt over hun plaatje op uw blote voeten => ze analyseren uwe voetafdruk => meten ook uw schoenmaat => komen terug mee 3 paar schoenen die bevorderlijk zijn voor u => mee elk modelleke terug over die plaat en dan analyseren ze terug en bespreken ze dewelke het beste is voor u, terwijl gij zegt welke da het meest comfi is.

Ik stond er sceptisch tegenover, maar die mens kon wel vrij accuraat zeggen waar ik last had tijdens het lopen, dus toch vrij content van
Voor mijn 2e paar schoenen een stuk of 10 geprobeerd omdat ik iets anders wou dan de vorige en de meeste niet goed aanvoelden ondanks een goed resultaat, was allemaal ok voor hen. Ze nemen hun tijd tot ge tevreden zijt en de scan goed zit.
 
Gisteren contact gehad met runnerslab, en ze gaan zelfs schoenen transfereren naar het filiaal in Paal, zodat ik genoeg schoeisel kan passen.
Nice.

BTW nog mensen die meedoen aan de Houffa Trail volgend weekend?
 
BTW nog mensen die meedoen aan de Houffa Trail volgend weekend?
Helaas niet, staat al paar jaar op de radar. Eerst focussen op m'n eerste marathon en dan misschien eindelijk eens wat trails mee pikken!

Nu eerst lange tempoduurloop door de gietende regen met een luchtweg infectie, gelukkig een goeie puffer gekregen. Hopelijk geen doping controle onderweg :laugh:
 
Helaas niet, staat al paar jaar op de radar. Eerst focussen op m'n eerste marathon en dan misschien eindelijk eens wat trails mee pikken!

Nu eerst lange tempoduurloop door de gietende regen met een luchtweg infectie, gelukkig een goeie puffer gekregen. Hopelijk geen doping controle onderweg :laugh:
Wordt eerste trail voor mij sinds 8 jaar ofzo. 1e echte test.
Ben ook invoorbereiding op 1e marathon.
Als het zo blijft regenen, en als ik de voorspellingen voor komende week zie kon het wel eens ploeteren worden daar.
 
Ik ben deze week met een trainingsschema voor een (snelle) halve marathon begonnen. Ik ben eens benieuwd of ik effectief ga beteren want aanleg voor uithoudingssporten heb ik niet.
 
Ik ben deze week met een trainingsschema voor een (snelle) halve marathon begonnen. Ik ben eens benieuwd of ik effectief ga beteren want aanleg voor uithoudingssporten heb ik niet.
Ik had dat ook niet en we zijn ondertussen twee jaar verder en de 21km schrikt me totaal niet meer af.

De 42 daarentegen 😱
 
Terug
Bovenaan