Algemene Loopthread

Awel, die van Garmin is bij mij op vakantie al enkele keren de mist in gegaan. Strava houdt zich toch aan veelgebruikte paden, waar Garmin dat blijkbaar een pak minder doet. Ineens liep ik door een industriële haven, tussen de containers en vrachtwagens door. Oké, ik was wel door een open hek gelopen, maar dat was de weg die Garmin aangaf!
 
Gradueel opbouwen is zeker slim - nooit van afwijken :)
Wat dat talent betreft: ik heb ook geen bal loop- of sporttalent. Ik ben sinds covid beginnen lopen (eerste keer dat ik aan sport deed in mijn leven) en ik loop wel heel graag, al zal ik nooit een snelle loper worden. Die marathon heb ik wel al achter de rug (2!) en ondertussen ingeschreven voor de volgende. Dus vergeet "talent" - als je ervoor werkt en het slim opbouwt is dat best haalbaar.

50 kilometer per week is al een proper kilometrage, eens je dat nog verder opbouwt naar 70K+ met long runs die naar 30-32K gaan zit je wel op niveau dat je die marathon zal halen.



Ik heb daar ondertussen 2.5j een abo op, indertijd ook een stukje als incentive om het vol te houden toen ik nog aan het trainen was voor eerste 5K :)
Wat info hier: https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216917657-Strava-Subscription-Features
Qua data ga je er niet meer uithalen dan uit Garmin Connect. Segmenten en doelen zijn leuk, maar ook niet onmisbaar.

Wat ik er wel HEEL nuttig aan vind is de route creator, blijkbaar heb je die niet in de non-paying versie en dat gebruik ik wel vaak. Eender waar je bent (thuis of op vakantie), training van x aantal km te gaan > even laten autogenereren in de Strava app, pushen naar je watch en go.
Thx voor de info @eniac .
Jij bepaalde schema's gevolgd om de marathon te halen?
 
Thx voor de info @eniac .
Jij bepaalde schema's gevolgd om de marathon te halen?
Yes, eerste marathon (Brugge 2021) met Garmin Connect ( https://connect.garmin.com/modern/training-plan ).
Tweede marathon (Gent 2022) met Trenara.

Derde (Rotterdam 2023) nog undecided. Van beide tevreden, Trenara past zich meer aan jou aan dan de fixed plannen van Garmin Connect, maar zat er dan wel weer flagrant naast qua voorspelling van wat ik kon.
Maar ik neig uiteindelijk toch weer naar Trenara.
 
Awel, die van Garmin is bij mij op vakantie al enkele keren de mist in gegaan. Strava houdt zich toch aan veelgebruikte paden, waar Garmin dat blijkbaar een pak minder doet. Ineens liep ik door een industriële haven, tussen de containers en vrachtwagens door. Oké, ik was wel door een open hek gelopen, maar dat was de weg die Garmin aangaf!

Met Strava ook al stoten tegengekomen in Kroatië hoor - vb een nogal foute inschatting van wat begaanbaar is en wat niet. :)
 
maar zat er dan wel weer flagrant naast qua voorspelling van wat ik kon.
Maar ik neig uiteindelijk toch weer naar Trenara.
Ik vind de trainingen van Trenara wel vaak "leuker" en bij Garmin zaten vaak van die rare cadence trainingen in die ik niet super relevant vond.
 
Ik vind de trainingen van Trenara wel vaak "leuker" en bij Garmin zaten vaak van die rare cadence trainingen in die ik niet super relevant vond.

Die had ik voor het marathonplan niet. Er zit bij het Coach programma (zeker voor HM) idd wel 1 coach bij die er van die rare dingen insteekt... "Glider" trainingen iirc, run-walk-run met weinig uitleg bij, etc. Die vond ik ook wel minder.
 
Die had ik voor het marathonplan niet. Er zit bij het Coach programma (zeker voor HM) idd wel 1 coach bij die er van die rare dingen insteekt... "Glider" trainingen iirc, run-walk-run met weinig uitleg bij, etc. Die vond ik ook wel minder.
Ben ik nu aan bezig. Snap er niets van, kijk gewoon dat ik wat interval doe.
Wel beu dat je aantal trainingen niet kunt aanpassen, van 3 naar 2 of anders.
 
Ben ik nu aan bezig. Snap er niets van, kijk gewoon dat ik wat interval doe.
Wel beu dat je aantal trainingen niet kunt aanpassen, van 3 naar 2 of anders.

Dat vind ik wel top aan Trenara - zeer flexibel, in te stellen zoals jij het wil en daarna ook zeer adaptief tov je huidige prestaties, gemiste trainingen, ...
 
Merci voor de info
In de week die Trenara eens afhalen.
Tot nu toe merk ik nog goed vooruitgang in mijn eigen "Schema".
Met name iedere week iets opdrijven:
vb deze week zal zoiets worden:
Vanavond: 12 km rustig tempo a 6M - 6M.15 /km
Dinsdag: 10km Tempo a 5M.30 - 6M /km
Woensdag: Snelle loop 9 km? a 4m.50 - 5 m /km
Donderdag rust.
Vrijdag: 10 km tempo 6min. km
Zaterdag rust.
Zondag: Rustig tempo, met 6x een versnelling van 1min. (11 a 12 km, totaal afstand.)

Alle tips en info zijn altijd welkom.
BEdankt alvast
 
Merci voor de info
In de week die Trenara eens afhalen.
Tot nu toe merk ik nog goed vooruitgang in mijn eigen "Schema".
Met name iedere week iets opdrijven:
vb deze week zal zoiets worden:
Vanavond: 12 km rustig tempo a 6M - 6M.15 /km
Dinsdag: 10km Tempo a 5M.30 - 6M /km
Woensdag: Snelle loop 9 km? a 4m.50 - 5 m /km
Donderdag rust.
Vrijdag: 10 km tempo 6min. km
Zaterdag rust.
Zondag: Rustig tempo, met 6x een versnelling van 1min. (11 a 12 km, totaal afstand.)

Alle tips en info zijn altijd welkom.
BEdankt alvast

Ik zou er toch een LSD in steken als ik jou was, dat zijn al mooie tempo's die je loopt maar met een Marathon in het achterhoofd is dat een must imo. Hoe dichter bij de doel hoe langer deze wordt. Mag aan het gezapig tempo zijn.

Het hangt er natuurlijk van af wanneer je de marathon gaat lopen. In mijn geval is dat bijvoorbeeld in maart en op dit moment is de LSD slechts 14km, tegen eind december zal dat al snel 20km zijn en ik denk gezien te hebben maximaal 28km.
 
Ik zou er toch een LSD in steken als ik jou was, dat zijn al mooie tempo's die je loopt maar met een Marathon in het achterhoofd is dat een must imo. Hoe dichter bij de doel hoe langer deze wordt. Mag aan het gezapig tempo zijn.

Het hangt er natuurlijk van af wanneer je de marathon gaat lopen. In mijn geval is dat bijvoorbeeld in maart en op dit moment is de LSD slechts 14km, tegen eind december zal dat al snel 20km zijn en ik denk gezien te hebben maximaal 28km.
Ik wil zeker niks forceren, die marathon komt wel wanneer ik mezelf er klaar voor acht.
Dus die 12km van vanavond die loop ik dan feitelijk nog te snel?
Merci
 
Ik wil zeker niks forceren, die marathon komt wel wanneer ik mezelf er klaar voor acht.
Dus die 12km van vanavond die loop ik dan feitelijk nog te snel?
Merci
Alles hangt natuurlijk af van de intensiteit dat die tempo's voor jou betekenen.

Ik zou bijvoorbeeld die versnellingen op zondag laten vallen en er enkele km's bij doen, niet te veel in eens maar gestaag elke twee weken er wat bij ofzo.

Aangezien je precies nog geen concreet doel hebt maakt het allemaal nog niet zo heel veel uit natuurlijk maar als je een schema van eender wie volgt, zal je die LSD's daar zeker ook terug vinden.
 
zoals sommigen misschien al gemerkt hebben heb ik de agelopen weken minder gelopen dan normaal.
Het is tijd om er terug in te vliegen en dat doe ik deze keer toch iets anders

Ik heb een coach gezocht en heb er woensdag m'n inspanningstest bij, het grote doel is op 15/04 de legends backyard.
Ik wil wel eens zien hoe fit ik raak op 5 maanden tijd en tot wat ik daar in staat ben.

Doel daar is minstens 15uur, maar ik ga pas tevreden zijn als ik er alles uitgehaald heb!
Wellicht volgend jaar doe ik dan eind december de Gallico met m'n eerste 100 mijler.
 
Vandaag recuploopje

5:54 - 10,1 km - 149 HR
92% in zone 2 gelopen, 8% in zone 1.

Het was nodig, de benen voelden zwaar aan dus ik moest even goed loslopen.
 
Weer niet uitgeloot voor Marathon Berlijn. Tweede jaar op rij. Misschien proberen in te schrijven voor Lissabon in oktober, is een Point to Point marathon van Cascais naar Lissabon. Dus als de wind mee zit, heb je heel de weg wind mee of het kan dus ook dik tegenvallen. Andere optie is misschien Valencia in december. Of voor een goede plaats gaan in een tragere marathon zoals Antwerpen.

Edit: zou foutje kunnen zijn van de organisatie want in de email gaat het over 2022 Berlijn. De loting voor '23 ging pas in december bekend gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:
na gisteren de inspanningstest gedaan te hebben, was vandaag de eerste loop met de coach!
Als ik m'n waarden vergelijk met 4jaar geleden zijn deze wel verbetert, echter ligt mijn maximale lactaat waarde nog steeds niet echt hoog.
Wat ook wel normaal is, aangezien ik bijna geen intervallen deed.

Nu ziet mijn week er gemiddeld zo uit:
ma: rust
di: d+dinsdag (dat is met een groepje wat hoogtemeters lopen)
woe: duurtraining fietsen
do: intervallen
vrij: rust
zat: basis uithouding (~12km)
zon: duurtraining lopen (25-30km)
 
na gisteren de inspanningstest gedaan te hebben, was vandaag de eerste loop met de coach!
Als ik m'n waarden vergelijk met 4jaar geleden zijn deze wel verbetert, echter ligt mijn maximale lactaat waarde nog steeds niet echt hoog.
Wat ook wel normaal is, aangezien ik bijna geen intervallen deed.

Nu ziet mijn week er gemiddeld zo uit:
ma: rust
di: d+dinsdag (dat is met een groepje wat hoogtemeters lopen)
woe: duurtraining fietsen
do: intervallen
vrij: rust
zat: basis uithouding (~12km)
zon: duurtraining lopen (25-30km)
Trappen in Kessel-Loco zeker 😏
 
Terug
Bovenaan