Algemene Loopthread

Vandaag dus de marathon van Brugge gelopen. Eindtijd: 2u50min14sec. Niet de beoogde 2u45 en ik ben dus wel ontgoocheld.

Na 21km (HM tijd: 1u21min39sec) zat ik nog perfect op schema, maar kort daarna was het wind op kop langs het kanaal en ik had niet meer voldoende in de tank / niet voldoende overschot om het tempo van 3:55 aan te houden.

Ik dacht een goed groepje van 4-5 mensen gevonden te hebben rond km 15, maar slechts 1 andere persoon heeft af en toe de kop getrokken. Vanaf km 21 ongeveer ben ik er alleen vandoor gegaan. Ik vind het makkelijker of aangenamer om alleen te lopen dan kort achter iemand te lopen en bijna op de hielen te trappen of dat er iemand in m'n rug plakt.

Een paar vriendelijke dames langs de vaart riepen dat ik in 16de positie liep en dat was toch iets waar ik me aan kon optrekken. Het was voor iedereen een zware dag. Dieptepunt was rond km 36 met splits rond de 4:17 per km. Dan begon m'n laatste gel met cafeïne te werken en kon ik mezelf nog wat oppeppen om terug wat sneller te gaan lopen. Uiteindelijk nog een paar mensen voorbij gestoken en ben op de 11de plaats van +-1000 marathonlopers geëindigd (merendeel deed halve marathon).

Net voor de meet (5m) nog hard gestruikeld en op m'n knieën en handen gevallen op de rode loper, maar die paar seconden gingen het verschil niet maken.

Ontgoocheld, maar wel ergens trots omdat ik m'n pijngrens weer verlegd heb, ik heb er harder dan ooit voor moeten vechten. Vanaf km 25 begon het stemmetje in m'n hoofd al te zeggen om wat te vertragen om de pijn te verlichten. Altijd een innerlijke strijd, zo'n marathon.
Ik snap dat dat anders is als je voor zulke onvoorstelbare tijden loopt, of voor top 20 (en zelfs 10!). Maar die waarin het niét draait en je tóch tot het uiterste weet te gaan en grenzen verlegt waarvan je niet wist dat je het kon, zijn toch nog meer iets om trots op te zijn als die waarbij je je doel als vanzelf haalt, vind ik.

Echt formidabel, en zelfs de tijd op zich is fenomenaal :D
 
Vandaag dus de marathon van Brugge gelopen. Eindtijd: 2u50min14sec. Niet de beoogde 2u45 en ik ben dus wel ontgoocheld.

Desondanks dat je je doel niet gehaald hebt, hele mooie tijd! Jammer dat je niet beloond werd met bijvoorbeeld een top tien. Dan maar knallen in Rotterdam zeker?

Marathon Amsterdam sub 3 gehaald!
Was geen kado…

Wat is dat hier met al die prestaties zeg, hier worden kilometers gelopen alsof het niets is! :D

Nog 12 Belgen in the running!

En geen enkele daar van is tandarts? :eek: :laugh:
 
En geen enkele daar van is tandarts? :eek: :laugh:
Wel grappig dat er bij 2 op Facebook bij de voorstelling van team BE stond dat eentje vorige backyard ultra race na x aantal rondes stopte omdat hij voor persoonlijke redenen naar huis moest gaan (37 laps) en een andere omdat hij moest gaan werken en nog een laatste ronde (zijn 41e) in 34minuten gelopen dan maar.

 
Laatst bewerkt:
Vandaag dus de marathon van Brugge gelopen. Eindtijd: 2u50min14sec. Niet de beoogde 2u45 en ik ben dus wel ontgoocheld.
In Brugge worden geen toptijden gelopen, dus mooie prestatie!
Uiteindelijk nog een paar mensen voorbij gestoken en ben op de 11de plaats van +-1000 marathonlopers geëindigd (merendeel deed halve marathon).
In Amsterdam is er continu volk rondom, helpt wel om tegenwind bvb tempo te houden...
Ontgoocheld, maar wel ergens trots omdat ik m'n pijngrens weer verlegd heb, ik heb er harder dan ooit voor moeten vechten. Vanaf km 25 begon het stemmetje in m'n hoofd al te zeggen om wat te vertragen om de pijn te verlichten. Altijd een innerlijke strijd, zo'n marathon.
Ik bekeek jouw trainingen op Strava, lijkt me wel dat je relatief trage duurlopen afwerkt? Voor tempo onder 4'/km op marathon, zou ik verwachten dat je vlot duurlopen doet aan 4'40-50. Of ben ik mis?

Ivm caffeïne gel.
Ik zou al 100mg voor de start nemen, en dan bvb 100mg na één uur.
Caffeïne heeft een vrij lange halfwaardetijd.
Wanneer je één inneemt naar het einde van de race, mis je eigenlijk het meeste effect ervan.
 
In Brugge worden geen toptijden gelopen, dus mooie prestatie!

In Amsterdam is er continu volk rondom, helpt wel om tegenwind bvb tempo te houden...

Ik bekeek jouw trainingen op Strava, lijkt me wel dat je relatief trage duurlopen afwerkt? Voor tempo onder 4'/km op marathon, zou ik verwachten dat je vlot duurlopen doet aan 4'40-50. Of ben ik mis?

Ivm caffeïne gel.
Ik zou al 100mg voor de start nemen, en dan bvb 100mg na één uur.
Caffeïne heeft een vrij lange halfwaardetijd.
Wanneer je één inneemt naar het einde van de race, mis je eigenlijk het meeste effect ervan.

Ik ga zeker m'n trainingen eens omgooien want in dit schema is het op zaterdag 9 a 15km in totaal aan tempo sneller dan marathontempo. Daarom liep ik op zondag mijn LSD's aan een vrij traag tempo, om blessures te vermijden en om op tijd hersteld te zijn voor de interval trainingen aan het begin van de volgende week.

Ik zou wat meer lange loopjes (+30k) moeten doen met blokken van +5km aan marathontempo. Dan moet ik op zaterdag maar iets rustigers doen. Ook wil ik eens een inspanningstest doen.

Ivm cafeïne, ik had 3u voor de start al koffie gedronken (meer dan 100mg caf) en ik wou problemen met de darmen vermijden. Halfwaardetijd van cafeïne is 4u dus om 10u zat er nog voldoende cafeïne in m'n systeem :p Vandaar geen risico's genomen en m'n gel met caf pas 7km voor het einde genomen.
 
Na een héél eind niet gesport te hebben in augustus begonnen met de fitness en daarnet mijn 1ste Start2Run sessie afgewerkt. 5 jaar geleden een halve marathon gelopen maar sindsdien helaas niet meer (regelmatig) gelopen. Gezien ik vrij blessure-gevoelig ben begin ik beter traag.

Gisteren ook de Stride app geinstalleerd en lid geworden van de BG groep :)
 
Na een héél eind niet gesport te hebben in augustus begonnen met de fitness en daarnet mijn 1ste Start2Run sessie afgewerkt. 5 jaar geleden een halve marathon gelopen maar sindsdien helaas niet meer (regelmatig) gelopen. Gezien ik vrij blessure-gevoelig ben begin ik beter traag.
ik heb vorig jaar ongeveer het zelfde gedaan en ik ben nog altijd zeer traag aan bouwen en weet niet of ik ooit de halve nog ga kunnen halen :/
Ik merk nu na loopjes van 10K al dat ik vrij lang moet herstellen.
 
Laatste km, denk dat ik ook maar even lachte omdat ik een fotograaf zag.

received_806870117319tet9.jpeg
 
ik heb vorig jaar ongeveer het zelfde gedaan en ik ben nog altijd zeer traag aan bouwen en weet niet of ik ooit de halve nog ga kunnen halen :/
Ik merk nu na loopjes van 10K al dat ik vrij lang moet herstellen.

En weer je waaraan het ligt? Blessuregevoelig en daaraan last, of puur conditioneel?
Volg je schemas of doe je zelf wat? Heb je ervaring met lopen/deed je het vaak in het verleden?

Persoonlijk had ik na m'n eerste 10K's ook echt nood aan recuperatie terwijl dat nu een doordeweeks avondloopje ter recuperatie is. Maar gezien ik geen bal ervaring met lopen had (en nu nog steeds niet schitterend veel) heb ik wel altijd schema's gevolgd zodat ik op een goede manier kon opbouwen.
 
Ik dacht een goed groepje van 4-5 mensen gevonden te hebben rond km 15, maar slechts 1 andere persoon heeft af en toe de kop getrokken. Vanaf km 21 ongeveer ben ik er alleen vandoor gegaan. Ik vind het makkelijker of aangenamer om alleen te lopen dan kort achter iemand te lopen en bijna op de hielen te trappen of dat er iemand in m'n rug plakt.
Toch beter wat op oefenen, maakt echt wel een groot verschil in snelheid.

Proficiat met je marathon, is wel geen cadeau in Brugge vind ik. Moeilijk parcours (weinig volk / veel open ruimte en wind)
 
TL;DR: blessure sucken, we zien wel waar we geraken.

Ik ben er na heel lange stilte en blessures terug aan begonnen. Na Amsterdam (en eigenlijk al de laatste trainingsweken) last gekregen van de linkerknie. Het weekend na de marathon gingen we nog eens op familiewandelweekend waar ik de kleine in de rugzak altijd moest meedragen en dat heeft ook geen deugd gedaan aan de knie. Scan laten nemen: grote cyste in de achterkant van de knie en zwaar kraakbeenletsel, tgv de meniscus waar al een stuk uitgehaald is. Kraakbeen ga ik nooit meer terug krijgen, de cyste is vanzelf weggegaan, 3 inspuitingen in de knie gekregen met hyaluronzuur, maar de specialist achtte de kans klein dat ik ooit nog marathons zouden lopen..
Het heeft mentaal echt geen deugd gedaan, motivatie 0 om nog iets te doen want ik had na Amsterdam zoveel goesting en doelen voor ogen en toen werd de bubbel geprikt. Ondertussen zo al een paar keer gaan lopen, eindelijk terug zonder last achteraf, dus dat is al een win. Ook in combo met het zaalvoetbal af en toe nog niets gevoeld, dus ik ben licht optimistisch.
Mijn fout vorig jaar was ook de korte voorbereiding (van 0 naar marathon in een kleine 4 maand). Nu ga ik meer basis proberen leggen en terug proberen opbouwen naar een marathon en we zien wel vanaf wanneer er terug last zou komen en dan zien waar we geraken. Voor hetzelfde geld kom ik niet meer in de buurt van de marathon, dan mss focussen op halve ofzo.. In het algemeen ook niet meer 5/6 dagen trainen, maar 4 (3) om genoeg herstel te kunnen voorzien.
We zien wel waar het schip strandt..

Stride is wel leuk om te doen en wat motivatie te vinden, juist jammer dat het dood lijkt want buiten ons zie ik precies niet veel activiteit.
 
En weer je waaraan het ligt? Blessuregevoelig en daaraan last, of puur conditioneel?
Volg je schemas of doe je zelf wat? Heb je ervaring met lopen/deed je het vaak in het verleden?
Ik loop iets onregelmatiger dan vroeger. Vroeger liep ik echt om de dag, nu nog maar 2x per week. Dat helpt natuurlijk niet.
Toen ik nog de halve kon lopen, heb ik een blessure opgelopen aan mijn knie, dan 3 jaar niet meer of nauwelijks gelopen.
Ik merk dat mijn nachtrust wel enorm veel invloed heeft op mijn prestatie. Als ik goed uitgeslapen ben, lijkt het vaak vee lmakkelijker te gaan.En laat ik nu de laatste jaren vaak echt kei slecht slapen.... :/
 
Kan het zijn dat Stride enkel de allerlaatste activiteit uit Apple Health importeert? Heb sinds de laatste keer dat ik Stride geopend had, 3 activiteiten opgenomen en uiteraard is de laatste een testje (datascreens testen). De rest komt maar niet tevoorschijn.
 
Terug
Bovenaan