Algemene Loopthread

Nog maar eens proberen te starten straks. De angst voor blessure overheerst continue en daardoor al maanden stilgevallen.
Dit herken ik wel hard... maar ik heb me eerst neergelegd bij heel rustige loopjes, en dan het plezier zoeken in andere dingen. Zoals het mooie weer, voorlopig is het echt de zon die het doet voor mij.

En ook: weer durven en vertrouwen opbouwen. Traag natuurlijk, maar zo nu en dan eens een testje dat aangeeft: ah, ook al doet het nog een beetje pijn, het is niet meer onmogelijk en het zal wel beteren. Dat geeft toch wat optimisme dat je nodig hebt om weer verder te gaan. Maar er is ook niks mis met een paar weken supertraag tot stilstand in de conditie, hè. Ik heb de grafiekjes van Strava, Garmin en Runalyze ook even achter me moeten laten :D

@exCite Flipbelt is idd een heel goeie. Ik heb ook de 'officiële' armband van Belkin ff gehad, maar loop nu toch het liefst zonder. Ofwel gsm in mijn achterzak, ofwel gewoon muziek op het horloge.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb die van m'n zus gekregen toen ik begon met lopen 2 jaar geleden en heb hem nog, fantastisch stukje textiel, eenvoudig maar functioneel!

De diehards hebben natuurlijk backpacks met vloeistof etc., maar voor een beginnend loper is dit ideaal. Ik hou bij hitte wel een drinkbus in m'n handen.
 

@exCite Flipbelt is idd een heel goeie. Ik heb ook de 'officiële' armband van Belkin ff gehad, maar loop nu toch het liefst zonder. Ofwel gsm in mijn achterzak, ofwel gewoon muziek op het horloge.

Ik heb die van m'n zus gekregen toen ik begon met lopen 2 jaar geleden en heb hem nog, fantastisch stukje textiel, eenvoudig maar functioneel!

De diehards hebben natuurlijk backpacks met vloeistof etc., maar voor een beginnend loper is dit ideaal. Ik hou bij hitte wel een drinkbus in m'n handen.
Is checken wat ze liefst heeft want ik denk dat ze eerder richting zo'n armband (voor aan je bovenarm) zocht. Een smartwatch heeft ze niet en wil ze ook niet.
 
Binnen een dik uur mijn eerste loopje sinds 10/10 (10 miles antwerpen) :smurf: Dit voorjaar al proberen heropstarten, maar door training geven (basket), dochter en werk is dat niet van de grond gekomen.

Ik heb geen verwachtingen, maar ik verwacht een lange opbouw naar mijn volgend doel -> halve marathon kunnen lopen.
 
Nog maar eens proberen te starten straks. De angst voor blessure overheerst continue en daardoor al maanden stilgevallen.
Hebt ge al eens geprobeerd om (twee-)dagelijks wat tijd te investeren in mobiliteit oefeningen? Dagelijks 5 minuten investeren in de spieren die in het verleden voor blessures hebben gezorgd?
 
Hebt ge al eens geprobeerd om (twee-)dagelijks wat tijd te investeren in mobiliteit oefeningen? Dagelijks 5 minuten investeren in de spieren die in het verleden voor blessures hebben gezorgd?
Dat zou ik beter eens doen. Maar ben tegenwoordig redelijk snel met alles de moed kwijt.

Vandaag 5k gedaan maar mijn rechtervoet schraapte weer de grond. Dan heb ik al bijna geen goesting meer.

Soms denk ik echt dat er iets aan het broeden is.

Mijn hamstring was in orde en daarna ging ik gewoon plat op mijn bek omdat ik mijne teen recht in de grond plantte op vlakke asfalt.
 
Gisteren vertrokken voor een loopje van ±20km, tot ik ergens fout gelopen ben en uiteindelijk op 24k ben afgeklokt. 20k+ was geleden van begin maart. De benen voelden de laatste 3k als beton, maar vandaag eigenlijk geen last.
Nu nog wat hellingen trainen voor de TDF van 25km half augustus :D :D
 
Binnen een dik uur mijn eerste loopje sinds 10/10 (10 miles antwerpen) :smurf: Dit voorjaar al proberen heropstarten, maar door training geven (basket), dochter en werk is dat niet van de grond gekomen.

Ik heb geen verwachtingen, maar ik verwacht een lange opbouw naar mijn volgend doel -> halve marathon kunnen lopen.
Ik ben blijkbaar niet correct geweest. Mijn strava zegt me dat ik in december 2x en jan 1x gelopen heb 🤥

Anyway, gisteren ging nog oke. 6km aan 6:05/km. Het zal vooral zaak zijn voor mezelf een regelmaat te vinden in het lopen. Anders ga ik mijn overtollige kilo’s niet kwijtspelen.
 
Zijn er eigenlijk specifieke trainingen/schema’s voor gewichtsverlies tov trainen voor een bepaalde afstand?
Of maakt dat allemaal niet uit?
 
Zijn er eigenlijk specifieke trainingen/schema’s voor gewichtsverlies tov trainen voor een bepaalde afstand?
Of maakt dat allemaal niet uit?
Dat maakt eigenlijk niet veel uit. Afstand en gewichtsverlies gaan wel wat hand in hand. Als je puur zou gaan voor snelheid op kortere afstanden, dan minder. Maar op zich, tenzij je al een aanzienlijk niveau hebt, zal dat zelfs daar ook redelijk gelijk lopen.

Lagere hartslag, langere tijd sporten is de clou om af te vallen. Gewoon al omdat je aan lagere hartslag de inspanning langer volhoudt, en je ook minder je gestel belast (en dus de kans op blessures wat vermindert). In hogere hartslagzones zul je meer suikers verbranden, wat minder efficiënt is om af te vallen en wat je vooral ook minder lang kunt volhouden.
 
Pfff hier serieus aan het slabakken, ik vermoed de weerbots van een enorm drukke familiale periode, afgelopen 4 weken zelfs twee keer kleine buikgriep gehad, die hitte van vorige week en dan ook nog eens een paar serieuze COVID hoogrisico contacten gehad (ganse avond naast iemand gezeten met corona) ...

Vorige week dan toch m'n moed bijeen geraapt en eens gaan lopen, 6:30min/km voelde aan als 4:30min/km en ik kon gewoon niet harder.

Hopelijk kan het snel keren want het zal weeral terug van quasi 0 beginnen zijn.
 
Wat zijn jouw ervaringen ondertussen met deze schoen?

Als ik mij goed herinner heb jij ook de streakfly van nike. Hoe vergelijkt die met de Takumi sen?

Het zijn eigenlijk tegenpolen.

Streakfly: Heel zacht schuimrubber (zoom x), weinig structuur in de schoen (ondanks nylon plaat in het midden van zool). Upper ook heel minimaal. Veters zijn nogal 'waxy' en het is moeilijk om de schoenen heel hard aan te spannen. Niet echt een super veelzijdige schoen. Ik zou er geen 5k wedstrijd mee willen lopen. Ik weet niet met welk idee ze ontworpen zijn, want voor elke afstand/snelheid zijn er betere alternatieven. Ik zou deze schoenen links laten liggen, ik heb me laten vangen door de hype. Als je maat +-44 hebt, mag je ze altijd eens komen testen.

Takumi sen: Veelzijdigere schoen: veel stabieler, maar natuurlijk op z'n best aan 5k pace en sneller. Denk dat de zool wat meer km's nodig heeft om los te komen. De schoen is in tegenstelling tot Streakfly wel heel stijf (had ik niet verwacht omdat er plastieken 'rods' en geen carbon in zit). Ik moet wel nog wat zoeken hoe hard ik de schoenen wil aanspannen. Als ik ze niet aanspan, voelen ze nogal los aan (door stijfheid) en heb je er weinig profijt van. Als ik ze te hard aanspan, voel ik wat pijn aan m'n voorvoet, aan de voetzool.
 
Het is nu vandaag exact 15 maanden geleden dat ik eens een duurloop deed langs de Leie.
Mooi om te zien hoeveel progressie ik al heb geboekt zowel in tempo als in hartslag.

20220625-115234.jpg


20220625-115416.jpg



Als ik in september onder de 3u geraak op de marathon wordt het volgende doel ongetwijfeld een 100km ultratrail in het najaar van 2023 (Grizzly 100 mss).
 
Zonet mijn 7km loop in Waasmunster gedaan.
Typisch mij laten vangen de eerste 2 km..
Ging eerst naar beneden plus int volk.
Stuk tss km 5 en 6 in dat mul zand was dodelijk.
Toch mijn doel gehaald en in 40 minuten gedaan. Dit doen op een maand tijd geeft hoop dat het nog beter kan mits langere voorbereiding.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan