Algemene Loopthread

Het hangt er natuurlijk serieus vanaf wat je als een “ultra” bekijkt, technisch kan je pakweg de Houffatrail 53km voltooien binnen de cutoff van 9u (zoiets zal het wel zijn). Theoretisch is dat effectief een ultra, maar laten we wel wezen, feitelijk is dat een lange trail. De Ohm trail 80km wil ik nog net als een ultra bezien door de hoogtemeters, maar anders begint het in België in mijn ogen pas vanaf 100km 😎.

Zoals @parabellum zegt, komt er echt wel wet bij kijken. Je wil er vooral voor zorgen dat je ook wat kan genieten van de ervaring, zodra deftige voorbereiding wordt dat een calvarietocht en dat wil je niet meemaken.
 
Enfin, bij marathons zie je af en toe serieus ondertrainde figuren meelopen, laten we mensen nu niet aansporen om hetzelfde te doen bij een ultraloop.
Dit vat het voor mij wel perfect samen.

Laat de mensen eerst kruipen voor ze gaan lopen. Er is niks mis met een 5km, 10km of een 10miles hoor. Dat klinkt als niet veel en je loopt dat relatief makkelijk uit.
Maar de echte uitdaging zit er net in om dat op een degelijke manier te finishen en een brede basis te hebben.

Een marathon of een ultra finishen en daarna een week niet deftig de trap afkunnen en de schoenen misschien 3 weken in de kast moeten laten staan of erger nog een blessure eraan overhouden. Dat is tof om aan een tafel te vertellen eh zo een ultra gefinished hebben. Maar het verliest zijn glans wel een beetje dat 90% van de wedstrijd al gewassen en gegeten hebben en sommige al thuis op de bank liggen.

De vraag is ook waarom loop je? Voor prestaties? Voor op gewicht te blijven? Voor fysiek in orde te blijven? Voor te lopen in wisselende omstandigheden? Allemaal geen redenen om een marathon laat staan een ultra te gaan lopen.
 
Ik heb marathons gelopen om te zien waar mijn grenzen lagen. Ik kreeg daar gewoon ne 'kick' van.
Maar na 4 marathons was ik gewoon de opofferingen ervoor beu. Ik had daar geen zin meer in. Je steekt er toch ook wel veel tijd in.

Sinds 2018 loop ik maximaal een HM. 1 uitzondering: Ik heb 1x 30km gelopen, dit jaar voor KOTK. Dat is wel iets speciaal.

Nu is het vooral om fysiek in orde te blijven en op gewicht te blijven, en af en toe een wedstrijdje mee te pikken als ik er zin in heb.
Die 30km was top (Qua gevoel de beste dag van 2022, ik heb mij echt geamuseerd), de 10 miles was een flop. Dat is dus break even. :tongue:
 
Over Kortrijk Loopt gesproken:

20220606-165013.jpg


:lol:
 
Ik lach nu ook wel maar moest ik daar staan zou ik ook een serieus potje vloeken.


Ik mag er niet aan denken moest zoiets gebeuren tijdens een marathon waar je toch enige maanden op voorbereidt en traint.

4 minuten is lang op zo'n korte afstand, dat moet nogal een zicht geweest zijn eenmaal de brug weer naar beneden ging.
 
Raar mijn vriendin deed de 5km en weet van niets.. :) misschien was ze te laat daar. Is wel schandalig. Op de 11 niets aan te merken.
 
Raar mijn vriendin deed de 5km en weet van niets.. :) misschien was ze te laat daar. Is wel schandalig. Op de 11 niets aan te merken.

Was na 4km, pak dat de eersten daar doorkomen met een tempo van 3:20 / km en uw vriendin 5:00 / km loopt, zou ze gemakkelijk te laat kunnen komen aangezien de herstart er na 4 min wachten was. Al weet ik natuurlijk niet hoe snel uw vriendin loopt 😁.
 
Was na 4km, pak dat de eersten daar doorkomen met een tempo van 3:20 / km en uw vriendin 5:00 / km loopt, zou ze gemakkelijk te laat kunnen komen aangezien de herstart er na 4 min wachten was. Al weet ik natuurlijk niet hoe snel uw vriendin loopt 😁.
Er is een gap van 4 min tussen de eerste en de rest dus was wss dan. Tempo van m'n vriendin had je bijna juist :-)
 
Vandaag ook mijn eerste wedstrijd gelopen,fout gemaakt met veel te snel te starten.
Dat ken ik :D Ik heb altijd vooral schrik om te traag te starten, hoewel ik me telkens een negatieve split voorneem. Maar dan begin ik te twijfelen en ga ik toch wat sneller, en dan patat :D
 
Weinig beterschap hier. De gevolgen van Corona blijven toch lang nawegen. Mijn benen voelen elke ochtend alsof ik de dag ervoor een marathon gelopen heb. Dat gaat er meestal wel uit doorheen de dag maar tot s'middags moet ik zelfs niet proberen lopen. Tegen de avond kan ik meestal wel terug lopen en probeer ik er toch elke keer wat km's te doen. De laatste weken heb ik zo toch elke keer 45km bij elkaar gesprokkeld.

Deze zaterdag ben ik overtuigd om toch nog eens een wedstrijd te lopen en werd ik 8ste op de 5km in Boekt op een redelijk pittig parcours in 18:22. Gezien de omstandigheden ben ik daar redelijk tevreden mee ondanks dat dit een pak trager is dan mijn splits op mijn 10K wedstrijden in het verleden. Wat mij voornamelijk frustreert is het gebrek aan "Corona"-gerelateerde vooruitgang. Mijn benen voelen nu al meer dan 2 maand ongelooflijk slecht en dat blijft maar duren.
 
Ik probeer een strava activeit te exporteren naar garmin connect. Strava maakt er een .fit bestand van.
Maar bij garminconnect krijg ik foutmelding als ik deze probeer te importeren.
Heeft iemand ervaring hiermee?
 
Ik probeer een strava activeit te exporteren naar garmin connect. Strava maakt er een .fit bestand van.
Maar bij garminconnect krijg ik foutmelding als ik deze probeer te importeren.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Als ik dat doe exporteert Strava dat gewoon als .gpx file, je doet dat gewoon via de stappen zoals hieronder neem ik aan?

8-EB46462-6595-4-ADA-97-BF-3-A880-FE3-ADFE.jpg


Ik weet niet hoe jij daar een .fit bestand van krijgt, nog nooit gehad eigenlijk.
 
Weinig beterschap hier. De gevolgen van Corona blijven toch lang nawegen. Mijn benen voelen elke ochtend alsof ik de dag ervoor een marathon gelopen heb. Dat gaat er meestal wel uit doorheen de dag maar tot s'middags moet ik zelfs niet proberen lopen. Tegen de avond kan ik meestal wel terug lopen en probeer ik er toch elke keer wat km's te doen. De laatste weken heb ik zo toch elke keer 45km bij elkaar gesprokkeld.

Deze zaterdag ben ik overtuigd om toch nog eens een wedstrijd te lopen en werd ik 8ste op de 5km in Boekt op een redelijk pittig parcours in 18:22. Gezien de omstandigheden ben ik daar redelijk tevreden mee ondanks dat dit een pak trager is dan mijn splits op mijn 10K wedstrijden in het verleden. Wat mij voornamelijk frustreert is het gebrek aan "Corona"-gerelateerde vooruitgang. Mijn benen voelen nu al meer dan 2 maand ongelooflijk slecht en dat blijft maar duren.
't is misschien een wat scheve vergelijking omdat ik nog niet in de buurt kwam van uw conditie, maar na mijn corona besmetting heeft het weken geduurd voor mijn hartslag al gewoon een beetje normaal deed bij het opgaan van een trap etc. Op mijn werk de trap op was hartslag 160 en slecht voelen. Heeft in totaal 3-4 maanden geduurd voor die op een normaal niveau zat.
 
Als ik dat doe exporteert Strava dat gewoon als .gpx file, je doet dat gewoon via de stappen zoals hieronder neem ik aan?

8-EB46462-6595-4-ADA-97-BF-3-A880-FE3-ADFE.jpg


Ik weet niet hoe jij daar een .fit bestand van krijgt, nog nooit gehad eigenlijk.
Zo deed ik het ook. één van de opties is ook "oorspronkelijke activiteit exporteren".
Via GPX is het wel gelukt. Maar jammer genoeg neemt alles mee.
Probleem is dat ik geen garmin horloge heb en dus mijn looptrainingen niet efficient kan integreren in garminconnect trainingsbelasting.
 
't is misschien een wat scheve vergelijking omdat ik nog niet in de buurt kwam van uw conditie, maar na mijn corona besmetting heeft het weken geduurd voor mijn hartslag al gewoon een beetje normaal deed bij het opgaan van een trap etc. Op mijn werk de trap op was hartslag 160 en slecht voelen. Heeft in totaal 3-4 maanden geduurd voor die op een normaal niveau zat.
Bij mij heeft corona ook "verschroeiend" uitgehaald op conditioneel niveau.
En bij mijn zus ook.

Ik ga binnenkort nog eens bloed laten pakken. We zijn ondertussen een half jaar verder. Conditieopbouw gaat moeizaam bij mij maar dat was voor corona ook al zo :)
 
Terug
Bovenaan