Algemene Loopthread

Wat… was… dat? Fuck, ik zat zo goed op schema maar vanaf 24km beginnen instorten en na de 2de passage op de Erasmusbrug beginnen crashen. 30km nog binnen de 3u kunnen doen maar daarna was het gedaan. Helaas veel gestapt, mentaal zat het echt niet goed.
Aan de start hoopte ik op 4u10 maar uiteindelijk 4u34 gefinished. Ondanks de teleurstelling wel nog mijn PR met 5 minuten verbeterd.
Marathon is toch niet echt mijn afstand, denk ik. Ik hou het bij HM in de toekomst.
Ondanks de mentale strijd en afzien wel een leuke marathon met vooral heel veel dolenthousiaste supporters.
Proficiat aan iedereen!

Bedankt voor de support! Komende week volgt een klein verslagje.

Ik kan al zeggen dat ik met YouTuber Seth DeMoor gebabbeld heb na de finish. Grappig om die man eens in het echt te zien.

Merci voor de support en proficiat aan alle deelnemers. Helaas wel diep teleurgesteld in mijn tijd ondanks een verbetering van mijn persoonlijk record met 12 minuten was mijn doel resoluut onder de 3uur te lopen. Fysiek zit dat daar zeker in, maar mentaal lukte het mij vandaag precies niet? Temperatuur was ok, wind ook, zon mocht voor mij minder, voor de rest ook geen problemen, liep ook het grotendeels echt met de vingers in de neus op schema, maar dan begin ik net als iedereen mijn benen te voel, moet ik een gaatje laten en dan is het in mijn hoofd precies gedaan, kan mij daar niet over zetten, en dan is het tempo compleet weg en maakt het niet meer uit in welke tijd ik nog finish. Enige positieve, ik werd nog ingehaald door een vrouw met mooiste lopersbenen denkbaar, een Mexicaanse blijkbaar. :unsure:
Ook grappig een griet die in volledig loopoutfit: lange broek, lange trui in volledig tijgermotief liep, die liep dus tegen een tempo van onder de drie uur.

Nog een tip voor degene die uit Antwerpen komen, wij zijn deze ochtend rond half zeven vertrokken, een uurtje gereden tot Barendrecht, daar geparkeerd op de grote gratis parking die maar halfvol stond en dan met de trein (sprinter) in 10 minuten in Rotterdam Blaak gereden. Enkele minuten wandelen en dan op 1 minuut tijd mijn nummer in handen. Ging echt vlotter dan verwacht.
Enige minpunt vond ik de bevoorradingsposten, maar om de vijf kilometer water? Ik ging er vanuit dat bij watersponzen ook water ging zijn, blijkbaar dus niet. Met de drukte kunnen ze ook beter aangeven per bevoorradingspost of het nu aan beide zijden of aan maar één zijde water te krijgen, want met die drukte en die was wel indrukwekkend, was het soms chaotisch. Echt een massa lopers, pas rond 30km begonnen er gaten te komen. op sommige punten, zoals dat havenspoorpad was het soms vertragen.

Bon in mijn pen gekropen, vooraleer ik teveel over die Mexicaanse begin te fantaseren, met een aantal bedenkingen die ik afgelopen weken en tijdens de marathon begonnen op te borrelen.

Hoewel ik al van mijn 16e loop, pas sinds begin december vorig jaar eens echt deftig beginnen te trainen. Ik liep vrijwel 16 jaar volgens het principe, maximaal resultaat met de minimale inspanningen: nooit de grote volumes gelopen, eerder 3 dan 4 keer per week lopen en weektotalen van rond de 20-30. Soms met wedstrijd of een concreet doel liep ik wel eens enkele weken meer. Dat is allemaal ok om met mijn intrinsiek talent een halve marathon (mijn lievelingsafstand) te lopen in een tijd pakweg 1u30-1u40.

Mijn hele loop carrière, heb ik wel zitten nadenken wat de gemiddelde man op zijn piek kan bereiken en van wanneer talent begint door te spelen. Gezien ik dit jaar dus 33 werd, de daad bij het woord gevoerd en deftig te beginnen trainen. Een schema uit het boek van Jack Daniels gehaald (met maximum weken van 90km, twee kwaliteitstrainingen per week). Na 7 weken liep ik enigszins verrassend mijn (zeer) oud persoonlijk record op de halve marathon (+50 halve gelopen) aan flarden. Van 1u25m naar 1u23m. Tijdens het trainingsschema ook nog mijn tweede beste halve marathontijd gelopen. Wel de laatste 7 weken gesukkeld met mijn linkerbeen, daardoor niet altijd optimaal kunnen trainen. Dat is op het einde wel zo goed goedgekomen.

Enkele bemerkingen:

*18 weken schema: mocht van mij korter, zeker doordat er geen opbouw en rustperiode in het schema zat, leek het wel echt lang te duren. Ook te weinig progressie na die halve marathon gemaakt.

*Snelheidstrainingen: zeker de lange intervals van 3km vond ik echt lastig om op het juiste tempo te lopen: meestal zit ik er gewoon boven, terwijl ik dat op wedstrijden echt gemakkelijk loop. Natuurlijk kan je dat wel objectief verklaren, maar blijft wel een werkpunt.

*Best veel last van blaren: vandaag ook tijdens de marathon, op bijna elke teen heb ik wel blaar of bloedbaar ondanks de Stance sokken en gewohl creme. Ook bij de lange duurlopen toch best vaak blaren ongeacht welke schoenen of sokken ik aan deed.

*gewicht zonder dieet en door beetje op het eten te letten; gedaald van 71,7 naar 67,9kg

*Trainingsvolumes van rond de 80km, daar zit nog wat rek op als ik gespaard blijf van blessures.

*Tsjah de marathon dan zelf: het was vandaag mijn zesde marathon en net als de vijf andere marathons toch opnieuw boven mijn initieel doel geëindigd. Mijn vorige marathons was natuurlijk niet zo goed getraind, maar om een idee te geven, in mijn eerste marathon liep ik 3u48m terwijl ik de groep van 3u45m volgde. Tweede marathon (Zeeuws Vlaanderen) gecrashed en boven de 4uur. Derde marathon in Antwerpen, half gecrashed en 3u30, marathon van Dusseldorf 3u18m terwijl ik de pace groep van 3u15m volgde. Mijn vijfde marathon in Antwerpen vorig jaar, boven de 4uur door darmproblemen. Vandaag dus opnieuw boven tempo van pace groep dat ik volgde. Puur mentaal, zeker vandaag. Tips om daarmee om te kunnen, mogen volgen. Dat was misschien ook het manco in mijn trainingsschema; maximaal duurloop van 30km en geen trainingen die het einde simuleerde.

*Om af te sluiten: de halve marathon geniet nog altijd mijn voorkeur! Ik geloof dat ik daar wel ooit onder of rond de 1u20m.

Miljaar nu zakt mijn broek toch af, ik zag deze ochtend in de foyer bij de inschrijvingen een loper waarmee ik na de halve marathon van Lier in januari kort had gesproken. Ik had hem toen ingehaald en hij liep daar een halve minuut trager als mij. Zie ik hem daarnet in de uitslagen staan in een tijd van 2u48m (en nee is het niet MichielD) :rofl:

edit: verdikke hij staat schoon met MichielD op de finishfoto :rofl:

@Zubrowka Knap om zo snel na de marathon en een eerste ontgoocheling al een nuchtere analyse te kunnen maken, dat is bij mij wel anders.

In verband met het mentale, hoewel dat uiteraard zeer persoonlijk is, is het bij mij pas beginnen beteren eens ik die afstanden zo gewoon was dat de 42.2km mij op zich niets meer deed. Ik zeg nu niet dat iedereen ultra’s moet lopen in aanloop naar marathons, maar als je het zo gewoon bent om 50km, 100km of zelfs 100mijl te lopen, banaliseer je de pure afstand als het ware. Daarom geloof ik echt ontzettend in echt lange long runs, als in 35km+. Het vertrouwen dat ik daaruit haal is enorm, uw lichaam moet het uiteraard aankunnen, maar als je dat kan integeren in een schema, is het voor mij puur persoonlijk een wereld van verschil.

Nogmaals, ik zeg niet dat het voor iedereen werkt, maar bij mij heeft dat het grootste verschil gemaakt.

Ik durf daardoor nu zelf ook met zelfvertrouwen mijn doelen uit te spreken, zo loop ik dit jaar onder de 2u45, punt. (Zolang ik niet vergeet een Imodium of 2 in te nemen 😁).

Om te eindigen: Het kan uiteraard ook gewoon zijn dat de marathon niet echt uw ding is. Je zegt dat de 1/2 marathon uw favoriete afstand is, niets mis met u daarop te concentreren. Je geeft zelf al aan dat je daar wel vlot uw doelen haalt met een gedegen training, dus waarom niet de focus daarop leggen. 42.2km is ook maar gewoon een afstand, ik heb evenveel bewondering voor iemand die 1u23 loopt op de halve als iemand die 2u59 loopt op de hele.

Enfin, in ieder geval lijkt het mij nu belangrijk om alles te laten bezinken en dan te beslissen wat de volgende stap is.

Door jullie en anderen te volgen vandaag heb ik zelf ook weer mega veel zin om nog eens te knallen op de marathon, mijn poging komt er echter pas in het najaar aan, doeme toch 🤣.

Dikke proficiat aan de lopers, mooie prestaties!
En nen dikke knuffel voor @kay-gell. Ook bij de KOTK liep je die 30k zo vlot, dan is het af en toe echt niet te begrijpen dat je net op de cruciale dagen nen offday hebt of een blessure. Het zit er alleszins echt wel in voor u, niet opgeven!

Dikke proficiat aan de lopers, mooie prestaties!
En nen dikke knuffel voor @kay-gell. Ook bij de KOTK liep je die 30k zo vlot, dan is het af en toe echt niet te begrijpen dat je net op de cruciale dagen nen offday hebt of een blessure. Het zit er alleszins echt wel in voor u, niet opgeven!

Merci, vandaag is het al beter aan mijn benen. Maar de zolen van mijn voeten doen enorm pijn. Ik werd wakker en had een goed gevoel tot ik mijn voeten op de grond zette :D
Het zijn nochtans redelijk nieuwe schoenen. Denk nog geen 200km gelopen en ik loop ook quasi alleen op verhard wegdek dus ja. Ik heb er echt het raden naar waar dit allemaal aan kan liggen.
Aan de ene kant ben ik blij dat ik niet opgegeven heb in 'ongekend territorium' van maar op een moment dat ik eigenlijk normaal nog vlotjes kan lopen, want ja dat is het teken dat het niets met mijn voorbereiding te maken had en mezelf dat al niet kan verwijten.
Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad aan mijn benen en voeten of misselijk geweest na een long run en dan geteld dat ik vanaf 25km grote stukken gewandeld heb dus ja. Het zal wel eens gebeuren zeker, alleen worst timing ever.
Denk dat ik deze week nog wat ga rusten en dan terug oppik, desnoods loop ik binnen een paar weken dat ding op mijn eigen fuck it. Vooral jammer dat ik die aankomstsfeer en dat gevoel daar niet heb meegemaakt dan.

@kay-gell Ik heb in september een compleet fiasco beleefd op de marathon van Antwerpen, 4 x moeten gaan kakken met een dramatische tijd als gevolg.

Omdat ik wist dat mijn voorbereiding top was, heb ik beslist de training een maand door te trekken en een dikke maand later Brugge te lopen, wat wel een gigantisch succes was.

Na een paar dagen rust en bezinning kan je dat in mijn ogen ook gerust overwegen. 8 mei is er bijvoorbeeld de Great Breweries marathon, et zullen er misschien nog wel anderen zijn. Het is uiteraard niet zoals Rotterdam, maar wel de kans om er eentje uit te lopen.

Merci iedereen om mee te supporteren! Het mocht helaas niet zijn, maar had hey wel zien aankomen door de blessures in aanloop naar de marathon.
Qua weer was het perfect, amper wind, niet te koud en het zonnetje zat uit, het was zelfs warmer da gedacht! Ik zat lang goed op schema, beetje voor zelfs. Qua positie eigenlijk nooit 'goed' gezeten. Iets te laat in het startvak en kon niet dicht genoeg bij de 3u pacers geraken, ze liepen uiteindelijk lang zo'n 30' voor mij, maar inhalen zat er nooit in. Gevolg was dat ik nooit in een groepje zat onderweg, veel van loper naar loper gelopen, ff aanhaken maar merken dat ze zelf het tempo listen zakken, op naar de volgende dan maar.
Alles ging goed tot de 2e passage op de brug, wat een kutbrug! Is langer dan je denkt en het deed toch pijn, had daar mss het tempo veel meer moeten laten zakken, maar sindsdien liep ik aan een HR van boven de 170, dat deed pijn. Rond km 32 kwam dan de onvermijdelijke man met de hamer en hij kwam hard! Het tempo was ondertussen al gezakt naar 4:30', ik had er al lang vrede mee genomen dat sub 3u gepasseerd was. De quadriceps waren tegen dan al 2 blokken beton geworden, niet meer vooruit te krijgen. Lang op mezelf zitten inpraten want had schrik dat als ik zou stoppen, ik niet meer terug zou kunnen vertrekken.
Uiteindelijk toch moeten toegeven en even de binnen stilgehouden om te bekomen en het was nodig. Ik stond echt niet meer stabiel op mijn benen, heen en weer wiebelend, half draaiend, had even nodig om mijzelf te herstellen. Nadien was het km per km aftellen: 'Kom op man, 8km wa is da nu?', 'Kom op, 6km, das niks'... Maar bij de laatste bevoorradingen gestopt om deftig en veel te drinken en merkte toen echt dat dat een probleem was geweest: zo'n dorst! 2 bekers water, 2 bekers sportdrank, goed naar binnen gekapt en wat deed dat deugd.
Op 2km helaas ingehaald door de 3u10 pacers, was ff een mentaal tikje, maar bon.

Mijn vrouw volgde langs het parcours waar ze kon, hebben elkaar 3 keer gezien en ze zei dat ik er op km 30 nog goed uit zag en het vlot leek te gaan. Het voelde toen ook nog zo, het kan snel keren. Het hielp ook dat er na het rondje rond de kralingse plas, toch nog wat stukken vals plat instaken om terug het centrum in te gaan..

Lessen geleerd:
- meer basis nodig: ik nu in half December begonnen met het schema voor de marathon, met daarvoor eigenlijk al 2 jaar 0 loopkilometers in de benen. Dat deel gaat al weg vallen bij poging 2 dit najaar: nu blijf ik wil de basis onderhouden en verbreden!
- meer drinken: het blijft een grote merde vind ik, deftig drinken uit zo'n beker tijdens het lopen. 2-3 slokjes water per BV genomen, 1 keer serieus verslikt in de sportdrank, waardoor het er allemaal weer uit lag 🙈
- meer gels: nu snap ik de 6-7 gels van jullie! 😁 Zo'n suikerklop gehad, niet normaal, onderweg nog een druivensuiker aangenomen, twas nodig! Heb ze al amper reserves, iets wat ik ken van bij het fietsen/mtb'en: als de klop komt, is hij meestal fataal en is het echt volledig op.
- linkerknie laten nakijken: die heeft me in de voorbereiding teveel parten gespeeld, daar is iets niet juist in.. Gelukkig in de marathon geen pijn gehad. Hij begon even op Yr spelen aan km 8 en kreeg al schrik, als die toen al lastig deed, ging het een ramp worden. Gelukkig was he tijdelijk en na km 12 niets meer gevoeld. (vandaag is een ander paar mouwen)

Geen sub 3u, tis uiteindelijk 3u10'40 geworden, maar ben er uiteindelijk wel tevreden mee als marathondebuut! Onder de 3u was altijd zal een droom tijd geweest en had gehoopt die nu al te halen, maar het mocht niet zijn.

Voor alles tot een halve marathon heb ik aanleg genoeg, voor de marathon moet ik toch serieus wat moeite doen, maar heb er wel enorm van genoten! Volgend doel is de 20km van Brussel, daar nog eens een pr proberen zetten. En nadien weet ik het nog niet. Sowieso Brugge half oktober als volledige marathon waarschijnlijk, maar daar tussen moet ik nog eens kijken met welke doelen ik me kan bezig houden.

Sorry voor de wall of text 🙈
@MichielD4 : zotte tijd man, das echt top gelopen, hoedje af! Zit er nog marge op denk je? 2u45 haalbaar of nog lager?
@Zubrowka : ik snap je teleurstelling, maar blijft een toptijd e! Als je je progressie ziet, is het toch zalig om zien? Samen in Brugge voor sub 3u?
@kay-gell : echt zuur man, was na mijn wedstrijd nog aan het kijken hoe het ging, jammer om lezen. Het zit er wel in, dat weet je ook, dus inderdaad mss nu ff herbronnen en verder bouwen voor een nieuwe poging?
@Ednolb : ook mooi gelopen! Doel gehaald alvast! Wat ligt er voor jou nog int verschiet?

Laatst bewerkt:
Nadien was het km per km aftellen: 'Kom op man, 8km wa is da nu?', 'Kom op, 6km, das niks'...

Dit vind ik zo'n zot stuk van die laatste 10K. Als je thuis even zou vertrekken van een loopje van 6K, dan zou je het nauwelijks de moeite vinden om buiten te komen. Maar als je op 36K de hamer voelt, dan is die 6K mentaal gezien echt nog belachelijk ver.

Merci iedereen om mee te supporteren! Het mocht helaas niet zijn, maar had hey wel zien aankomen door de blessures in aanloop naar de marathon.
Qua weer was het perfect, amper wind, niet te koud en het zonnetje zat uit, het was zelfs warmer da gedacht! Ik zat lang goed op schema, beetje voor zelfs. Qua positie eigenlijk nooit 'goed' gezeten. Iets te laat in het startvak en kon niet dicht genoeg bij de 3u pacers geraken, ze liepen uiteindelijk lang zo'n 30' voor mij, maar inhalen zat er nooit in. Gevolg was dat ik nooit in een groepje zat onderweg, veel van loper naar loper gelopen, ff aanhaken maar merken dat ze zelf het tempo listen zakken, op naar de volgende dan maar.
Alles ging goed tot de 2e passage op de brug, wat een kutbrug! Is langer dan je denkt en het deed toch pijn, had daar mss het tempo veel meer moeten laten zakken, maar sindsdien liep ik aan een HR van boven de 170, dat deed pijn. Rond km 32 kwam dan de onvermijdelijke man met de hamer en hij kwam hard! Het tempo was ondertussen al gezakt naar 4:30', ik had er al lang vrede mee genomen dat sub 3u gepasseerd was. De quadriceps waren tegen dan al 2 blokken beton geworden, niet meer vooruit te krijgen. Lang op mezelf zitten inpraten want had schrik dat als ik zou stoppen, ik niet meer terug zou kunnen vertrekken.
Uiteindelijk toch moeten toegeven en even de binnen stilgehouden om te bekomen en het was nodig. Ik stond echt niet meer stabiel op mijn benen, heen en weer wiebelend, half draaiend, had even nodig om mijzelf te herstellen. Nadien was het km per km aftellen: 'Kom op man, 8km wa is da nu?', 'Kom op, 6km, das niks'... Maar bij de laatste bevoorradingen gestopt om deftig en veel te drinken en merkte toen echt dat dat een probleem was geweest: zo'n dorst! 2 bekers water, 2 bekers sportdrank, goed naar binnen gekapt en wat deed dat deugd.
Op 2km helaas ingehaald door de 3u10 pacers, was ff een mentaal tikje, maar bon.

Mijn vrouw volgde langs het parcours waar ze kon, hebben elkaar 3 keer gezien en ze zei dat ik er op km 30 nog goed uit zag en het vlot leek te gaan. Het voelde toen ook nog zo, het kan snel keren. Het hielp ook dat er na het rondje rond de kralingse plas, toch nog wat stukken vals plat instaken om terug het centrum in te gaan..

Lessen geleerd:
- meer basis nodig: ik nu in half December begonnen met het schema voor de marathon, met daarvoor eigenlijk al 2 jaar 0 loopkilometers in de benen. Dat deel gaat al weg vallen bij poging 2 dit najaar: nu blijf ik wil de basis onderhouden en verbreden!
- meer drinken: het blijft een grote merde vind ik, deftig drinken uit zo'n beker tijdens het lopen. 2-3 slokjes water per BV genomen, 1 keer serieus verslikt in de sportdrank, waardoor het er allemaal weer uit lag 🙈
- meer gels: nu snap ik de 6-7 gels van jullie! 😁 Zo'n suikerklop gehad, niet normaal, onderweg nog een druivensuiker aangenomen, twas nodig! Heb ze al amper reserves, iets wat ik ken van bij het fietsen/mtb'en: als de klop komt, is hij meestal fataal en is het echt volledig op.
- linkerknie laten nakijken: die heeft me in de voorbereiding teveel parten gespeeld, daar is iets niet juist in.. Gelukkig in de marathon geen pijn gehad. Hij begon even op Yr spelen aan km 8 en kreeg al schrik, als die toen al lastig deed, ging het een ramp worden. Gelukkig was he tijdelijk en na km 12 niets meer gevoeld. (vandaag is een ander paar mouwen)

Geen sub 3u, tis uiteindelijk 3u10'40 geworden, maar ben er uiteindelijk wel tevreden mee als marathondebuut! Onder de 3u was altijd zal een droom tijd geweest en had gehoopt die nu al te halen, maar het mocht niet zijn.

Voor alles tot een halve marathon heb ik aanleg genoeg, voor de marathon moet ik toch serieus wat moeite doen, maar heb er wel enorm van genoten! Volgend doel is de 20km van Brussel, daar nog eens een pr proberen zetten. En nadien weet ik het nog niet. Sowieso Brugge half oktober als volledige marathon waarschijnlijk, maar daar tussen moet ik nog eens kijken met welke doelen ik me kan bezig houden.

@MichielD4 : zotte tijd man, das echt top gelopen, hoedje af! Zit er nog marge op denk je? 2u45 haalbaar of nog lager?
@Zubrowka : ik snap je teleurstelling, maar blijft een toptijd e! Als je je progressie ziet, is het toch zalig om zien? Samen in Brugge voor sub 3u?
@kay-gell : echt zuur man, was na mijn wedstrijd nog aan het kijken hoe het ging, jammer om lezen. Het zit er wel in, dat weet je ook, dus inderdaad mss nu ff herbronnen en verder bouwen voor een nieuwe poging?
@Ednolb : ook mooi gelopen! Doel gehaald alvast! Wat ligt er voor jou nog int verschiet?

Mbt het drinken, waarom geen rugzakje meenemen?

Is wel wat extra gewicht natuurlijk, maar ik ben daar wel enorm tevreden van. Ik moet dan niet perse stoppen aan elke bevoorrading en dat drinkt veel vlotter.
Enfin, ik ben daar echt wel content van :D

Lessen geleerd:

Uit je geleerde lessen valt me wel iets op. Eigenlijk misschien ook een beetje bij Kay-gell? Ik ken jullie schema's of kilometers absoluut niet, hè. Dus ik kan er kilometersver naast zitten. Maar het is iets wat ik wel vaker zie, ook in mijn omgeving:

Als het gaat over lopen, gaat het heel vaak over belasting. Hoeveel je belasting per week/maand is (kilometers), hoe die belasting verdeeld is (aeroob, anaeroob, tempo, interval)... En maar heel weinig over belastbaarheid. Terwijl dat nochtans het verschil maakt vaak! Dat is eigenlijk de onderste trede van de piramide, die moet het breedst zijn van allemaal. Daarboven komt de belasting (dan de snelheid, en dan de sportspecifieke bewegingen, geloof ik).

Ik vond het wel cool in het interview van Abdi & Abdi bij de Pacer-podcast. Daar vragen ze hen wat de marathon nu eigenlijk is. En Nageye zegt daar dat de marathon eigenlijk alle weken vòòr de marathon is. De drie maanden ervoor gewoon door kunnen trainen. Dus voor dat schema moet je belastbaarheid al groot genoeg zijn om de belasting van het specifieke schema te volgen. Het is dan natuurlijk ook logisch dat je tweede en derde beter gaan worden dan je eerste, want als je gewoon goed hebt opgebouwd, kun je daarna genieten van een hogere belastbaarheid.

Maar een blessure of een overbelasting kan dan eigenlijk sluimeren al. Jammer genoeg heb ik zelf al een paar keer moeten leren dat die belastbaarheid erg vergroot wordt door core workouts. Niet iedereen heeft ze nodig, sommige mensen hebben vanzelf gewoon een sterke core en anderen lopen ernaar. Maar de meeste mensen zijn er wel erg bij gebaat. Maar eigenlijk maar gewoon om te zeggen dat snel kunnen toewerken naar grote ondernemingen soms ook een te smalle basis van je piramide tot gevolg kan hebben.

Het was maar gewoon een bedenking van me, negeer gerust!

Hmm wie weet, was niet direct van plan om dit jaar nog marathon te lopen, zal de komende weken er eens over nadenken.
Vandaag veel spierpijn in mijn kuiten, normaal heb ik nooit last in kuiten, wel opvallend.

Hmm wie weet, was niet direct van plan om dit jaar nog marathon te lopen, zal de komende weken er eens over nadenken.
Vandaag veel spierpijn in mijn kuiten, normaal heb ik nooit last in kuiten, wel opvallend.
Kuiten? Amai, hier zijn et de quadriceps die voor geen meter mee willen! Elke traptrede is een marteling, mijn spieren schreeuwen moord en brand 😂
Van de kuiten voel ik niets eigenlijk

Uit je geleerde lessen valt me wel iets op. Eigenlijk misschien ook een beetje bij Kay-gell? Ik ken jullie schema's of kilometers absoluut niet, hè. Dus ik kan er kilometersver naast zitten. Maar het is iets wat ik wel vaker zie, ook in mijn omgeving:

Als het gaat over lopen, gaat het heel vaak over belasting. Hoeveel je belasting per week/maand is (kilometers), hoe die belasting verdeeld is (aeroob, anaeroob, tempo, interval)... En maar heel weinig over belastbaarheid. Terwijl dat nochtans het verschil maakt vaak! Dat is eigenlijk de onderste trede van de piramide, die moet het breedst zijn van allemaal. Daarboven komt de belasting (dan de snelheid, en dan de sportspecifieke bewegingen, geloof ik).

Ik vond het wel cool in het interview van Abdi & Abdi bij de Pacer-podcast. Daar vragen ze hen wat de marathon nu eigenlijk is. En Nageye zegt daar dat de marathon eigenlijk alle weken vòòr de marathon is. De drie maanden ervoor gewoon door kunnen trainen. Dus voor dat schema moet je belastbaarheid al groot genoeg zijn om de belasting van het specifieke schema te volgen. Het is dan natuurlijk ook logisch dat je tweede en derde beter gaan worden dan je eerste, want als je gewoon goed hebt opgebouwd, kun je daarna genieten van een hogere belastbaarheid.

Maar een blessure of een overbelasting kan dan eigenlijk sluimeren al. Jammer genoeg heb ik zelf al een paar keer moeten leren dat die belastbaarheid erg vergroot wordt door core workouts. Niet iedereen heeft ze nodig, sommige mensen hebben vanzelf gewoon een sterke core en anderen lopen ernaar. Maar de meeste mensen zijn er wel erg bij gebaat. Maar eigenlijk maar gewoon om te zeggen dat snel kunnen toewerken naar grote ondernemingen soms ook een te smalle basis van je piramide tot gevolg kan hebben.

Het was maar gewoon een bedenking van me, negeer gerust!
Nee hoor, je hebt absoluut gelijk, toch bij mij. Ik kom eigenlijk van 2-3 jaar enkel fietsen/mtb/zaalvoetbal, dus eigenlijk zo goed als geen loopkilometers gemaakt. Conditoneel zat ik top eind September, na de Ronde van Vlaanderen, maar ik heb dat nooit kunnen doorzetten naar het lopen vanwege een blessure de week nadien. 2 maand later uiteindelijk begonnen met het schema. Dus eigenlijk had ik gewoon geen basis en ik wist dat dit voor de eerste mijn grootste hiaat ging zijn. Er mocht niets misgaan.. Het doel was eerst gwn uitlopen en liefst onder 3u30, maar ik merkte al snel dat die hogere tempo's aankon. Natuurlijk zegt dat niets over basis en daar heb ik waarschijnlijk gewoon plots teveel gewild.
Denk ook niet dat er 1 coach, kiné of dokter is die iemand een schema van 16 weken voor een marathon zou geven aan iemand zonder loopbasis. Ik heb het geluk op redelijk wat aanleg te hebben voor lopen, waardoor het wel kon, maar het was op de limiet. Zeker voor dat tijdsdoel. Ik kan andere alleen maar aanraden op eerst basis te leggen en dan pas marathon specifiek te trainen hoor. Liefst 6 maanden in de benen minstens ofzo.

@kay-gell
Omdat ik wist dat mijn voorbereiding top was, heb ik beslist de training een maand door te trekken en een dikke maand later Brugge te lopen, wat wel een gigantisch succes was.
Ik denk dat ge hier even over het hoofd ziet dat de meeste mensen niet het recuperatie vermogen hebben dat gij hebt. Daarom vind ik dit enorm slecht advies. Ik ken kay-gell natuurlijk niet, maar de meeste mensen moeten ongeveer 4 weken herstellen van een marathon. Dat betekent natuurlijk niet, dat er niet gelopen mag worden, maar wel dat zware trainingen (interval/lang) zeker niet aan de orde zijn tijdens die periode. En een marathon aan het einde van die periode helemaal niet. Dat is voor de meeste mensen vragen voor blessures of overtraining.

Ik denk dat ge hier even over het hoofd ziet dat de meeste mensen niet het recuperatie vermogen hebben dat gij hebt. Daarom vind ik dit enorm slecht advies. Ik ken kay-gell natuurlijk niet, maar de meeste mensen moeten ongeveer 4 weken herstellen van een marathon. Dat betekent natuurlijk niet, dat er niet gelopen mag worden, maar wel dat zware trainingen (interval/lang) zeker niet aan de orde zijn tijdens die periode. En een marathon aan het einde van die periode helemaal niet. Dat is voor de meeste mensen vragen voor blessures of overtraining.

Daar heb je misschien wel een punt, in mijn ogen is het herstel na een marathon echt maar een paar dagen, max een week. Komende van iemand die 2 dagen na een 100mijl terug loopt misschien niet de beste tip.

Hij heeft wel zijn marathon natuurlijk niet uitgelopen, maar als je moet stoppen zal er wel een goede reden zijn natuurlijk. Het is misschien waar dat wat rust geen kwaad kan.

Neemt niet weg dat ik gewoon terug zou lopen 😁.

Terug
Bovenaan