Algemene Loopthread

Na het dagje van gisteren is uw tijd echt nog kei goed. Die tijden zijn nog ver buiten mijn niveau. Maar hoeft ook niet voor mij.

Parcours was me ook iets te saai, veel vals plat.

Ik deel u mening i.v.m. het parcours, begin was leuk, middenstuk was saaaai en einde was weer ok vond ik.

Doe nog maar een paar dergelijke training met het oog op de GTLC, dat is echt een pittig beestje.

Het valt mee 🙂

Het doel is inderdaad niet gehaald, en dat doel stond echt wel voorop. Maar ik merkte na 25K dat er toch wat verval in begon te komen (het voelde aan alsof ik even snel bleef lopen maar het horloge vertelde me anders 😅 ) en terwijl dat tot 30K nog relatief ok bleef, werd het vanaf 30K te groot om de 4u te halen. Op 35K heb ik het definitief laten varen en aan de bevoorradingsposten wat korte rust ingebouwd zodat ik wel nog proper zou kunnen finishen.

Uiteindelijk wel 6 minuten beter dan in Brugge, dat is ook wat, en ik heb echt genoten, zelfs tijdens het afzien. Marathon ten top zeker? Gegeven wat ik had, de 4 uur volgt later nog wel eens.

Leuker parcours dan in Brugge wel.

Op naar de volgende? 😄

En bedankt iedereen hier voor het medeleven. Echt wel super om te zien hoor. Toont maar weer hoe top de loperscommunity hier is.
Toch mooi!

En als het een troost mag zijn:

Knappe prestaties gelopen dit weekend. Wou oorspronkelijk misschien meedoen zaterdag in Lier, maar geskipt, dan dit weekend in de Limburgse heimat een rustig duurloopje zaterdag van 8km op tempo van mijn zus ;) (6min/km) dan vandaag stond er nog de laaste zware training voor de marathon van Rotterdam op de planning. 1km opwarming, 12Km marathonpace, 1,5km herstel, 9km, en dan nog 500meter uitlopen; ging goed, min of meer op het tempo kunnen lopen en dat in de late namiddag toen de zon doorbrak. Totaal van 80km deze week. Nu cooling down

Beetje data zitten analyseren en het is treffend hoe ik urenlang sub-160 kan lopen qua hartslag, maar van zodra ik boven de 160 ga is het wel een beetje om zeep. Dat bleek gisteren ook, voor de lastigste stukken spikes naar 164-165, en dat kan ik niet houden. Ik heb nooit last gehad aan spieren of gewrichten, zelfs vandaag eigenlijk vrij weinig stijfheid te voelen.

Misschien moet ik actief beginnen trainen op het verlagen van de hartslag, vooraleer ik nog eens naar een marathon toebouw, om op die manier de tempohardheid te kweken die nodig is voor de laatste 10K.

Top gedaan dit weekend gasten! Heb er zondag veel zitten aan denken!
Door planningsproblemen konden we niet anders dan de doop van onze dochter op afgelopen zondag leggen, dus helaas geen halve van Gent om te gebruiken als marathonsimulatie :( Wegens nog een andere familiefeest, was ik verplicht om deze dan zaterdagnamiddag te doen.
Ik had er al geen goed oog op omdat ik woensdag tijdens een LSD van 30km al gemerkt had dat ik die plotse warmte niet goed verteerde. (Was net terug uit skireis, dus dat zal ook niet geholpen hebben.)
Uiteindelijk met goede moed gestart, maar zag al na 1km dat het op niets zou uitdraaien: zelfs in de opwarming was mijn hartslag 10-20 slagen te hoog, dus dat begon niet goed. Had drinken mee dat ik achterliet op een bank om onderweg in het passeren te kunnen oppikken/drinken want bij 19° ging het zweten worden!
Onderstaande grafiek zegt alles denk ik:
tOChVDX.png

Uiteindelijk leeg gelopen na 20km aan marathontempo (moest 4:15 zijn, afgeklokt op 4:21), wou niet meer verder pushen omdat ik voelde dat ik het het randje van krampen zat.

Ondertussen heeft de sub-3u een serieuze deuk in het vertrouwen gekregen hierdoor. Ik hoop echter dat ik dit volledig op het warme weer kan steken. Normaal had ik dit lang onder 160HR moeten kunnen lopen om naar het einde toe richting 170 te gaan. Nu liep ik na 1km tempo al boven de 170 en naar het einde richting de 180.. (Max is 188). Gelukkig is de kans de klein dat ik in Rotterdam aan 19° zal starten!

Vertrouwen jullie tijdens wedstrijden zo hard op HR? Ik merk dat ik door de adrenaline al snel 10-15 gemiddeld HR hoger zit dan gewoonlijk. Stilstaand aan de start zit ik soms al over de 100 :D
Als ik dan m'n trainingen nadien vergelijk met het behaalde wedstrijdtempo zit ik gewoonlijk onmiddellijk vanaf minuut 1 op m'n gemiddelde hartslag en blijf ik daar ook quasi de hele wedstrijd op, op de laatste kilometer na dan meestal wanneer ik all out ga. Als ik train zie ik altijd wel dat m'n HR zakt en stijgt naarmate ik intenser of minder intens loop.
Dus conclusie voor mij: loop op gevoel tijdens een wedstrijd want de HR is echt nietszeggend op dat moment.

Vertrouwen jullie tijdens wedstrijden zo hard op HR?

Nee, ik kijk er niet echt naar. Loop vooral op vooraf bepaalde snelheid (en op gevoel als het minder gaat :p ). Het is maar door achteraf eens goed te kijken wat de hartslag deed, dat ik er wat conclusies uit wil trekken :)

Proficiat aan iedereen, wat een mooie prestaties.

Als je dan toch je data hebt kan je ze inderdaad maar beter analyseren, rekening houdend met de omstandigheden natuurlijk.

Ik heb mij via de werkgever ingeschreven voor de halve marathon van Brussel, meteen mijn eerste ‘wedstrijd’ en halve marathin ooit. Ben zeer benieuwd want Brussel lijkt me een stevig parcours met de nodige hoogtemeters.

Knappe prestaties gelopen dit weekend. Wou oorspronkelijk misschien meedoen zaterdag in Lier, maar geskipt, dan dit weekend in de Limburgse heimat een rustig duurloopje zaterdag van 8km op tempo van mijn zus ;) (6min/km) dan vandaag stond er nog de laaste zware training voor de marathon van Rotterdam op de planning. 1km opwarming, 12Km marathonpace, 1,5km herstel, 9km, en dan nog 500meter uitlopen; ging goed, min of meer op het tempo kunnen lopen en dat in de late namiddag toen de zon doorbrak. Totaal van 80km deze week. Nu cooling down

Amai zware week nog vergeleken met mijn laatste, kwam maar net aan de 40km :p
Hier nu dus ook cool down, niet echt zware benen meer dus misschien loopke van 6-7km vandaag. Morgen ook nog boksen en wil toch een beetje frisse benen hebben dan.

Hopen op goed weer in Rotterdam nu :D

Iemand een idee naar de oorzaak van mijn spierpijn na km 34 van mijn marathon?
's Morgens een kom havermout gegeten en 30cl water.
Tijdens de marathon 4 etixx gellekes (na iedere 10km) gegeten, een klein stukje banaan en aan elke bevoorradingspost een klein bekertje isotone sportdrank gedronken. Wrs nog te weinig vocht opgenomen?

Verder ga ik ook kijken voor andere wedstrijdschoenen, ik heb nu gelopen met de Vaporfly's maar mijn steunzolen passen daar niet in. Na pakweg 30km voelde ik toch ook wat (weliswaar lichte) pijn aan mijn voeten. Ik ga ze wel nog gebruiken voor kleine loopwedstrijden t.e.m. een halve marathon.

Tijdens de marathon 4 etixx gellekes (na iedere 10km) gegeten, een klein stukje banaan en aan elke bevoorradingspost een klein bekertje isotone sportdrank gedronken. Wrs nog te weinig vocht opgenomen?

Verder ga ik ook kijken voor andere wedstrijdschoenen, ik heb nu gelopen met de Vaporfly's maar mijn steunzolen passen daar niet in. Na pakweg 30km voelde ik toch ook wat (weliswaar lichte) pijn aan mijn voeten. Ik ga ze wel nog gebruiken voor kleine loopwedstrijden t.e.m. een halve marathon.
30cl lijkt me wel weinig. Hoeveel ml melk/water in de havermoutpap?

Ik probeer een liter vocht binnen te nemen in de ochtend van de marathon. Als de wedstrijd om 10u start, sta ik rond 6u30-7u op. Ik begin met +-250ml koffie en een glas water bij het ontbijt. Daarna blijven drinken, tot een uur voor de wedstrijd en dan alleen nog wat kleine slokken nemen tot een half uur voor de start (tegen de droge mond).

Doe nog maar een paar dergelijke training met het oog op de GTLC, dat is echt een pittig beestje.
La Bouillonnante al gelopen? Of iemand anders? De moeite?

Gezien de tijden van vorige jaren en de hoogtemeters lijkt me het wel een zware wedstrijd. Ideaal als test voor de GTLC en een maandje tijd om genoeg te recuperen om er weer in te vliegen.

Sowieso te weinig gedronken op voorhand en te weinig drank bij uw gellekes.

La Bouillonnante al gelopen? Of iemand anders? De moeite?

Gezien de tijden van vorige jaren en de hoogtemeters lijkt me het wel een zware wedstrijd. Ideaal als test voor de GTLC en een maandje tijd om genoeg te recuperen om er weer in te vliegen.

Prachtige wedstrijd! Enkele jaren geleden gelopen en dat weekend blijft 1 van mijn leukste loopherinneringen. Op zaterdag Là Bouillonnante gelopen (75km met 3500hm) en zondag marathon van Antwerpen al fluitend in 3u23, good times!

Het is inderdaad wel een zware wedstrijd, ideale trail op stokken gewoon te worden. Kan je daar echter nog voor inschrijven? Is meestal zeer snel uitverkocht.

Vertrouwen jullie tijdens wedstrijden zo hard op HR?
Staat zelfs niet op mijn scherm tijdens wedstrijden. Wedstrijden zijn voornamelijk op gevoel. Pace, afstand en tijd zijn de belangrijkste velden. Pace is voor l de eerste km belangrijk om er voor te zorgen dat ik door de adrenaline niet te hard uit de startblokken schiet. De twee andere geven vooral aan hoe lang ik nog moet afzien 😄

Veel te weinig gedronken voor uw wedstrijd.

Terug
Bovenaan