Algemene Loopthread

Zo, en het verslag van de dag staat ook online:
Fijn verslagje, maar euhhh :offtopic: hierdoor eens per toeval eens op jullie IGprofiel gebotst. Is er een reden waarom er een pagina van de OorloginOekraineThread in de bio staat?

Fijn verslagje, maar euhhh :offtopic: hierdoor eens per toeval eens op jullie IGprofiel gebotst. Is er een reden waarom er een pagina van de OorloginOekraineThread in de bio staat?
Ah, in de profiellink worden random links gepromoot van op het forum. De ene keer is dat een corona-update, dan de fotowedstrijd van Strijk. Maar die staat er nu wel bijzonder verwarrend, wordt aangepast!

Welke stokken gebruiken de pro's hier voor trails?
In de zomer staat de trail des fatomes gepland, elk jaar wat langer (dus vermoedelijk de 30k dit jaar) en ik zou de steile stukken graag ondersteund zien met stokken. Uiteraard ook al met wat stoktraining erbij op voorhand :D Dus, gooi uw stokken tips naar hier!

Welke stokken gebruiken de pro's hier voor trails?
In de zomer staat de trail des fatomes gepland, elk jaar wat langer (dus vermoedelijk de 30k dit jaar) en ik zou de steile stukken graag ondersteund zien met stokken. Uiteraard ook al met wat stoktraining erbij op voorhand :D Dus, gooi uw stokken tips naar hier!

Lastige vraag omdat die echt super sterk variëren in prijs, afhankelijk van wat je wil. Om mee te lopen zijn stokken in Carbon super handig, doordat die veel lichter zijn dan bijvoorbeeld de aluminium varianten. Dan kijk je naar bijvoorbeeld de Carbon Z poles van Black Diamond, die ik zelf al 3 jaar heb, maar die kosten +/- €120. Als het is om die enkele keren per jaar te gebruiken, is dat misschien wat zot. Doe je bijvoorbeeld regelmatig ook hikes, dan kan je die daarvoor ook inzetten natuurlijk. Als je de ambitie hebt om steeds verder te gaan, kan het ook de investering waard zijn.

Als dat niet de bedoeling is, zou ik sowieso eerder naar aluminium stokken kijken. Veel goedkoper en mogelijks kom je daarmee al toe. Daarin is mijn kennis veel beperkter, maar voor €35 à €50 kom je dan al gemakkelijk toe. Zoiets om maar een voorbeeld te geven: https://www.alltricks.fr/F-260472-b...aire_de_batons_lafuma_access_gris_unisex_2021

Als je er hebt die in hoogte verstelbaar zijn, maakt het niet uit, maar als dat niet het ge al is (zoals bij de Carbon Z) zie dan dat je de juiste lengte neemt. Wanneer je uw stok naast uw lichaam op de grond zet en hem vast neemt, moet uw elleboog een hoek van 90 graden vormen. Zeer belangrijk, omdat je anders echt gegarandeerd last hebt aan uw elleboog na een tijdje.

Tips i.v.m. het gebruik geef ik nog wel eens wanneer je er zou hebben, want dat is een ander paar mouwen 😁.

De Black Diamond stokken was ik ondertussen al tegengekomen ja! Via hun maattabel zou 120cm het best zijn voor me, maar ik veronderstel dat je dat toch best in't echt eens meet?
Ik zie dat er ook opvouwbare en niet opvouwbare stokken zijn. Opvouwbaar zoals de Carbon Z. En niet opvouwbaar, zou je die dan toch nog in elkaar kunnen schuiven of moet ge dan effectief 2 stokken van 120cm meezeulen in z'n gehele? (zoals bv deze: https://www.ekosport.be/nl_BE/black-diamond-distance-carbon-running-poles-21-p-9-70767.html)

Leki micro vario carbon. Niet goedkoop (169 euro betaald - tegenwoordig al wat goedkoper wegens ouder model, en als je online koopt zal het ook goedkoper zijn. Maar ik steun al graag eens mijn lokale speciaalzaak). Maar aangezien ik ook in (hoog)gebergte loop en wandel heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad. Was ook een lifesaver op de 100 kilometer toen mijn knie begon aan te voelen alsof ze er spijkers aan het inrammen waren.

De Black Diamond stokken was ik ondertussen al tegengekomen ja! Via hun maattabel zou 120cm het best zijn voor me, maar ik veronderstel dat je dat toch best in't echt eens meet?
Ik zie dat er ook opvouwbare en niet opvouwbare stokken zijn. Opvouwbaar zoals de Carbon Z. En niet opvouwbaar, zou je die dan toch nog in elkaar kunnen schuiven of moet ge dan effectief 2 stokken van 120cm meezeulen in z'n gehele? (zoals bv deze: https://www.ekosport.be/nl_BE/black-diamond-distance-carbon-running-poles-21-p-9-70767.html)

Diegene die jij linkt zijn niet op te plooien (denk ik toch). Als ik mij niet vergis moet je bij Black Diamond uitkijken naar de “Z” in de omschrijving voor stokken die je kan opvouwen. De “Z” komt van het feit dat wanneer je ze plooit en neerlegt je een letter Z kan vormen, anders zijn ze vast.

Als loper zou ik altijd kiezen voor stokken die je kan plooien. Bij ultra’s gebeurt het vaak dat ik die pas de 2e helft bovenhaal, dan kan je die tenminste in uw rugzak steken. Ook om te vervoeren veel gemakkelijker.

Je kan die perfect online bestellen, afgaand op uw eigen lengte, maar zoiets wil ik toch graag kunnen vastnemen. Mijn 2 paar telkens in de AS Adventure gekocht, volle pot betaald, maar veel leuker.

De Leki’s die @parabellum opgeeft zijn uiteraard ook fenomenaal.

Paar maand geleden zei iemand me. "Stokken voelt een beetje als vals spelen."
Als iedereen vals speelt, wil ik natuurlijk ook vals spelen :)
Ergens dit jaar koop ik er ook.

Was gisteren bij de kine.
Stabiliteit van de heupen lijkt in orde. Kracht ook.
Hij vroeg of ik de ITB kon testen. Laatste tijd wat minder gelopen maar komt wel goed.

Zag dat cretes de Spa dit weekend was dus me net ingeschreven voor de 55K.
Wel van plan om me niet kapot te lopen. Ik hoop echt dat ik geen problemen ondervind. We zien wel.

Wie ging deze nog doen?

Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens een Salomon ‘quiver’ gekocht om mijn Leki stokken in te steken tijdens het lopen. Kan je vastmaken aan een Salomon looprugzak.
Goed gerief, stokken gaan er in en uit zonder de rugzak af te moeten nemen en tijdens het lopen merk je er helemaal niets van, ook als de stokken er in zitten.

Paar maand geleden zei iemand me. "Stokken voelt een beetje als vals spelen."
Als iedereen vals speelt, wil ik natuurlijk ook vals spelen :)
Ergens dit jaar koop ik er ook.

Was gisteren bij de kine.
Stabiliteit van de heupen lijkt in orde. Kracht ook.
Hij vroeg of ik de ITB kon testen. Laatste tijd wat minder gelopen maar komt wel goed.

Zag dat cretes de Spa dit weekend was dus me net ingeschreven voor de 55K.
Wel van plan om me niet kapot te lopen. Ik hoop echt dat ik geen problemen ondervind. We zien wel.

Wie ging deze nog doen?

Diegene die tegen u zeggen dat poles gebruiken gelijk staat met valsspelen mag je mijn richting uitsturen, dan zal ik mijn gedacht eens zeggen… Een veel gebruikte term ervoor zijn “cheat sticks”, maar ik vind het absoluut onzin. Waarom zouden we geen materiaal mogen gebruiken om ons het leven aangenamer te maken. Of zullen we anders allemaal ineens met klompen gaan lopen ook…

Zever, gezever.

Ik loop de Crêtes de Spa ook, 59km trouwens e, geen 55 😁. Zie ik u wel nog aan de start!

Dat denk ik er ook van.
Denk ze zelf nodig te hebben voor de GTLC dus tegen dan koop ik er ook waarschijnlijk.

Start je meteen om half 9?

De cretes was ook het plan, maar met een covid infectie dus moeten aflassen jammer genoeg. Veel plezier aan degene die het doen! Mooie streek!

Nog aan het twijfelen wat de beste tactiek is om me niet op te blazen. Het ziet er beiden niet goed uit :D.

Zal zondagochtend berichtje sturen maar waarschijnlijk ook om half 9.
Ik was ook ingeschreven maar vertrek op skiverlof.

Jammer eigenlijk want ik loop daar ontzettend graag in die regio.

Next up voor mij is dan Trail Cisterciens

Ochtend loopjes gaan toch pak vlotter dan avond loopjes.
Valt daaraan te wennen? Na het werk gaan lopen begin van de week en precies lood in de benen, deze morgen ging toch een pak vlotter.
Temperatuur was ook wel groot verschil, loop liever als het wat frisser is. (max 15 ofzo)

Terug
Bovenaan