Algemene Loopthread

Nee ik had gewoon verwacht dat jij met een uitzondering zou komen om mijn hele verhaal teniet te doen 😂
Wat wel kan is eerst in zone 2 en zone 3 lopen, vanaf km 22 (bijvoorbeeld) in zone 4 gaan lopen (aan hetzelfde tempo is dat dan het geval, want je wordt moe) en de laatste 2km dan nog even in zone 5 (verzuringsgrens) en op karakter pompen tot aan de finish en dan volledig in elkaar stuiken ... zone 4 kan je eventjes volhouden maar niet zo heel erg lang .. en zone 5 als je weet dat de finish er snel aankomt dan gaat dit -best case- nog ... net .. (maar niet altijd ... dat hangt van dag tot dag af)

Maar continue in zone 4 lopen (of hoger) op de lange afstand .. nope .. dat gaat gewoon niet (bij mij toch niet). ;)
De loopwetten kan je soms even uitstellen op karakter, maar deze breken lukt niemand ..

Wat wel kan is eerst in zone 2 en zone 3 lopen, vanaf km 22 (bijvoorbeeld) in zone 4 gaan lopen (aan hetzelfde tempo is dat dan het geval, want je wordt moe) en de laatste 2km dan nog even in zone 5 (verzuringsgrens) en op karakter pompen tot aan de finish en dan volledig in elkaar stuiken ... zone 4 kan je eventjes volhouden maar niet zo heel erg lang .. en zone 5 als je weet dat de finish er snel aankomt dan gaat dit -best case- nog ... net .. (maar niet altijd ... dat hangt van dag tot dag af)

Maar continue in zone 4 lopen (of hoger) op de lange afstand .. nope .. dat gaat gewoon niet (bij mij toch niet). ;)
De loopwetten kan je soms even uitstellen op karakter, maar deze breken lukt niemand ..
1647951834619.png

Bwa 🙈

Garmin zone 4 is bij mij toch de marathon race pace zone hoor. :)
Bij mij is dat van 153 tot 161, ik ga daar zondag ook de hele tijd in lopen (tijdens simulatie van vorige week was dat ook vrij vlak tussen 155 en 160).

Garmin zone 4 is bij mij toch de marathon race pace zone hoor. :)
Bij mij is dat van 153 tot 161, ik ga daar zondag ook de hele tijd in lopen (tijdens simulatie van vorige week was dat ook vrij vlak tussen 155 en 160).
Een vraagje. Waar ligt uw Aerobe drempel? Bij mij ligt die in zone 3 (HR 165) want bij de sportarts is voor mij persoonlijk zone 2 opgedeeld in een lage zone 2 en hoge zone 2. (dewelke bij jou vermoedelijk zone 3 is)

Lemme guess. Bij jou ligt die in zone 4 en jij hebt geen aparte onderverdeling. Correct? :)
En dat wil dan zeggen dat uw zone 4 eigenlijk mijn zone 3 is. (en omgekeerd)

Opmerking: Ze maken het soms moeilijk met de indeling van de HR zones.

Het belangrijkste is je aerobe drempel (rond die HR kan je inderdaad je marathon lopen) en je anaerobe drempel (de lactaatgrens).

Laatst bewerkt:
Amai, wat was dat! Die 20 kilometer waren er 8 te lang voor mij. Echt ook zo te zien op Strava: Mooi op schema tot kilometer 11, 12 ietsjes ingehouden en dan een ravijn. Vanaf kilometer 8 een HR tegen de 190 en vanaf kilometer 12 een nieuwe max gezet (198) en daartegen blijven aanschuren. Nog nooit meegemaakt!

In het begin leek het nochtans goed. Frisse benen door 4 weken niks te mogen doen, en hoewel ik soms een kort steekje voelde in mijn bil, niks last van gehad. Nog lopen onnozel doen, en dat heb ik dan toch dik moeten bekopen achteraf. Maar echt, die zware verkoudheid was nog maar 2d uit mijn lijf, en die leek me nog meer genekt te hebben dan de blessure. Geen adem, geen uithouding, dood. Mààr: uitgelopen. In tegenstelling tot in de Antwerp Night heb ik me niet laten kennen en heb ik geweigerd om te stappen (op 2x na, bevoorrading en net voor de laatste km, toen een man mij vooruit schreeuwde na 50m :D ).
En echt, hier heb ik alles uitgehaald wat ik kon. Niet alleen de eerste keer dat ik zò hard heb afgezien op een loop, maar ook de eerste keer dat ik totaal naast een doel grijp (onder de 2u), maar daar volledig vrede mee heb en ongelofelijk fier ben op wat ik gedaan heb.

Wel chapeau dat ge dan nog zo doorgezet hebt se.
Das karakter :D

Wel chapeau dat ge dan nog zo doorgezet hebt se.
Das karakter :D
Op het einde lonkte het wandelen zo hard... en de jongen voor mij stopte ook, het werd me te veel :D Toen heb ik 20 meter gewandeld, tot er een man plots brulde: KOMAAN! DAT IS MENTAAL! NOG EVEN!

Het was niet mentaal, maar dat hielp. En toen gilde hij: NOG MAAR 500 METER! En ik riep terug: DAT KAN IK! En ik zette weer aan en vertrok. Maar de duivelse sadist had gelogen, het was nog een kilometer...

Op het einde lonkte het wandelen zo hard... en de jongen voor mij stopte ook, het werd me te veel :D Toen heb ik 20 meter gewandeld, tot er een man plots brulde: KOMAAN! DAT IS MENTAAL! NOG EVEN!

Het was niet mentaal, maar dat hielp. En toen gilde hij: NOG MAAR 500 METER! En ik riep terug: DAT KAN IK! En ik zette weer aan en vertrok. Maar de duivelse sadist had gelogen, het was nog een kilometer...

We zijn dezelfde man tegen gekomen. Die riep ook dat 't nog maar ne halve was maar was een pak verder :rofl:

Ik heb het hier nog niet gepost, maar proficiat aan alle lopers die afgelopen zondag BG hebben vertegenwoordigd op KOTK 100km, zo trots! 😍 Wel nog altijd super ontgoocheld dat ik er zelf niet bij was…

Daarop aansluitend: Een menselijk lichaam is toch echt iets wonderbaarlijks. Afgelopen zaterdag dacht ik echt nog dat ik het ziekenhuis zou belanden, zondag heb ik 4km gewandeld en leek het wel alsof ik de komende weken niet meer zou kunnen lopen. Gisteren was het dan ineens veel beter, dus 12km gaan lopen. Vandaag voel ik mij weer bijna de oude en 22km gelopen, zonder ook maar ergens last van te hebben. Het heeft even geduurd (lees een week), maar mijn lichaam lijkt de strijd tegen de Ourthe te hebben gewonnen, zonder hulp van buitenaf. Braaf lichaam heb ik toch!

Ik heb het hier nog niet gepost, maar proficiat aan alle lopers die afgelopen zondag BG hebben vertegenwoordigd op KOTK 100km, zo trots! 😍 Wel nog altijd super ontgoocheld dat ik er zelf niet bij was…

Daarop aansluitend: Een menselijk lichaam is toch echt iets wonderbaarlijks. Afgelopen zaterdag dacht ik echt nog dat ik het ziekenhuis zou belanden, zondag heb ik 4km gewandeld en leek het wel alsof ik de komende weken niet meer zou kunnen lopen. Gisteren was het dan ineens veel beter, dus 12km gaan lopen. Vandaag voel ik mij weer bijna de oude en 22km gelopen, zonder ook maar ergens last van te hebben. Het heeft even geduurd (lees een week), maar mijn lichaam lijkt de strijd tegen de Ourthe te hebben gewonnen, zonder hulp van buitenaf. Braaf lichaam heb ik toch!

Zonder filter gedronken?

Zonder filter gedronken?

Ik heb het verhaal hier een paar pagina’s terug al eens gedaan, maar in het kort: Er waren 2 bevoorradingen voorzien, dus rustig met 1l gestart. Bleek op die 2 bevoorradingen het water telkens op. Aangezien ik daar totaal niet op was voorzien, geen filter meegenomen en uit pure miserie een paar slokken uit de Ourthe gedronken.

Vanaf nu dus altijd de filter in de rugzak steken, maar ik blijf het crimineel vinden om bevoorradingen aan te kondigen als je ze niet respecteert. Als ik dat weet, loop ik voor een 50km wel met 2l, geen probleem, maar anders reken ik erop.

Ik heb het verhaal hier een paar pagina’s terug al eens gedaan, maar in het kort: Er waren 2 bevoorradingen voorzien, dus rustig met 1l gestart. Bleek op die 2 bevoorradingen het water telkens op. Aangezien ik daar totaal niet op was voorzien, geen filter meegenomen en uit pure miserie een paar slokken uit de Ourthe gedronken.

Vanaf nu dus altijd de filter in de rugzak steken, maar ik blijf het crimineel vinden om bevoorradingen aan te kondigen als je ze niet respecteert. Als ik dat weet, loop ik voor een 50km wel met 2l, geen probleem, maar anders reken ik erop.

Hehe, ik heb vorige zomer eens ongefilterd uit een beek gedronken, nacht erna krampen, hoofdpijn, overgeven, diarree, om de 30 minuten naar de pot,... Lat ons zeggen dat ik daar wel iets uit geleerd heb :laugh:

Zo, en het verslag van de dag staat ook online:

Zo, en het verslag van de dag staat ook online:
Wie is wie op de onderste foto? :unsure:

Terug
Bovenaan