Algemene Loopthread

Bon vreemde namiddag, aangezien het m'n eerste wedstrijd met volk er bij was, de klassieke fout gemaakt door veel te snel te starten (45 seconden per kilometer te snel) en na 5km leken m'n benen al als lood te wegen. Bijkomstig moest ik nog eens dringen plassen en ik dacht dat we een verschrikkelijke namiddag te gemoet gingen.

De negative split was dus al overboord en dan ben ik maar aan een gemiddelde van 6:00min/km gaan lopen. Iedereen leek mij voorbij te steken, als bij wonder kon ik dit tempo toch vasthouden en ben ik met een gemiddelde van 5:51min/km over de finish gegaan, de blaas nog steeds gevuld. Voor de statistiek mannen, gemiddelde HR van 187 :evil: .

Gestrand op 1 minuutje van m'n PR maar aangezien dat verbreken vandaag absoluut niet op de agenda stond toch zeer tevreden.

De pintjes achteraf int zonnetje smaakte dubbel zo goed :love:

Laatst bewerkt:
45 seconden per kilometer te snel
Mensen! We hebben een nieuw wereldrecord! :music::clap:

Dat is een beetje het probleem met wedstrijden. Het startshot wordt gegeven, er is véél gejuich en enthousiasme en véél mensen starten dan gewoon (onnodig) zo snel als een raket.
Ooit eens gestart aan +-5:30/km (de vorige wedstrijd had ik mij opgeblazen dus ik dacht: Nu ga ik verstandiger lopen) en toen ik omkeek was alleen een vader met kind nog nipt achter mij. Aan de finish zat ik ergens in het midden, so go figure ..

Dat was wel zalig om de helft van de lopers terug voorbij te steken omdat ze allemaal stikkapot zaten :) en ja bij zo'n (lokale) wedstrijden krijg je zo'n bizarre toestanden wel eens.

Laatst bewerkt:
Komt gewoon omdat mensen niet weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen.
In zo een wedstrijd wordt je bij de start meegezogen en is het de kunst om na X meter (afhankelijk van de lengte van de wedstrijd) op uw eigen tempo te lopen. In het begin iets sneller lopen is vaak cruciaal om u goed te positioneren en een goed groepje te vinden.
Maar vaak kan ik niet bijhouden hoeveel mensen ik oprol tijdens een wedstrijd. Starten aan 3min55 terwijl ze trainen aan 5min40 en de capaciteiten hebben voor 4min30 te lopen. Dan snap je zelf ook wel dat je gewoon te snel gestart bent.

Normaal doe ik rustige loopjes rond de 6:00, maar loop wel altijd redelijk heuvelachtig.
Vandaag eens op verplaatsing (vlak) een rustig toertje gelopen en op 5:30 afgetikt, zonder dat het zwaar voelde.
Feels good :love:. Effecten van training beginnen echt wel duidelijk te worden.

Nu nog wat over mijn blessure-angst geraken en wekelijks toch 1 tempoloop afwerken

Ik heb een vraag waar het antwoord waarschijnlijk “dat moet je zelf aanvoelen” zal zijn, maar ga ‘m hier toch stellen.

Ik heb nu meer dan 600 km gelopen met mijn Asics GT-4000 en al die tijd heb ik praktisch nooit last gehad van kleine kwaaltjes. Tot nu de laatste paar keer, telkens rond 8-10 km krijg ik wat last van mijn rechterknie. Niet echt felle pijn maar een raar zeurend gevoel, heb het al weg gekregen door even te stretchen en kon dan nog zonder probleem een km of 2-3 verder lopen.

De verkoper van Runnerslab zei dat een richtafstand voor hoe lang schoenen mee gaan rond 800 km is, maar dat het afhangt van schoen tot schoen, ondergrond en loper tot loper. Die Asics hebben normaal hoge demping en als ik bergaf loop merk ik wel dat dat wat afgenomen is. Misschien nu toch best al kijken voor een nieuw paar, vermoed ik?

Als ik nieuwe schoenen koop, zou ik de Asics dan nog kunnen gebruiken voor kortere afstanden (5-8 km) of gaat dat de kans op blessures ook op de lange termijn vergroten?

Ik heb een vraag waar het antwoord waarschijnlijk “dat moet je zelf aanvoelen” zal zijn, maar ga ‘m hier toch stellen.

Ik heb nu meer dan 600 km gelopen met mijn Asics GT-4000 en al die tijd heb ik praktisch nooit last gehad van kleine kwaaltjes. Tot nu de laatste paar keer, telkens rond 8-10 km krijg ik wat last van mijn rechterknie. Niet echt felle pijn maar een raar zeurend gevoel, heb het al weg gekregen door even te stretchen en kon dan nog zonder probleem een km of 2-3 verder lopen.

De verkoper van Runnerslab zei dat een richtafstand voor hoe lang schoenen mee gaan rond 800 km is, maar dat het afhangt van schoen tot schoen, ondergrond en loper tot loper. Die Asics hebben normaal hoge demping en als ik bergaf loop merk ik wel dat dat wat afgenomen is. Misschien nu toch best al kijken voor een nieuw paar, vermoed ik?

Als ik nieuwe schoenen koop, zou ik de Asics dan nog kunnen gebruiken voor kortere afstanden (5-8 km) of gaat dat de kans op blessures ook op de lange termijn vergroten?
Hebt ge eventueel een ander paar waar ge eens mee kunt testen of ge daar hetzelfde probleem mee hebt?
Het zou ook een overbelasting van de knie kunnen zien als gevolg van beperkte mobiliteit of toename volume.

Vandaag weer plat op mijn gezicht gegaan en eens stilgestaan bij de oorzaak.

Ik kreeg mijn tenen van mijn rechtervoet niet meer naar me toe getrokken. Is dat dan een enkel of achillespees probleem? Ik denk dus dat er qua mobiliteit een probleempje is.

Waar ik vroeger last had van krampen in de voetzool, is dit volledig weg.

De conditie zit goed. Zonder de luie rechtervoet had ik de geplande 22 km kunnen afwerken. Uit voorzorg gestopt op 19 om nog een valpartij te vermijden.

Gisteren mij nog eens gaan amuseren in de Westmalse bossen tijdens de NaturaRun. Voor't eerst de 21k gekozen daar en het beviel me wel, die 7k extra. Op hun website (en ook bij de start de omroeper) beweren ze dat het over 320 hoogtemeters gaat, maar uit ervaring (ik ben er opgegroeid) wist ik natuurlijk dat dit absoluut niet kon :') het is daar namelijk biljartvlak, op Drieboomkensberg na dan (hoogste punt in de streek, 36m hoogte ofzo!!)
Dat ze na 4 edities blijven volhouden dat het over 320 HM gaat, terwijl het er in werkelijkheid amper 36 zijn, dan gaat toch steeds m'n petje te boven :D :D
Nu goed, al sinds oudjaar heb ik redelijk wat last van m'n rug, maar tijdens het lopen merk ik daar amper iets van. Gisteren begon ie wel wat op te spelen na pakweg 5-6 km, ik vermoed door de oneffen ondergrond. Gelukkig na een tijdje gewoon weggegaan. Klassieke dip rond 15-16km, maar de laatste 3km wel weer het tempo kunnen optrekken. Uiteindelijk in 1u40'18" geëindigd, wat wel m'n snelste tijd ooit is op die afstand, op een onverhard parcours (verhard zit in aan 1u38' voor de HM). Parcours lag er wel helemaal niet vettig bij, dus dat scheelde ook wel wat denk ik :D

Gisteren mijn langste run ooit dus gedaan.
33km.
Twee weken terug 30km gedaan en de laatste kilometers afgezien ondanks dat ik 15 sec per km trager liep.

Nu had ik super benen, ik wilde aan 5:40 ofzo eindigen maar ik bleef maar de hele tijd rond 5:30 lopen en daar ook op geëindigd. De laatste paar kilometers nog een versnelling kunnen plaatsen.
En voelde me geweldig, had eigenlijk nog de andere 9km door kunnen lopen zonder problemen. Maar goed de marathon is pas binnen 5 weken en dat moet toch wat speciaal blijven :D

Echt nog altijd beetje in shock dat het zo vlot ging. Eerste keer ook dat ik dacht dat ik de marathon wel redelijk zou kunnen uitlopen zonder de laatste 10km terug te vallen op 7:00 ofzo.

Vandaag beetje last van de linkerknie, maar tijdens geen last ofzo.

Kipchoge nu 4 van de 6 majors gewonnen. Boston Marathon is al in april dus ik vermoed dat hij deze dit jaar nog zal skippen. New York marathon in november dan maar? GOAT!

Gisteren LSD van 26km aan 5:05 en 132bpm hartslag gemiddeld. Conditie is in stijgende lijn. Ik moest ook niet echt pushen om dit tempo aan te houden. Een paar maanden geleden was mijn LSD tempo eerder rond de 5:30 of zelfs 5:45.

Zaterdag 5x2km aan ongeveer 3:51 tempo gelopen met 3min joggen tussen intervals. De komende drie weken zijn cruciaal met nog een aantal zeer pittige trainingen (bvb 3x5k en 5+4+3k aan sub marathon pace) tijdens weken met een totaalvolume van 100km. Als ik die overleef, zal de marathon op D-day normaal een "eitje" worden.

Gisteren LSD van 26km aan 5:05 en 132bpm hartslag gemiddeld. Conditie is in stijgende lijn. Ik moest ook niet echt pushen om dit tempo aan te houden. Een paar maanden geleden was mijn LSD tempo eerder rond de 5:30 of zelfs 5:45.

Zaterdag 5x2km aan ongeveer 3:51 tempo gelopen met 3min joggen tussen intervals. De komende drie weken zijn cruciaal met nog een aantal zeer pittige trainingen (bvb 3x5k en 5+4+3k aan sub marathon pace) tijdens weken met een totaalvolume van 100km. Als ik die overleef, zal de marathon op D-day normaal een "eitje" worden.

Loop in Rotterdam aub onder de 2u45. Ik wil dit jaar zelf, enfin ik wil, het moet, onder de 2u45 lopen en ook sneller dan u. Hoe sneller jij loopt, des te sneller ik moet gaan 😁.

Hebt ge eventueel een ander paar waar ge eens mee kunt testen of ge daar hetzelfde probleem mee hebt?
Het zou ook een overbelasting van de knie kunnen zien als gevolg van beperkte mobiliteit of toename volume.
Dit is momenteel mijn enige paar. Lijkt me het best van nu toch al een nieuw paar te kopen, dan kan ik ze inderdaad zoals je zegt vergelijken. Ik ga er sowieso binnenkort toch nieuwe nodig hebben. Misschien dan ineens ook een ander paar proberen, toen ik indertijd ging bij Runnerslab zat er niet zoveel verschil tussen de Asics die ik heb en een bepaald model van Hoka.

Overbelasting denk ik niet aangezien ik al een hele tijd mijn volume constant houdt (20-25 km per week, 2x 10-13 km). Ook tussen het lopen in nooit last van de knie.

ik hoop dat 5:00 ooit mijn wedstrijdtempo wordt :unsure:

Knap werk weeral en @Karry98 is ook al opgehitst zie ik, dat wordt hier een jaar vol forum records denk ik :D

Nog een kleine 3 weken voor de marathon in Gent.
Zelf mik ik tussen de 3u10 en 3u20 als realistische doelstelling. Dat zou al een PR verbetering zijn van een half uur. :tongue:

De laatste tijd gaat het echt vlot. Afgelopen donderdag lange tempo run gehad: 5km @ 5:05, 5km @ 4:15, 5km @4:05, 5km @ 4:15 en 5km @5:05.
Zelfs de blok aan 4:05 (10 sec boven marathon tempo) ging vlot, dus dat zit wel ok. Ondertussen ook nog eens een geltest gedaan, ben nu met SiS gels bezig, die openen toch al een stuk vlotter dan die van Etixx, maar dat blijft toch een merde! Zeker op snelheid vind ik het niet evident om die deftig volledig binnen te nemen, dat gaat toch stukken vlotter op de fiets :| Moet er echt enorm op letten om het beetje per beetje binnen te kappen, anders zit ik echt in ademnood. Iemand nog tips hierrond toevallig? Heb mijn voorbereiding nu ook volledig afgestemt op sub 3u voor de marathon. Toch nog altijd benieuwd of het effectief gaat lukken!

Podcast door/over iemand die in twee jaar van Alaska naar Argentinië gelopen heeft, de moeite om te beluisteren en te kijken:

De oorzaak van mijn valpartijen bevond zich in mijn nek.

Al de rest was in orde.

Nu nog wat rond heupmobiliteit werken en we kunnen weer ertegenaan.

Hier zullen vermoedelijk ook wel wat geïnteresseerden zitten: Vanmiddag iets voor 14u Belgische tijd is de Barkley opnieuw van start gegaan.
Met Karel Sabbe en Merijn Geerts 2 landgenoten aan de start. Benieuwd hoever ze komen.
De komende dagen dus weer info proberen sprokkelen via twitter en dergelijke.

Hier zullen vermoedelijk ook wel wat geïnteresseerden zitten: Vanmiddag iets voor 14u Belgische tijd is de Barkley opnieuw van start gegaan.
Met Karel Sabbe en Merijn Geerts 2 landgenoten aan de start. Benieuwd hoever ze komen.
De komende dagen dus weer info proberen sprokkelen via twitter en dergelijke.

De info is dit jaar wel super karig... Altijd een belevenis die Barkely!

Terug
Bovenaan