Algemene Loopthread

Bon 1ste x 15km gedaan. Deel strand deel beton.
Laatste 3km last van schurende dijen en kuiten die gespannen voelden.

De kuiten Wss gebrek aan ervaring met de afstand, maar dijen? Tips?
Met lange broek ook last van na een uur.
En misschien ook door het deel op het strand, dat laat je spieren toch extra werken ook.

Cecemel. Er bestaat geen beter (en goedkoper) alternatief voor die dure shakes :D
Chocovit?

Geen idee of dat uit hetzelfde bestaat, maar if so, dan ga ik dat eens kopen seh :D
Is gezonder want bevat minder vet.
Qua eiwitten en koolhydraten gewoon identiek per 100ml.

Maar een recovery shake is wel nog andere koek, 50g etixx recovery shake bevat 37g koolhydraten en 8g eiwitten.
Tegenover 12 en 3,5g voor 100ml chocomelk. Doe die shake met melk 500ml melk en je hebt nog eens 15g extra eiwitten binnen.
En het is niet ongewoon om 75g of zelfs 100g shakepoeder te nemen na een zware inspanning.
En een recovery shake van born doet het nog beter met 45g koolhydraten en 22,5g eiwitten voor 75g poeder.

Laatst bewerkt:
En misschien ook door het deel op het strand, dat laat je spieren toch extra werken ook.

Mss, maar op de beton meer last na 10km van onderkant rechterenkel (langs de binnenkant)
Opt zand pijnvrij. En de laastste 3 was op betonbaan... Soit, nog paar weken afwisselen tussen 5/7/10 en eind maart mijne HM doen.
Twijfel nog altijd van eens een wedstrijd mee te lopen maar denk dat ik dan teveel ga focussen op anderen? We zien wel.

Vandaag op mijn gezicht gegaan op een stukje uitstekend beton.

Soms denk ik echt dat ik ergens iets aan het ontwikkelen ben.

In alle geval. De 17 km ging goed na de zwaardere inspanning van zondag.

Iemand tips voor een fatsoenlijke camelbag met opbergmogelijkheden?

Mijn afstanden gaan de komende weken niet meer vaak onder de 15k gaan.

Een maandje om te leren hydrateren voor mijn eerste trail of ga ik voldoende hebben aan de bevoorrading?

Ik heb eentje van Decathlon (Evadict 10l). Zeer tevreden van.
Same here, ook heel tevreden mee.

Geen idee of dat voldoet voor de 100K en meer ultras, maar voor 3-4 uur op weg kan daar meer dan genoeg eten, drinken en allerhande materiaal in.

Daarnet intervallen gedaan, ik had een repeat aangemaakt in de Garmin, 8 x lopen en recovery. Meteen na de start van de 3de herhaling, stopt hij de hele repeat, zowel het lopen als de recovery en skipt hij naar de 4de herhaling. De andere repeats gingen wel normaal.

Iemand dit nog al gehad? Gewoon een bugje waarschijnlijk ?

Hoe gaat het met de voorbereiding bij de lopers hier die marathon Rotterdam gaan lopen?
Ups and downs, het eindeloze straatje van blessures ingedoken blijkbaar, maar het einde is in zicht! De knie-problemen die ik opliep na de combo van zaalvoetbal + ijshockey + nog eens zaalvoetbal dag nadien zijn bijna van de baan. Ben altijd redelijk kunnen blijven, enkel kon ik nog amper een trap op of af van de pijn. Aangezien ik ondertussen al bijna 3 maanden non-stop naar de kine ga :)unsure:), is alles redelijk snel verholpen geweest.
Tempo's liggen heel goed, basis wordt verder uitgebreidt. Als ik kijk nr mijn HR en daarbij horende tempo's kan ik alleen maar blij zijn. De snelheid is nooit een probleem geweest, de intervallen liep ik het liefst van allemaal en kon ik altijd nog sneller ook (maar heb me leren inhouden), mijn groot vraagteken blijft het tempo van 4:15 aanhouden voor de volledige marathon. Die LSD's verwerk ik goed en gemakkelijk, maar toch..
Ondanks de blessures kan ik niet klagen, heb al 2 keer gedacht: 'Nu zit het er op', maar de paniek was ongegrond.

Wel geleerd dat een heel brede loop(!)basis nog stukken wenselijker is dan de huidige opbouw. Het doel is alvast om tegen de marathon van Brugge dit najaar te starten met heel veel meer basis in het lichaam om het makkelijker te maken op te bouwen en dat het lichaam de belasting al meer gewoon is.
Nog even aanvullen: zaalvoetbal is gewoon de grootste merde! Ik doe het zo graag, maar het past langs geen kanten in een marathonschema (of gelijk welk duursportschema) en het is nog eens een heel belastend en een ramp voor potentiële blessures.

Laatst bewerkt:
Hoe gaat het met de voorbereiding bij de lopers hier die marathon Rotterdam gaan lopen?
Tot voor vorige week zou ik zeggen, de voorbereiding loopt voorspoeding (halve marathon record verbroken) gespraard gebleven van blessures ondanks dat ik nooit zoveel kilometers per week loop (had ergens wel schrik om last te krijgen van mijn knie). Geen enkele training overgeslagen en het plezier in de training zit goed. Wel merk ik dat bij bepaalde tempo trainingen wel lastig vindt om een bepaalde tempo aan te houden (vooral omdat ik alleen train).
. Nu sinds vorige week plots last van mijn linkerbeen/heup?/dijbeen die zonder aanleiding wat begint op te spelen. Vooral begin training dat ik wat hoekig op gang moet komen, tijdens het lopen voel ik geen pijn, ook niet daarna, maar heb precies wel een instabiel gevoel, merk ik soms ook bij het wandelen. Moeilijk om uit te leggen en ik kan ook niet juist aanduiden wat het juist is of waar ik het voel. Ik maak me voorlopig nog niet al te veel zorgen. Daarnaast ook best vaak last van blaren (tussen de tenen), ook niet echt idee waaraan dat ligt.

Hier niet aan het voorbereiden naar Rotterdam maar naar Gent.
De weken gaan nu zowat boven de 70K en ik blijf het volume zeer goed verteren. Nergens pijn. Alleen, en dat is de laatste 2-3 weken zo, voel ik wat vermoeidheid in m'n quadriceps. Denk sowieso geen blessure want het is nooit pijnlijk, alleen bij langere inspanningen voel ik me daar eerst moe worden.

Wat me iets meer zorgen baart is dat ik nog altijd heel onzeker ben op vlak van snelheid. Trenara projecteert een huidige tijd van (net onder) 3:49, dat is dus 5:27/km.
Maar 2 weken geleden een tempoloop niet kunnen voltooien waarin ik een snelste blok van 5:15 aan 5km zou moeten lopen. Dat blok ging nog net met hangen en wurgen, maar daarna was het fut op. Kan wel zijn dat het tempo beuken in een redelijk stevige tegenwind (was de dag na "de" storm) mij daar wel doodgedaan heeft, maar het zorgt niet voor vertrouwen.
Gisteren 12*1km die ik aan 5:24/km moest doen, die ik gemiddeld aan 5:19 heb gelopen, maar waar het me denk ik iets meer moeite kostte dan zou mogen als ik 5:27 een hele marathon wil volhouden. Niet helemaal voluit gegaan, maar het was op zich wel een stevige training.

En dan zou ik de 12e een blok van 3km aan 4:53/km moeten lopen. Ik vrees nu al dat ik dat niet ga halen. Dat is m'n PR tempo op 5K. Dat PR is nu wel zowat een jaar geleden, maar ik heb niet gigaveel vertrouwen dat ik dat nu fluitend kan.
Ik merk wel dat trager lopen aan lagere hartslagen lukken, maar de switch naar sneller lopen blijft lastig aanvoelen.

Aan de andere kant zeggen zowat alle stats overal mij dat ik een PAK verder sta dan ooit, maar het voelt gewoon zo niet aan.
Zie bvb. conditie grafiek in Runalyze:

K60d44u.png

TL;DR ik ben niet meer bang van de afstand, maar grote vraagtekens rond de snelheid die ik ga aankunnen.
Ik denk toch trager te starten dan Trenara zegt dat ik aankan, en te kijken wat het geeft. Als dat goed lukt, dan kan ik ergens in een najaarsmarathon wel met iets meer durf rond het tempo starten.

Sub 4u blijft sowieso wel het doel. Pakweg een 5:35/km laat me dan landen op +- 3u55.

Laatst bewerkt:
De weken gaan nu zowat boven de 70K en ik blijf het volume zeer goed verteren. Nergens pijn. Alleen, en dat is de laatste 2-3 weken zo, voel ik wat vermoeidheid in m'n quadriceps. Denk sowieso geen blessure want het is nooit pijnlijk, alleen bij langere inspanningen voel ik me daar eerst moe worden.

Wat me iets meer zorgen baart is dat ik nog altijd heel onzeker ben op vlak van snelheid. Trenara projecteert een huidige tijd van (net onder) 3:49, dat is dus 5:27/km.
Maar 2 weken geleden een tempoloop niet kunnen voltooien waarin ik een snelste blok van 5:15 aan 5km zou moeten lopen. (...)

Aan de andere kant zeggen zowat alle stats overal mij dat ik een PAK verder sta dan ooit, maar het voelt gewoon zo niet aan.

Sub 4u blijft sowieso wel het doel. Pakweg een 5:35/km laat me dan landen op +- 3u55.

Je geeft het eigenlijk al in je eigen tekst aan, dat is toch heel normaal! Geen zorgen maken!
Je zit met weken boven de 70K en blijft het volume goed verteren. Dus je draait een hoog volume, hoger dan ooit. En op dat moment heb je moeite om een tempoloop te voltooien aan 15sec sneller dan marathontempo.

Wanneer je je marathon gaat lopen, heb je al 2 weken afgebouwd, en één week echt rust gehad. Nu zit je met vermoeide benen en een gestel dat op de proef is gesteld. Het is normaal dat je je 'uitgeruste' tempo's dan niet haalt. Als je de loopjes nu aankunt die ze voorschrijven, zou de marathon ook goed kunnen lukken.

Als ik jou was, zou ik inderdaad de sub-4 als eigenlijke doel aanhouden, en ietsjes trager te starten dan Trenara zegt. Dan kun je nog een mooie negatieve split lopen, en als dat niet lukt heb je nog altijd je hoofddoel: sub4. Maar op vermoeide benen kun je je vorm nu niet bepalen.

Eet je genoeg Eniac? Bezig zijn met gewichtsverlies én hoog volume én tempo blokken kan wel eens moordend zijn.

Ja, dat wel. Mijn gewicht is licht naar beneden aan het trenden, maar echt goed afvallen zit er niet in in deze periode. :)

Je geeft het eigenlijk al in je eigen tekst aan, dat is toch heel normaal! Geen zorgen maken!
Je zit met weken boven de 70K en blijft het volume goed verteren. Dus je draait een hoog volume, hoger dan ooit. En op dat moment heb je moeite om een tempoloop te voltooien aan 15sec sneller dan marathontempo.

Wanneer je je marathon gaat lopen, heb je al 2 weken afgebouwd, en één week echt rust gehad. Nu zit je met vermoeide benen en een gestel dat op de proef is gesteld. Het is normaal dat je je 'uitgeruste' tempo's dan niet haalt. Als je de loopjes nu aankunt die ze voorschrijven, zou de marathon ook goed kunnen lukken.

Klinkt logisch op zich, ja. Ik denk dat ik er nog te weinig ervaring mee heb om er vertrouwen in te hebben. Vorig marathonprogramma was weken van 35-40K en dat was naar vermoeidheid toe toch een heel ander beestje.

Als ik jou was, zou ik inderdaad de sub-4 als eigenlijke doel aanhouden, en ietsjes trager te starten dan Trenara zegt. Dan kun je nog een mooie negatieve split lopen, en als dat niet lukt heb je nog altijd je hoofddoel: sub4. Maar op vermoeide benen kun je je vorm nu niet bepalen.

Idd, starten rond 5:35 is wat ik in Brugge ook heb gedaan. Daar heb ik dat gemiddelde 25K volgehouden. Met dat verschil dat ik nu gericht naar een tempo heb getrained met Trenara, en toen trainingsweken van 35-40K deed en nu 65-75K... Dus dat zou daar veel beter moeten lukken.

Laatst bewerkt:
17 oktober - 42,48km - 4:02 - HR 166

23 januari- 53,56km - 6:28 - HR 149

Ik zie geen enkel patroon.

Laat die data los for crying out loud!

Ikzelf ben vorige week donderdag ziek geworden 's avonds. Overgeven en koorts. Daardoor helaas vorige week maar 2 van de 5 trainingen op de planning kunnen afwerken. Sinds zondagavond ben ik wel min of meer genezen. Deze week stond er normaal een herstelweek op de planning, maar om de 'schade' van vorige week in te halen, heb ik besloten om een aantal van de zwaardere trainingen van vorige week deze week te doen. Het is de bedoeling om toch richting 90km te gaan deze week en dan volgende week opnieuw het schema te volgen zoals gepland.

Maar gelukkig heb ik nog 6 weken om het recht te trekken. Er is niets gebeurd en m'n doel blijft nog steeds sub 2u50 in Rotterdam.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan