Hier niet aan het voorbereiden naar Rotterdam maar naar Gent.
De weken gaan nu zowat boven de 70K en ik blijf het volume zeer goed verteren. Nergens pijn. Alleen, en dat is de laatste 2-3 weken zo, voel ik wat vermoeidheid in m'n quadriceps. Denk sowieso geen blessure want het is nooit pijnlijk, alleen bij langere inspanningen voel ik me daar eerst moe worden.
Wat me iets meer zorgen baart is dat ik nog altijd heel onzeker ben op vlak van snelheid. Trenara projecteert een huidige tijd van (net onder) 3:49, dat is dus 5:27/km.
Maar 2 weken geleden een tempoloop niet kunnen voltooien waarin ik een snelste blok van 5:15 aan 5km zou moeten lopen. Dat blok ging nog net met hangen en wurgen, maar daarna was het fut op. Kan wel zijn dat het tempo beuken in een redelijk stevige tegenwind (was de dag na "de" storm) mij daar wel doodgedaan heeft, maar het zorgt niet voor vertrouwen.
Gisteren 12*1km die ik aan 5:24/km moest doen, die ik gemiddeld aan 5:19 heb gelopen, maar waar het me denk ik iets meer moeite kostte dan zou mogen als ik 5:27 een hele marathon wil volhouden. Niet helemaal voluit gegaan, maar het was op zich wel een stevige training.
En dan zou ik de 12e een blok van 3km aan 4:53/km moeten lopen. Ik vrees nu al dat ik dat niet ga halen. Dat is m'n PR tempo op 5K. Dat PR is nu wel zowat een jaar geleden, maar ik heb niet gigaveel vertrouwen dat ik dat nu fluitend kan.
Ik merk wel dat trager lopen aan lagere hartslagen lukken, maar de switch naar sneller lopen blijft lastig aanvoelen.
Aan de andere kant zeggen zowat alle stats overal mij dat ik een PAK verder sta dan ooit, maar het voelt gewoon zo niet aan.
Zie bvb. conditie grafiek in Runalyze:
TL;DR ik ben niet meer bang van de afstand, maar grote vraagtekens rond de snelheid die ik ga aankunnen.
Ik denk toch trager te starten dan Trenara zegt dat ik aankan, en te kijken wat het geeft. Als dat goed lukt, dan kan ik ergens in een najaarsmarathon wel met iets meer durf rond het tempo starten.
Sub 4u blijft sowieso wel het doel. Pakweg een 5:35/km laat me dan landen op +- 3u55.