Algemene Loopthread

Deze week ga ik voor de eerste keer een kalenderweek van 20km draaien :woohoo::woohoo:
Loopt echt wel lekker, focus ligt nog steeds op mezelf niet voorbij lopen en de trainingen rustig genoeg proberen te houden.

Aangezien ik vrij landelijk woon en mijn loopschoenen van gloednieuw naar vol met modder zijn gegaan tijdens het eerste loopje zou ik graag nog een trailschoen toevoegen die wat meer kan hebben en waar de modder niet meteen tot in de schoen loopt (mesh dus iets geslotener).
Ideaal is het dus eentje die ook goed presteert op asfalt/betonbanen maar waarmee ik gewoon door single tracks vol met modder durf gaan zonder hartzeer te hebben.
Na wat reviews af te gaan lijkt de Salomon Ultra Glide mij geen slechte schoen, maar aangezien hier veel kanonnen zitten pols ik toch graag eens naar ervaringen hier :shy:

Ik heb er zelf nog niet mee gelopen, maar de Ultra Glide wordt wel echt uitstekend ontvangen. Het lijkt dat Salomon stilletjes aan wat evolueert van hun beenharde demping naar iets wat meer soepel aanvoelt. Waar loop je momenteel mee op de weg overigens?

Ik ben sinds 12 december ook begonnen met lopen, na een break van 6 jaar (was toen ik hockey speelde). Echt heel mijn conditie is dus zo goed als weg... Op Strava heb ik nu ondertussen 11 km bij een gelopen. Maar 2 km aan een stuk lopen zit er nog niet in, moet altijd een wandelstukje in zitten (bv 100m) anders lukt het niet maar ja, kmoet ergens beginnen.

Uiteraard ook pijn aan onder andere mijn onderrug, kuiten, de plooien van mij voet... Nuja, hoort er allemaal bij omdat ik weer van 0 begin maar als iemand tips heeft omdat snel te vermijden, dan hoor ik het graag.

Eerst en vooral proficiat, maakt niet uit wat je nu al kan, als je bijna van 0 begint, is het begin sowieso moeilijk. De belangrijkste tip is gewoon om niet te snel te snel en te ver te willen gaan. Gewoon aan lage intensiteit blijven verder gaan, af en toe een wandelpauze is geen probleem.

Succes nog!

Ik heb er zelf nog niet mee gelopen, maar de Ultra Glide wordt wel echt uitstekend ontvangen. Het lijkt dat Salomon stilletjes aan wat evolueert van hun beenharde demping naar iets wat meer soepel aanvoelt. Waar loop je momenteel mee op de weg overigens?

Loop nu met new balance 880 v11 (en steunzolen). Zeer tevreden van de combinatie al had ik achteraf gezien voor de 1080s gegaan, staan scherp geprijsd en het uitzicht alleen al :drool::drool:.

Ik heb geen wedstrijd schoen nodig ofzo, het moet gewoon een doe-al zijn
+ modder + asfalt + comfort/demping.

Eerst en vooral proficiat, maakt niet uit wat je nu al kan, als je bijna van 0 begint, is het begin sowieso moeilijk. De belangrijkste tip is gewoon om niet te snel te snel en te ver te willen gaan. Gewoon aan lage intensiteit blijven verder gaan, af en toe een wandelpauze is geen probleem.

Succes nog!
Merci, alle begin is moeilijk idd. Kheb het al gemerkt, haha. Nu heb ik ook wel 2 kerels van mijn kart team die mij wa pushen, waarbij ze zeggen da ik toch echt moet vermijden van te wandelen. Tis zeker aan lage intensiteit hier, echt heel basic joggen, al zitten er ook al wel eens stukskes in waar ik al iets harder loop maar das ne redelijke felle burn. Het doel is om 21 km in totaal te lopen in de eerste maand, 30 km in totaal in de tweede maand en dan 35 km in de derde, want er hangt een persoonlijke challenge aan vast (al heb ik totaal geen idee of die echt haalbaar gaat zijn).

Hou ons op de hoogte en je hebt hier ook wat sociale druk ;-)
Starten is altijd het moeilijkste, iedere meter is beter dan in de zetel te blijven ;-)

Hou ons op de hoogte en je hebt hier ook wat sociale druk ;-)
Starten is altijd het moeilijkste, iedere meter is beter dan in de zetel te blijven ;-)
Zeker voor mij aangezien ik een bureaujob heb (technisch tekenaar) maar tis ook omdat ik veel fitter wil zijn voor mijn karting races en de endurance races daar zodat ze alvast al nie kunnen zeggen dat het daar aan ligt.

Ik ben sinds 12 december ook begonnen met lopen, na een break van 6 jaar (was toen ik hockey speelde). Echt heel mijn conditie is dus zo goed als weg... Op Strava heb ik nu ondertussen 11 km bij een gelopen. Maar 2 km aan een stuk lopen zit er nog niet in, moet altijd een wandelstukje in zitten (bv 100m) anders lukt het niet maar ja, kmoet ergens beginnen.
In 2010, eerste loopsessie: 300 meter en stikkapot .. continue als IT'er zitten op ne stoel en niks beweging meer .. dus ja ..

Merci, alle begin is moeilijk idd. Kheb het al gemerkt, haha. Nu heb ik ook wel 2 kerels van mijn kart team die mij wa pushen, waarbij ze zeggen da ik toch echt moet vermijden van te wandelen. Tis zeker aan lage intensiteit hier, echt heel basic joggen, al zitten er ook al wel eens stukskes in waar ik al iets harder loop maar das ne redelijke felle burn. Het doel is om 21 km in totaal te lopen in de eerste maand, 30 km in totaal in de tweede maand en dan 35 km in de derde, want er hangt een persoonlijke challenge aan vast (al heb ik totaal geen idee of die echt haalbaar gaat zijn).
Iedereen is ooit ergens begonnen. Ik zou me niet zo focussen op vermijden van te lopen en al helemaal niet op tempo. Dat start-stopsysteem is net goed om aan relatief lage gemiddelde hartslag toch de kilometers te maken. Dat dat dan meer meters lopen worden dan stappen, gaat vanzelf. De Start2Run-schema’s zijn meestal ook pas op 10 weken zonder stappen bij. Traag en gestaag is al-tijd beter in het begin. Ze zeggen een stijging van 10% per week in kilometers, en na elke drie weken eentje met 0%.

Bij start to run zit je inderdaad tot in de laatste weken met wandelpauzes. Steeds minder en steeds korter, maar ze blijven aanwezig. En dat is echt een enorm goede manier om op te bouwen. Ik heb net zelf ook gedaan, zo begonnen in maart 2020, en steeds verder blijven bouwen.

Merci, alle begin is moeilijk idd. Kheb het al gemerkt, haha. Nu heb ik ook wel 2 kerels van mijn kart team die mij wa pushen, waarbij ze zeggen da ik toch echt moet vermijden van te wandelen.
Welke reden geven zij dan om wandelen te vermijden? Daar is volgens mij niks mis mee. Je bent sowieso aan het opbouwen en dan is het perfect normaal dat je rustig opbouwt en af en toe eens wandelt als het niet meer gaat. Luister naar je lichaam en als je wil wandelen, wandel dan even. Zo train je je hart en zal je op termijn sneller kunnen recupereren.
Hou je tempo echt laag, snelheid komt later wel, dat gaat niet op 1, 2, 3. Het zal mss soms extra focus nodig hebben om traag te blijven lopen maar een goede basis opbouwen loont echt op termijn.

Hou je tempo echt laag, snelheid komt later wel, dat gaat niet op 1, 2, 3. Het zal mss soms extra focus nodig hebben om traag te blijven lopen maar een goede basis opbouwen loont echt op termijn.
Hier heb ik ook pas woensdag voor het eerst sinds mei een tempoloop gedaan aan ruim 11km/u. (5:21) - 13.4km afstand
Ik ben regelmatig gestrand op 10,8 of 10,9km/u, 1x zelfs 10,98 :) maar 11 lukte me niet .. (ik ga echt niet speciaal een sprintje doen op het einde om dat nog te halen hé)

In november dan nog ziek geworden, ...

Ik heb er dus 7 maand over gedaan (waarvan 2 maanden inactiviteit) om de basis opnieuw te verleggen van 9,5km naar 10,5 en de max snelheid van 10 naar 11. T'is een beetje met vallen en opstaan gegaan. Een operatie heeft toch een zware impact op je lichaam. :tongue:

Nu is het doel om tegen april (10 miles Antwerpen), opnieuw aan 12km/u te kunnen lopen. Ik ga dan proberen die snelheid te lopen tijdens de wedstrijd zelf. Maar we zullen wel zien hoever ik geraak. Mijn PR is 1:18:00 (letterlijk op de seconde :)) maar ik ga voor 1:21:00 (12km/u)

Laatst bewerkt:
De challenge is hier dus om de halve marathon van Gent uit te kunnen lopen eind maart. Maar dat gaat volgens mij nooit haalbaar zijn.

Das vrij ambitieus als je nu geen 2km aan één stuk kan lopen vrees ik, alé alles kan maar van waar die "haast"?

Wanneer je iets te snel willen kunnen in het lopen resulteert dat quasi altijd in blessures en geloof mij (en al de rest hier) er zijn veel blessures hoor :D.

Das vrij ambitieus als je nu geen 2km aan één stuk kan lopen vrees ik, alé alles kan maar van waar die "haast"?

Wanneer je iets te snel willen kunnen in het lopen resulteert dat quasi altijd in blessures en geloof mij (en al de rest hier) er zijn veel blessures hoor :D.
Ja ewel, dermee dak twijfel of 21 km gaat lukken. En sws wil ik geen blessures. Ik blijf er in ieder geval mee doorgaan en ik zie dan wel waar ik sta tegen eind maart. In ieder geval gaat mijn conditie en fysiek al beter zijn dan nu en das alvast positief voor mijn karting races ook, sws ne win-win.

Da's heel snel opbouwen man. Misschien indien je in het verleden veel sportief bent geweest, maar dan nog.

Het is nog 14 weken tot Gent. 5K opbouwen in een week of 6 kan misschien nog en idem voor 10K daarna, maar 21K... Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar je neemt wel risico's zo.

Ja ewel, dermee dak twijfel of 21 km gaat lukken. En sws wil ik geen blessures. Ik blijf er in ieder geval mee doorgaan en ik zie dan wel waar ik sta tegen eind maart. In ieder geval gaat mijn conditie en fysiek al beter zijn dan nu en das alvast positief voor mijn karting races ook, sws ne win-win.

Ik zou zeker geen specifiek schema volgen voor 21k want die gaan je sowieso overbelasting met alle gevolgen van dien.

Een 10K schema lijkt me verstandiger en als dat afgewerkt is, kan je nog zien hoe ver je geraakt?

Van nul naar een HM tegen eind maart lijkt me ook wat te veel van het goede? Ik kan zelfs nog géén HM afstanden lopen momenteel (of misschien al wel maar dan loop ik mij kapot ..) en ik ben toch al een beetje langer bezig. :tongue:

Om voor mij persoonlijk tegen 24 april - 10 miles Antwerpen (en dat is nog 4 weken later dan uw wedstrijd) van 11km/u naar 12km/u te gaan vind ik al uitdagend genoeg (ook al heb ik die snelheden dus ooit al wel regelmatig gelopen). Nu zowiezo, 16.1km lukt mij nu al wel - tegen een traag tempo - dus finishen ga ik wél doen :)

Ik zou toch ook eerder gaan voor de 10km tegen dan als ik jou was. Maar goed, het is jou lichaam, dus als je er echt voor wel gaan dan ga ik je niet tegenhouden .. :tongue:

Het is idd wel goed dat je een doel stelt. Dan heb je iets om naar uit te kijken en een richtpunt. Stel je doel gewoon niet te hoog. 21k met zo een korte voorbereidingstijd is echt wel zeer scherp. Zoek idd ergens een 10k loop begin april en dat moet wel haalbaar zijn.

Terug
Bovenaan