Algemene Loopthread

Vandaag vermoedelijk de laatste wedstrijd van het 'loopseizoen' gelopen. Een soort van "Belgisch Kampioen" Trail (voor overheidsdiensten). Een parkoers van 21km door de bossen in kasterlee. Lang geleden dat ik nog eens een trail liep. Troosteloos weer, met regen voor de start, tijdens het begin van de loopwedstrijd stopte het gelukkig om daarna terug te beginnen. Eerst een ronde van 14Km en dan 7km, mooie omgeving, draaien en keren, kreeg jammergenoeg wel rap een blaar, bij ingaan tweede ronde begon ik stilaan terug lopers in te halen, maar dan bij een heuvel waar je al wandelend naar boven moest, gleed ik uit door te regen, vervolgens letterlijk op handen en voeten naar boven moeten klauteren. De veer was toen wel gebroken vooral ook omdat het parkoers bijna een kilometer langer was dan aangekondigd was.

Nu een klein weekje rust en dan beginnen aan de voorbereidingen voor volgend jaar. Ik heb al een tijdje het idee opgevat om eens een serieuze poging te wagen om de marathon onder de 3u te lopen. Gisteren mij dan ook ingeschreven voor de marathon van Rotterdam in. mijn persoonlijk record staat op 3u18m in de marathon van Dusseldorf (in totaal heb ik vijf marathons gelopen met wisselende resultaten).

Een betere referentie van mijn kunnen zijn mijn tijden op de halve marathon waar ik een een persoonlijk record van 1u25m11s heb, dat is wel een ondertussen meer dan een decennium geleden (klinkt oud, al ben ik er nog 'maar' 32). Ik liep die tijd toen ook zonder loopschema, wel trainde ik toen hard en was ik vrij actief bezig met ook andere sporten (basketbal).
Mijn beste halve marathontijd van de afgelopen jaren, liep ik deze maand nog (1u30m36s, gemengd gevoel want er zat meer in, maar parkoers en weersomstandigheden niet echt ideaal). Deze tijd liep ik zonder schema en met eerder beperkte interval trainingen.

Ik heb de laatste weken tijd gehad om over alles nog eens na te denken, en om de marathon onder de drie uur te lopen ga ik:
-eens een deftig training schema moeten volgen met meer kilometers dan nu (ik zit dit jaar aan gemiddelde van 35km/week verdeeld over 3.5 sessies per week, vorig jaar zat ik aan 26km/week)
-veel meer en consequent intervaltrainingen doen (ik voel echt wel het verschil als ik wat interval trainingen doe en het effect op mijn tijden)
-focus op gewicht: ik weeg er nu 72kg voor 1m80m, kunnen nog wel wat kilo's af (levert toch ook nog een aantal seconden op per kilometer)
-focus op voeding (zowel in het dagelijks leven en tijdens wedstrijd, kan ik nog op verbeteren)
-werken aan loophouding?
-aandacht besteden aan recovery(tunturri massag gun kopen, recovery shake?)

Ik weet dat Karry en Michel hier onder de 3uur hebben gelopen, mogelijk nog een deel anderen? Wat was voor jullie de belangrijkste sleutel tot succes? Welke schema's kunnen jullie aanbevelen? Hebben jullie specifieke diëten gevolgd? Welk BMI hebben jullie? Zijn er tips/zaken die ik over het hoofd zie?

Ik heb de laatste weken tijd gehad om over alles nog eens na te denken, en om de marathon onder de drie uur te lopen ga ik:
-eens een deftig training schema moeten volgen met meer kilometers dan nu (ik zit dit jaar aan gemiddelde van 35km/week verdeeld over 3.5 sessies per week, vorig jaar zat ik aan 26km/week)
-veel meer en consequent intervaltrainingen doen (ik voel echt wel het verschil als ik wat interval trainingen doe en het effect op mijn tijden)
-focus op gewicht: ik weeg er nu 72kg voor 1m80m, kunnen nog wel wat kilo's af (levert toch ook nog een aantal seconden op per kilometer)
-focus op voeding (zowel in het dagelijks leven en tijdens wedstrijd, kan ik nog op verbeteren)
-werken aan loophouding?
-aandacht besteden aan recovery(tunturri massag gun kopen, recovery shake?)

Ik weet dat Karry en Michel hier onder de 3uur hebben gelopen, mogelijk nog een deel anderen? Wat was voor jullie de belangrijkste sleutel tot succes? Welke schema's kunnen jullie aanbevelen? Hebben jullie specifieke diëten gevolgd? Welk BMI hebben jullie? Zijn er tips/zaken die ik over het hoofd zie?

My 2 cents:
  • Marathon training is volume opbouwen. Intervallen zijn belangrijk, maar het overgrootte deel van uw trainingen zullen rustig zijn.
  • Daarom moeten uw aantal trainingen omhoog: minimum 4 (2 duurlopen, 1 interval, 1 lange duurloop), 5 is beter (2 duurlopen, 2 interval en 1 lange duurloop) en 6 is nog beter (3 duurlopen, 2 interval en 1 lange duurloop).
  • Zo een volumes lopen heeft ook impact op uw lichaam en verhoogt de kans op blessures.
    • Een massagegun kan helpen bij het herstel van uw benen, maar is geen magische tool die een gebrek aan mobiliteit gaat verdoezelen.
    • Voorzie daarom tijd om aan mobiliteit te werken: Heupen, Hamstrings, Quadriceps, Kuiten en enkels.
  • Met 1 paar schoenen gaat ge er niet meer komen. Idealiter hebt ge een paar schoenen voor interval/tempo, een paar schoenen voor uw duurloopjes en een paar voor uw lange duurloopjes. (Track de mileage van uw schoenen)
  • Probeer zeker nog een aantal wedstrijden mee te pikken. Ge wilt wat sub doelen hebben in uw voorbereiding.
  • Met betrekking tot voeding:
    • meer aandacht besteden aan eiwit inname over de dag. Ikzelf drink elke ochtend chocomelk, probeer tijdens mijn middag/avondmaal er ook voor te zorgen dat ik iets van eiwitten binnen krijg en als tussendoortje eet ik meestal zo een high proteine yoghurt. Na het lopen drink ik een recovery shake (ik ben overgeschakeld van eitxx naar 6d omdat daar een pak meer eiwitten in zitten).
    • Een 45 minuten voor een training eet ik een banaan of twee stukken peperkoek. Is het een zware interval trainingen dan komt daar nog isotone sportdrank bij.
    • Voor de rest zou ik mij niet teveel zorgen maken over voeding. Uw toename in volume zal sowieso uw gewicht doen afnemen.

Laatst bewerkt:
gewichtsafname leidt niet altijd tot die vastgelegde aantal winstseconden per km. Hangen wel meer factoren aan vast.
Ryan Hall heeft daar eens een mooie analyse van gemaakt, waarbij zijn ideale gewicht om zijn snelste marathontijd te lopen achteraf zeker niet zijn laagste gewicht was.

Ik ken zelf uw vetgehalte niet, uw spiermassa,..

Zelf presteer ik het best als mijn BMI >23 is. Ik wil de power voelen in mijn benen, ik wil energie hebben en me niet als een slappe vod voelen.
Als ik naar 20 of eronder zou gaan, zou je mij bijeen kunnen vegen.

zeker niet te hard focussen op voeding, zie idd gewoon dat je genoeg eiwitten bnhebt, en eet wat meer als je zwaarder traint etc

Ik presteer(de) het best bij 76kg voor 1m84,5. Toen ik richting de 75kg streefde te gaan, om nog die sec/km sneller te lopen, werd ik echt te zwak/slap. Dat ging gewoon niet.

Hier ook ingeschreven voor de marathon van Rotterdam. Zal mijn 2de marathon ooit worden. In 2018 de marathon van Gent meegelopen met uiteindelijk een belabberde tijd (4u39). Nu samen met een vriend voor ons 40ste levensjaar het plan ondernomen om samen nog eens een marathon te doen. Ik streef naar een betere tijd. :)

Mijn quarantaine zit er ondertussen bijna op, nog altijd helemaal nergens last van.
Gelukkig heb ik de afgelopen week een loopband kunnen lenen van een kameraad, op 1 week toch 9u op gelopen 😁. Zo kan ik mijn conditie toch wat onderhouden met het oog op de Bello. Het is ook wel nogmaals de bevestiging dat ik veel liever buiten loop in strontweer dan binnen op een loopband.

Het grote voordeel is wel dat ik zo ook wat hoogtemeters kan trainen.

Gisteren voor de eerste keer meegedaan aan een veldcross op aanraden van de trainer omdat dat een goede voorbereiding zou zijn voor de zomer. Ik ben dan altijd strontnerveus omdat ik niet weet hoe dat allemaal zijn werk gaat. Daarnaast moet ge ook aangesloten zijn bij de atletiek federatie, dus het niveau zou een pak hoger liggen dan op de gemiddelde kerktorenloop.

Goed op tijd vertrokken zodat ik tijd genoeg had om op te warmen, het parcours te verkennen en een ploegmaat kon aanmoedigen. Eens aangekomen wees alles zich wel redelijk snel uit en had ik meer dan tijd genoeg om mij op te warmen en met de trainer te praten.

De wedstrijd startte heel snel. Ik had mij voorgenomen toch iets "rustiger" te starten waardoor ik na 100m in the middle of the pack liep. Maar de volgende 400m kon ik wel heel wat posities opschuiven tot ik uiteindelijk in 8ste positie liep. Ondanks dat ik "rustig" gestart was waren mijn eerste 2km (3:40/km) toch een pak sneller dan mijn laatste 4 (3:50/km). De laatste 2km's waren de zwaarste km's die ik ooit gelopen heb en heb mij meerdere keren afgevraagd waar ik mee bezig was. :p Mijn luchtwegen hebben nog heel de avond pijn gedaan. Uiteindelijk geen posities meer gewonnen of verloren en als 8ste over de finish gekomen.

Dit is op geen enkele manier te vergelijken met een wegwedstrijd. Crossschoenen geven amper demping en de energy return is minimaal ten opzichte van andere schoenen, zeker in vergelijking met carbon schoenen. Aangezien ik meer op souplesse loop is dat toch wel een serieuze aanpassing omdat kracht een veel grote factor wordt.

Ik ben wel tevreden en had er redelijk snel terug een goed gevoel bij. Het is voor herhaling vatbaar.
Hoe snel we die pijn van de laatste km's toch elke keer vergeten :)

Daarnet begonnen mijn darmen de laatste 2 km plots keihard op te spelen. Nog nooit meegemaakt, maar de laatste 10
Minuten heb ik echt doodsangsten uitgestaan. Dacht echt dat ik mezelf stiekem
Ergens in de berm zou moeten zetten.

Na een helse tocht waarbij ik krampachtig alles probeerde dicht te houden net op tijd de wc thuis gehaald.

Ik ken dat gevoel. Het is de ergste nachtmerrie van een loper. Heb denk ik al 3x aangebeld bij mensen die ik niet ken om hun toilet te mogen gebruiken.

Ik zou zeggen dat 80 à 90% van mijn loopjes ik wel ergens stop om de grote boodschap te doen.
Ik denk er al niet meer over na en het hoort er gewoon bij.

Als er bladeren in handbereik zijn gebruik ik die. Anders, tja, wassen doe ik me toch achteraf.

Ik loop gelukkig uitsluitend op veldwegjes en paadjes waar bijna nooit iemand te zien is.

Loopt er iemand de “trail de la soupe” nu zondag? Ik twijfel om daar de 45km te lopen als laatste test voor de Bello Gallico, alleen wringt het wat om €50!!! Te betalen voor een 45km trail…

Ik zou zeggen dat 80 à 90% van mijn loopjes ik wel ergens stop om de grote boodschap te doen.
Ik denk er al niet meer over na en het hoort er gewoon bij.

Als er bladeren in handbereik zijn gebruik ik die. Anders, tja, wassen doe ik me toch achteraf.

Ik loop gelukkig uitsluitend op veldwegjes en paadjes waar bijna nooit iemand te zien is.
Ik heb daarom altijd WC papier bij. If you gotta go, you gotta go.
In theorie is dat eigenlijk openbare zedenschennis (als je dit in de bosjes doet), maar ik heb nog nooit gehoord dat een agent u beboet en oppakt voor deze feiten.

Dat zou ook belachelijk zijn. :LOL:

Bladeren? Zou ik toch mee opletten hoor…
Hier altijd papier mee voor de langere loopjes.
Wanneer ik papier mee heb moet ik slechts op 10% van de loopjes schijten. Die ene keer dat ik dan geen papier mee heb, heb ik het bijna altijd zitten. Geen lachertje.
Al zeker niet een 2 tal jaar geleden dat er gewoon iemand me zat aan te staren tot ik gedaan had. Vies manneke

Terug
Bovenaan