Algemene Loopthread

Vandaag halfje van Kasterlee gelopen. Leuke sfeer, +-1200 deelnemers dus kleinschalig, pittig parcours op 90% onverhard (gok ik), modder en heuveltjes. Spaghetti en een Victoria bier na de finish inbegrepen in de prijs. Ik was er vandaag naartoe gegaan zonder verwachtingen, zonder tijd voor ogen, maar uiteindelijk gefinisht in +-1u36.

Nu veel rusten en foam rollen zodat ik fris ben voor het BG trail weekend.

Deze morgen voor de tweede keer een uur aan 1 stuk kunnen lopen.

Voel wel aan mijn lichaam dat ik het beter wat langzamer had gedaan. Mijn lichaam laat voelen dat ik er geen 18 meer ben.

De hoogtemeters vertellen niet alles van het parcours. Radbraker had wel een punt dat het geen parcours is om een PR te lopen.
Ik ken het parcours als mijn eigen broekzak, en weet dus wat komen zal. Maar als je hier nog nooit gelopen hebt en je louter op die 150hm baseert, zal je zeker geen PR lopen. De hm liggen vrij geconcentreerd. Een vrij plat parcours, met enkele klimmetjes waar de HR ff piekt.

@Radbraker: hoe heb je het gesteld?

Ik heb slechts de 13km gedaan om eerder vernoemde redenen. Maar me bedwingen en er een duurtraining van maken is me jammer genoeg niet gelukt. Aan de start had ik achteraan postgevat om mezelf wat tegen te houden. Echter na enkele 100m besloten om in de graskanten alle dames voorbij te lopen, en de benen waren in orde. Ik heb er dan maar een negatieve split van gemaakt... Gemiddelde HR 168 :oink: wat hoog is voor me.

+- 7km lang liep ik in de buurt van een "kiszak" die letterlijk elke 10sec. rochelde, spuwde, neus snoot midden de weg, ... Ik wou hem hier echt op aanspreken! En nog erger was zijn tempo die super onstabiel was dat we wel 15 keer elkaar inhaalden. Bij een langere klim (reutel) heb ik dan maar mijn tempo wat opgetrokken zodat ik hem achter me had. Vies manneke.

@Radbraker: hoe heb je het gesteld?
Zeer goed.
Ik heb men gewenste doelstelling behaald.
20211114-190434.jpg

Heb wel de fout gemaakt om niet voorin te starten. De eerste km kon ik dus moeilijk andere lopers voorbij steken.

Weersomstandigheden waren ideaal voor de tijd van het jaar. Perfect loopweer voor in T-shirt.

De stukken in de parken met vele bochtjes en het stuk naast het Polygonebos hebben ook invloed op je tempo vind ik. Compleet anders dan een rechte asfalweg. Heb men ritme dipje logischerwijs gekregen op de reutelklim.

1 puntje van kritiek: ik (en vele anderen) hadden geen 21,1km op hun horloge. Toen ik onder de boog liep zag ik kop 21km staan. Heb dan nog 100m op de parking gelopen wat er misschien wel belachelijk uit zag.

Volgende HM doelstelling: onder 1u30
Volgende challenge: BG trailweekend overleven.

Zeer goed.
Ik heb men gewenste doelstelling behaald.
20211114-190434.jpg

Heb wel de fout gemaakt om niet voorin te starten. De eerste km kon ik dus moeilijk andere lopers voorbij steken.

Weersomstandigheden waren ideaal voor de tijd van het jaar. Perfect loopweer voor in T-shirt.

De stukken in de parken met vele bochtjes en het stuk naast het Polygonebos hebben ook invloed op je tempo vind ik. Compleet anders dan een rechte asfalweg. Heb men ritme dipje logischerwijs gekregen op de reutelklim.

1 puntje van kritiek: ik (en vele anderen) hadden geen 21,1km op hun horloge. Toen ik onder de boog liep zag ik kop 21km staan. Heb dan nog 100m op de parking gelopen wat er misschien wel belachelijk uit zag.

Volgende HM doelstelling: onder 1u30
Volgende challenge: BG trailweekend overleven.

Mooie prestatie hoor! Je zit net onder mijn PR van in maart. En dat voor inderdaad een traag parcours :biglaugh:
Idd kut wanneer de afstand niet klopt. Door de tunnels in Antwerpen kwam ik ook 100m te kort bij de marathon. Ik heb toen ook doorgelopen tot de bevoorrading, en moeten terugkeren voor mijn medaille. Alles voor Strava!

Sterk - Dumoulin loopt zomaar eventjes aan een gemiddeld tempo van 3:19/km op de 10 km.
Hardloper Tom Dumoulin wint ei zo na de 10 kilometer

OK dat is belange na nog géén wereldprestatie, maar toch .. hij traint daar niet echt voor hé.
Verklaring:

- Topsporter met zeer hoge VO2 Max
- Genetisch bepaald --> dus zelfs zonder specifieke looptrainingen zeer snel lang kunnen lopen.
- Aangeboren talent

Ikzelf en de meeste andere amateur lopers onder ons hebben bovenstaande uiteraard niet. Wij mogen dan nog zoveel trainen die paar extra procentjes gaan er altijd moeilijk of zelfs niet bijkomen. Ik heb me destijds bv. suf getraind om uiteindelijk 44 min. te lopen op een 10km en 1u45min. op een halve marathon. Er echt alles uitgehaald wat binnen mijn mogelijkheden zat. Nu loop ik nog mijn wekelijkse km's voor mijn gezondheid.. het is goed zo ;-)

Zijn er hier eigenlijk aanwezig met ervaring in sprinttraining? En die eventueel tips hebben over hoe dit aan te pakken?
Sprinten komt namelijk veel voor in hockey, maar ik merk dat ik de trage van de ploeg ben. Dus leek het me wel aangewezen om daar specifiek op te werken.

Iemand ervaring met Gent Running Team en/of de Leielopers? Ik ga bij beiden eens try-outen denk ik. Lange duurloopjes alleen doen is me wat te saai, zeker als het allemaal niet te snel mag gaan naar blessures etc toe.

Iemand een idee van het niveau bij de betere groepen van de Leielopers specifiek?

Iemand ervaring met Gent Running Team en/of de Leielopers? Ik ga bij beiden eens try-outen denk ik. Lange duurloopjes alleen doen is me wat te saai, zeker als het allemaal niet te snel mag gaan naar blessures etc toe.

Iemand een idee van het niveau bij de betere groepen van de Leielopers specifiek?

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er bij het GRT een aantal zeer degelijke ultralopers lid zijn, sympathieke kerels ook, dus dat zit wel goed denk ik.

Had alleszins ook gelijk de idee via de website en foto's dat het een plezante bende is.

Zal later mijn bevindingen posten voor als er nog gegadigden zouden zijn. :)

Zijn er hier eigenlijk aanwezig met ervaring in sprinttraining? En die eventueel tips hebben over hoe dit aan te pakken?
Sprinten komt namelijk veel voor in hockey, maar ik merk dat ik de trage van de ploeg ben. Dus leek het me wel aangewezen om daar specifiek op te werken.
Geen kenner maar sprinten is combinatie van kracht en explositiviteit. Sprintjes omhoog kunnen helpen met explosieve kracht opbouw.
Feit dat ge de traagste zijt tijdens het sprinten toont aan dat je waarschijnlijk zeer weinig fast twitch spiervezels hebt. Met wat training kan je daar wel aan werken en die spieren versterken, maar de winst zal beperkt zijn.

Laatst bewerkt:
Alleen van de theorie erachter :) Uiteraard veel intervaltraining, met superexplosieve en korte stukjes. 100m - 30sec rust. Dat zijn de sprintjes voor de aerobe training. En dan zijn er de nog kortere, met volledige rust tussen, waarbij je grote passen zet. Daarmee train je de spieren zelf. Voor de rest ook veel krachttraining: quads, hamstrings, buikspieren, armen, schouders... Maar ik denk dat je ook gedurende een hele tijd die pieken moet aankunnen, dus tempoduurloopjes gaan zeker ook hun nut hebben.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie bij ons op de club wel de mannen en vrouwen bezig die trainen op de kortere afstanden. Die doen dan trainingen type 10 x 80m (3 reeksen). Zoals @DesorteD speelt uw aanleg daarbij wel een grotere rol, je kan daar effectief op trainen, maar het is niet zo dat die explosieve snelheid ineens veel hoger gaat liggen. Dat zie je bij mij bijvoorbeeld ook zeer goed: Het tempo dat ik kan halen op een 400m of 800m ligt echt niet zo veel hoger als het tempo dat ik op pakweg een 5km haal. Ik train er wel op, maar mijn absolute snelheid zal gewoon nooit hoog liggen.

Doe je krachttraining? Want dat is zeer belangrijk bij sprinten.
Sprinten doe je met heel uw lichaam, dus uw spieren moeten u daarbij helpen.
Ook komt er gewoon wel wat techniek bij kijken en is het ook een heel stuk genetisch bepaald. Explosiviteit is iets wat je met de moederborst moet meekrijgen.

Je kan dus wel een heel stuk winnen met training. Maar sprinten op een piste en sprinten in de hockey is niet hetzelfde natuurlijk.

Ik doe inderdaad aan krachttraining (2x week). Mijn totale sport op een week is: 2x krachttraining, 2x cardio, 1x hockey, 1 wandeldag en 1 complete rustdag (omdat ik dan 's avonds les heb).

Ik was vroeger wel een pak beter in sprinten, maar ik heb een hele tijd (zeker 10 jaar, de schaamte) niet gesport. Dus ik hoop ergens dat dat talentje van vroeger terug wakker wordt met de juiste activatiemethode om het zo te zeggen.

Vandaag kort al es gesproken met kerel die ik ken en me gaat helpen met mn marathon.

Hij vroeg welke marathon ik wilde lopen.
Hij dacht dat Rotterdam wel een goeie was. Niet te heuvelachtig, goeie sfeer en niet super ver rijden. Maar zei me zeker es wat te kijken of ik liever een andere wilde.
Dus als er tips zijn? 🙌
Liefst max 5-6 uur rijden ofzo wel.

Raadde ook aan ne loophorloge te halen. Hij raadde ne forerunner aan en moest zeker niet de duurste zijn. Dus sjans met black Friday. 😊

Dus als er tips zijn? 🙌
Liefst max 5-6 uur rijden ofzo wel.

Raadde ook aan ne loophorloge te halen. Hij raadde ne forerunner aan en moest zeker niet de duurste zijn. Dus sjans met black Friday.

Elke kerktoren in België organiseert tegenwoordig een marathon, hoef je niet perse ver voor rijden hoor!

In AS Adventure kan je je ecocheques gebruiken voor een sporthorloge, mocht je er over hebben ;)

Terug
Bovenaan