Algemene Loopthread

Iemand idee vanaf wanneer je je kan inschrijven voor de marathon van Rotterdam van volgend jaar (10 april)? Hoeveel bedraagt het inschrijvingsgeld? nog geen info te vinden op de website

@MichielD4 hoe vlak is het parkoers daadwerkelijk? Hoe vlot kon je lopen? Direct in wave 1 kunnen starten? Zou het mogelijk zijn om smorgens vanuit antwerpen te vertrekken? vlot bereikbaar p+r plus connectie naar de start?

Vraagje: stel dat ik een marathon wil lopen over 8 weken (of eerder), is er dan:

1) Een minimum # km dat ik per week moet lopen? Ik lees op internet redelijk wat verschillende cijfers hierover. Ik loop niet vaak 4-5 per week, eerder 1x a 2x maar dan wel een langere afstand.
2) Een minimum # km dat ik gelopen moet hebben? Tot nu toe is mijn max 25km, ik veronderstel dat ik best tot 30km kan gaan voor de marathon?
Ik denk dat niemand dit zou aanraden. Marathonschema op 8 weken is al de helft te kort. En dan 1-2x week lopen, is ook minstens de helft te weinig. Niet zozeer te weinig om hem mogelijk 1x uit te lopen op een tijd van "we zien wel". Dat hangt van je huidige conditie en gestel af. Maar wel om hem op een verantwoorde manier uit te lopen zonder zodanige roofbouw te plegen dat je mogelijk je looptoekomst op korte termijn hypothekeert. Kan zijn dat er niks gebeurt, kan zijn dat er door de overbelasting iets gebeurt, kan zijn dat je erg diep in het rood zult moeten gaan om hem uit te lopen.

Belastbaarheid en vetverbranding zitten waarschijnlijk nog niet goed genoeg om hem op een vlotte manier uit te lopen aan een PR-tempo, zogezegd. De meeste marathonschema's zullen niet onder de 200km/maand zitten, en zelfs eerder naar de 80km/w. Dat is met 1-2 trainingen per week niet echt te doen, tenzij je veel te belastende trainingen gaat doen en dan haal je de 8w wrs niet.

Minimumafstand is niet zo belangrijk, naar het schijnt. Ik ben nog niet voorbij de halve marathon, en heb die ambitie ook niet meteen. Speciaal omdat ik blessures wil vermijden, en het engagement van meer dan 4x/w trainen niet zie zitten. Soms zit er een vijfde bij op de fiets, maar meestal 4. Met een 80-120km per maand. En ik zou mezelf absoluut niet marathonklaar noemen.

Iemand idee vanaf wanneer je je kan inschrijven voor de marathon van Rotterdam van volgend jaar (10 april)? Hoeveel bedraagt het inschrijvingsgeld? nog geen info te vinden op de website

@MichielD4 hoe vlak is het parkoers daadwerkelijk? Hoe vlot kon je lopen? Direct in wave 1 kunnen starten? Zou het mogelijk zijn om smorgens vanuit antwerpen te vertrekken? vlot bereikbaar p+r plus connectie naar de start?

Hey, ik zie dat ik me aanvankelijk in 2019 in september ingeschreven had voor de marathon van april 2020 (die door gekende redenen niet kon doorgaan). Mijn inschrijving is dan automatisch verplaatst naar oktober 2021. Misschien dat ze door de huidige omstandigheden langer zullen wachten om de inschrijvingen te openen? Kostprijs was rond de €70 zonder de extra's (zoals tassenafgifte etc.).

Het parcours is vrij vlak, maar je moet toch over een aantal bruggen (oa. twee maal over de Erasmusbrug) en door een aantal tunnels. Het is echter wel één van de snelste parcours van Europa. Die van Berlijn is nog vlakker en sneller naar het schijnt. Ik ga me waarschijnlijk inschrijven voor de loting om in de lente mee te kunnen doen :p Mijn Strava geeft een hoogteverschil van 67m aan voor de marathon van Rotterdam.

Ik heb opgewarmd in en onder de Erasmusbrug, 15min voor de start ben ik dan naar wave 1 gewandeld, een paar 100m verderop. Ik moest niet lang aanschuiven om in het startvak te raken en ik kon nog een beetje doorschuiven zodat ik op ongeveer 100m van de startlijn stond. In wave 1 heb je nog drie extra vakken (A,B,C) voor de snelste lopers (sub 2u30 denk ik). Ik stond daar dus iets achter. Ik had niet het gevoel dat er veel trage lopers voor mij waren, ik moest me zelf inhouden om niet te snel te starten.

Als je 's ochtends vanuit Antwerpen vertrekt, zou ik met de trein komen. Van het station kan je dan de metro nemen naar WTC convention center, waar je je startnummer moet ophalen. Ik ben zaterdagnamiddag naar R'dam met de wagen afgezakt en zat daar op hotel. Op 1,5km van de start.

Verslag over mijn marathon volgt straks, ik ben alweer aan het werk en nog aan het nagenieten achter mijn bureau.

Hey, ik zie dat ik me aanvankelijk in 2019 in september ingeschreven had voor de marathon van april 2020 (die door gekende redenen niet kon doorgaan). Mijn inschrijving is dan automatisch verplaatst naar oktober 2021. Misschien dat ze door de huidige omstandigheden langer zullen wachten om de inschrijvingen te openen? Kostprijs was rond de €70 zonder de extra's (zoals tassenafgifte etc.).

Het parcours is vrij vlak, maar je moet toch over een aantal bruggen (oa. twee maal over de Erasmusbrug) en door een aantal tunnels. Het is echter wel één van de snelste parcours van Europa. Die van Berlijn is nog vlakker en sneller naar het schijnt. Ik ga me waarschijnlijk inschrijven voor de loting om in de lente mee te kunnen doen :p Mijn Strava geeft een hoogteverschil van 67m aan voor de marathon van Rotterdam.

Ik heb opgewarmd in en onder de Erasmusbrug, 15min voor de start ben ik dan naar wave 1 gewandeld, een paar 100m verderop. Ik moest niet lang aanschuiven om in het startvak te raken en ik kon nog een beetje doorschuiven zodat ik op ongeveer 100m van de startlijn stond. In wave 1 heb je nog drie extra vakken (A,B,C) voor de snelste lopers (sub 2u30 denk ik). Ik stond daar dus iets achter. Ik had niet het gevoel dat er veel trage lopers voor mij waren, ik moest me zelf inhouden om niet te snel te starten.

Als je 's ochtends vanuit Antwerpen vertrekt, zou ik met de trein komen. Van het station kan je dan de metro nemen naar WTC convention center, waar je je startnummer moet ophalen. Ik ben zaterdagnamiddag naar R'dam met de wagen afgezakt en zat daar op hotel. Op 1,5km van de start.

Verslag over mijn marathon volgt straks, ik ben alweer aan het werk en nog aan het nagenieten achter mijn bureau.
Merci!

Wat bedoel met de inschrijving voor de loting? is het zo populair dat je niet op normale wijze kan inschrijven?

Voor Berlijn werken ze inderdaad met een loting. Ik moet nog even uitdokteren hoe het allemaal werkt, of een resultaat van een vorige (erkende) marathon een rol kan spelen of niet. Ik denk dat ze dit ook doen om de inkomsten te verhogen. Je kan je wel inschrijven als team, via een touroperator (€€€) of als je voldoende geld hebt ingezameld voor een goed doel. Op die manier kan je je loting 'afkopen' en je inschrijving regelen.

Voor Berlijn werken ze inderdaad met een loting. Ik moet nog even uitdokteren hoe het allemaal werkt, of een resultaat van een vorige (erkende) marathon een rol kan spelen of niet. Ik denk dat ze dit ook doen om de inkomsten te verhogen. Je kan je wel inschrijven als team, via een touroperator (€€€) of als je voldoende geld hebt ingezameld voor een goed doel. Op die manier kan je je loting 'afkopen' en je inschrijving regelen.
Ik had eerst gelezen dat je bedoelde de loting voor de marathon van Rotterdam ;) idd Berlijn werkt met loting.

Iemand die trouwens mee doet aan de 'mooiste halve marathon' volgende week maandag in Donk? Ervaringen?
Eind november ga ik dan eens meedoen aan een jawel BK TRAIL (van het werk) eens benieuwd of ik daar een medaille in de wacht kan slepen haha.

edit: ik merk juist dat op de mooiste halve marathon, er dus geen bevoorrading onderweg is? Precies al spijt dat ik mij heb ingeschreven, zoiets kun je je als organisatie toch niet maken (ondanks dat het voor de rest wel op het eerste zicht goed wordt georganiseerd).

Laatst bewerkt:
Ik doe de 12km Donkmeerloop op maandag 1 november, maar ik twijfel om te gaan. Ik zal zien hoe goed ik hersteld ben van gisteren.

Iemand die trouwens mee doet aan de 'mooiste halve marathon' volgende week maandag in Donk? Ervaringen?
Eind november ga ik dan eens meedoen aan een jawel BK TRAIL (van het werk) eens benieuwd of ik daar een medaille in de wacht kan slepen haha.
De wedstrijd zelf ken ik niet maar de regio rond het Donkmeer wel, leuke gebied dat wel maar "De mooiste"? :laugh:

@Destel loopt daar volgens mij al eens frequent, misschien kan hij wat details geven.

@Destel loopt daar volgens mij al eens frequent, misschien kan hij wat details geven.
8xfXpER.png

Jep, ik heb daar al een paar keer rond het meer en de turfputten gelopen. Als stadsmens vind ik het er wel mooi, ook de eendenkooi is leuk om eens langs te lopen. De 2e keer dat ik er liep, heb ik besloten om m'n toertje te herhalen en zo compleet onvoorbereid m'n eerste en enige halve marathon gelopen. Er is 1 pad dat mij in het bijzonder bijblijft, langs de Broekse Vaart, daar ligt altijd een heerlijk lange onvermijdbare modderpoel met 't resultaat hierboven.

Laatst bewerkt:
De mooiste 1/2 marathon, dat is zoals de helft van de trails in Wallonië zich de “zwaarste van België” noemen zeker 😂.

Nu mijn wegseizoen is afgesloten kijk ik weer ontzettend uit naar de ultra’s die eraan komen, startend met de Grizzly 100 zaterdag. Het wordt wat afwachten hoe goed ik ben hersteld van de marathon van Brugge, maar ik heb er in ieder geval zin in. Ik denk zelfs dat ik er echt voor zal gaan. Als ik mijzelf opblaas, is het maar zo en dan voltooien we die wel op een rustige manier.

Een 100km moet zowat de gemakkelijkste afstand zijn om rustig uit te lopen als het moet. Daaraan kan ik echt deelnemen dat ik sowieso finish als er niet plots een vulkaanuitbarsting is in Voeren.

Zelf ook wel benieuwd naar zaterdag, spanning begint te komen. Ouders komen kijken, vind ik wel leuk. M'n moeder zal nog verschieten van hoe ik er uit zie na 80km en nog moet lopen :-P

Hoeveel uur eerder zou je er zijn? Ik mik op 15u voor mezelf, maar de enige tijd dat telt is de 18u cutoff.

Zelf ook wel benieuwd naar zaterdag, spanning begint te komen. Ouders komen kijken, vind ik wel leuk. M'n moeder zal nog verschieten van hoe ik er uit zie na 80km en nog moet lopen :p

Hoeveel uur eerder zou je er zijn? Ik mik op 15u voor mezelf, maar de enige tijd dat telt is de 18u cutoff.

Op dit parcours moet ik na 11u binnen zijn denk ik als het niet helemaal de soep in draait, dan zal het tussen de 11u30 en 12u zijn. Trager zou een schande zijn voor mij.

Groot gelijk dat uw enige doel is om te finishen, de rest is onbelangrijk! Gewoon met een goed gevoel aankomen en uw doel is behaald.

Komt sowieso goed voor u, gemakkelijk parcours en de basis is er.

Mijn verslag over de marathon van Rotterdam hadden jullie nog tegoed, bij dezen:

Op zaterdagnamiddag vertrokken mijn vriendin en ik naar Rotterdam voor de marathon op zondag, wat eigenlijk mijn eerste marathon moest worden in april 2020, maar tot twee maal toe uitgesteld werd en uiteindelijk gisteren plaatsvond. Ondertussen had ik tussen 2020 en gisteren voor de start al twee andere marathons gelopen: namelijk één solo op eigen houtje (3u24) en één in april 2021 in Gent samen met Karry waar lopers een vrije start kregen (3u05). Het enige doel gisteren was onder de 3u lopen, met een PR onder de 3u05, maar boven de 3u zou ik maar matig tevreden zijn.

Tijdens de laatste twee weken en dan vooral tijdens de taper voelde ik toch wel wat pijntjes in mijn bovenbenen (quadriceps), iets wat volledig normaal is wanneer je trainingsbelasting plots sterk afneemt. Ik kreeg die knobbeltjes of irritaties er ook niet echt uit gemasseerd, noch met de foam roller, noch met de massage gun. Deze pijntjes waren zaterdagavond dus ook nog aanwezig. Ik was ook wel best zenuwachtig want er komt toch meer bij kijken wanneer je op verplaatsing moet gaan en in een hotel slaapt in een andere stad (en land). Echter, ik ben wel vrij snel in slaap gevallen en heb goed kunnen doorslapen.

Om 6u45 gingen mijn wekkers en begon ik meteen aan mijn ochtendritueel: eerst koffie en vervolgens ontbijt. Ik had mijn eigen koffietoebehoren (Aeropress, maler en waterkoker) mee, alsook mijn broodrooster zodat ik op de kamer (lees: kajuit want ik verbleef op de boot/hotel SS Rotterdam) mijn eigen ontbijt kon eten: twee bagels met pindakaas, banaan en honing, het zelfde ontbijt als voor mijn twee vorige marathons. Tot slot nog even met mijn vriendin naar het ontbijtbuffet meegegaan waar we een mooi uitzicht hadden op de Erasmusbrug (ongeveer de startlocatie) en in het hotel gebleven tot ongeveer 8u30 en dan te voet vertrokken naar de start in race outfit, maar met extra trainingspak erboven tegen de koude. Het was vrij koud, maar al zonnig met een hemelblauwe lucht. Ideaal loopweertje dus!

Rond 9u15 zijn we aangekomen aan de Erasmusbrug waar ik eerst in mijn Clifton's wat opgewarmd heb en vervolgens strides gedaan heb ik mijn Vaporfly's. Om 9u45 het startvak in (wave 1), dat ging, zoals eerder gezegd, zeer vlot. Ik had nu enkel nog mijn race outfit + een goedkope regenponcho aan om niet te veel af te koelen in afwachting van het startschot. Deze poncho had ik voor 70 eurocent gekocht en zou ik dan net voor de start wegsmijten.

Om klokslag 10u begon de wedstrijd en ik zat meteen in een goed ritme. Na een paar honderd meter moesten we al over de Erasmusbrug, toch een vrij lange gestage helling en ik wou me daar al niet opblazen. Ik wou niet te snel starten, maar ook zeker niet +15 sec trager dan het beoogde tempo lopen. Ik heb de eerste km vaak op mijn horloge gekeken en na één kilometer was mijn tempo 4:13, perfect dus.

Ik liep de eerste kilometers zo'n 100m achter de grote groep lopers die de pacers van 3u00 volgden. Tijdens de eerste 10km had ik niet echt een super gevoel, de benen voelden niet bijzonder licht aan, ik denk dat het toch wat door de zenuwen kwam van de dagen ervoor. Vanaf ongeveer kilometer 12 kon ik aansluiten bij die grote groep, ook al was het niet evident geweest om daar te geraken want mensen inhalen langs het smallere Havenspoorpad was niet makkelijk. Ik moest de concentratie er zeker bij houden om geen andere lopers op de hielen te lopen of aan te tikken en mogelijks zelf te vallen. Het was de eerste keer dat ik me in zo'n groot peloton moest manoeuvreren, soms kwam er wel eens een elleboog of schouder aan te pas.

Rond kilometer 14 gebeurde er iets waar elke loper wel eens voor vreest tijdens een wedstrijd: problemen met de veters. Ik had mijn schoenen voor de start vrij hard aangespannen en een dubbele knoop gelegd, maar ik had de lussen blijkbaar te groot gemaakt, waardoor ik een paar keer met de tip van mijn rechter schoen ben blijven haperen in de lus van de veters van mijn linker schoen. Dit zorgde er voor dat ik me niet meer aan het concentreren (angst om te vallen) was en meer aan het focussen was op mijn veters en mijn loopstijl probeerde te veranderen. Na de vijfde hapering was mijn schoenveter links volledig losgekomen en heb ik meteen de knoop doorgehakt om te stoppen langs de kant van de weg en mijn veters goed te knopen. Uiteindelijk heb ik niet gepanikeerd en na zo'n 30 sec (wat toen een eeuwigheid leek) was ik weer vertrokken, deze keer met een driedubbele knoop links en met de grote groep van 3u zo'n 100-200m voor me uit. Ik heb toen gelukkig binnen de kilometer weer aansluiting gevonden bij die groep, die ik niet kwijt wilde spelen, zonder al te veel energie te verspillen. Beter nog, nu kon ik mij terug 100% focussen op het lopen ipv het niet struikelen, het was als het ware een bevrijding.

Toen heb ik ook besloten om in het zog van die groep te blijven om energie te sparen en pas vanaf ongeveer kilometer 32 eventueel een versnelling te plaatsen afhankelijk van hoe ik me voelde op dat moment. De pacers liepen consistent een tempo tussen 4:05 en 4:15, dus als ik hen volgde, zou ik sowieso binnen de drie uur aankomen. Tussen kilometer 25 en 32 begon de groep toch wat uit te dunnen, ook waren er wel nog wat problemen bij de drankbevoorradingen. Je zou denken dat lopers die sub 3u lopen voldoende ervaring hebben en weten dat je best even een stukje doorloopt aan een drankbevoorrading en niet het eerste bekertje moet nemen aan het begin, waarbij je dan de hele groep ophoudt en in gevaar brengt, niet dus... Bij één van de drankbevoorradingen zag ik twee mensen voor mij struikelen, botsen en hard op de grond gaan, gelukkig kon ik ze nog net ontwijken. Al bij al heb ik vrij veel kunnen drinken en heb ik geen enkele waterbevoorrading overgeslagen (om de 5km), want ik had enkel een belt met 6 gels mee maar geen water. Ondertussen was het ook relatief warm geworden in het zonnetje, dus voldoende drinken was wel aangewezen. Over de SIS isotone gels: ik gebruik deze omdat ik nog nooit last gehad heb van krampen of diarree en omdat ze niet te zoet of chemisch smaken. Ik heb een gel genomen rond km 10, 15, 20, 25, 30 en 35. Telkens net voor de waterbevoorrading zodat ik de gel kon doorspoelen met wat water en om geen plakbek te krijgen.

Rond kilometer 32 voelde ik me nog verrassend goed en was ik niet te hard aan het ademen, ondanks de hartslag van +-165. Ondertussen begon onze groep ook wat lopers, die waarschijnlijk te snel gestart waren, op te rapen. Aangemoedigd door de massaal aanwezige enthousiaste supporters besliste ik om te gaan versnellen. Mijn benen konden wel een tempo- en cadanswisseling gebruiken, vanaf km 34 liep ik bijna uitsluitend splits van 3:55 per km. Ik denk dat ik uiteindelijk nog zo'n 50-60 lopers heb opgeraapt in die laatste 10km. Onder de vlag van kilometer 41 heb ik nog een laatste versnelling ingezet richting 3:39 en uiteindelijk kwam ik totaal verzuurd tot achter mijn oren over de streep in een (chip)tijd van 2u54min32sec (voor 42,6km). Strava: 2u52min50sec (42,195km) goed voor een 364ste plaats van alle deelnemers.

Vandaag, een dag na de marathon heb ik me al ingeschreven voor de loting om deel te kunnen nemen aan de marathon van Berlijn in september 2022. Afhankelijk van hoe de (nog nader te bepalen) lentemarathon gaat, zou mijn doel wel eens kunnen zijn om sub 2u45 te lopen op wat hopelijk mijn eerste Marathon Major wordt.

TLDR: ik heb een marathon gelopen, het was leuk en het was mooi weer.

Laatst bewerkt:
@MichielD4 Dat noem ik nu eens een deftig verslag! Leuk om te lezen en nogmaals goed gedaan!

Mijn volgende marathon wil ik ook lopen op zo’n groot evenement om hopelijk ook eens in een groep te kunnen aanpikken. Lijkt me leuker dan op uw eentje te lopen zoals in Brugge.

Mooi verslag en interessant om eens te lezen wat/hoeveel je eet en wanneer je het inneemt. Op dat vlak moet ik nog ervaring op doen en mijn lichaam beter leren kennen.

Met een specifieke marathonvoorbereiding en deelname in Rotterdam loop je gewoon 2u45 in april, Karry. Gewoon doen :)

Daar wringt het schoentje bij mij net. Ik loop eind februari de Legends Trail (250). Een specifieke voorbereiding voor Rotterdam is dus sowieso onmogelijk. Realistisch gezien lijkt het mij enkel mogelijk om in het najaar van 2022 te pieken naar een marathon, maar net na de zomer is dat ook niet ideaal omdat ik dan een deel van mijn snelheid verlies.

Het “eender wat doen” is wel 1 van de redenen waarom ik zoveel en graag loop. Ik wissel zeer graag af. Als ik dan al 2u51 loop is 2u45 zeker mogelijk met een deftige voorbereiding. Maar zie ik dat zitten…

Lastige vraag waar ik momenteel niet op kan antwoorden.

Terug
Bovenaan