Algemene Loopthread

PR: 2u52min50sec (Strava tijd). Officiële tijd zal ik nog moeten opzoeken. Jammer dat de live tracking niet werkte. Super content met PR. Verslag volgt.

img_20211024_131914__35kyu.jpg

Vraagje: stel dat ik een marathon wil lopen over 8 weken (of eerder), is er dan:

1) Een minimum # km dat ik per week moet lopen? Ik lees op internet redelijk wat verschillende cijfers hierover. Ik loop niet vaak 4-5 per week, eerder 1x a 2x maar dan wel een langere afstand.
2) Een minimum # km dat ik gelopen moet hebben? Tot nu toe is mijn max 25km, ik veronderstel dat ik best tot 30km kan gaan voor de marathon?

Vraagje: stel dat ik een marathon wil lopen over 8 weken (of eerder), is er dan:

1) Een minimum # km dat ik per week moet lopen? Ik lees op internet redelijk wat verschillende cijfers hierover. Ik loop niet vaak 4-5 per week, eerder 1x a 2x maar dan wel een langere afstand.
2) Een minimum # km dat ik gelopen moet hebben? Tot nu toe is mijn max 25km, ik veronderstel dat ik best tot 30km kan gaan voor de marathon?

De exacte cijfers weet ik niet meer, maar mijn eerste marathon kan niet veel meer dan 50 kilometer per week zijn geweest. Met misschien is een piek naar 60-65. Twee vrienden die toen meeliepen deden het met nog geen 100 kilometer per maand (en liepen ook zonder problemen sub 4), maar beoefenden wel andere sporten. Ik kon de twee volgende dagen wel met moeite stappen van de spierpijn.

Wil je gewoon uitlopen aan een rustig tempo en ben je niet blessuregevoelig zal je wel slagen als je vanaf nu iets frequenter begint te lopen. Op 1 à 2 keer per week lopen zou ik het persoonlijk niet doen.

PR: 2u52min50sec (Strava tijd). Officiële tijd zal ik nog moeten opzoeken. Jammer dat de live tracking niet werkte. Super content met PR. Verslag volgt.

Een bashireke doen zegt de @MichielD4 :bow:

Zonet twee uurtjes gaan lopen, opt gemak zonder tijden of tempo's, lekker genieten int zonneke, enige reden dat ik huiswaarts gekeerd ben was omdat ik mijn dochter nog een ijsje beloofd had :lol:

8 weken om naar een marathon toe te werken lijkt mij te weinig, zeker als ge maar 1 a 2 keer per week loopt. Wilt ge op een gezonde manier naar die marathon toe werken moet ge toch wel wat kilometers maken.

Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen als ge niet de commitment kunt maken om wekelijks 3-4 keer te gaan lopen.

8 weken om naar een marathon toe te werken lijkt mij te weinig, zeker als ge maar 1 a 2 keer per week loopt. Wilt ge op een gezonde manier naar die marathon toe werken moet ge toch wel wat kilometers maken.

Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen als ge niet de commitment kunt maken om wekelijks 3-4 keer te gaan lopen.
Ik heb nu gisteren 22.2 km gelopen en ik had eigenlijk het gevoel dat ik nog verder kon. Het weekend daarvoor (zaterdagvoormiddag) 25 km gedaan. Ik heb nog wel wat afstand te overbruggen, maar ik begin niet vanaf nul. Ik ga proberen de 30km eens te halen en zien hoe het dan vordert.

Heel erg knap gedaan makker! Een pak sneller dan uw vooropgesteld doel en sterk geëindigd ook, indrukwekkend! Mooi om te zien ook hoe jij altijd heel bewust toewerkt naar een doel en dat telkens behaalt.

Begin daar aub niet aan als je 1 à 2 x per week loopt en dat ook nog eens op 8 weken wil voltooien. Om lange afstanden te lopen is het belangrijk om een brede basis te hebben, ik zou daar eerst naartoe werken. Neem eerst gewoon 6 maanden de tijd om die basis te verbreden en 3 x per week te lopen en werk van daaruit verder.

Een bashireke doen zegt de @MichielD4 :bow:

Zonet twee uurtjes gaan lopen, opt gemak zonder tijden of tempo's, lekker genieten int zonneke, enige reden dat ik huiswaarts gekeerd ben was omdat ik mijn dochter nog een ijsje beloofd had :laugh:

Ik vandaag 30km gelopen (gisteren 18) in de Ardennen en ook nergens naar gekeken. Gewoon genieten van het weer en de omgeving, dat zijn de leukste loopjes.

Ik vandaag 30km gelopen (gisteren 18) in de Ardennen en ook nergens naar gekeken. Gewoon genieten van het weer en de omgeving, dat zijn de leukste loopjes.
T'was wel leuk deze ochtend in het zonnetje, tot mijn nonkel plots voorover gevallen is. Zijn polsband van de Garmin stuk (ondertss al wel gerepareerd), zijn pols serieus opgezwollen en zijn knie zwaar gehavend. :frown:

Uiteindelijk nog wel de volledige afstand uitgelopen op het vooraf bepaalde tempo, maar achteraf moest ie toch even de schade opmeten. Ik vermoed dat hij een weekje out gaat zijn.

Toen ik tussen de 80 en 100 km per week trainde liep ik de marathon van Brussel in 3u37min.
Ik vond het toen ook niet echt eerlijk hoe zij op minder de helft van mijn trainingskilometers toch 5 minuten voor mij wisten te eindigen. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal meer aanleg dan anderen.
Ik zit ergens in de middenmoot, en daar ben ik tevreden mee. Het andere eind van het spectrum ken ik ook, een vriend van mij kan met moeite 10 kilometer op een uur lopen, zelfs als hij 40-50 kilometer per week traint (meer trainen doet hij niet wegens zwakke knie).

Ik vond het toen ook niet echt eerlijk hoe zij op minder de helft van mijn trainingskilometers toch 5 minuten voor mij wisten te eindigen. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal meer aanleg dan anderen.
Ik zit ergens in de middenmoot, en daar ben ik tevreden mee. Het andere eind van het spectrum ken ik ook, een vriend van mij kan met moeite 10 kilometer op een uur lopen, zelfs als hij 40-50 kilometer per week traint (meer trainen doet hij niet wegens zwakke knie).
En dan ben ik eigenlijk ook nog ne middenmooter hoor. Maar ne megaslechter loper ben ik nu ook wéér niet (allé denk ik toch lol). :tongue:
Ja het is niet eerlijk verdeeld hé. Maar iedere mens is anders, je kan en moet je eigenlijk maar concentreren op 1 persoon: Jijzelf. ;)

+ Gewicht, talent, lichaamsbouw, blessuregevoeligheid (Vroeger pre 2015, deed ik echt crazy dingen, ik deed echt alles fout, vraag het maar aan Mrkendl, toch was ik in verhouding absurd weinig geblesseerd tov de zaken die ik fout deed), dat telt allemaal mee hé.

Laatst bewerkt:
Nu Michiel zijn doel heeft bereikt was ik eens aan het nadenken over de sportieve verwezenlijkingen op BG en eigenlijk hebben we hier toch wat kanjers rondlopen.

Een greep uit het aanbod:

@MichielD4 : 2u52 marathon loper en top motivator op de fiets voor mijn eigen marathon
@Ultra100 : 2u35 marathon loper op een dieet van chocolade paaseieren
@eniac : Beginnen lopen als toevoeging op zijn dieet om af te vallen en opgebouwd tot zijn eerste marathon vorige week.
@Vlitser : Ervaren trailloper en loopt 100km op zijn eentje in zijn figuurlijke achtertuin.
@makila : Schuimbekkende loper die het kapot zijn na een training tot een nieuw niveau tilt (grapje e makker 😁)
@Booka Shade : De man die ooit 40km liep voor Kotk met de meest gebrekkige voorbereiding ooit en het enige BG lid dat ooit een knuffel kreeg van de enige echte Frank Deboosere
@Semi : De enige hier die op blote voeten even 22km gaat lopen
@parabellum : De man die zoals yours truly een echte trail liefhebber is
@Corthagus : Diegene die hier zit die volgens mij niet half beseft hoeveel potentieel hij heeft. Gaat de 58km om de Bear trail met de vingers in de neus uitlopen.
@DesorteD : Diegene die mij van de 2e plaats houdt op enkele afstanden in het topic met onze beste tijden.
@Japser : Iemand die ooit de gigantische eer had om met mij de streek rond Dinant te verkennen
@Radbraker en @shiftyke : Mannen die het aandurven om mee op BG trail weekend te gaan 😁
@Karry98 : Number one cow ambassador on BG

… Ik vergeet er uiteraard nog, waarvoor mijn excuses, maar you get the point. Een mooie verzameling sterke lopers bij elkaar!

Ik heb er al een paar van ontmoet, stuk voor stuk leuke mensen! Ik kijk al uit naar het weekend om er nog een paar te leren kennen.

Een greep uit het aanbod:

@makila : Schuimbekkende loper die het kapot zijn na een training tot een nieuw niveau tilt (grapje e makker 😁)

… Ik vergeet er uiteraard nog, waarvoor mijn excuses, maar you get the point. Een mooie verzameling sterke lopers bij elkaar!
Haha deze vond ik ook een leuke ..

Makila: Loopt al schuimbekkend rond tijdens elke training .. totaal onverantwoord! (figuurlijk in praktijk liep ik jaren geleden, steeds aan een te hoge HR op training)
X: Zot! 100% zeker dat je geblesseerd geraakt!

Een beetje jaar later ..
Makila: Ik sta helaas aan de kant. Mijn wijsheidstand vanboven is ontstoken en moet getrokken worden. Ik kan 3 weken niet meer lopen!
X: Voila wat had ik U gezegd! Ge zijt geblesseerd hé! :rofl:

(Extreme)Spooky bijvoorbeeld. Hij post niet zoveel meer maar hij volgt het nog altijd en loopt nog regelmatig.

Laatst bewerkt:
Mooie opsomming! Inderdaad een zalige loopcommunity geworden hier de laatste jaren. Zelfs als ik minder actief aan het lopen ben blijf ik hier gretig meelezen :)

Moest het trailweekend een EK zijn dan voel ik mij precies gelijk San Marino die mee doet als ik bepaalde tijden zie. 🙈

Het trailweekend is gelukkig absoluut geen competitief gebeuren, dus dat maakt absoluut niet uit! + op dit parcours zal je met een hoge basissnelheid niet al te veel zijn, daarvoor zijn sommige stukken echt te technisch.

Maar wacht tot jullie de pracht van de natuur daar zien 😍.

Terug
Bovenaan