Algemene Loopthread

Pfff ben wat gedemotiveerd boys, gisteren weer mijn training niet kunnen afwerken, block loop van 25 km waarvan 15km beetje sneller dan marathon pace.

Na 15km was het vat af, geen idee waarom. Het is trouwens de derde week op rij dat ik het lastig heb. Had genoeg drank en eten mee dus dat was het niet. Leek me vooral conditie te zijn want de benen voelde goed.

Lag het aan de warmte, de training van de dag ervoor (interval), covid vaccin van maandag, misschien nog door mijn covid besmetting van in April, iets onderliggends geen flauw idee.

In ieder geval ik twijfel ten zeerste dat ik in September 42km ga kunnen lopen. Komt zeer dichtbij als ik de kalender zo eens bekijk.
Geen idee wat ik nu ga doen…

Wat is jouw marathon pace? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik besef dat dat voor iedereen anders is.

Ik ben zelf aan het trainen voor een minder ambitieus doel: de halve marathon, maar ik weet dus niet of ik nu voorlopig best nog eerst even focus op snelheid (kan "vlot" rond de 5:45 à 6:00 per km lopen gedurende ongeveer 15 km, geen toptijd uiteraard) of toch nog op uithouding. Beter eerst uitlopen of toch beter eerst sneller worden?

Ik zou eigenlijk ook nog graag 3 à 4 kg kwijt willen, weet niet of dat nog een rol speelt, dat beetje gewicht te veel zou geen verschil mogen maken denk ik dan.

Ideale doel zou voor mij zijn om de halve marathon uit te lopen op ongeveer 2h, mag iets meer (constant onder de 10 km/h denk ik dan, dus 2h06), onder de 2h00 zou mooi zijn maar vergt natuurlijk wél iets meer snelheid (constant <= 5:41 per km).

Aangezien het m’n eerste zou zijn had ik de pace op 6:10 gezet maar dat was eerder een richtlijn, finishen was het belangrijkste doel.
Ohja ... De druk misschien minder hoog leggen en eens enkele dagen rusten.

Je spreekt over 25km waarvan 15km iets sneller, daags na een interval training. En dit terwijl uw streeftijd +-4u is, en ik mag dus concluderen dat je geen semi-prof bent?

Ik ben ook bezig met trainen voor de antwerp marathon. En heb ook enkele weken gesukkeld met vermoeidheid en mijn benen. De druk om een goeie tijd te lopen heb ik uiteindelijk van me afgezet en ik doe dus ook geen intervaltrainingen meer enzo. Gewoon mijn volume blijven opbouwen, zelfs deels door af en toe terug wat fietstochtjes te doen.

Gisteren mijn langste training (28km) ooit gedaan... Volgende week staat 22km op de planning, met de week erop 32km. En dat zal het zowat zijn voor me... Ik weet ook nog niet hoe ik die 42km vlekkeloos zal overbruggen :biglaugh:

Dag per dag, en het kan echt geen kwaad volgens mij om ook eens te rusten.

Ohja ... De druk misschien minder hoog leggen en eens enkele dagen rusten.

Je spreekt over 25km waarvan 15km iets sneller, daags na een interval training. En dit terwijl uw streeftijd +-4u is, en ik mag dus concluderen dat je geen semi-prof bent?

Ik ben ook bezig met trainen voor de antwerp marathon. En heb ook enkele weken gesukkeld met vermoeidheid en mijn benen. De druk om een goeie tijd te lopen heb ik uiteindelijk van me afgezet en ik doe dus ook geen intervaltrainingen meer enzo. Gewoon mijn volume blijven opbouwen, zelfs deels door af en toe terug wat fietstochtjes te doen.

Gisteren mijn langste training (28km) ooit gedaan... Volgende week staat 22km op de planning, met de week erop 32km. En dat zal het zowat zijn voor me... Ik weet ook nog niet hoe ik die 42km vlekkeloos zal overbruggen :biglaugh:

Dag per dag, en het kan echt geen kwaad volgens mij om ook eens te rusten.
Tgoh de reden dat de lange training na de interval kwam door wat werk en privé zaken die de planning wat verstoorde.

Ik ben absoluut geen professional, het is een uit de hand gelopen lockdown-hobby :lol:

Iemand die zijn of haar kortingscode van Runnerslab niet nodig heeft? Ik zou die eventueel wel kunnen gebruiken :)

Ik heb trouwens het 9-weken marathonschema (Decathlon) voor sub 3u uitgetypt in Word. Bij interesse kan ik het hier wel delen. Dinsdag 24 augustus begin ik er aan.

Iemand die zijn of haar kortingscode van Runnerslab niet nodig heeft? Ik zou die eventueel wel kunnen gebruiken :)

Ik heb trouwens het 9-weken marathonschema (Decathlon) voor sub 3u uitgetypt in Word. Bij interesse kan ik het hier wel delen. Dinsdag 24 augustus begin ik er aan.
Post gerust. Het kan maar interessant zijn...

Ik mag trouwens dinsdag terugbellen naar het ziekenhuis om een afspraak voor een inspanningstest te maken. Benieuwd waar ik me aan mag verwachten... Een vriend van me liet onlangs ééntje uitvoeren omdat hij altijd zeer hoge hartslagen had tijdens trainingen, met resultaat dat hij geen intervallen meer mag trainen en enkel traag tempo. Zelf denk ik niet veel wijzer te worden betreffende mijn paar trainingen die nog zullen resten voor de marathon. Maar wel benieuwd naar wanneer ik begin te verzuren, en wat de kiné daar kan aanraden van oefeningen voor shin splints. Hartslagzones zijn dan ook gekend, waar ik me misschien bij de voorbereiding van mijn volgende doelen mee rekening kan houden.

Post gerust. Het kan maar interessant zijn...

Ik mag trouwens dinsdag terugbellen naar het ziekenhuis om een afspraak voor een inspanningstest te maken. Benieuwd waar ik me aan mag verwachten... Een vriend van me liet onlangs ééntje uitvoeren omdat hij altijd zeer hoge hartslagen had tijdens trainingen, met resultaat dat hij geen intervallen meer mag trainen en enkel traag tempo. Zelf denk ik niet veel wijzer te worden betreffende mijn paar trainingen die nog zullen resten voor de marathon. Maar wel benieuwd naar wanneer ik begin te verzuren, en wat de kiné daar kan aanraden van oefeningen voor shin splints. Hartslagzones zijn dan ook gekend, waar ik me misschien bij de voorbereiding van mijn volgende doelen mee rekening kan houden.

Ik heb eentje van -10 euro die ik niet direct nodig heb?

Hopla, vandaag een training van 103km afgewerkt (start en aankomst in Eupen). De laatste grote test voor de TDS. Een gemiddelde van 5:59 op de gelopen kilometers (dus zonder de pauzes mee te rekenen). Zeker niet doorgelopen, maar ik merk wel dat ik echt vlot ronddraai.

Gestart tegen 6u30 in Eupen met 1 van mijn vaste looppartners en zelfs een ander lid van het forum. Zal zijn Nick/naam hier niet geven omdat ik niet weet of hij wil dat ik dat deel. Indien wel, moet hij zijn eigen verslag maar neerschrijven. Met 3 gelopen tot kilometer 45 ongeveer, waarna hij heeft beslist om alleen verder te gaan en een lus van 10km niet te doen. Zo heeft hij uiteindelijk ook afgeklokt op 93,5km. Zijn vorige langste afstand was 50km, dus dikke proficiat voor hem!

Wij hebben ondertussen met 2 een super constant tempo gelopen en regelmatig gepauzeerd, het blijft namelijk een training. Helaas heeft mijn maat zijn heup en lies naar de vaantjes geholpen, laatste 10km waren zeer zwaar voor hem.

Zelf zoals gezegd zeer tevreden, nergens last van, naar het einde toe zeer fris. Het is duidelijk dat ik sterker ben dan ooit!

Nu wat rusten en dan woensdag terug naar FR vertrekken voor de laatste paar trainingen

Ik heb nog een kortingsbon van 20 EUR voor een bestelling boven de 100 EUR op futurumshop? of indien iemand anders deze wil, moet op voor eind augustus.

Die shop heeft helaas niet de Nike's die ik wilde.

Ondertussen via Pm nog een kortingscode aangeboden gekregen, waarvoor dank. Ik ben dus niet meer op zoek :)

Gestart tegen 6u30 in Eupen met 1 van mijn vaste looppartners en zelfs een ander lid van het forum. Zal zijn Nick/naam hier niet geven omdat ik niet weet of hij wil dat ik dat deel. Indien wel, moet hij zijn eigen verslag maar neerschrijven. Met 3 gelopen tot kilometer 45 ongeveer, waarna hij heeft beslist om alleen verder te gaan en een lus van 10km niet te doen. Zo heeft hij uiteindelijk ook afgeklokt op 93,5km. Zijn vorige langste afstand was 50km, dus dikke proficiat voor hem!

Was ik dus.

Wat een avontuur!
Karry en zijn looppartner zijn beesten.
Tempo lag goed, maar die lopen bergop zo goed als even snel. Heeft me wat gekraakt.
Zoals Karry zei, na 45km zijn we gesplitst en toen begon de knie wat te zeuren.
Tot 60km kon ik lopen maar ben dan overgeschakeld naar 50/50 wandelen/lopen als de knie iets beter voelde.
Ben nooit meer gestopt want had wat schrik dat ik niet meer in gang ging geraken.
Met pauzes inbegrepen aangekomen na exact 13 uur.

Zalig om te doen. Voelde wel zuur dat ik heb moeten afhaken halverwege en niet deftig meer heb kunnen lopen.
Maar als ik nu zie vind ik toch dat ik iets mooi heb gedaan en had ervoor al twijfels of ik het wel ging kunnen.

Omgeving Hoge Venen was zalig, maar heb er te weinig van genoten.

Sowieso voor herhaling vatbaar. De 100 laat ik wel even achterwege tot ik wat sterker ben.

En meteen mijn beste jaartotaal van 1300k nu al overschreden. Mooi

Was ik dus.

Wat een avontuur!
Karry en zijn looppartner zijn beesten.
Tempo lag goed, maar die lopen bergop zo goed als even snel. Heeft me wat gekraakt.
Zoals Karry zei, na 45km zijn we gesplitst en toen begon de knie wat te zeuren.
Tot 60km kon ik lopen maar ben dan overgeschakeld naar 50/50 wandelen/lopen als de knie iets beter voelde.
Ben nooit meer gestopt want had wat schrik dat ik niet meer in gang ging geraken.
Met pauzes inbegrepen aangekomen na exact 13 uur.

Zalig om te doen. Voelde wel zuur dat ik heb moeten afhaken halverwege en niet deftig meer heb kunnen lopen.
Maar als ik nu zie vind ik toch dat ik iets mooi heb gedaan en had ervoor al twijfels of ik het wel ging kunnen.

Omgeving Hoge Venen was zalig, maar heb er te weinig van genoten.

Sowieso voor herhaling vatbaar. De 100 laat ik wel even achterwege tot ik wat sterker ben.

Je mag oprecht trots zijn! Om 93,5km te lopen op training moet je echt sterk zijn, straffe prestatie!

Doen we zeker opnieuw, maar dan gewoon 40km of zo, kunnen we samen blijven.

Vandaag voor de tweede keer op de atletiekpiste hier gaan lopen om nog eens onder 25 min te duiken op de 5 km. Uiteindelijk is het me gelukt om het in 23:39 te doen, op een moment dat er heel veel wind stond. Gewoon wat rondjes lopen op een piste is wel behoorlijk saai dus ik ga de piste nu laten voor wat het is. ik ga wat meer routes hier in de buurt opzoeken om wat van andere omgevingen te kunnen genieten tijdens het lopen.

Ik ben nu 4 maanden bezig met lopen en ben nu net 200 km gepasseerd. Misschien heel op het gemak opbouwen naar 10 km ergens eind dit jaar, maar mijn enige echte doel is om dit jaar zoveel mogelijk kilometers maken. Naar de snelheid ga ik nu even niet echt meer kijken.
Ferm! De snelheid komt vanzelf met wat meer kilometers. En onder de 25 minuten was voor mij ook echt een mijlpaal. Je zit er ineens ook een pak onder :D

Wat is jouw marathon pace? Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik besef dat dat voor iedereen anders is.

Ik ben zelf aan het trainen voor een minder ambitieus doel: de halve marathon, maar ik weet dus niet of ik nu voorlopig best nog eerst even focus op snelheid (kan "vlot" rond de 5:45 à 6:00 per km lopen gedurende ongeveer 15 km, geen toptijd uiteraard) of toch nog op uithouding. Beter eerst uitlopen of toch beter eerst sneller worden?

Ik zou eigenlijk ook nog graag 3 à 4 kg kwijt willen, weet niet of dat nog een rol speelt, dat beetje gewicht te veel zou geen verschil mogen maken denk ik dan.

Ideale doel zou voor mij zijn om de halve marathon uit te lopen op ongeveer 2h, mag iets meer (constant onder de 10 km/h denk ik dan, dus 2h06), onder de 2h00 zou mooi zijn maar vergt natuurlijk wél iets meer snelheid (constant <= 5:41 per km).
Zelfde als hierboven, eigenlijk. Snelheid komt vanzelf door het volume te verhogen. Je kunt nu al 4:30 lopen ook gedurende 1km, het is gewoon kwestie om dat langer aan te kunnen houden. De aerobe trainingen, onder de eerste lactaatdrempel, daarin volume draaien. Zodat je die inspanning langer kunt rekken. Dat is ook de hartslagzone van de vetverbranding, wat ook goed uitkomt met het andere doel.

Ik heb het hier al vaker gezet, maar ik ben wel fan van de 80/20-methode, waarbij 80% van je gelopen kilometers dus in die lage HR zitten, lage tempo's. Puur volume. Dat is ook minder belastend voor de spieren en pezen. En 20% dan natuurlijk ook wel snelle impulsen. Ze zijn allebei nodig.

Ik heb zelf wel iets langer gedaan over de overstap van 10km naar halve marathon, heb hem dit jaar maar pas voor het eerst gelopen, en in september nog een paar. Maar het is vooral door het volume te verhogen dat het op een houdbare manier is verlopen.

Terug
Bovenaan