Algemene Loopthread

Wie doet na training wat eigenlijk?

Ik doe mijn bezweet shirt uit en hang dat op een stoel. Daarna ga ik wat in de zetel zitten en op de GSM scrollen tot mijn vrouw zegt dat de hele living stinkt naar mij en naar dat shirt, daarop pak ik het shirt en ga er mee naar boven.
Soms, vooral als ik snel gelopen heb, is er eerst nog een non-optionele detour via het toilet.

Ik doe mijn bezweet shirt uit en hang dat op een stoel. Daarna ga ik wat in de zetel zitten en op de GSM scrollen tot mijn vrouw zegt dat de hele living stinkt naar mij en naar dat shirt, daarop pak ik het shirt en ga er mee naar boven.
Soms, vooral als ik snel gelopen heb, is er eerst nog een non-optionele detour via het toilet.

Idem al durf ik er nog een potje chips bij pakken, zouten moeten bijgevuld worden he :unsure:

Op voeding let ik momenteel niet. Ik loop genoeg en let niet op voeding.

Mijn plan is wel om als ik mijn eerste doel behaald heb, eens volledig over te schakelen op keto en kijken hoe dan bij een onderhoudsschema van trainingen zonder dus sneller te willen gaan, mijn lichaam daarvan herstelt en of zich dat vertaalt naar snellere tijden zonder harder te trainen.

In het verleden al dirty keto gedaan om af te vallen en het viel me op dat mijn lichaam een pak sneller recupereerde dan met een standaard voedingspatroon.

Hier een cecemel na het lopen. Na een lange duurloop >1u30 een recovery shake…
Graag zou ik er een gewoonte maken om een kwartiertje te stretchen en foam rollen na het lopen. Maar de douche is o zo leuk na het lopen…

Ik neem eigenlijk enkel maar een recovery drank na een LSD. Voor alle loopjes tot pakweg een uur (en dat is voor mij dan dikke 10km) doe ik niets speciaal. Zou ik dat beter wel doen, en vanaf wat voor inspanningen dan?

30m voor het trainen: peperkoek/banaan
Na training: recovery shake. Hoeveelheid hangt af van de lengte van de training.
S'avonds voor het slapen gaan: stretchen, foamrollen, massagegun.

Douchen doe ik niet aan mee.

Als gevolg van een slepende blessure heb ik tijdens de revalidatie met behulp van een sportkinesist de intensiteit van mijn work-outs rond het lopen heen de laatste maanden stevig opgeschroefd. Ik zou nog nét iets sterkere spieren willen en denk dat door mijn proteïne-inname te verhogen, om te beginnen tot 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht per dag, d....
Volgens onderzoek (die Dylan Johnson bekeek) helpt dit niet.

Ik denk dat het in deze video was, niet 100% zeker:

Kwam erop neer dat het lichaam bijna nooit tekort aan eiwit heeft. Ik geef het maar mee :-)

In mijn bodybuilding jaren zat ik dagelijks rond 200+ gr eiwitten,verdeeld over 5 tot 7 maaltijden. Dat maakte toch een verschil uit. In mijn loopjaren let ik er totaal niet op. Vr spierherstel hb je het wel nodig,maar net als vele andere zaken zou ik daar niet te diep op doorgaan als hobbyloper. Chocomelk is meer dan ok na een loopsessie. Ik zuip gewoon een ijskoude cola, moet gewoon lekker zijn bij mij

Recovery dranken, proteïne shakes en al die zaken doe ik niet aan mee. Ik eet na een training waar ik zin in heb op dat moment. Ik ben maar een hobbyloper en het moet voor mij op dat gebied niet te serieus worden.

Tegenwoordig let ik wel wat meer op wat ik algemeen genomen eet. Voor die ultra’s maakt mijn gewicht wat minder uit, maar nu ik terug wat ambities heb op de weg, maken die paar kilo’s wel een verschil, zeker ook mentaal.

Tijdens mijn lange trainingen of wedstrijden eet ik normale voeding zoals chips, koeken, sandwiches, wraps, enz… Met het oog op een marathon in het najaar moet ik waarschijnlijk wel weer wat experimenteren met gels, dik tegen mijn goesting. Aan een tempo van 4:00 of net daaronder een wrap binnen spelen is net iets te lastig.

Ik heb ook een ferme je m'en fou houding bij die zaken :unsure: Mijn "recovery" is zowel bij lopen als op de fiets vaak een vreetbui en/of een frisse tripel :drool:
Tijdens het lopen eet ik vanaf afstanden >21km wel iets van muesli reep of peperkoek ofzo, hangt ook af van de intensiteit :) Op lange fietstochten kan ik ook echt alle bucht naar binnen werken (cremekoeken, quiche, ijscreme,...), gewoon opletten dat ik daarna geen max effort knal :p
Ik denk echter wel dat mijn algemene voeding wel gebalanceerd en gezond is. Niet dat ik er echt speciaal op let. Heb ook het geluk van amper bij te komen tenzij ik echt het zwijn uithang en niet beweeg :p

Ik heb ook een ferme je m'en fou houding bij die zaken :unsure: Mijn "recovery" is zowel bij lopen als op de fiets vaak een vreetbui en/of een frisse tripel :drool:
Tijdens het lopen eet ik vanaf afstanden >21km wel iets van muesli reep of peperkoek ofzo, hangt ook af van de intensiteit :) Op lange fietstochten kan ik ook echt alle bucht naar binnen werken (cremekoeken, quiche, ijscreme,...), gewoon opletten dat ik daarna geen max effort knal :p
Ik denk echter wel dat mijn algemene voeding wel gebalanceerd en gezond is. Niet dat ik er echt speciaal op let. Heb ook het geluk van amper bij te komen tenzij ik echt het zwijn uithang en niet beweeg :p

Ik vind dat eerlijk gezegd een gezonde houding. Gewoon dagdagelijks op uw voeding letten en dan kan er tijdens zwaardere of langere echt wel iets extra vanaf. Tijdens zeer lange inspanningen vind ik het belangrijker om te eten waar ik zin in heb en waar ik op dat moment zin in heb.

Komend weekend ook weer een première voor mij. Ik ga naar Parijs omdat mijn Franse atlete daar een 400m gaat lopen als voorbereiding op een atletiek meeting. Ik ga er in de eerste plaats naartoe om haar aan te moedigen en bij te staan met praktische zaken, maar ik vind het ook wel leuk om zo’n meeting eens van dichtbij mee te maken, het is een nieuwe wereld voor mij.

Combineren het dan uiteraard ook wel met een ontspannend weekendje na haar wedstrijd.

Ja mannen, dat was mijn vraag niet he. 😅

Ik heb de laatste twee jaren twee keer een slepende blessure gehad zonder iets speciaal te doen. Ik liep 50-60 kilometer per week, grotendeels (90%) aan een heel rustig tempo, da's niet speciaal. Ik wil in kader van blessurepreventie sterkere spieren krijgen (waar ik ondertussen al maanden voor aan het trainen ben) en vroeg gemakkelijke manieren om proteïnen binnen te spelen om mijn spieren te onderhouden wanneer ik terug meer begin te lopen. Aan antwoorden als 'daar doe ik niet aan mee ze, ik ben maar een hobbyloper' of filmpjes over dat proteïnen uw loopresultaten niet beïnvloeden, heb ik dus niets.

(Niet dat je dat van mij niet mag posten hoor, maar om effe fel te overdrijven: je zegt tegen iemand die wil afvallen ook niet 'op mijn eten letten, daar doe ik niet aan mee hoor. Ik ben vanzelf gewoon niet dik' :biglaugh:)

Laatst bewerkt:
Ik vind dat eerlijk gezegd een gezonde houding. Gewoon dagdagelijks op uw voeding letten en dan kan er tijdens zwaardere of langere echt wel iets extra vanaf. Tijdens zeer lange inspanningen vind ik het belangrijker om te eten waar ik zin in heb en waar ik op dat moment zin in heb.

Komend weekend ook weer een première voor mij. Ik ga naar Parijs omdat mijn Franse atlete daar een 400m gaat lopen als voorbereiding op een atletiek meeting. Ik ga er in de eerste plaats naartoe om haar aan te moedigen en bij te staan met praktische zaken, maar ik vind het ook wel leuk om zo’n meeting eens van dichtbij mee te maken, het is een nieuwe wereld voor mij.

Combineren het dan uiteraard ook wel met een ontspannend weekendje na haar wedstrijd.
Ge hebt het goed zitten precies 😉
Ik zou ze wel geen 38 schatten die foto.

Als gevolg van een slepende blessure heb ik tijdens de revalidatie met behulp van een sportkinesist de intensiteit van mijn work-outs rond het lopen heen de laatste maanden stevig opgeschroefd. Ik zou nog nét iets sterkere spieren willen en denk dat door mijn proteïne-inname te verhogen, om te beginnen tot 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht per dag, deze trainingen nog meer hun vruchten zullen afwerpen. Zijn hier toevallig mensen die iets meer van voeding weten aanwezig? :D Ik heb drie vragen.

1) Maakt het uit 'welke' eiwitten je binnenspeelt in het kader van spieropbouw/spierversterking?
2) Wat zijn eiwitbommen die je gemakkelijk dagelijks kan binnenspelen? Kippenwit bij maaltijden is een simpele. Yoghurt à la Skyr is ook een simpele. Zijn er bv alternatieven voor Skyr met nog minder suiker?
3) Wanneer speel je het beste een shake van bv. melkunie met 20g proteïne (had er toevallig 2 gratis liggen) binnen op dagen van zwaardere training? Of maakt het moment weinig uit?

Ik vraag geen voedingsplan. Ik ga het beginnen tracken en kom met mijn huidige eetpatroon lang niet aan de beoogde 1.5g/kg/dag (terwijl ik al redelijk scherp sta).

Ik neem eigenlijk enkel maar een recovery drank na een LSD. Voor alle loopjes tot pakweg een uur (en dat is voor mij dan dikke 10km) doe ik niets speciaal. Zou ik dat beter wel doen, en vanaf wat voor inspanningen dan?
Ik ga die allebei tegelijk beantwoorden, want ze hangen wat aan elkaar :)
Ik gebruik MyFitnessPal, en daarmee hou ik in het oog of ik een beetje goed zit qua alle bouwstenen. Maar vooral na zware inspanningen voor de spieren zorg ik er toch voor dat ik extra eiwitten binnenspeel binnen het kwartier/halfuur na de training.

Op momenten dat ik op mijn eten let, of als er wat gewicht af moet, gaan de koolhydraten wat naar beneden, en hou ik de proteïnes op peil. En dan niet meer snoepen natuurlijk. Maar dat is iets anders dan het herstel of spieropbouw natuurlijk.

Dus de vragen van Eland:
1. Naar het schijnt kunnen sommige mensen beter dierlijke eiwitten opnemen, en sommige mensen beter plantaardige. Op de podcast van The Running Crew gaat het daarover, daar hebben er een DNA-test laten uitvoeren waaruit dat blijkt. Dat lijkt me echter zodanig in de marge te zitten, dat ik hier voor mezelf 'nee' op antwoord :D
2. Makkelijke en lekkere eiwitbommen zijn Skyr (die van Isey!), Danone HiPro (zowel hun 'yoghurtje' als de drink), gewone Vitalinea, en eieren zelf. In champignons zitten er ook veel. Rijst met kip en broccoli is een klassieker voor een reden, maar rijst met champignons kan ook goed werken. Noten ook, maar daar moet je natuurlijk oppassen met de vetten. En een cecemel. Edit: En natuurlijk in bonen! Bijna vergeten, een heel belangrijke voor mij ook, ook omdat het voor extra vezels zorgt.
3. Direct na de inspanning. Zo kort mogelijk erna, tot een halfuur/uur erna. Dan neemt je lichaam proteïnes het beste op. En dat is ook een beetje voor die vraag van eniac, als je hard getraind hebt, heb je je spieren 'pijn' gedaan en kapotgetrokken. Die moeten heropgebouwd worden, en daar heb je eiwitten voor nodig. Daarom dat dat in theorie belangrijk is. Zeker na de intervallen, meer dan de LSD's. En dan mogen daar wat koolhydraten aan hangen ook :) (dat laatste zou zelfs helpen bij de opname).

Ik zorg ervoor dat ik door de dag een paar van die dingen binnenkrijg. Skyr als vieruurtje, 's ochtends griekse yoghurt bij m'n ontbijt of 's middags kip met rijst. En als ik dan ben gaan lopen, meteen daarna iets eten. Door de week loop ik net op de middag, dus dan eet ik sowieso daarna. En in het weekend zijn m'n duurlopen, dan drink ik meteen bij thuiskomen een Cecemel :D En dan let ik inderdaad niet op wat ik de rest van de dag eet, dan ga ik toch niet echt over m'n kcal.

Laatst bewerkt:
Ge hebt het goed zitten precies 😉
Ik zou ze wel geen 38 schatten die foto.

Ze is 39 😁.

@Eland Mijn post was eigenlijk niet specifiek gericht op uw vraag, maar eerder een algemene mening op basis van wat anderen schreven.

Ik zou geen antwoord durven formuleren op wat jij vraagt omdat ik daar niets van ken…

Idem voor mij, was eerder bedoeld als algemene reactie / reactie op Eniac zijn post. Qua voeding heb ik zelf ook geen al te grote achtergrond. Ik veronderstel meestal dat ik al mijn nodige micro & macronutrienten binnenspeel door gevarieerd te eten. Ik heb een paar jaar geleden wel eens een oefening moeten maken voor een vak in mijn master, "voeding van de mens", waar ik een hele dag moest bijhouden wat ik at, hoeveel, wanneer, etc... Ik zat voor zo goed als alle nutrienten binnen de aanbevelingen, buiten een licht teveel aan zout en tekort aan Calcium als ik me goed herinner. Again, te weinig kennis hierover om nuttig advies te geven, misschien dat ik me er ooit wel meer in verdiep.

Terug
Bovenaan