Algemene Loopthread

😮

da’s in de schoenenwinkel een maat die geen eigen gang/rayon krijgt en met de rest van de grote maten ergens in een donker hoekje op een hoop ligt zeker?

Wel voor gewone schoenen heb ik een 47 en dat durft al wel eens irritant zijn, want veel modellen stoppen op maat 46.
Voor sportschoenen zit ik hoger (de Cliftons 48, de Rincons zelfs 49 😀 ) maar daar heb ik eigenlijk weinig issues om goede schoenen in goede maat te vinden.

Solden voor jullie is dus wel altijd prijs :p

Mijn kneuzing van midden maart blijkt ook een lichte breuk te zijn Note to self en alle andere, ga direct naar de dokter en speel niet dokter google, my dumbass. Hopelijk binnen een week of 2 terug van begin af.

2 weken geleden ne hartslag meter gekocht om es leren rustiger te lopen.
Vandaag dan es redelijk voluit gelopen op 6km aan 4:32 dat is toch een paar seconden eraf tov vroeger terwijl ik wat zwaarder sta.
Kost eigenlijk niks zo ne meter, had da al veel vroeger moeten doen.

De keuze is gisterenavond gevallen op de Zwarte Extratrail-lus (39k) van Malmedy.

Na een prachtige en warme zonnige dag gearriveerd met 40k en 1100 hm op de teller, omdat ik er telkens in slaag een bord te missen (deze keer na 3km al).

Het parcours was best pittig doordat het zwaartepunt in het eerste deel lag en na 26k er al 900hm afgewerkt werden. Een schitterende omgeving wel, met telkens vergezichten, en een lange klim naar Signal De Botrange.

Ook even aan de praat geraakt met een leeftijdsgenoot en local die de UTDS deze zomer loopt. Dat is dus een combinatie van alle Extratrail-lussen wat resulteert in 160k en 4100 HM :oops:. Maar na een paar klimmetjes wel afscheid genomen want het ging iets te snel berg op voor hem :p (jaja even zelfstoef).

Maar het zit wel OK met de loopconditie, vnl. bergop gaat het terug even vlot als toen ik mijn vorige (ulta)-trailwedstrijd liep.

Laatst bewerkt:
aardig verschoten in positieve zin op het werk, deze ochtend mail ontvangen dat wij nieuwe loopschoen kunnen bestellen (gratis) zijn er van HOKA. Op basis van de foto waarschijn de HOKA clifton 7. Iemand ervaring met deze schoen? Heb nog nooit gelopen met HOKA.
Zeer leuke cadeau, al klaag ik ook niet met de Brunello wijnflessen die wij krijgen :D

Wel opmerkelijk dat het dan HOKA's zijn, ook niet direct het meest toegankelijke (noch goedkoop) merk.
Zelf nog nooit gelopen met HOKA's maar ze worden als maar populairder, zeker ook in de trailscène.

Maar voorlopig blijf ik trouw aan mijn Altra's. Ik blijf er van overtuigd dat die tot nu toe (hout vasthouden) mij meer blessure-resistent gemaakt hebben. Binnenkort de Lone Peak 5.0 bestellen, want het was vandaag terug genieten met de 4.5 Lone Peak.

Sinds ik terug aan het lopen ben, merk ik dat het maar moeizaam gaat. Dus maar beslist om rustiger aan op te bouwen naar 10 km. Ook al lukt dat nu ook al. Het gevoel op blessure is gewoon continue aanwezig.

Afgelopen nacht gloeide mijn hiel plots (warm aanvoelend). Dus ik heb de correcte beslissing genomen vandaag niet te lopen.

Ik had zelfs nog meer pijn dan woensdag en ik heb er deze nacht ook ijs moeten op leggen. Het lijkt wel erger dan het echt is (sinds ik een scheenbeenontsteking gehad heb, ben ik redelijk goed in het inschatten van blessures). Ik weet niet of ik zondag ga halen maar ik ben er voor 99% van overtuigd dat ik binnen een week terug voorzichtig kan gaan lopen.

Ik weet ook niet waar deze vrij lichte blessure vandaag komt. Ik had 2 weken geleden 39km gelopen, maar dan was ik terug naar een rustweek gegaan en de blessure ontstond ruim een week na de rustweek. Bij vorige (lichte) overbelastingsblessures was het altijd net voor of tijdens een rustweek, maar nooit erna. En nu is dat wel het geval. Misschien heb ik mij ergens misstapt?

Laatst bewerkt:
Afgelopen nacht gloeide mijn hiel plots (warm aanvoelend). Dus ik heb de correcte beslissing genomen vandaag niet te lopen.

Ik had zelfs nog meer pijn dan woensdag en ik heb er deze nacht ook ijs moeten op leggen. Het lijkt wel erger dan het echt is (sinds ik een scheenbeenontsteking gehad heb, ben ik redelijk goed in het inschatten van blessures). Ik weet niet of ik zondag ga halen maar ik ben er voor 99% van overtuigd dat ik binnen een week terug voorzichtig kan gaan lopen.

Ik weet ook niet waar deze vrij lichte blessure vandaag komt. Ik had 2 weken geleden 39km gelopen, maar dan was ik terug naar een rustweek gegaan en de blessure ontstond ruim een week na de rustweek. Bij vorige (lichte) overbelastingsblessures was het altijd net voor of tijdens een rustweek, maar nooit erna. En nu is dat wel het geval. Misschien heb ik mij ergens misstapt?
Kan het aan uw loopschoenen liggen mss? Heb je er onlangs nieuwe gekocht?

Neen ik loop al jaren met dezelfde loopschoenen (Asics Nimbus) en ik heb onlangs nog géén nieuwe gekocht.
Ah ok. Ik zei het gewoon omdat ik weet dat je bij nieuwe schoenen soms serieus last kan krijgen van voeten en enkels.. Ik heb dat al voorgehad. Na langere tijd inlopen zet de schoen zich naar de voet en ging het wel beter.

2 weken geleden ne hartslag meter gekocht om es leren rustiger te lopen.
Vandaag dan es redelijk voluit gelopen op 6km aan 4:32 dat is toch een paar seconden eraf tov vroeger terwijl ik wat zwaarder sta.
Kost eigenlijk niks zo ne meter, had da al veel vroeger moeten doen.
Wacht tot je een Garmin koopt. Ik draag dat letterlijk dag en nacht :p

De laatste echte training voor de Cisterciens (binnen 1 week) zit erop. Nog 30km gaan lopen in Esneux met 1100hm, gisteren ook nog een klein tochtje van 17km en 600hm gedaan in de Ardennen.

Nu is het kwestie van nog een week goed te rusten om volgend weekend fris aan de start te staan.

Ik denk dat het gene vette zal worden. De conditie is wel ok en de snelheid zit zeker in de benen, ik vrees alleen dat ik echt uithouding mis om iets deftigs te doen op 100km. Ik denk dat ik wel tussen de 11u en 11u30 zal finishen. In deze fase van het seizoen was ik volgens mij beter tot mijn recht gekomen op de 62km, maar so be it.

Het belangrijkste is om er plezier aan te beleven en uiteraard te finishen. Hoe het loopt, zien we wel tijdens de wedstrijd.

De laatste echte training voor de Cisterciens (binnen 1 week) zit erop. Nog 30km gaan lopen in Esneux met 1100hm, gisteren ook nog een klein tochtje van 17km en 600hm gedaan in de Ardennen.

Nu is het kwestie van nog een week goed te rusten om volgend weekend fris aan de start te staan.

Ik denk dat het gene vette zal worden. De conditie is wel ok en de snelheid zit zeker in de benen, ik vrees alleen dat ik echt uithouding mis om iets deftigs te doen op 100km. Ik denk dat ik wel tussen de 11u en 11u30 zal finishen. In deze fase van het seizoen was ik volgens mij beter tot mijn recht gekomen op de 62km, maar so be it.

Het belangrijkste is om er plezier aan te beleven en uiteraard te finishen. Hoe het loopt, zien we wel tijdens de wedstrijd.

Veel succes!

Hoop ook ooit een 100K te kunnen lopen. Maar dat is nog ver af. Net in twee opeenvolgende weken een training van twee uur en voor mijn benen voelt die twee uur als een muur.

Veel succes!

Hoop ook ooit een 100K te kunnen lopen. Maar dat is nog ver af. Net in twee opeenvolgende weken een training van twee uur en voor mijn benen voelt die twee uur als een muur.

Thx.

100km is echt wel nog een afstand die relatief gemakkelijk te overbruggen is voor eender wie die bereid is het werk er wat in te steken. Aangezien je een dikke dag onderweg bent, moet je nog geen rekening houden met slaaptekort en zo. Ik vind het dan ook een zeer mooi doel voor de middellange termijn als je dat ambieert, zeker vlot te behalen.

Het enige wat zaterdag wat rekenen wordt, zullen de bevoorradingen zijn, of gebrek daaraan. Er zijn 3 bevoorradingen, 33km, 62km en 83km en enkel water wordt voorzien (door Corona beperkingen mbt voeding). Voor het water valt dat wel mee, daarvoor moet ik Max 1,5l dragen tussen de bevoorradingen. Mijn eten moet ik wel zelf dragen, dus nog even zien wat dat juist wordt.

Ik zit zowat halverwege in m'n nieuwe opbouw naar de halve marathon. Toch vrij lang de nasleep van m'n blessure gehad, maar de laatste week is m'n hart er precies gigantisch op vooruitgegaan. Waar ik voorheen conditioneel duidelijk nog achter zat tov september-oktober vorig jaar, blijft m'n hartslag nu ineens rotsvast stabiel ten opzichte van m'n tempo en dat een hele LSD lang (gisteren 16.5km).
Tot 2 weken geleden bleef hij rustig oplopen, en ging hij bvb ook niet meer goed na beneden na een brug op te lopen. Gisteren was em al weer op peil wanneer ik de brug beneden was.

Voorbeeld:
- 3 weken geleden: 12.9km aan 6:11 en avg HR 147
- 2 weken geleden: 14.7km aan 6:07 en avg HR 148
- gisteren: 16.5km aan 6:03 en avg HR 144

Lijkt misschien niet zo overdreven, maar ik vind het wel significant eigenlijk. Combinatie van een stuk verder lopen + hogere snelheid + lagere HR... Op een Runalyze bvb zie je dat dan ook duidelijk. Doel is om LSD pace nu stilaan terug onder de 6:00 te krijgen, en dan kan ik voor m'n HM in juni ook op een nieuw PR mikken (dat natuurlijk nogal bescheiden is, maar soit, ik heb ergens 1:50 in m'n hoofd).

De Clifton 7's zijn ook ingelopen nu met die 16.5km loop gisteren en een drietal kortere ervoor. Ze zitten wat strakker/smaller en dat merk ik vooral tijdens het aandoen, waardoor ik bang was dat ik op langere afstanden last zou krijgen. Maar eens ik loop is er niets meer van te merken en is het gewoon een heel aangename en comfortabele schoen om afstanden te doen, net als de Clifton 6 dat al was. Topper!

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met grotere rugzakken (25-30 liter) en lopen? Ben de mogelijkheid aan het bekijken om er is een weekje al lopend op uit te trekken (unsupported, en ook met tarp/tent in de rugzak).

Iemand ervaring met grotere rugzakken (25-30 liter) en lopen? Ben de mogelijkheid aan het bekijken om er is een weekje al lopend op uit te trekken (unsupported, en ook met tarp/tent in de rugzak).

Mooi doel/plan. Lijkt me niet makkelijk te doen. Veel hangt ook af van hoe ver je wilt lopen en of je een vaste campeerplaats ofzo hebt. Ik heb ooit eens de bergham run gedaan. De tender feet (145km in 48h met die 20kg op de rug) willen we ook wel nog eens doen.

Mooi doel/plan. Lijkt me niet makkelijk te doen. Veel hangt ook af van hoe ver je wilt lopen en of je een vaste campeerplaats ofzo hebt. Ik heb ooit eens de bergham run gedaan. De tender feet (145km in 48h met die 20kg op de rug) willen we ook wel nog eens doen.

Aangezien al mijn andere plannen in het water lijken te vallen ben ik dit nu eens serieuzer aan het bekijken. Eifelsteig in Duitsland lijkt mij een kandidaat: een dikke 300 kilometer, doenbaar om zowel start als finish met het openbaar vervoer te bereiken, genoeg steden/dorpen onder de baan om niet in bevoorradingsproblemen te komen, rustig genoeg om te kunnen wildkamperen. Dat het zo 'dichtbij' is zou mij ook de flexibiliteit geven om last-minute mijn periode te kiezen zodat ik kan lopen wanneer het goed weer is (geen zin om dagen in de regen te lopen en dan 's nachts te bivakkeren in de modder. Zo die-hard ben ik ook weer niet).
Ik heb wel ervaring met trektochten maar dat is dan met een echte tent, kookgerief etc op de rug. Dit zou ik zo basic mogelijk willen aanpakken. Enkel the bare minimum meenemen en dan op een week de route doen (dus zeker geen snelle tijd willen neerzetten. Gewoon genieten van de omgeving en de natuur).

Ik zou eens alles klaarlegggen dat je van plan bent om mee te nemen. Stop dat eens in een gewoone trek rugzak endoe een testrun 30k met alles mee. Minimalistisch moet dat wel lukken. Een keer halverwege een hotelletje ofzo boeken zou een mooie beloning zijn.

Terug
Bovenaan