Algemene Loopthread

Ik begrijp niet dat als je keer op keer moet opgeven door je maag dat je niet inderdaad op een lagere intensiteit probeert te finishen. Ik heb mijn voeding ook aangepast omdat ik 120g/u wel verdraag op een lange fietstraining, maar niet bij de intensiteit van een wedstrijd.

Voor iemand die altijd onnozele kritiek op sporters heeft, is hij zelf wel duidelijk niet met zijn sport bezig. :unsure:

En, wat vinden "we" van Ruben Van Gucht die weer eens moet opgeven op de dodentocht, km50, wegens maagproblemen? (maar toch leutig verkondigt bij Erik Goens in Het Huis dat hij een ultra-loper is)

Klinkt toch wel heel fel alsof hij gewoon veel sneller loopt dan hij eigenlijk aan kan? Als hij effectief elke dag loopt, en in het weekend een LSD van 35km doen, dan mag zo'n dodentocht lopen toch geen enkel probleem zijn, of mis ik iets?

Ik kan me niet voorstellen dat als hij wat rustiger aan zou lopen, en wat meer lopen/wandelen zou afwisselen, dat die maagproblemen dan veel minder erg zouden zijn?

Aan 13 km/u zou ik ook geen croque monsieur of hotdog binnen kunnen houden, maar op de Bello Gallico aan 9km/u door de modder is dat geen enkel probleem :p

Advocaat van de duivel, maar het parcours van de dodentocht is geen trail. Het is zo vlak als een pannekoek. 180m op 100km, 2x niks eh.
En wandelen op zo’n parcours is ook maar wat stom als je hem wilt lopen.
Voor een beetje geoefend loper is 9km/h vlak echt geforceerd traag, wat ook allesbehalve goed is. Toch zeker voor 9-10u lang.
Je moet een vlot rustig rollend tempo aanhouden. Kan goed zijn dat voor Ruben 10,5-11km/h is.

Dat hij te snel zou lopen is speculatie natuurlijk. Je kan een duurloop van 35km/h en een dodentocht op punt 50km niet vergelijken.
Bij het eerste eet en drink je om die 35km/h te voltooien, bij dat tweede ben je aan het eten en drinken om de 100km/h te halen.
Op km 35 heb je dan in een dodentocht al gewoon meer naar binnen gewerkt. Omdat je deficit niet te groot mag worden om het uit te kunnen lopen.
Je bent dan al een goeie 4-5u aan het eten op km50 niet te vergeten.

Iedereen zijn maag reageert ook anders. Kan dus perfect zijn dat hij gewoon de grote aantallen en eentonigheid gewoon moeilijk kan verteren.
Wat natuurlijk wel een vereiste is al je ultra’s wilt doen.
En dat is los van hoe snel je loopt. Als uw maag protesteert dan spaag je zelfs tijdens het lopen. Al is het wel zo dat hoe sneller je loopt hoe meer je ook moet eten natuurlijk in hoeveelheid per uur.

Pas op e, het is ook goed mogelijk dat hij aan de controlepost op km 50 een knappe madam zag zitten en hij daarop maagproblemen heeft verzonnen om daar te kunnen blijven.

Advocaat van de duivel, maar het parcours van de dodentocht is geen trail. Het is zo vlak als een pannekoek. 180m op 100km, 2x niks eh.
En wandelen op zo’n parcours is ook maar wat stom als je hem wilt lopen.
Voor een beetje geoefend loper is 9km/h vlak echt geforceerd traag, wat ook allesbehalve goed is. Toch zeker voor 9-10u lang.
Je moet een vlot rustig rollend tempo aanhouden. Kan goed zijn dat voor Ruben 10,5-11km/h is.
Ja inderdaad, mijn 9km/u was snelheid voor Meerdaalwoud in de modder -> op de Dodentocht is 10 km/u een ideaal rustig traag tempo. Als je dan stopt op de bevoorradingsposten en het eerste stukje nadien wandelt om op je gemak je drank en eten naar binnen te spelen dan moet je met zijn training/voorbereiding toch echt wel vlot vér voorbij 50km komen.

Again, was er niet bij dus is maar een gok: maar ik denk dat hij met zijn groot ego gewoon mee met de koplopers wou lopen, en dan loop je wel aan 12-13 km/u om dan telkens aan elke tussenpost te moeten wachten tot die opengaat.

Nieuwe bouncy schoenen gekocht voor de marathon in Berlijn. Nike Alphafly 3 met redelijk wat korting, 230 ipv 300 euro. Ik heb versie 1 gehad en had er toch wat gemengde gevoelens over. In het begin vond ik ze te hard in de voorvoet en ze pasten eigenlijk niet bij m'n loopstijl (hogere cadans), maar de schoenen werden eigenlijk alleen maar beter naarmate ze meer km's hadden. Na één marathon heb ik ze enkel nog gebruikt voor lange duurlopen met tempoblokken en heb er toch duizend km uitgehaald. Hopelijk is versie 3 ook een meevaller.

Nieuwe bouncy schoenen gekocht voor de marathon in Berlijn. Nike Alphafly 3 met redelijk wat korting, 230 ipv 300 euro. Ik heb versie 1 gehad en had er toch wat gemengde gevoelens over. In het begin vond ik ze te hard in de voorvoet en ze pasten eigenlijk niet bij m'n loopstijl (hogere cadans), maar de schoenen werden eigenlijk alleen maar beter naarmate ze meer km's hadden. Na één marathon heb ik ze enkel nog gebruikt voor lange duurlopen met tempoblokken en heb er toch duizend km uitgehaald. Hopelijk is versie 3 ook een meevaller.

Ik heb versie 3 ook en vind dat echt een fenomenale schoen, al heb ik er nog niet zoveel mee gelopen. Versie 1 heb ik nooit gehad, wel versie 2 dus daarmee kan ik wel vergelijken. Versie 2 voelde bij mij super onstabiel aan en had het gevoel niet voldoende “arch support” te hebben, ik had tijdens het lopen daarmee constant het gevoel dat ik mij moest concentreren om mijn voet niet om te slaan.

Bij versie 2 niets van dat, super comfortabel als “super shoe”, echt wel fan van.

Ondertussen zijn mijn marathonschoenen niet alleen meer ook mijn interval en lange loop schoenen, maar ook mijn dagdagelijkse schoenen 😄
Gt2000, waarlijk voor elke situatie de perfecte schoen.

Ondertussen zijn mijn marathonschoenen niet alleen meer ook mijn interval en lange loop schoenen, maar ook mijn dagdagelijkse schoenen 😄
Gt2000, waarlijk voor elke situatie de perfecte schoen.
Nadat ik mij in januari aan mijn enkel blesseerde door met werkschoenen een sprintje te trekken (Ja echt lol) om ne trein te halen, ga ik op mijn loopschoenen naar het werk. Ik was benieuwd wanneer hier iets van gezegd zou worden. Ik ben daar nog steeds op aan het wachten. :tongue:

Mijn nonkel kon door een operatie 8 maanden lang niet lopen. Na een paar trainingen hoopte hij vandaag 10 km op een uur te lopen.
Hij trok stevig door in het begin dus ik deed niks anders dan volgen, maar halverweg kreeg hij het moeilijker en heb ik overgenomen en de tweede helft voor mijn rekenschap genomen aan een constant ritme van naar mijn gevoel 10 km/u

Uiteindelijk klokte hij af na exact 59:59 :biglaugh: missie geslaagd.

Mijn nonkel kon door een operatie 8 maanden lang niet lopen. Na een paar trainingen hoopte hij vandaag 10 km op een uur te lopen.
Hij trok stevig door in het begin dus ik deed niks anders dan volgen, maar halverweg kreeg hij het moeilijker en heb ik overgenomen en de tweede helft voor mijn rekenschap genomen aan een constant ritme van naar mijn gevoel 10 km/u

Uiteindelijk klokte hij af na exact 59:59 :biglaugh: missie geslaagd.

Toch altijd grappig hoe jij spreekt over “zwaar doortrekken”, “er een serieuze lap op geven”, “als een speer ervandoor gaan”, “als een raket vertrekken”, “onmenselijk tempo lopen”, etc.
Om dan uiteindelijk te spreken over hoogstens 5:00/km :P Hyperbolen zijn u ook niet vreemd :P

Moer serieus vervelend zijn voor uw welgekende nonkel.
Vorig jaar liep hij nog vlot 13km/h. Maar goed na 8 maanden amper gelopen te hebben op uw 62ste en dan nog 10km/h halen is wel niet slecht.
De nonkel is 61 jaar en hij kan nog altijd vlotjes 13 km/u lopen als hij echt doorduwt met +-30km/week training
Ik zie niet veel mensen van 61 jaar hem dat na doen zelfs met het allerbeste dieet.

Maar inderdaad mijn voeding is een ramp.

Hyperbolen zijn u ook niet vreemd :p
Ik ben wie ik ben. Dat is gewoon mijn stijl. In het echte leven doe ik dit (al lang) niet (meer) want ik ben natuurlijk ook niet dom. Ik ben op een bepaald moment in mijn leven tot het besluit gekomen dat praten in hyperbolen (en in extremen) mij meer nadelen opleverde dan voordelen dus ..

By the way 5:00 is voor mij persoonlijk ook gewoon best snel dus voor mij is dat effectief doortrekken hoor ;)
Ik pen gewoon neer hoe ikzelf het ervaar hé. Dat dit voor jou en Piet pokketraag is daar heb ik geen enkele baat bij.

Moer serieus vervelend zijn voor uw welgekende nonkel.
Vorig jaar liep hij nog vlot 13km/h. Maar goed na 8 maanden amper gelopen te hebben op uw 62ste en dan nog 10km/h halen is wel niet slecht.
Ja dat klopt. Dat was naar Makila normen helemaal geen hyperbool. :tongue: Zo zie je maar hoe een operatie (en herstel omdat ze een zware fout hadden begaan en de operatie niet helemaal goed is gegaan) je ver kan achteruit slaan.

Laatst bewerkt:
Hebben andere mensen onderstaande ook af en toe eens voor?

Soms ben ik aan het lopen en gaat het voor gene meter. Ik lig te krasselen gelijk ne ouwe pé en biep biep: 6:30 en het gevoel is echt zo van: Ik kan geen reet sneller meer. Echter de HR zegt: Zone 1. Dus het gevoel bedriegt gewoon.

Ik vertraag (qua gevoel). Beep beep: 6:15. Hoezo ik liep qua gevoel toch trager? Swoit ik begin mij plots beter te voelen en ik ben precies terug ne 'nieuwe'. Beep beep: 5:50. En ik heb het gevoel: Ik kan best nog wel sneller. Maar ik vertraag wijselijk. Beep beep: 5:30. Hoezo ik liep qua gevoel toch trager?

Cru gezegd:
Zone 1 en 6:30 --> Qua gevoel doodgaan.
Een paar km verder u plots veel beter voelen en ..
Zone 3 en 5:30 --> No problemo

Geen drank, geen gelleke. Neen gewoon u even gewoon wat minder voelen en er dan toch door komen .. :tongue:

Hebben andere mensen onderstaande ook af en toe eens voor?

Soms ben ik aan het lopen en gaat het voor gene meter. Ik lig te krasselen gelijk ne ouwe pé en biep biep: 6:30 en het gevoel is echt zo van: Ik kan geen reet sneller meer. Echter de HR zegt: Zone 1. Dus het gevoel bedriegt gewoon.

Ik vertraag (qua gevoel). Beep beep: 6:15. Hoezo ik liep qua gevoel toch trager? Swoit ik begin mij plots beter te voelen en ik ben precies terug ne 'nieuwe'. Beep beep: 5:50. En ik heb het gevoel: Ik kan best nog wel sneller. Maar ik vertraag wijselijk. Beep beep: 5:30. Hoezo ik liep qua gevoel toch trager?

Cru gezegd:
Zone 1 en 6:30 --> Qua gevoel doodgaan.
Een paar km verder u plots veel beter voelen en ..
Zone 3 en 5:30 --> No problemo

Geen drank, geen gelleke. Neen gewoon u even gewoon wat minder voelen en er dan toch door komen .. :tongue:
Ja uw gevoel bedriegt u en als het hoofd volgt helemaal.

Al veel gehad dat ik tijdens een traag loopje moet vechten voor elke meter en als ik het knopje van boven krijg omgedraaid gevoelsmatig een gemakkelijker loopje heb tegen een hogere snelheid/hartslag.

Terug
Bovenaan