Algemene Loopthread

Ik heb toch een 3 a 4 weken thuis gezeten zal nog niet vroeg kraaien maar voor nu lijkt het toch ok te gaan.
Bij een scheenbeenontsteking raad ik aan: als je iets voelt asap stoppen. En ja na enkele weken terug proberen maar als je toch weer iets voelt, stop er dan 6 tot 8 weken mee (het dubbele). Neem hier geen risico's mee. Allé je doet zelf wat je wil he maar dat is wat ik zou doen.

Ik was in 2010 erg koppig en ik liep er mee door tot het echt niet meer ging. (door alle pijngrenzen heen)
Ik ben letterlijk 12 maanden out geweest voor het genezen was, dat was echt verschrikkelijk. Ik heb toen meteen mijn lesje geleerd.

Denk dat het effect op de vetverbranding minimaal is, ik weet niet meer wat de conclusie nu uiteindelijk was. Maar dé reden om het toch op te nemen in ultraplannen, is net omdat je moeilijk looptrainingen kunt hebben van 10u. Dus je kunt de belasting onder vermoeidheid van in een trail niet écht trainen. Het dichtst dat je daar dan bij komt, is 2x na elkaar gaan lopen: de vermoeidheid van de vorige is nog niet weg, en dan toch doorgaan. En dat laatste nuchter doen, is nog eens éxtra belasting bovenop die dubbele. En zo kom je wel bij iets wat in de buurt komt van de last tijdens zo'n ultra (vermoed ik, nooit gedaan :D ). Maar dan is het wel zaak om dat te beperken, én niet te snel te doen, want anders is zit je heel snel in overbelasting.
Awel dat was net de topic bij de Jogclub ook omdat Seppe aan het trainen is voor de UTMB maar eigenlijk weinig ultra ervaring heeft.

Daar was ook het advies dat hij eigenlijk na zijn Trail de Fantomes (73km) de dag nadien nog eens een 30km of zo had moeten doen.
Ook fietsen in combinatie met lopen werd aangeraden omdat je dan meer trainingsuren kon doen met minder risico op blessures.

Die back-to-back long runs is inderdaad iets wat ik veel hoor terugkomen, en ook om je long runs langer te maken en short runs korter -> dus beter een week met 5 dagen van 8km en dan 1 LSD van 40 km, dan 5 dagen van 10km en 1 LSD van 30 km (allebei 80km week)

Hoelang heb je stil gelegen? Blijkbaar nog een hardnekkige blessure als ik hier rondom hoor.
Ik kan alleen maar beamen dat het een hardnekkige blessure is. Ik heb er toch een 9 tal maanden mee gezeten tot ik volledig ben gestopt voor een tijd. In die periode in begeleiding geweest bij een kinesist om het probleem met oefeningen aan te pakken. Uiteindelijk bleek ook mijn loophouding niet goed te zijn, wat zeker niet hielp voor de genezing. Heel die periode ging het wel met ups en downs.

Op een bepaald ogenblik werd het te erg en ben ik naar een sportarts gegaan. Vervolgens spect ct scan laten doen die het oordeel van de kiné en sportarts bevestigde.

Omdat ik al lange tijd met oefeningen bezig was, raadde de sportarts mij aan om toch een periode te stoppen. Een vier tal weken echt niets gedaan, vervolgens rustig stukjes gewandeld en af en toe wat op de crosstrainer. Meer dan twee maanden na mijn laatste loopsessie terug heel rustig begonnen met start to run.

Nu ben ik al enkele maanden bezig met heel rustige loopsessies gecombineerd met kiné oefeningen. Af en toe heb ik nog eens een beetje last. Volgens de sportarts is dat wel normaal. Soms heb ik wel het gevoel dat ik misschien langer had moeten rusten. Het is vooral een kwestie van een goed evenwicht te vinden tussen belasting en belastbaarheid.

Ik heb nu men eerste 2 loopsessies achter de rug zal beginnen met 2 dagen in de week, krijg ik er terug last van stop ik direct voor een paar maanden en focus me ik op het zwemmen.

Pas op, nuchter trainen kan inderdaad je vetverbranding verbeteren hé, en als je ultra's doet kan je daar het effect van zien, maar je moet ze vooral traag genoeg doen dan -> @makila : jij bent qua leeftijd ongeveer het zelfde als ikzelf, dus ik zou zeggen hartslag 110 of zo.
Voor mij is zone 1 alles lager dan HR 126. (Volgens meerdere lactaattesten). :)

Ik raad iedereen sowieso aan van een lacttaattest te doen. Zet 100 mensen van 50 naast elkaar en de meerderheid daarvan lopen (vermoedelijk) in zone 1 aan HR +-110. Maar bij sommige mensen zijn de waarden gewoon 'anders'.

Ik heb zonet een een echte recuploop gedaan van 4km. Gemiddelde HR = 124 aan tempo 7:48.
Het was nu wel de 3de opéénvolgende loop. Normaal kan ik rond 7:00 lopen aan die HR maar de opeenstapeling van loopjes zorgde voor een iets hogere HR.

Laatst bewerkt:
Ik heb zonet een een echte recuploop gedaan van 4km. Gemiddelde HR = 124 aan tempo 7:48.
Het was nu wel de 3de opéénvolgende loop. Normaal kan ik rond 7:00 lopen aan die HR maar de opeenstapeling van loopjes zorgde voor een iets hogere HR.

En wat was juist uw doel van die training.

Hier net terug van 25km met blok van 6km net onder marathon pace en 12km aan marathon pace.
Wat zijn dat toch ongelofelijk klotetrainingen… Vooral omdat dit de 3de training op een rij is en de frisheid er niet is natuurlijk.

Hier net terug van 25km met blok van 6km net onder marathon pace en 12km aan marathon pace.
Wat zijn dat toch ongelofelijk klotetrainingen… Vooral omdat dit de 3de training op een rij is en de frisheid er niet is natuurlijk.
Uw 2de en 3de zin zijn cynisch bedoeld? Want anders leg je mij woorden in de mond of ben je ze een beetje aan het verdraaien he :)
En het antwoord op uw eerste zin = een paar posts extra doornemen en dat zou je het antwoord reeds moeten weten.

Dat zijn de goeie trainingen, word je sterk van. Doe je die training dan in je wedstrijdschoenen?

Vorige week ook iets gelijkaardigs gedaan: 20km easy + 10km MP + 2km anaerobe drempel + 3km easy (zonder rust). De training van vandaag vond ik nog iets erger, m'n benen waren na 26km al echt zwaar en dan moest ik nog 2 intervallen doen:

3km easy + 6,5km drempel + 16km easy + 2x 3km drempel (rust: 2min jog) + 3km easy

Persoonlijk zijn het wel de trainingen waar ik het meeste naar uitkijk. Intervallen (VO² max etc) op de piste iets minder...

Dat zijn de goeie trainingen, word je sterk van. Doe je die training dan in je wedstrijdschoenen?

Vorige week ook iets gelijkaardigs gedaan: 20km easy + 10km MP + 2km anaerobe drempel + 3km easy (zonder rust). De training van vandaag vond ik nog iets erger, m'n benen waren na 26km al echt zwaar en dan moest ik nog 2 intervallen doen:

3km easy + 6,5km drempel + 16km easy + 2x 3km drempel (rust: 2min jog) + 3km easy

Persoonlijk zijn het wel de trainingen waar ik het meeste naar uitkijk. Intervallen (VO² max etc) op de piste iets minder...
Werken jullie dan met een trainer of trenara of...?
Voorlopig verbeter ik nog genoeg op mijn eentje en ben ik volop mij aan het omschakelen van 100%fietsen naar 50/50 met lopen.

Zijn die pistes vrij toegankelijk of zitten jullie in een club?

Ik loop altijd op straat of bos, maar zou wel eens op een piste willen lopen. Regio waasland.

Voorlopig verbeter ik nog genoeg op mijn eentje en ben ik volop mij aan het omschakelen van 100%fietsen naar 50/50 met lopen.
Nu ja verbeteren ...

Voor mij persoonlijk.
Mijn beste jaren waren 2014 tem 2018 en daarna toch wel 2025 als ik mijn snelste jaartijden vergelijk.
Ik heb epileptische aanvallen gekregen in 2017 en 2018 waardoor ik mijn trainingen tijdelijk moest afbouwen.

Daarna het volwasssen BOF gekregen, een 3 dubbele hernia operatie ondergaan en daarna ben ik door mijne rug gezakt (aan een bushalte ne drempel half gemist 2 jaar geleden)

Ik kom van ver terug maar ondertussen zijn we wel wat jaartjes verder en ik ben niet meer van de jongste.

Er is hier een piste in Hulshout. Deze is op bepaalde tijdstippen publiekelijk toegankelijk. Echter ik weet niet goed wanneer juist. :tongue:
Ik loop er zelden maar de paar keer dat ik er geweest ben kon ik er gewoon op lopen.

Laatst bewerkt:
Is ieder loopje per definitie "training"?

Hoeft niet natuurlijk.
Maar ik zou toch denken dat je met een bepaald plan of idee kiest om een bepaalde loop te doen.
Hence de term gebruiken “recuploopje”, je hebt er dus over nagedacht en schaalt hem in als recuperatie. Dus vermoed ik dat je dit doet met het oogmerk van training.

Uw 2de en 3de zin zijn cynisch bedoeld? Want anders leg je mij woorden in de mond of ben je ze een beetje aan het verdraaien he :)
En het antwoord op uw eerste zin = een paar posts extra doornemen en dat zou je het antwoord reeds moeten weten.

Nee was niet cynisch bedoeld :p
Ik dacht gewoon mijn training ook eens te posten en te delen dat zo een type training toch niet de leukste zijn.
Zeker niet als je donderdag 2km blokken op omslagpunt deed, en vrijdag 3u intensief gefietst hebt. Maar goed dat is ook de bedoeling van de keuze voor die opbouw.

Ik heb die doorgenomen maar kon er niet direct een verband in vinden, daarom dat ik de vraag stel.

Is gewoon vooral demotiverend omdat je de tempo’s wel gewoon haalt maar je na 5km het gevoel hebt dat dit voor 42km volhouden toch nog andere koek is :P

Ik heb geen specifieke marathonwedstrijdschoenen. In een opwelling uit rancune mij laten ontglippen dat ik een marathon ging doen, dus kan ik niet terug :P
Ik heb wedstrijdschoenen voor 5 tot HM, maar die ga ik niet gebruiken op de marathon. Ben nog in twijfel om toch specifiek schoenen te halen, maar is niet gratis natuurlijk en oktober is er snel.
Plan is nu gewoon om het op mijn duurloopschoenen zijnde de Nike Pegasus Plus te doen. Zal mij ook geen kwartier verlies opleveren :P

Ik loop altijd op straat of bos, maar zou wel eens op een piste willen lopen. Regio waasland.

Sommige pistes in het Waasland zijn vrij toegankelijk op bepaalde uren ja (Stekene, Sint-Niklaas witte molen en Beveren).
Maar ik ben lid van een club. Maar eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik zeer weinig op de piste loop, de verplaatsing en het feit dat ik gebonden ben aan de vaste trainingsuren houden mij tegen.
Als je rustige wegen in de buurt hebt waar je zonder afremmen kan lopen is dit ook zeker goed, behoudens geen tegenwind :P

Ik heb die doorgenomen maar kon er niet direct een verband in vinden, daarom dat ik de vraag stel.
Just for fun aldus :)

Maar het volledige verhaal? Eerlijk? Dat is ergens wel grappig / ironisch.
Onze kater Loki had mij om 5 uur wakker gemaakt (hij wilde knuffels en hij was blijkbaar in de kamer geglipt) + ik kon de slaap niet meer vatten. :tongue:
Dus wat doe je dan als het een uur later licht wordt en het nog geen 7 uur is en je u verveelt? Juist ja.

Ik heb dan besloten van de benen even te stretchen. Het was dat of op ne stoel zitten.
De HR was lichtjes verhoogd (dat is toch normaal niet?) maar ik voelde mij eigenlijk heel goed.
Ik was qua gevoel erg goed gerecupereerd van de back to back loopjes. (Ik liep dan ook niet buitensporig snel en de basisconditie is de laatste maanden voor mijn doen erg goed)

Ik vond het zalig zo rustig lopen bij zonsopgang bij wat frissere ochtendtemperaturen.

Hoeft niet natuurlijk.
Maar ik zou toch denken dat je met een bepaald plan of idee kiest om een bepaalde loop te doen.
Hence de term gebruiken “recuploopje”, je hebt er dus over nagedacht en schaalt hem in als recuperatie. Dus vermoed ik dat je dit doet met het oogmerk van training.
Neen hoor er zat geen echt plan achter, ik heb het op dat moment zelf "ineens" beslist, de schoenen aangetrokken en even zalig genieten van de zonsopgang. Ik benoem dit als recuploop. Hoe zou jij het anders benoemen? :) Ne nutteloze loop? :biglaugh: Kwaad kan zo'n loopje alvast niet.

Laatst bewerkt:
Hoeft niet natuurlijk.

Nee was niet cynisch bedoeld :p
Ik dacht gewoon mijn training ook eens te posten en te delen dat zo een type training toch niet de leukste zijn.
Zeker niet als je donderdag 2km blokken op omslagpunt deed, en vrijdag 3u intensief gefietst hebt. Maar goed dat is ook de bedoeling van de keuze voor die opbouw.

Is gewoon vooral demotiverend omdat je de tempo’s wel gewoon haalt maar je na 5km het gevoel hebt dat dit voor 42km volhouden toch nog andere koek is :P

Ik heb geen specifieke marathonwedstrijdschoenen. In een opwelling uit rancune mij laten ontglippen dat ik een marathon ging doen, dus kan ik niet terug :P
Ik heb wedstrijdschoenen voor 5 tot HM, maar die ga ik niet gebruiken op de marathon. Ben nog in twijfel om toch specifiek schoenen te halen, maar is niet gratis natuurlijk en oktober is er snel.
Plan is nu gewoon om het op mijn duurloopschoenen zijnde de Nike Pegasus Plus te doen. Zal mij ook geen kwartier verlies opleveren :P

Sommige pistes in het Waasland zijn vrij toegankelijk op bepaalde uren ja (Stekene, Sint-Niklaas witte molen en Beveren).
Maar ik ben lid van een club. Maar eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik zeer weinig op de piste loop, de verplaatsing en het feit dat ik gebonden ben aan de vaste trainingsuren houden mij tegen.
Als je rustige wegen in de buurt hebt waar je zonder afremmen kan lopen is dit ook zeker goed, behoudens geen tegenwind :P

Eigenlijk lid van club zonder te gebruiken?
Zoon start in Hamme, ook geen idee ofdat piste lopen mij zou helpen.

Loop alles van 5 tot hm. Heb het zotte idee opgevat om volgend jaar een marathon te doen want wordt er 42 🤣

Op de piste lopen is echt wel leuk, zeker als er verschillende groepen of zelfs andere nummers bezig zijn is dat een fantastische dynamiek. En het rekent ook makkelijk natuurlijk.

Ik doe mijn lange tempotrainingen wel meer en meer op wedstrijdschoenen, gisteren had ik wat tempoblokken op mijn Boston 12 gelopen en aangezien ik niet graag 2 dagen na elkaar met dezelfde schoenen loop vandaag mijn Puma Nitro Elite 3 van stal gehaald voor 21km snelle duurloop.
Op die laatste heb ik ook mijn laatste HM en Marathon wedstrijd gelopen, maar in oktober loop ik op Adizero Pro 4, die liggen nog in de doos en komen er pas uit voor de 5*5km van Trenara (de rest van de trainingen is met de club).

Heel stevige week achter de rug ook wel: dinsdag 130km gaan fietsen in de Ardennen, woensdag intervallen op de club, gisteren 3*2km aan marathontempo en vandaag dan zoals gezegd 21km. Morgen nog op het gemak 13km.

@Spooky - Ivm mijn basistempo. Je hebt gelijk. +-6:00 klopt wel zo ongeveer.

Maar vorig jaar had ik de indruk dat het nog efficiënter kon (naar mijn gevoel) en ik let er sinds mijn rugproblemen steeds beter op, dus ik ben nog iets trager gaan lopen en iets beter doseren en dit is het resultaat. (OK je hebt ook nog interval, tempoloopjes en 'there is more than meets the eye' maar vooral mijn LSD's waren gevoelig trager)

2024
Gemiddeld tempo (over alle loopjes heen) 6:05
5 km - 26:00 / 10 km - 53:33 / 10 miles - 1:29:05

2025 (Na net geen 2/3de)
Gemiddeld tempo 6:16
5 km - 24:33 (-1:27) / 10 km - 51:56 (-1:37) / 10 miles - 1:24:50 (-4:15)
--> Dat was tevens mijn snelste 10 miles sinds 2018.

Laatst bewerkt:
Bij een scheenbeenontsteking raad ik aan: als je iets voelt asap stoppen. En ja na enkele weken terug proberen maar als je toch weer iets voelt, stop er dan 6 tot 8 weken mee (het dubbele). Neem hier geen risico's mee. Allé je doet zelf wat je wil he maar dat is wat ik zou doen.

Ik was in 2010 erg koppig en ik liep er mee door tot het echt niet meer ging. (door alle pijngrenzen heen)
Ik ben letterlijk 12 maanden out geweest voor het genezen was, dat was echt verschrikkelijk. Ik heb toen meteen mijn lesje geleerd.
Ik heb dat ook gehad en mijn kinesist adviseerde expliciet om niet te stoppen met lopen, mààr hij adviseerde tegelijk om bij pijn wel direct te stoppen. Dat is +/- wat jij dus ook wel adviseert. Door pijngrenzen heen gaan zal inderdaad alles (veel) slechter maken. Hij heeft mij verplicht om op een finse piste te gaan lopen tot ik 100% genezen was. Dit waren dan loopjes van 1 - 2 km, en ik stopte effectief bij pijn. Het waren ook runs aan héél laag tempo. Blijkbaar zou dit beter werken dan volledig te stoppen voor 6 - 8 weken, en bij mij was het dan ook gezen na +/- 8 weken en ik voelde daardoor ook uitstekend aan wanneer ik omhoog kon gaan in afstand. Naast het lopen op de finse piste heb ik ook een ontstekingsremmend middel genomen.

Terug
Bovenaan