Algemene Loopthread

Allemaal goed en wel die 4kg afvallen..
En dan eet je eens in een pizzeria en weeg je de volgende dag weer 2,5kg meer!

Maar je gaat dan wel als de brandweer!

Dat er echt nog mensen zijn die denken dat sporten alleen de oplossing is voor gewicht te verliezen verbaast mij toch steeds.

I like your cynisme loopvriend :) Je weet maar al te goed dat als ik hier 4 kg gewichtsverlies post dat dit echte kilo's zijn die ik dan kwijt ben.
Als ik vandaag eens goed ga eten in een pizzeria dan weeg ik morgen echt geen 2,5 kg meer.

Ik wil echter nog scherper staan. Het doel is 82kg tegen eind april (ik weeg nu 83,4 kg)

Maar ik vrees dat dit doel iets te scherp is. Ik kan natuurlijk minder beginnen eten of zo maar zo werkt dat inderdaad niet. Je moet de juiste voedingsstoffen binnen krijgen. 82kg wegen maar zo slap zijn als een vod is zinloos.

Dat er echt nog mensen zijn die denken dat sporten alleen de oplossing is voor gewicht te verliezen verbaast mij toch steeds.
Voor een jonge snaak van 16 die genetisch een hoge verbranding heeft is véél sporten weldegelijk voldoende ook al eet die jongen een paar vettige hamburgers per dag en snoept ie gelijk ne ketter.

Vraag me niet hoe ik dit weet (hint hint) maar ik frustreerde daarmee zowat heel de klas (lees: Ik at 2x zoveel als alle anderen en ik was toen gewoon de magerste van de hele klas. Je kan mij nu ne leugenaar noemen maar ik ben dat echt beu. Dat was toen echt zo. Amen en uit. En eerlijk? tov leeftijdgenoten is dat anno 2025 nog altijd het geval.

Maar en dus neen ik ben zelf NIET de graadmeter waarmee anderen zich moeten vergelijken. Ik ben niet de standaard. De gemiddelde persoon is sporten niet voldoende (tenzij men misschien extreem veel sport). Ik ben het daar volkomen mee eens.

Laatst bewerkt:
Omdat het idee achter afvallen niet is wat de meeste mensen denken.. vraag aan iedereen wat je moet doen om af te vallen en je krijgt 95% een foutief antwoord.
Het enige wat je moet doen is je bloedsuikerspiegel onder controle houden en afvlakken. (Zeg nu niet dat je niet zal bijkomen op 5000kcal zonder actief te zijn met een vlakke bloedsuikerspiegel)
Een aanrader is deze: Boek
Is voor mij een echte eye opener geweest.
Daarom wil in einde dit jaar eens een periode van 2-3 maanden met een continuous glucose meter rondlopen om alles te loggen. Ben voornamelijk aan het wachten op de release van deze Boek om er ook alles uit te halen op sportief vlak. Zou me moeten toelaten om ook qua fueling juistere keuzes te maken
Iemand ervaring met het trainen met een cgm hier?
Geen ervaring maar ik heb wel een mening over wat je hier zegt!
Rekening houden met je bloedsuikerspiegel is gewoon een zoveelste hype net als het keto dieet, carbs only dieet... Het basis idee achter deze manier van "eten" is om van je cravings af te geraken, maar in se komt het gewoon neer op: gevarieerder eten en "rode bollen" tot een minimum te beperken. Pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zullen er altijd zijn, en het is ook niet erg. Bespaar jezelf dus de moeite van zo een cgm te kopen en op te volgen en steek die paar honderd euro in iets anders. Die zaken zijn ontwikkeld voor mensen met diabetes, bepaalde categorieën van topsporters kunnen er ook iets uithalen, maar voor de recreant lijkt het me redelijk zinloos.

Pas op ik begrijp de aantrekkingskracht wel, het past helemaal binnen de tijdsgeest. Het is een nieuwe databron die we kunnen aanboren, transformeren tot grafieken om dan te kunnen monitoren. Maar of het allemaal iets oplevert behalve harde euro's voor de verkoper...

Geef eens een goeie tip om cravings op te vangen.

Ik verlies enkel gewicht op keto/carnivoor omdat ik dan geen honger meer ervaar. Welke andere manier is er om voldaan te zijn na een maaltijd?

Ik eet soms uit verveling als ik niks om handen heb op werk bvb. Maar eens slecht begonnen, is het om zeep.

Eerste marathon van m'n leven gelopen vandaag... Aan een belabberde tijd, omdat ik de laatste 5km nog heb moeten stukjes wandelen. Op de 21km had ik nog een mooie tijd.

Zwaar parcours: de Marathon Nationaal Park Hoge Kempen, veel bergop, veel modder, overgrote merendeel van het parcours onverhard... Maar prachtig parcours, misschien wel het mooiste dat ik ooit gelopen heb, stralende zon, helaas zonder supporters (die waren ziek 🙈) maar tof om dit van de bucketlist te schrappen.

Maar je gaat dan wel als de brandweer!

Ik kan daar met m'n ervaring op inpikken van vandaar, ik sta nog een tikkeltje te zwaar en zou daar vooral uit ijdelheis nog graag iets aan doen. Maar 42,5km lopen is dus het equivalent van 3650 kcal, dat is dus een vrij zware inspanning voor slechts een halve kilogram lichaamsvet te verbranden als je vooraf en achteraf dan nog eens niets extra eet... Ik ben frietjes gaan eten en heb (alcoholvrij) bier gedronken, dus jammer...

Het geldt ook wel omgekeerd natuurlijk... Als je naar een gezonde Italiaanse pizzeria gaat (dus geen Domino's sh*t) dan moet je denk ik al snel 5 pizza's eten vooraleer je effectief een halve kilo bijkomt.

Lichaamsvet is een zeer efficiënte energieopslag...

PR gelopen in Sevilla deze ochtend: 2u38min10sec

Verslag volgt :)
Sterk! :D

Hier LSD'ke 1:25:00 vandaag (doeltijd 10 miles) - Wel amper 12,66 km gelopen op die tijd maar wel bijna 200 hoogtemeters en HR was gemiddeld in zone 1
Ik liep volgens mijn schema zelfs nog iets te snel. Maar goed vermits ik in zone 1 liep zal het wel goed geweest zijn zeker?

Het was zalig om te lopen. Een graad of 14 en een zonnetje. :)

Rekening houden met je bloedsuikerspiegel is gewoon een zoveelste hype net als het keto dieet, carbs only dieet... Het basis idee achter deze manier van "eten" is om van je cravings af te geraken, maar in se komt het gewoon neer op: gevarieerder eten en "rode bollen" tot een minimum te beperken. Pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zullen er altijd zijn, en het is ook niet erg. Bespaar jezelf dus de moeite van zo een cgm te kopen en op te volgen en steek die paar honderd euro in iets anders. Die zaken zijn ontwikkeld voor mensen met diabetes, bepaalde categorieën van topsporters kunnen er ook iets uithalen, maar voor de recreant lijkt het me redelijk zinloos.

Pas op ik begrijp de aantrekkingskracht wel, het past helemaal binnen de tijdsgeest. Het is een nieuwe databron die we kunnen aanboren, transformeren tot grafieken om dan te kunnen monitoren. Maar of het allemaal iets oplevert behalve harde euro's voor de verkoper...
Hype precies.. sinds ik een paar simpele tips gebruik zijn mijn trainingen toch wel een heel stuk beter. Heb nog amper slechte slaapkwaliteit en de hele dag door energie.
Is misschien niet meteen performance gerelateerd maar ‘t heeft er toch verdomd een grote invloed op
En wat het zou opleveren? Weten hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voedingsmiddelen en op basis daarvan betere keuzes maken. Grote impact op de gezondheid vooral..

Hype precies.. sinds ik een paar simpele tips gebruik zijn mijn trainingen toch wel een heel stuk beter. Heb nog amper slechte slaapkwaliteit en de hele dag door energie.
Is misschien niet meteen performance gerelateerd maar ‘t heeft er toch verdomd een grote invloed op
Wat zijn de simpele tips?

Zal ze hier even gewoon overnemen:
Hack 1: eat foods in the right order. Eerst vezel, eiwit, fat en carbs
Hack2: add a green starter to all your meals
Hack 3: stop counting calories (iets complexer, ga ik hier niet helemal uittypen)
Hack4: flatten your breakfast curve
Hack 5: have any type of sugar you like - they’re all the same
Hack 6: pick dessert over a sweet snack
Hack 7: reach for vinegar before you eat
Hack8: after you eat, move
Hack9: if you have to snack, go savoury
Hack10: put some clothes on your carbs

Die CGM is misschien wel een beetje een hype (valt nog te zien hoe efficiënt dat ook is voor recreatieve lopers), maar wat je zegt is toch gewoon een soort platrelativeren dat je op alles kunt toepassen. Tuurlijk ga je altijd pieken en dalen hebben in je suikerspiegel, maar je gaat niet altijd heel hoge pieken hebben op foute momenten, die zorgen voor heel sterke dalen op foute momenten, waardoor je de hele dag blijft eten/snoepen. Hoe meer je ook weet van eten en hoe alles werkt, hoe nuttelozer zoiets wordt. Maar dat is met alles zo, en verbazingwekkend veel mensen weten er ontstellend weinig van. Ik zou zelfs zeggen dat iedereen er minder van weet dan hij denkt (inclusief ikzelf).

Maar los daarvan: gewicht gaan zien als doel, of denken dat minder wegen = beter presteren, is heel gevaarlijk. Specifiek gaan onder-eten in piektrainingsdagen is heel gevaarlijk.

Wat is die nr10?
als je een carb heavy meal eet: vb een enkel
Stokbrood probeer er dan vb. Wat pindakaas of andere notenpasta op te smeren.
Vb niet enkel rijst eten maar wat avocado erbij.
Zijn maar enkele voorbeelden.
Sommige van die tips zijn uiteraard soms moeilijk en bizar en vooral heel erg persoonlijk. Daarom wil ik vooral eens testen wat voor mij werkt

Die CGM is misschien wel een beetje een hype (valt nog te zien hoe efficiënt dat ook is voor recreatieve lopers), maar wat je zegt is toch gewoon een soort platrelativeren dat je op alles kunt toepassen. Tuurlijk ga je altijd pieken en dalen hebben in je suikerspiegel, maar je gaat niet altijd heel hoge pieken hebben op foute momenten, die zorgen voor heel sterke dalen op foute momenten, waardoor je de hele dag blijft eten/snoepen. Hoe meer je ook weet van eten en hoe alles werkt, hoe nuttelozer zoiets wordt. Maar dat is met alles zo, en verbazingwekkend veel mensen weten er ontstellend weinig van. Ik zou zelfs zeggen dat iedereen er minder van weet dan hij denkt (inclusief ikzelf).

Maar los daarvan: gewicht gaan zien als doel, of denken dat minder wegen = beter presteren, is heel gevaarlijk. Specifiek gaan onder-eten in piektrainingsdagen is heel gevaarlijk.
Ja maar probleem is dat voeding iets enorm persoonlijk is. 150gr witte rijst kan bij mij een gigantische piek opleveren terwijl het bij jou niets doet

Ja maar probleem is dat voeding iets enorm persoonlijk is. 150gr witte rijst kan bij mij een gigantische piek opleveren terwijl het bij jou niets doet
Meh. Ook niet zo, dat is dan weer het stukje hype, denk ik. Ik kan helemaal mis zijn, en het is sowieso is het meer iets voor het overgewichttopic, maar die verschillen tussen personen gaan oneindig veel kleiner zijn dan de verschillen tussen goede zaken eten en slechte. Verschil tussen ontbijt van wit brood met choco vs havermout met een paar zonnebloempitten gaat véél groter zijn dan het verschil tussen jouw en mijn reactie op dat wit brood. Zodra je er veel meer achter gaat zoeken dan 'vezels, trage suikers, genoeg van alles', denk ik dat je in de marge begint te keuteren en dat het dichter bij hypes komt (zeker als ik dan van die azijn lees ;) ).

Ik krijg al stress van alleen naar de "hacks" te kijken laat staan het volledige dieet, ik zal de chips en cola wel laten vallen als het ooit eens nodig is :unsure:

Ondertussen verkoudheid cadeau gekregen van onze jongste zoon, een week voor de HM, uitstekende timing :lol: :headshake:

Dat is zeker niet platrelativeren, en wat je als voorbeeld aanhaalt: daarvoor hoef je geen boeken te lezen over de invloed van de suikerspiegel. Zoals in mijn vorige post vermeld, als je gewoon al de "rode bollen" (uit de "klassieke driehoek") tot een minimum beperkt, zal je er zo ook al minder last van hebben. Kijk bijvoorbeeld naar die "hacks" die hier gepost zijn, meerendeel is gewoon common sense: eet verzadigende dingen wanneer je honger hebt ipv niet-verzadigende dingen. Dat is wat ik ook bedoel met hype: uiteindelijk zijn het weer quasi dezelfde suggesties en suggesties, maar verpakt in een ander jasje. Meer marketing dan wetenschap.

Hack 1 is al helemaal om te lachen. Als je niet enorm traag eet kan je daar gewoon geen effect van ondervinden want het komt gewoon vrij snel samen in je maag - en hoe smakelijk eet je dan nog? Toch ook niet onbelangrijk.

Dat is zeker niet platrelativeren, en wat je als voorbeeld aanhaalt: daarvoor hoef je geen boeken te lezen over de invloed van de suikerspiegel. Zoals in mijn vorige post vermeld, als je gewoon al de "rode bollen" (uit de "klassieke driehoek") tot een minimum beperkt, zal je er zo ook al minder last van hebben. Kijk bijvoorbeeld naar die "hacks" die hier gepost zijn, meerendeel is gewoon common sense: eet verzadigende dingen wanneer je honger hebt ipv niet-verzadigende dingen. Dat is wat ik ook bedoel met hype: uiteindelijk zijn het weer quasi dezelfde suggesties en suggesties, maar verpakt in een ander jasje. Meer marketing dan wetenschap.

Hack 1 is al helemaal om te lachen. Als je niet enorm traag eet kan je daar gewoon geen effect van ondervinden want het komt gewoon vrij snel samen in je maag - en hoe smakelijk eet je dan nog? Toch ook niet onbelangrijk.
Jij hoeft geen boeken te lezen om dat te weten :) Ik ken meerdere volwassen mensen die gewoon niet weten wat vezels doen. Wat suiker doet. Laat staan dat ze kunnen inschatten of ze van alles een beetje genoeg binnenkrijgen. Die hacks ga ik absoluut niet verdedigen :D Denk wel dat we ongeveer hetzelfde bedoelen, hoor, maar je mag echt niet overschatten hoeveel "de gemiddelde mens" weet van voeding.

Terug
Bovenaan