Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mijn PR van 5 km dateert van 2 weken voor de marathon van Brussel 2017 toen ik tot 80 km weekafstanden liep. (20min57sec)is dat echt zo? Ik kan mij niet inbeelden dat je op een sprint (5km) echt sneller wordt door volume.
Ik had er eerlijkheidshalve nog nooit zo over na gedacht maar this makes sense.Een 5km is geen sprint maar quasi volledig aeroob van energielevering.
Elke inspanning die langer dan 4’ zal gaan duren word je alleen maar beter in door hoofdzakelijk volume te trainen.

Neen. Ik ben geen snelle loper. Je kan dan wel zeggen: Makila je wordt volgend jaar 50. Had je beginnen trainen op je 16de dan heb je wél zo snel kunnen lopen. Ik weet het zo nog niet. Volgens mij is het correcte antwoord nog steeds 'neen'.Iets wat mij ook wel tot de verbeelding spreekt is 4 rondjes op de piste onder de 5’ lopen. Dat is 1’15 per 400m.
Zijn er hier op het forum die dat kunnen of denken dat ze dat kunnen?

Dus 1.600m in <5 minuten. Dat lukt me niet denk ik. Mijn 'record' op de 1 mijl (gewoon tijdens een wedstrijd/training op de weg) is 5'54", al was dat tijdens een 10'-testIets wat mij ook wel tot de verbeelding spreekt is 4 rondjes op de piste onder de 5’ lopen. Dat is 1’15 per 400m.
Zijn er hier op het forum die dat kunnen of denken dat ze dat kunnen?
. Dus wie weet geraak ik wel onder de 5'30". Ik heb wel nog nooit op een piste getraind/gelopen sinds ik 10j geleden ben beginnen lopen.Zijn dat dan 4 rondjes of is er effectief een startlijn op de piste om aan 1609m te geraken?Ik heb 4:55 op de 1 mijl gelopen bij m'n eerste poging en zonder er specifiek op te trainen. Volgende zomer nog wat seconden van doen op de gratis pistemeetings van KAVV
Is dat in België niet gewoon 1600m en dus 4 ronde te starten van aan de start?Zijn dat dan 4 rondjes of is er effectief een startlijn op de piste om aan 1609m te geraken?
Een idee hoe snel je bent op een 400 of 800?
Geen idee.Is dat in België niet gewoon 1600m en dus 4 ronde te starten van aan de start?
Geen idee, heb nog nooit een 400 of 800 voluit gelopen. Als we op training 400 en 800 lopen zijn dat altijd meerdere herhalingen met een totaal volume van 3 a 5km.Zijn dat dan 4 rondjes of is er effectief een startlijn op de piste om aan 1609m te geraken?
Een idee hoe snel je bent op een 400 of 800?
Daarom dat ik specifiek spreek over een combinatie van metrieken en nooit heb gesproken over superioriteit van de ene tegenover de andere metriek. Daarom dat ik niet begrijp dat je daarover blijft doorgaan.Consistent verkeerd geeft nog altijd aan hoe je bezig bent, bedoel ik. Of dat nu 8 zegt of 200, als het de volgende keer 10 zegt of 240 is het meer. En 4 en 120 is minder. Doordat het relatief blijft binnen 1 systeem, zegt het genoeg als je het goed gebruikt.
Maar als je afgaat op HR binnen je zones, moet die meting ook juist zijn, en wordt die evenzeer vervuild door stress, cafeïne, goed/slecht geslapen… plus dat er een ‘delay’ zit op je HR.
Nogmaals, ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, hoor. En zeker niet dat je dan totaal niet meer naar RPE, HR of wat dan ook moet kijken. Of zelfs niet dat je naar 1 van die moét kijken, als je puur op gevoel wilt, prima. Maar de grens tussen ‘echte meting’ en ‘gokken’ is niet zo scherp als werd gesteld.
Consistent verkeerd geeft nog altijd aan hoe je bezig bent, bedoel ik. Of dat nu 8 zegt of 200, als het de volgende keer 10 zegt of 240 is het meer. En 4 en 120 is minder. Doordat het relatief blijft binnen 1 systeem, zegt het genoeg als je het goed gebruikt.
Maar als je afgaat op HR binnen je zones, moet die meting ook juist zijn, en wordt die evenzeer vervuild door stress, cafeïne, goed/slecht geslapen… plus dat er een ‘delay’ zit op je HR.
Nogmaals, ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, hoor. En zeker niet dat je dan totaal niet meer naar RPE, HR of wat dan ook moet kijken. Of zelfs niet dat je naar 1 van die moét kijken, als je puur op gevoel wilt, prima. Maar de grens tussen ‘echte meting’ en ‘gokken’ is niet zo scherp als werd gesteld.
Ik geloof in de bundel HR, perceived exertion, lactaat (en vermogen). Ik zou altijd consistent te hoge HR gelopen hebben zonder lactaattest omdat ik uit een heel andere sport kwam. Nu ik veel meer loopervaring heb, is lactaat iets minder belangrijk en klopt tempo/hr/gevoel meestal als consistent plaatje.
Mijn fitnessleeftijd is 24 ipv 34. Maar ik voel me momenteel 64Net ontdekt dat mijn Garmin ook een geschatte fitnessleeftijd geeft: 40 jaar(dus 9 jaar minder dan mijn effectieve leeftijd)