Algemene Loopthread

Ik heb 20 km gelopen vandaag, de langste afstand sinds de 20 km van Brussel. (gedeeltelijk de langste afstand van dit jaar)
Ik heb er net geen 2u10min over gedaan (6:25/km) maar ik heb wel erg constant / vlak gelopen. Non stop steeds hetzelfde (trage) tempo.

Weekafstand = 48,2 km weekafstand. Ik merkte op het einde toch aan mijn HR dat +-40 / week lopen nog geen +-50 / week is. :tongue:
Donderdag (12 km) en vrijdag (10 miles) steeg mijn HR 'niets' en ook vandaag kon ik de eerste 10 km vlotjes de HR in de hoge zone 2 houden. Maar daarna begon mijn HR toch wat te kraken onder de vermoeidheid en ging het richting lage zone 3.

De basisconditie begon nu lichtjes te haperen voor het eerst in maanden. Maar het was nu ook geen ideale week.
Eerst ijskoud, dan koud en vandaag dan plots weer zweten gelijk ne ketter. En dan ook het meeste aantal weekkilometers sinds april 2024 2022

Nu even rusten en recupereren aldus.

Laatst bewerkt:
Amai zeulleuh.. serieus windje vandaag, maar lekkere temperatuur wel! Was na 21k goed uitgewaaid. Zit nu op een weektotaal van 55k, de voorbije weken rond 54k. Heb ditmaal mijn conditie op peil gehouden ipv te beginnen slabakken na een wedstrijd. Ga dit proberen volhouden en dan kan ik mijn piekweken in mijn volgend schema verhogen ofwel laten zoals het is, maar dan hopelijk zonder last aan beide knieën. In mijn vorige schema's altijd begonnen aan 45k per week en opgebouwd naar 60. Dus nu starten aan 55 zou zeer mooi zijn! :)

Ik vandaag opnieuw gestart na een paar heel korte loopjes sinds de 10 miles.

Hoka Clifton 9 gekocht ter vervanging van Asics Cumulus die knelden aan de tenen (ondanks +2 maten). Eerste loopje

Vol tegenwind gestart aan 5:30m/km, ging bijzonder goed. Na km 15 begonnen mijn knieën tegen te spruttelen en op 20km was ik wel echt blij dat ik thuis was. 5:34m/km tempo

Hart- longsysteem heeft geen krimp gegeven, maar ik kan bijna de trap niet meer op van de kniepijn 😂

Da’s wellicht normaal en heel erg dom?
(488km gelopen dit jaar, dat dan weer wel, maar vooral in het voorjaar)

Hoka Clifton 9 gekocht ter vervanging van Asics Cumulus die knelden aan de tenen (ondanks +2 maten). Eerste loopje

Vol tegenwind gestart aan 5:30m/km, ging bijzonder goed. Na km 15 begonnen mijn knieën tegen te spruttelen en op 20km was ik wel echt blij dat ik thuis was. 5:34m/km tempo

Hart- longsysteem heeft geen krimp gegeven, maar ik kan bijna de trap niet meer op van de kniepijn 😂

Da’s wellicht normaal en heel erg dom?
(488km gelopen dit jaar, dat dan weer wel, maar vooral in het voorjaar)
Als je al bijna een half jaar niet (of heel weinig gelopen) hebt is dat geen geweldig idee, nee. Je hebt uiteraard wel de conditie van al het fietsen dat je doet maar je pezen, ligamenten, ... zijn het lopen niet zo zeer gewoon. Dus om dan meteen 20km te lopen is wel vragen voor blessures. Hopelijk is het ondertussen al wat beter?

kan ik inderdaad bevestigen, dit jaar nog geen 400km gelopen

6 maand na de jogclub ultra nog eens gaan lopen en toch gewoon gestart met 8km. Qua uithouding geen probleem, maar de dag erna stijve benen. Het zijn inderdaad echt wel andere spieren en pezen die actieveren.
Op zich kan je lichaam er wel terug snel aan wennen, maar best geleidelijk aan!

Khad vandaag een 20' test op het schema staan. Geen hoge verwachtingen, want beetje verkouden + stevige wind.
Toch kunnen doorknallen aan 3'48" gemiddeld, ondanks 16' aan tegenwind. Nieuw PR op de 5km gelopen: 19' rond. 30" sneller dan m'n vorig PR 🫨

Voor de geïnteresseerden, mijn chiropractor en een vriend van hem zijn recent een eigen podcast begonnen om "ultra" sporters uit te lichten. Hij vroeg of ik interesse had om eens aan te schuiven met mijn prestatie op de Kullamannen.
Opgelet, wel in het (gebrekkig) Engels:

Ook te vinden op YouTube.
De laatste gast was Cedric Callewaert die WK duatlon werd in Zwitserland dit jaar.

Voor de geïnteresseerden, mijn chiropractor en een vriend van hem zijn recent een eigen podcast begonnen om "ultra" sporters uit te lichten. Hij vroeg of ik interesse had om eens aan te schuiven met mijn prestatie op de Kullamannen.
Opgelet, wel in het (gebrekkig) Engels:

Ook te vinden op YouTube.
De laatste gast was Cedric Callewaert die WK duatlon werd in Zwitserland dit jaar.

Ideaal ik heb wat inspiratie nodig om terug in gang te schieten (voor de 100ste keer de afgelopen weken :wallbash: ).

Inschrijving HM Kruibeke begin Maart is wel officieel dus ik moet wel aan de bak.

Net de Asics superblast 2 gekocht en uitgetest tijdens rustige loop van 16km, man die lopen zacht echt een super gevoel in.
Zeer veel wind met momenten maar constant het gevoel van vooruit geduwd te worden. Benieuwd wat het gevoel gaat zij tijdens de tempo en drempel rrainingen, vanaf nu mijn vaste trainingsschoen.

Vermogen.jpg

Hoe berekent Polar zo'n extreem absurd hoog vermogen? 1176 W (!).
Want ik liep volgens de andere statistiek gewoon netjes in zone 2 en rond 6:10/km

Ik begrijp dit niet zo goed? Dat slaat op niks.

Vermogen.jpg

Hoe berekent Polar zo'n extreem hoog vermogen?
Want ik liep in zone 2 en rond 6:10/km

Ik begrijp het niet zo goed.
Na al wat ik hier al gelezen heb zou ik die Polar, samen met de onvolprezen Wahoo Tickr, de vuilnisbak in kieperen.

Koop een Garmin en stop met tegendraads doen. Gun hen die monopolie.

Vermogen.jpg

Hoe berekent Polar zo'n extreem absurd hoog vermogen? 1176 W (!).
Want ik liep volgens de andere statistiek gewoon netjes in zone 2 en rond 6:10/km

Ik begrijp dit niet zo goed? Dat slaat op niks.
Hahahaha :D Ik weet dat Polar(en Garmin) horloges standaard 25% meer watts berekenen via hun horloge dan de werkelijke watts die je loopt, maar dit slaat alles :D :D

Ik heb de Clifton 7/8 bijna 3 jaar lang gebruikt, ik vond dat zeer goede schoenen. Ik draag die ook in mijn vrije tijd om te wandelen.
Sinds een dik jaar naar Saucony Endorphin overgestapt, die vind ik nog beter.

Ik denk dat het geen kwaad kan om af en toe eens te switchen van merk.

Terug
Bovenaan