Algemene Loopthread

Vandaag dacht de Polar HR-band er nog een schepje bovenop te doen @makila 🤣
Tijdens de strides van 10" zakte m'n hartslag onder de 130 en gemiddeld zag ik zogezegd aan 160 HR, met een piek van 206!! (mijn max HR is 189)
En dat allemaal tijdens een recuploop met 4x 10" strides 🤣🤣

2 weken geleden tijdens het lopen ineens verschrikkelijke pijn aan de enkel. Geen verkeerde beweging of omplooien, gewoon uit het niets een flinke pijnscheut aan de binnenzijde van de voet regio enkel. Kon er daarna niet meer op stappen zonder die pijn te voelen, heb iemand gebeld om mij te komen halen.
Een uur later geen last meer. Kon perfect tot bij mijn ouders (+-1.5km) wandelen. Op weg terug opnieuw dezelfde pijnscheuten, en naar huis gehuppeld op 1 been.

We zijn 2 weken verder, en de pijn is niet volledig weg maar al stukken minder en niet constant. Nog niet durven gaan lopen, maar ik beweeg sowieso veel elke dag (en ga ook nog fitnessen).

Is dit gewoon overbelasting, denken jullie? Of toch maar eens een scan laten nemen?

2 weken geleden tijdens het lopen ineens verschrikkelijke pijn aan de enkel. Geen verkeerde beweging of omplooien, gewoon uit het niets een flinke pijnscheut aan de binnenzijde van de voet regio enkel. Kon er daarna niet meer op stappen zonder die pijn te voelen, heb iemand gebeld om mij te komen halen.
Een uur later geen last meer. Kon perfect tot bij mijn ouders (+-1.5km) wandelen. Op weg terug opnieuw dezelfde pijnscheuten, en naar huis gehuppeld op 1 been.

We zijn 2 weken verder, en de pijn is niet volledig weg maar al stukken minder en niet constant. Nog niet durven gaan lopen, maar ik beweeg sowieso veel elke dag (en ga ook nog fitnessen).

Is dit gewoon overbelasting, denken jullie? Of toch maar eens een scan laten nemen?
Heb je een (vaste) kine? Anders daar eens luisteren.

Als je na 2 weken rust het nog steeds voelt, is er echt wel iets mis. Zou het laten onderzoeken

Zoals ze hierboven aangeven zou je inderdaad beter langs een dokter passeren. Die kan jou indien nodig al onstekingsremmers voorschrijven en doorverwijzen voor een MRI.

Zeg @makila die onregelmatigheden bij de hartslagmeting zouden wat te maken hebben met de laagjes kledij die je aandoet tijdens het lopen. Toevallig net als ik sinds ergens begin november op uw winteroutfit overgestapt? Of 2 T-shirts over elkaar beginnen dragen ofzo?

Zeg @makila die onregelmatigheden bij de hartslagmeting zouden wat te maken hebben met de laagjes kledij die je aandoet tijdens het lopen. Toevallig net als ik sinds ergens begin november op uw winteroutfit overgestapt? Of 2 T-shirts over elkaar beginnen dragen ofzo?
Ja dat zou wel eens kunnen.

Bij mij is de foute HR er meestal wél alleen tijdens de eerste 2 km. Ik ben echter een harde zweter (ook in de koudere periode) en hoe meer je zweet hoe accurater het is (van horen zeggen ik heb geen bewijzen) omdat dan de band vochtiger blijft.

Op voorhand de band nat maken helpt zo te zien ook wel een beetje maar toch blijft het die eerste 2 km dan toch nog iets minder accuraat.

Dat zou me sterk lijken... maar het kan natuurlijk. Bij mij heeft het 1x iets te maken gehad met de batterij, die vervangen hielp al wat. Maar de tweede keer dat het gebeurde, was omdat m'n band eigenlijk versleten was. Er zaten van die breukjes in en zo? Blijkbaar genoeg om voor storingen te zorgen, na het vernieuwen geen last meer gehad.

Aan m'n band zal het niet liggen, want die is maar 1 jaar oud en ik verzorg die alsof het een pasgeboren baby is :D
Misschien de batterij, hoewel m'n horloge geen melding geeft van bijna platte batterij. Dat kan ik altijd eens proberen.

Bij mij is dat zo als ik bijv. een pull/jasje aantrek in de winter om te gaan lopen. Ik kan ook wel echt slecht tegen warmte, ik blijf lopen in een t-shirt met korte mouwen en een korte broek totdat het vriest.

Gewoon zoals zubrowka zegt. Of je gaat vol voor de sub3 of je stelt je tijd meteen bij. Niet iets tussenin.
Ga idd gewoon vol voor de sub3. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Opblazen en trager binnenkomen? Dan heb je het tenminste geprobeerd en zal er geen twijfel zijn achteraf als je een negatieve split loopt vb. Met een tijd van 3h04 of je al dan niet toch onder de 3h kon lopen
FLY AND DIE!
Is toch een uitermate slecht advies als je het mij vraagt.
Je je moet een bepaald doel stellen, en het moet een beetje uitdagend zijn.

Maar starten aan een tempo waarvan je op voorhand al weet dat je het zeker niet gaat volhouden is wel niet de beste tactiek.
Het ergste dat kan gebeuren is opblazen ja. Maar als je aan 4m15 loopt ga je niet opblazen en nog aan 4m40 kunnen verder gaan maar zal het tanden bijten zijn aan 5m30 at best.
Als je op km 30 opblaast is het nog 12km en zal uw eindtijd al naar de 3u15 gaan.

Het lijkt me ook zeer ambities om 2u59 te lopen als uw HM tijd 1u27 is. Maar goed je kan natuurlijk ook een onderperfomance op je HM hebben gedaan of gewoon een zeer lange aerobe uithouding hebben.

Maar starten aan een tempo waarvan je op voorhand al weet dat je het zeker niet gaat volhouden is wel niet de beste tactiek.
Het ergste dat kan gebeuren is opblazen ja. Maar als je aan 4m15 loopt ga je niet opblazen en nog aan 4m40 kunnen verder gaan maar zal het tanden bijten zijn aan 5m30 at best.
Als je op km 30 opblaast is het nog 12km en zal uw eindtijd al naar de 3u15 gaan.

Het lijkt me ook zeer ambities om 2u59 te lopen als uw HM tijd 1u27 is. Maar goed je kan natuurlijk ook een onderperfomance op je HM hebben gedaan of gewoon een zeer lange aerobe uithouding hebben.
Je spreekt je zelf al meteen tegen. Je weet idd ook niet of die halve marathon onder zijn niveau lag, even goed is hij nu beter getraind en is het dus wel mogelijk. Het is niet dat je wanneer je zelf opblaast of moet kraken dat je automatisch terugvalt naar dat tempo.
Het zou juist getuigen van een weinig uitdaging en een raar doel om voor de 3u05 te gaan.

Je moet jezelf ook niet te veel laten leiden door je trainingsresultaten. Ik kan ook geen 10km in training lopen tegen 4m/km lopen, maar loop dit in wedstrijden tot de halve marathon wel vlot en sneller.

Ik neem alle tips en raad mee, maar ben er ook nog niet aan uit wat ik zal doen hoor 😅

Net 3 nachten ziekenhuis achter de rug door een zieke baby, en vannacht dacht ik hiervan te kunnen recupereren. Maar ik moet een of ander virusje opgelopen hebben in dat smerige ziekenhuis, want een hele nacht misselijk en diarree 🤦‍♂️uiteindelijk opgestaan met een bodybatterij van 30 en energieloos.
Nu gaat het terug iets beter, en ik hoop op een goeie nacht zodat ik morgen op zoek kan naar degelijke benen.
Ik had echt nog graag een 3-tal tempo of intervalloopjes gedaan voor 1 december.

Zoals het nu in mijn hoofd zit is een paceplan in mijn horloge te steken voor 4:15 (3u). En starten aan het juiste tempo tot km10, ofwel 2de bevoorrading. Daar zal ik bepalen ofdat ik dit verder volg of ietsje afzwak. Op een goeie dag blijf ik beneden hartslag 160 (uitgezonderd de start waar ik wat opgefokt zal zijn), en kan ik gemakkelijk net na de bevoorradingen 5 a 10sec goedmaken die ik verlies door goed te drinken en gels te eten.
Maar voor hetzelfde geld zit ik aan km10 al 30seconden achter, en laat ik het gewoon schieten en loop ik op een tempo dat me op die dag haalbaar lijkt.
Forceren om km30 te halen en dan wel zien hoeveel ik stilval zal ik waarschijnlijk niet doen 😊

Aan m'n band zal het niet liggen, want die is maar 1 jaar oud en ik verzorg die alsof het een pasgeboren baby is :D
in hou deze gewoon aan tijdens het douchen, zwaai deze nadien eens rond, en leg hem op mijn handdoek aan het rek. Blijft proper en gaat niet kapot

Hier had ik een tijdje geleden (toen ook nog polar) problemen toen ik met een rugzakje liep. Enkel toen… en ook de eerste 2-tal km

Gewoon vol voor die sub 3u gaan idd. Een training van 32km met 10km aan race pace moet niet vlot aanvoelen een week of twee voor je wedstrijd hoor. Het is juist die accumulatie van vermoeidheid die je wil voelen om het gevoel van tijdens een marathon te simuleren.

Een goede taper, voldoende rusten en eten en dan komt het wel goed op de dag van de wedstrijd. Blijf zolang mogelijk uit de wind in die pacegroep en je spaart al wat extra watts uit. Je moet ook tactisch flexibel denken en niet nu al te veel plannen 'als ik me bij km 10 zo voel zal ik dit of dat doen'. Een marathon duurt lang dus het is niet omdat je in het begin al zwak voelt, dat het niet kan keren.

Bekijk ook eens alle sleutelsessies die je de afgelopen maanden gedaan hebt in je voorbereiding en stel je dan de vraag of je er voldoende voor gedaan hebt. Een Sub 3u Marathon komt niet uit de lucht gevallen.

Veel succes!

Je spreekt je zelf al meteen tegen. Je weet idd ook niet of die halve marathon onder zijn niveau lag, even goed is hij nu beter getraind en is het dus wel mogelijk. Het is niet dat je wanneer je zelf opblaast of moet kraken dat je automatisch terugvalt naar dat tempo.
Het zou juist getuigen van een weinig uitdaging en een raar doel om voor de 3u05 te gaan.

Je moet jezelf ook niet te veel laten leiden door je trainingsresultaten. Ik kan ook geen 10km in training lopen tegen 4m/km lopen, maar loop dit in wedstrijden tot de halve marathon wel vlot en sneller.

September is 2 maanden geleden, zoveel nog bijgetraind hebben lijkt me niet heel realistisch :p
Pas op het kan zeker en het is van harte gegund. Maar mijn punt is vooral dat je gewoon best een realistisch doelt stelt, want dat niet doen heeft weinig zin.

Opblazen en terugvallen hoeft niet zoveel te zijn nee. Maar in veel gevallen moet je toch ineens een substantieel deel inboeten, het is dus best om daar dan ook rekening mee te houden. En in het ergste geval kan het een DNF worden.
Ik ben het overigens niet akkoord dat 3u05 geen uitdaging zou zijn. Voor iemand die 1u27 op zijn HM in september liep is dat toch al zeker een uitdaging. Ik zou ook niet weten wat er een raar doel is aan 3u05, dat is toch al een zeer mooie verdienstelijke tijd? Neen het spreekt niet tot de verbeelding en gevoelsmatig ligt het heel dicht bij onder de 3u, maar er zit zeker wel verschil op.

Een HM in 1u27 en je verdubbelt dat en je zit aan 2u54, reken er 5-6min verval bij en je zit aan 3u. Hij heeft bovendien nog +-8 weken de tijd gehad om bij te trainen. Conclusie: het is zeer haalbaar in zijn geval om sub 3u te halen.

Ik spreek uit ervaring. Jij ook @MrKend54l ??

Ik ga eigenlijk volledig akkoord om er voor te gaan. In het zwaarste punt van je trainingsweken 10km aan MP lopen voelt gewoon zwaar aan. Ik denk ook altijd "hoe hou ik dit ooit vol voor 42km". Onderschat taper, eventuele wedstrijdschoenen, wedstrijdatmosfeer niet... Bovendien zal sub 3 een grotere groep vormen om mee samen te lopen dan 3h05 wat ook al veel scheelt. Je hoeft jezelf ook niet te pacen omdat je de pacers kan volgen. En puur persoonlijk: ik zou veel liever schieten voor de sub 3 en falen dan 3:05 lopen en het gevoel hebben dat er nog veel meer in zat. Maar dat ben ik :unsure:

ok ok gasten. Ik ben overtuigd :scream:
Vanmorgen opgestaan en het energieloze zieke gevoel lijkt weg. Ook het pijntje in de voet is minder.
Vanavond dus nog eens de loopschoentjes aandoen en een intervalloopje inplannen.
Dit weekend doe ik sowieso ook een 16km met terug een 10km aan MP. Hier en daar ook nog een uurtje op zwift losdraaien, en volgende week dan nog 2 korte loopjes.

In de afgelopen 2 maanden heb ik wel nog een stap gezet. Ofdat deze voldoende was om mijn halve marathon te verdubbelen zal nog moeten blijken.
Ik keek net even in mijn historiek en ik zat toen tussen 30-35km per week voor de halve marathon gespreid over 3x per week lopen. Daarna heb ik een weekje rust genomen en dan stelselmatig van 40km tot momenteel 55km opgebouwd, nog steeds gespreid over 3x per week. Uiteindelijk is dit nog steeds geen vette voorbereiding voor een marathon. Maar na blessure net voor Parijs ben ik bewust niet naar 4x per week overgestapt en geen schema gevolgd. Naar mijn gevoel ga ik wel naar mijn beste vorm...

Vanavond dus nog eens de loopschoentjes aandoen en een intervalloopje inplannen.
Let wel op. Het is frisjes. 1 graad en dat gaat straks dalen naar -2 dacht ik? En dan intervallen? Duffel u maar goed in dan :)

Ik ben zonet gaan lopen en ik kreeg mijn spieren niet goed warm.
Normaal ben ik na 2 km opgewarmd. Vandaag ben ik na 12 km gestopt met krampen achter mijn oren. (figuurlijk)
Ik ben nooit opgewarmd geraakt. Nochtans was ik voor de afwisseling goed ingepakt.

Nog een nadeel. Ik had sinds zondag niet meer gelopen en na enkele dagen rust heb ik het altijd lastiger.
En dan zo rond dat vriespunt doet er dan ook geen goed / deugd aan.

Net gaan joggen, en eigenlijk te warm gehad :unsure: (nieuwe fleece aangedaan, dus nog wat testen qua warmte)

Wat doen jullie zoal aan qua bovenkledij tijdens het lopen bij deze temperaturen?

Terug
Bovenaan