Algemene Loopthread

Loopsessie.jpg

Ik heb niet geen 15 km gelopen vandaag.

Ik was duidelijk de HR borstband vergeten nat te maken waardoor de HR in het begin duidelijk foute waarden aangaf. :)
Je kan ook duidelijk zien waar in het traject ik bergop aan het lopen was.
Probleem bij Polar denk ik. Ik heb het de laatste paar loopjes ook voorgehad. Niet bij allemaal, maar toch een aantal. En ik heb de borstband telkens nat gemaakt. hieronder 1/11, 3/11 en 09/11. Te vaak voorkomend om een natte borstbandprobleem te zijn.

Laatst bewerkt:
Voor de kilometers die je maar loopt koop je toch bijzonder veel schoenen :p
Haha, ik vrees dat je toch iemand anders voor hebt… deze vervangen wedstrijdschoenen van 2 jaar geleden, en gewone trainingsschoenen is ongeveer elke 600km. Komt neer op 1,5 per jaar, meestal bij mij :D

Iemand hier ervaring met Saucony Elite?

Ik heb 4 jaar met Hoka's gelopen en ben een jaar geleden overgeschakeld op Saucony (Endorphin Speed) en deze bevallen mij beter. Ik zou nu wedstrijdschoenen willen kopen van Endorphin voor de marathon en de Saucony Elite's lijken me hier wel geschikt voor. Redelijk prijzig wel, normaal geef ik rond de 120€-150€ uit aan loopschoenen, maar de Elite's kosten nu 300€.

Ik heb 4 jaar met Hoka's gelopen en ben een jaar geleden overgeschakeld op Saucony (Endorphin Speed) en deze bevallen mij beter. Ik zou nu wedstrijdschoenen willen kopen van Endorphin voor de marathon en de Saucony Elite's lijken me hier wel geschikt voor. Redelijk prijzig wel, normaal geef ik rond de 120€-150€ uit aan loopschoenen, maar de Elite's kosten nu 300€.
Denk dat schoenen zo persoonlijk zijn dat je best niet te veel luistert naar advies.. gewoon proberen zou ik zeggen, alleen kur dat het tattas zijn van €300 😅 daarom als je zeker wil zijn naar een winkel gaan en ze daar testen. Doe ik ook steeds met nieuw type schoenen.
Mijn daily trainers koop ik dan weer online

Versie 2 is dit? Ik heb Endorphin Elite v1 een jaar geleden gekocht in maat 44 voor 220 euro (korting). Ik heb ze gebruikt om m'n marathon van Rotterdam '24 in 2u45 te lopen. Het schuimrubber is wel een stuk harder in vergelijking met andere 'supershoes'. De afrol en stabiliteit vond ik wel goed in de schoen. Het voelt als een heel efficiënte schoen aan mij marathon pace (voor snellere inspanningen misschien iets minder geschikt). Maar het is wel een heel stijve schoen waardoor ik dus na een paar km al een pijn voelde onder de bal van m'n voeten.

Versie 2 is iets helemaal anders met super squishy foam heb ik gezien in reviews.

Denk dat schoenen zo persoonlijk zijn dat je best niet te veel luistert naar advies.. gewoon proberen zou ik zeggen, alleen kur dat het tattas zijn van €300 😅 daarom als je zeker wil zijn naar een winkel gaan en ze daar testen. Doe ik ook steeds met nieuw type schoenen.
Mijn daily trainers koop ik dan weer online
Tot nu toe kocht ik gewoon 1 paar schoenen en deed daar alles mee (hoka clifton, asics, saucony endorphin 3) en liep er dan de marathon mee. Met mijn huidige saucony's is die foam is redelijk hard afgetakeld en ik wil liever een paar wedstrijdschoenen hebben dat onaangetast is.
Versie 2 is dit? Ik heb Endorphin Elite v1 een jaar geleden gekocht in maat 44 voor 220 euro (korting). Ik heb ze gebruikt om m'n marathon van Rotterdam '24 in 2u45 te lopen. Het schuimrubber is wel een stuk harder in vergelijking met andere 'supershoes'. De afrol en stabiliteit vond ik wel goed in de schoen. Het voelt als een heel efficiënte schoen aan mij marathon pace (voor snellere inspanningen misschien iets minder geschikt). Maar het is wel een heel stijve schoen waardoor ik dus na een paar km al een pijn voelde onder de bal van m'n voeten.

Versie 2 is iets helemaal anders met super squishy foam heb ik gezien in reviews.
Thanks, dit helpt :) Voor 220€ zou ik niet twijfelen, ik hoop dat ik ze met Black Friday ergens kan kopen.
Zijn er andere "supershoes" die je zou adviseren voor een marathon? Het staat hier mogelijks al gepost, maar er staan zoveel berichten in deze thread wat het moeilijk maakt om iets terug te vinden.

Hangt van je ervaring met lopen af. Voor welke tijd wil je gaan? Wat is je gewicht? Wat is je gemiddelde cadans bij trage loopjes en je cadans bij tempo loopjes? Land je op je hiel, middenvoet, voorvoet? Blessuregeschiedenis?

Ikzelf ben super tevreden van m'n Asics Metaspeed Sky Paris nu ik de Halve Marathon gelopen heb. Dertig gram lichter dan de Saucony Endorphin Elite's en dat voel je eigenlijk wel. Ook een stuk zachter schuimrubber dat gebruikt wordt en totaal geen last van pijntjes tijdens het lopen. Ik ga ze sowieso niet meer dragen tot de laatste trainingen voor de marathon van Sevilla omdat ik ze wil sparen voor de wedstrijd.

Voorvoet is ongeveer even breed als nij de Saucony's. Aangezien ik een echte voorvoet lander ben, is dit voor mijn loopstijl dus ideaal. De hiel is wel een stuk smaller bij de Metaspeed, dus als je op je hiel landt, waarschijnlijk niet de geschikte schoen voor jou.

Na ongeveer een 7-tal jaar gestopt te zijn met sporten en zo goed als niks sportief meer te doen, gisteren de loopschoenen aangetrokken om iets aan mijn conditie te doen. Door 5 jaar geleden van werk te veranderen, ben ik ook veel minder actief bezig, intussen ook de 35 jaar aangetikt.

Thuis vertrokken met het gedacht van we zullen wel zien, wel strava opgezet om het meetbaar te maken.
4,84km tegen 5,27m/km: aangenaam verrast dat ik dit nog kon, wel met moeite, maar vandaag toch meteen het gevoel in mijn lijf dat ik dit al lang niet meer gewoon ben. Had mss beter wat rustiger begonnen en opbouwen.

Hangt van je ervaring met lopen af. Voor welke tijd wil je gaan? Wat is je gewicht? Wat is je gemiddelde cadans bij trage loopjes en je cadans bij tempo loopjes? Land je op je hiel, middenvoet, voorvoet? Blessuregeschiedenis?
Voorvoet, ook maat 44 trouwens :tongue:
Cadans geen idee, gewicht (en BMI) aan de lichte kant, doel is mijn volgende marathon sneller uitlopen (zit nu rond de 3:35). Mijn huidige saucony's gingen het beste net toen ik ze voor het eerst aan had, toen was die schuimrubber nog maximaal, vandaar dat ik een set wedstrijdschoenen wil kopen nu.

Ikzelf ben super tevreden van m'n Asics Metaspeed Sky Paris nu ik de Halve Marathon gelopen heb. Dertig gram lichter dan de Saucony Endorphin Elite's en dat voel je eigenlijk wel. Ook een stuk zachter schuimrubber dat gebruikt wordt en totaal geen last van pijntjes tijdens het lopen. Ik ga ze sowieso niet meer dragen tot de laatste trainingen voor de marathon van Sevilla omdat ik ze wil sparen voor de wedstrijd.

Voorvoet is ongeveer even breed als nij de Saucony's. Aangezien ik een echte voorvoet lander ben, is dit voor mijn loopstijl dus ideaal. De hiel is wel een stuk smaller bij de Metaspeed, dus als je op je hiel landt, waarschijnlijk niet de geschikte schoen voor jou.
Thanks!!

Ik vraag me ook af in hoeverre het protocol een invloed heeft. Blokken van 5min en telkens met 2km/u verhogen. Bij mij was het 3min en 1.5km/u versnellen per blok.

Het feit dat je nog een volledige 5min aan 20km/u kan afwerken, is toch wel sterk vind ik. Bovendien piekt je lactaatwaarde ook niet zo hoog met 7 mmol.

In december ga ik ook nog eens een lactaattest doen (zonder vo2 max deze keer). Benieuwd naar de verschillen met januari 2024.

Correctie, 9,6 mmol :)

De laatste blok aan 20km/h heb ik maar een goeie 2min volgehouden, dus dat was geen volledige.

Belangrijkste bij herhaaldelijke testen om te vergelijken is dat je hetzelfde protocol behoud.
Voor de rest weer ik ook niet of het heel veel uitmaakt.

Blijkbaar zondag een PR gelopen op de 10 miles.

Normaal doe ik een tourke van ongeveer 17 a 18km. Benen voelden zwaar aan, maar gelopen op gevoel. Rond 16 km gestopt omdat het op was en niet naar mijn tijd gekeken.

Vandaag pas de data op Strava bekeken en 16km onder de 6min30 gelopen.

Doel is 20km tegen 6min. Het gaat de goede richting uit.

Twee weken gerust en ondertussen al drie keer gaan lopen, op het gemak, loopjes tussen de 5-9km, rustig opbouwen deze maand en eens nadenken over de planning van volgend jaar.

Sowieso staat de marathon van Brussel-Leuven op de planning (ingeschreven) daarnaast denk ik om in maart persoonlijk record op de halve marathon aan te vallen (Gent-Brugge, Hapert, Lier?). Als voorbereiding een paar keer meedoen met de natuurlopen in Lier. Mij ook opnieuw opgeven als pacer, hopelijk geloot voor de halve marathon in Kruibeke, 10 miles, marathon Great Brewery's.

Het najaar zal wat rustiger zijn, traditiegetrouw de halve van Hamont-Achel, dan in november mogelijks de marathon van Brussel, als ik daar gratis kan aan meedoen via het werk, anders niet.

Nu nog een schema schoeken dat zowel een snelle marathon als voor de marathon kan dienen. Ik weet ook niet goed hoe de marathon van Brussel-Leuven in te schatten is, die van Golazo mogen toch eens eindelijk beginnen met een duidelijk schema op hun website te plaatsen.

5km tempoloop + even naar adem happen en dan asap 5km verder doorlopen (gisteren)

Loopsessie.jpg

Loopsessie-2.jpg

Zondag was mijn HR erg stabiel gedurende 14,7 km en gisteren was dat eveneens het geval. (Die lichte stijging op het einde van de tempoloop kwam zuiver omdat ik er nog alles uitperste en ik mijn snelste km liep ;))

Zelfs na een vliegende start en na 5 km wat tempo minderen bleef de HR heel erg stabiel.
Ik heb over 10 km achteraf bezien blijkbaar 53:03 gelopen en dat is een record voor 2024. (Vorig jaarrecord was 53:09 in april maar toen liep ik wél grotendeels in zone 4)
Conditioneel zit er trouwens nog vrij veel marge op. (80% van de tijd liep ik in zone 3)

Dat versterkt hetgeen ik ook voel: mijn basisconditie staat (eindelijk?) redelijk goed op punt. Ik ben daar al sinds februari op aan het werken en nu begint dit pas echt op te vallen in mijn HR waarden.

Twee weken gerust en ondertussen al drie keer gaan lopen, op het gemak, loopjes tussen de 5-9km, rustig opbouwen deze maand en eens nadenken over de planning van volgend jaar.
Dit jaar heb ik heel hard gewerkt aan de basisconditie (Na oa een nieuwe lactaattest). Hopelijk rendeert dit in 2025. :)

Laatst bewerkt:
Ben zo'n 3 maanden geleden begonnen met een Garmin Coach plan om de 10K in 48 minuten te kunnen lopen.
Vandaag was er 30 minuten tempo gepland, en het deed deugd om exact 4:48/km te lopen gedurende die 30 minuten. Had zelfs het gevoel dat ik het tempo had kunnen doortrekken tot aan de 10K, hoewel dat pas gepland staat binnen 5 weken.

Ik moet zeggen dat zo'n plan toch enorm werkt voor mij om me op te laden om effectief 2/3 keer per week te lopen. Sinds ik gestart ben, ben ik ook een goeie 5kg verloren, puur door meer te sporten want ik eet nog even veel als voorheen.

Conclusie: ik voel me beter en kijk al uit naar de 10K test die hopelijk lukt!

Volgende stap zou zijn om die tijd te verbeteren richting de 44minuten.

Pff, merk toch overbelastingpijntjes zoals gevoelige schenen tot wreef die gevoelig is. Deed maandag wel wat bodyweight krachttraining, maar niet per sé daarop gericht.

Sinds zaterdag niet meer gelopen hoewel ik gewandeld heb zaterdag en zondag. Enige tips?

Valencia gaat dan toch door, en ze hebben een opportuniteit gezien om geld in te zamelen voor de slachtoffers. Een win-win als je het mij vraagt.
Laten ze er maar een mooie dag van maken, en nadien zal wel blijken ofdat dit de juiste keuze is.
Dan toch geen firenze of honolulu 😅

Loopsessie.jpg

Ik heb net geen 15 km gelopen vandaag.

Ik was duidelijk de HR borstband vergeten nat te maken waardoor de HR in het begin duidelijk foute waarden aangaf. :)
Je kan ook duidelijk zien waar in het traject ik bergop aan het lopen was.
Vandaag de borstband extra nat gemaakt. In de opwarming pieken van 182 gehaald en dalen van minder dan 70 :unsure: get your shit together, Polar 🤣

Vandaag de borstband extra nat gemaakt. In de opwarming pieken van 182 gehaald en dalen van minder dan 70 :unsure: get your shit together, Polar 🤣
En dat kan soms wel een verschil uitmaken. Ik zat volgens Polar deze ochtend te lopen aan een gemiddelde HR van 141 (zone 3 start exact vanaf die HR) maar de eerste km liep ik (alweer) gemiddeld in zone 4. Dus als ik die correctie toe pas liep ik gemiddeld in zone 2 (HR 139).

Je weet zelf ook wel hoe moeilijk het is met een superfris uitgerust lichaam die allereerste km al gemiddeld in zone 4 te lopen. ;)
Dus dat klopte gewoon weeral niet.

Terug
Bovenaan