Algemene Loopthread

De backlash zou onoverzienbaar zijn.
Er zullen gerust veel mensen zijn die snappen waarom het evenement afgelast wordt en waarom het geld naar de slachtoffers zou moeten gaan. Maar je zal er ook veel hebben die vooral zeer persoonlijk met zichzelf bezig zijn en al moeilijk kunnen begrijpen dat dit niet doorgaat, laat staan hun geld dan niet terugkrijgen.
Als het een organisatie zoals Golazo is dan kunnen die zo’n trgenslag wel dragen financieel maar kijk naar wat gebeurd is in Dusseldorf: daar is het gewoon organisatie failliet en iedereen toch geld kwijt.

Maar het event nu laten doorgaan, zou ik straf vinden moesten ze dat doen

Terugbetalen is failliet gaan. Maar het niet laten doorgaan en dan de optie geven het ticket over te zetten naar volgend jaar of het over te laten aan het goede doel, dat zou wel kunnen.

Langs de andere kant, hoeveel lopers zijn er? Maal twee minstens, want de meesten komen niet alleen. Dat zijn de mensen die er dat weekend komen slapen, eten en verteren. Als het niet doorgaat, krijgt de horeca een kleine ramp te verduren. Hier is het between a rock and a hard place…

Terugbetalen is failliet gaan. Maar het niet laten doorgaan en dan de optie geven het ticket over te zetten naar volgend jaar of het over te laten aan het goede doel, dat zou wel kunnen.

Langs de andere kant, hoeveel lopers zijn er? Maal twee minstens, want de meesten komen niet alleen. Dat zijn de mensen die er dat weekend komen slapen, eten en verteren. Als het niet doorgaat, krijgt de horeca een kleine ramp te verduren. Hier is het between a rock and a hard place…
OK, maar wie werkt er in de horeca?
Het is niet omdat het parcours en stadscentrum gespaard zijn gebleven dat je effectief mensen gaat vinden die al die tienduizenden lopers gaat kunnen opvangen en "entertainen".

Afgelopen zondag nieuwe PB tijdens een triatlon in de IM70.3 Marbella.
Meer als 3min. van men tijd gedaan, 1:21:28.

Is een 6min boven mijn individuele PB op de halve, dus wel goed gelopen denk ik.

En mag volgend jaar naar het WK IM70.3 (ook in Marbella) :cheer:

Proficiat. Wat waren je andere tijden dan?
En hoeveelste was je?
Toch een sterke prestatie denk ik dan

OK, maar wie werkt er in de horeca?
Het is niet omdat het parcours en stadscentrum gespaard zijn gebleven dat je effectief mensen gaat vinden die al die tienduizenden lopers gaat kunnen opvangen en "entertainen".

Het is ook niet zo, dat als ze de wedstrijd afgelasten, dat al die lopers thuisblijven. Een groot deel zal nog steeds afzakken naar Valencia omdat alles al geboekt is.

De wedstrijd laten doorgaan is nog iets anders natuurlijk, vind ik een moeilijke. Het is nog een kleine maand. Maar je moet het inderdaad georganiseerd krijgen in de huidige situatie. Mocht het volgende week zijn is het een no-brainer.
De mensen de optie geven om hun inschrijving door te schuiven of als goed doel (of een deel) voor de slachtoffers lijkt me dan het beste.

Proficiat. Wat waren je andere tijden dan?
En hoeveelste was je?
Toch een sterke prestatie denk ik dan

Merci :)

Ik was 8e/188 in mijn AG (M35-39) en 33e/1534 overall

Het zwemparcours was een 700m te lang door een menselijke fout, dus de tijd is wat 'trager'. Is ook mijn minste onderdeel.
Swim (2,6km): 44:11
Bike (90km met 1500hm): 2:36:38
Run: 1:21:28

edit: finish time: 4:48:30

Laatst bewerkt:
Klopt allemaal. Veel vraagtekens voor de organisatie… Enerzijds vrijwilligers ronselen, emotioneel zal dit ook wel wegen op de bevolking, en wat met politie/hulpdiensten?
Volgens mij ligt het zelfs niet in de handen van de kern van de organisatie.

We zien wel wat ze volgende week communiceren. Anders alternatief zoeken he… er zijn nog inschrijvingen voor honolulu open 😅

Een iets ofwat normale burgemeester zou dat evenement toch gewoon verbieden? De lokale bevolking gaat dat echt niet in dank afnemen mochten daar volgende maand een paar 1000 vrolijke hardlopers staan.

week 1 = 80% P (104km)
week 2 = 90% P (117km)
week 3 = 80% P (104km)
week 4 = 100% P (130km)
week 5 = 90% P (117km)
week 6 = 70% P (91km)
week 7 = 100% P (130km)
week 8 = 80% P (104km)
week 9 = 70% P (91km)
week 10 = 70% P (91km)
week 11 = taper (geen specifiek volume, wel 2 Q's)
week 12 = race week (één korte Q vijf dagen voor race)
Waarom ligt de piek week zo vroeg in het schema? Ik zou verwachten dat dit pas rond week 9 of 10 zou komen.

@Zane Het staat niet in het boek uitgelegd, maar als ik de voorgeschreven zware sessies (q1 en q2) bekijk in week 8-10, zijn dat nog steeds heel pittige en lange sessies van vaak 35km met veel herhalingen aan threshold en marathonpace. Dus door al wat te zakken in volume, kan er misschien nog meer gefocust worden op kwaliteit en snelheid in de marathonspecifieke sessies.

Hieronder hoe week 8 er ongeveer zal uitzien:

• Ma: rust
  • Di:
    • AM: 10km easy
    • PM: 10km easy
  • Woe:
    • AM: 5km easy
    • PM: Q1 = 3km easy + 6 x 1km interval (pace: 3:20 - 3:23) (rust: 2min jog) + 4 x 400m interval (in 74 - 75sec) (rust: 400m jog) + 3km easy (17,5km)
  • Do: 10km easy
  • Vrij: 5km easy
  • Zat: Q2 = 3km easy + 6,5km threshold (pace: 3:37 - 3:49) + 16km easy + 2 x 3km threshold (rust: 2min staan/jog) + 3km easy (35km)
  • Zon: 12km easy

@Zane Het staat niet in het boek uitgelegd, maar als ik de voorgeschreven zware sessies (q1 en q2) bekijk in week 8-10, zijn dat nog steeds heel pittige en lange sessies van vaak 35km met veel herhalingen aan threshold en marathonpace. Dus door al wat te zakken in volume, kan er misschien nog meer gefocust worden op kwaliteit en snelheid in de marathonspecifieke sessies.

Hieronder hoe week 8 er ongeveer zal uitzien:

• Ma: rust
  • Di:
    • AM: 10km easy
    • PM: 10km easy
  • Woe:
    • AM: 5km easy
    • PM: Q1 = 3km easy + 6 x 1km interval (pace: 3:20 - 3:23) (rust: 2min jog) + 4 x 400m interval (in 74 - 75sec) (rust: 400m jog) + 3km easy (17,5km)
  • Do: 10km easy
  • Vrij: 5km easy
  • Zat: Q2 = 3km easy + 6,5km threshold (pace: 3:37 - 3:49) + 16km easy + 2 x 3km threshold (rust: 2min staan/jog) + 3km easy (35km)
  • Zon: 12km easy
Schema ziet er wel dik ok uit.
Soortgelijk schema heeft alvast gewerkt voor atleet van mij die enkele weken geleden 2u19 liep :-)
Piekweken max 130-140km en soortgelijke intensiteiten

Ik zou wel geneigd zijn om di en do easy double run day te hebben en dan op woensdag die kwaliteitssessie.
Ofwel is het de bedoeling om op 2 dagen tijd als 4de sessie die intensiteit te hebben?
Dan zou ik do 5km easy doen en vrij 10km easy ipv omgekeerd zoals nu
Maar goed ik wil u niet verwarren :) , op zich is er weinig "magic" aan, je moet gewoon het volume en de intensiteiten verwerkt krijgen.
En dat lukt hiermee wel!

Ik heb het voorlopig zo ingepland omdat het boek aangeeft dat je je easy runs kan inplannen zoals je wil, rond je Q1 en Q2 sessies. Zolang er minstens 2 dagen rust/ easy runs tussen Q1 en Q2 zitten. Maar niets staat vast inderdaad. Het plan is om woensdagavond mijn specifieke training af te werken op de atletiekclub wanneer m'n kompanen hun training doen, om zo niet altijd alleen te moeten lopen. Op de piste heb je toch het gevoel dat je samen loopt, ook al doe je een andere voorgeschreven training.

Bovendien heb ik gemerkt dat ik het aangenaam vind om in m'n middagpauze of 's ochtends al even 5km los te lopen en dat het me helpt om 's avonds een zware sessie te doen bij de atletiekclub. Veel zal ook afhangen van op welke dagen ik op kantoor moet zijn. Dus af en toe ga ik wat moeten schuiven met de easy runs. Ik neem de dubbele easy days op di en do zeker in overweging. Merci.

Nu heb ik nog vier weken tot het schema start. Dus deze week ga ik het nog relatief rustig aandoen, met zondag misschien al een LSD, want binnen vier weken heb ik in Q2 meteen al een 35km met blokken aan M tempo. Dus ik moet m'n aerobe basis ook weer wat gaan opbouwen. Met m'n HM training van de afgelopen 2 maanden, heb ik geen superlange LSD's meer gedaan (nooit meer dan 24km geloof ik).

Snelheid zal ik ook wat proberen te onderhouden, want wat ik nu opgebouwd heb (veel meer anaeroob/ VO² getraind in de zomer en veel pistemeetings gelopen). De afgelopen maanden ook veel meer threshold gedaan voor de HM wedstrijd, dus ik hoop dat begin december de Marathon paces veel vlotter zullen aanvoelen dan tijdens m'n vorige voorbereiding in januari (voor Rotterdam '24).

Nu dat ik een HM aan 3:38 pace heb gelopen, voelt het niet meer zo onmogelijk om M pace van 3:47 te lopen op training.

Laatst bewerkt:
Iets anders! Op 16/03/2025 is er de volgende Kom Op Tegen Kanker-loop in De Schorre in Boom. Met BeyondGaming gaan we weer meedoen, en daar horen uiteraard lopers bij :) Omdat we er graag een community event van maken, en jullie de community zijn, wil ik het heel graag eerst hier even vragen: Als je interesse hebt in één van de afstanden (10, 20, 30 en 40km), aarzel niet om een pm te sturen naar mij, of laat het hier weten!

Verschillende lopers hier zullen kunnen beamen dat het een heel leuk evenement is, fijn om een dagje te spenderen met andere forumgekken, en met daarbij nog eens de unieke belevenis dat iedereen daar is om geld in te zamelen tegen kanker. We hebben geen écht tijdsdoel, behalve een bescheiden 'allemaal samen aankomen', tenzij we onderling overeenkomen dat het iets pittiger mag zijn. Dit jaar wordt het inzamelen wel een beetje een uitdaging, omdat de limiet is opgetrokken naar €2.750 en we niks overerven van vorig jaar. Dus als je meeloopt, maar ook als je niet meeloopt: mensen ronselen om voor ons te storten wordt ook altijd énorm op de prijs gesteld!

Indien we er dit jaar niet komen, wordt het geld overgezet naar volgend jaar, en de teamleden krijgen natuurlijk eerste keus volgend jaar!

Laatst bewerkt:
Het mag wel eens stoppen met de mist. Idioten steken uiteraard nu massaal hun houtvuur aan, waardoor de luchtkwaliteit echt erbarmelijk is. Sporten voelt niet echt geweldig aan nu.

Gisteren een looptest gedaan. Sinds de halve triatlon een week en half rust gehad.
Protocol was starten op 10km/h en om de 5min 2km/h sneller.

Was op zich wel verbaasd van het resultaat, eerder in de 'negatieve' zin. Dacht dat het wel iets beter ging zijn.
aërobe drempel ligt op 13,6 km/h = 4:25 pace
anaërobe drempel: 14,9 km/h = 4:02 pace

Ik werk sinds een 4tal maand met een coach en die heeft wel goeie resultaten gebracht voor de triatlon.
Nu wil hij in eerste instantie terug werken aan een brede basis, om ook de rest van het seizoen nog in goeie vorm te zijn (volg ik wel in)
Wat wil zeggen dat ik niet direct op een PR ga moeten mikken voor de marathon van Barcelona (16 maart).

Ik zal terug echt traag moeten leren lopen, duurzone is tussen 5 en 7:30 min/km om de vetdrempel hoger te krijgen (zit nu op 68%, idealiter richting 75). Zal lang geleden zijn dat ik die tempo's nog gelopen heb :)

Zo zie je maar dat ook voor snellere lopers het zeker niet mis is om traag te lopen.

Zal zien wat het binnen een 18 weken geeft. Wou op zich wel voor een nieuw PR gaan, na de 2:42 in Parijs zou ik wel graag onder de 2:40 gaan.
Maar met het schema dat ik zal krijgen zal het afwachten zijn waar ik zal staan.

Gisteren een looptest gedaan. Sinds de halve triatlon een week en half rust gehad.

Was op zich wel verbaasd van het resultaat, eerder in de 'negatieve' zin. Dacht dat het wel iets beter ging zijn.

Ik werk sinds een 4tal maand met een coach en die heeft wel goeie resultaten gebracht voor de triatlon.
Nu wil hij in eerste instantie terug werken aan een brede basis, om ook de rest van het seizoen nog in goeie vorm te zijn (volg ik wel in)
Wat wil zeggen dat ik niet direct op een PR ga moeten mikken voor de marathon van Barcelona (16 maart).

Ik zal terug echt traag moeten leren lopen, duurzone is tussen 5 en 7:30 min/km om de vetdrempel hoger te krijgen (zit nu op 68%, idealiter richting 75). Zal lang geleden zijn dat ik die tempo's nog gelopen heb :)

Zo zie je maar dat ook voor snellere lopers het zeker niet mis is om traag te lopen.

Zal zien wat het binnen een 18 weken geeft. Wou op zich wel voor een nieuw PR gaan, na de 2:42 in Parijs zou ik wel graag onder de 2:40 gaan.
Maar met het schema dat ik zal krijgen zal het afwachten zijn waar ik zal staan.
Is dat nu niet een heel erg kleine zone tussen beide drempelwaarden?
Bij mij is aëroob circa 5:05 pace en anaëroob 3:55-3:50 pace

Ik denk inderdaad ook dat de bepaling van aerobe en anaerobe drempel niet helemaal correct is. Heb je de snelheden en lactaatwaarden?

Als ik zie dat je in Marbella nog 1u21 liep op de halve marathon dan schat ik jouw huidige anaerobe drempel minstens rond 16km/u.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan