Algemene Loopthread

Afgelopen zondag nieuwe PB tijdens een triatlon in de IM70.3 Marbella.
Meer als 3min. van men tijd gedaan, 1:21:28.

Is een 6min boven mijn individuele PB op de halve, dus wel goed gelopen denk ik.

En mag volgend jaar naar het WK IM70.3 (ook in Marbella) :cheer:

Kut! Deze week zou de eerste week zijn van mijn laatste trainingsblokje voor Valencia.
Ik had eindelijk alle trainingen terug in verhouding volgens Garmin. Goed uitgeslapen en een redelijk gevoel.

Vorige week terug mijn week met +40km kunnen afsluiten, en dus klaar om deze week een stapje hoger te gaan. Zondag nog vertrokken voor een 21k loopje met 5k tempo (ik wou graag mijn PR verbeteren, en had nood aan een anaerobe prikkel). Ondanks wat hoofdpijn bij het opstaan toch vertrokken. Hartslag lag iets hoger dan normaal, maar ik wou niet van mijn plan afwijken. Het was uiteindelijk een redelijke training en zelfs 30sec onder PR gegaan met zo een sub 20min op de 5K.

Nu ben ik gisterennamiddag ziek geworden. De hele nacht schijten en spuwen, afwisselend en tegelijkertijd. Met z’n drieën hebben we waarschijnlijk de buikgriep. Hopelijk kan ik vanavond terug eten en beginnen met aansterken! Zondag staat een 28k op de planning…
Je trainingsweken hiervoor gaan veel meer uitmaken dan die ene lange training of die twee trainingen. Aansterken zodat je geen blessures loopt en erop vertrouwen dat de rest al goed genoeg zat! Komt zeker goed!

Ik heb nu opgebouwd naar 40+km per week dus sinds 4 weken doe ik ook opnieuw tempolopen.

45 min --> 5km in 26:50
45 min --> 5km in 25:35
X
45 min --> 5km in 25:02
(Telkens 10 min zone 1-2 / 5 min zone 3 / 16 min zone 4-5 / 9 min zone 3 / 5 min zone 1-2)

Deze week ga ik nog 2 rustige LSD'kes doen en 44 km lopen in totaal en dan is het even weer een rustweek.

Het gaat best wel goed. De meeste loopsessies doe ik echt heel rustig (5:50 - 6:30/km - zone 1 tem lage zone 3). Maar ik probeer er nu af en toe 1 snellere (kortere) loopsessie tussen te plakken.

Laatst bewerkt:
Daarnet terug de loopschoenen aangetrokken voor de eerste keer deze week. Het ging gelukkig OK. Er zal niets blijven hangen zijn van de buikgriep. Morgen een mtb-tochtje en zondag de eerste langere training (28km). Belangrijkere weken die komen :-)

Vanavond is het zover, mijn allereerste ultraloop van +100km op de Kullamannen in Zweden. Redelijk krachtige wind maar het zal normaal gelukkig droog moeten blijven. Heb geen doelstellingen qua tijd, gewoon finishen. 😃

Voor de volgende marathon (Sevilla in februari) heb ik mezelf eens een schema uitgeschreven adhv Jack Daniel's Running Formula-boek. Het is een schema van 12 weken, iets korter dan m'n vorige voorbereiding, maar toen kwam ik ook van ver terug. Nu is m'n basis al veel beter. Heb eigenlijk sinds januari bijna non-stop gelopen en zit momenteel al aan +3000km (zonder blessures).

Het schema ziet er in grote lijnen zo uit:

Peak week (P) = 130km (dit kies je zelf, uit ervaring weet ik dat dit volume voor mij haalbaar is)
Q1 en Q2 = twee kwaliteitssessies per week (T, I, R, M = threshold en/of interval en/of reps en/of marathon pace)
De rest van de week aanvullen met E (easy) runs

Tempo's van de I, M, R en T baseer ik op mijn meest recente wedstrijdresultaat (hopelijk dit weekend op de HM een goed resultaat). In de tabel in het boek kan ik dan zien wat mijn huidige VDOT-waarde is (ik vermoed 60-61) en de bijhorende tempo's die ik moet kunnen lopen bij de verschillende type inspanningen (I, M, R en T)

week 1 = 80% P (104km)
week 2 = 90% P (117km)
week 3 = 80% P (104km)
week 4 = 100% P (130km)
week 5 = 90% P (117km)
week 6 = 70% P (91km)
week 7 = 100% P (130km)
week 8 = 80% P (104km)
week 9 = 70% P (91km)
week 10 = 70% P (91km)
week 11 = taper (geen specifiek volume, wel 2 Q's)
week 12 = race week (één korte Q vijf dagen voor race)

Het is eens een iets andere aanpak, een andere opbouw (bijna elke week alternerend tussen hoger en lager volume). De Q sessies zullen wel pittig zijn. In week één moet ik al een lange duurloop van 35km doen met in totaal 21km aan M tempo. Ik ga die dan uiteraard ook lopen op basis van mijn huidige voorspelde marathonvorm en niet op basis van het tempo dat ik na 12 weken wil lopen op de marathon.

Vandaag PR op de 5k en 10k verbeterd.
  • 5k: 23:35 > 22:07 (4:25)
  • 10k: 47:49 > 45:25 (4:32)
En dat na zondag 36 en woensdag 25 gelopen te hebben :crazy:

Enige jammere dat mijn Garmin mijn hartslag niet vond. Ik heb deze training dus in zone 1 afgewerkt :sop:

Vandaag PR op de 5k en 10k verbeterd.
En dat na zondag 36 en woensdag 25 gelopen te hebben :crazy:
En dat is zo uitzonderlijk? Neen toch? :)

Eens je een bepaald aantal km in de benen hebt is 2 dagen recup soms al voldoende. (Als je een goeie dag hebt toch)

Enige jammere dat mijn Garmin mijn hartslag niet vond. Ik heb deze training dus in zone 1 afgewerkt :sop:
Herkenbaar. Woensdag heb ik 6:50 gelopen in zone 4 en dan op een bepaald moment 4:50 in zone 2. :tongue:
(Volgens mijn polsband toch)

Zo'n tempoloop: Je weet wel wat je loopt en wat je HR dan +- is. Dus dat maakt finaal niet zoveel uit.
Echter tijdens belangrijke loopjes op HR doe ik een hartslagband aan. De pols is niet altijd accuraat.

Vandaag: Vrij rustig. 15 km - tempo 6:04 gemiddeld. Letterlijk 100% in zone 2 en 3 (Een beetje in zone 3 bergop richting Heist)
Het mocht voor mij nog iets trager zijn maar er liep iemand anders mee en hij wilde zich bergop even testen.

Laatst bewerkt:
Lopen jullie eigenlijk met of zonder compressiekousen of heeft dat echt zijn nut?
Ik liep vroeger met herzog kousen omdat ik wel eens problemen had van mijn scheenbenen.
Maar ondertussen al 2 jaar niet meer… Bij een loopanalyse zagen ze dat mijn ene voet wat schuin stond, en ik dit best probeer te corrigeren met een schoen die wat anders rolt. Ik ben ondertussen ook al wat wijzer geworden en heb geleerd trager op te bouwen en te luisteren naar m’n lichaam. Met mijn nieuwe schoenen heb in direct ook geprobeerd mijn kousen achterwege te laten, wat een goede beslissing bleek te zijn. Naar mijn gevoel heb ik die kousen nooit nodig gehad, of hebben ze nooit geholpen.

18,3 km - 5:54 gemiddeld - stijging 110 - daling 125 - 13 % zone 2 - 87% lage zone 3 - Weektotaal: 44,0 km

Ik ben verrast ivm de HR. Dit waren toch relatief gezien veel hoogtemeters (de helft méér dan de 10 miles) en ik liep tamelijk snel voor een LSD (LSD's moeten liefst tussen 5:50 en 6:30 zijn). En toch was de HR nergens in zone 4 ook niet op de 3 stukken van 10-15% richting de Kerk in heist. Ik heb wel nergens geforceerd en gewoon 18 km lang eenzelfde ritme aangehouden.

Ook de Running Index was vandaag erg hoog voor mij persoonlijk (= 55 wat mijn beste waarde is van 2024). En ik had voor vandaag toch al 25,7 km op de teller deze week. Dus in feite is dat wel een goed teken en positief. :tongue:

Lopen jullie eigenlijk met of zonder compressiekousen of heeft dat echt zijn nut?
Ik heb er qua gevoel nooit sneller mee gelopen of er beter van gerecupereerd. Ik concentreer mij eerder op voeding, HR, goed recupereren (lees voldoende rust inlassen) ..
Ik heb wel geen last van gezwollen voeten en ik heb zelden echte loopblessures.

Maar goed je moet alles eens een keertje uitproberen niet?

Laatst bewerkt:
Mijn eerste +100km ultratrail is een feit.
Op zich een plat parcours met "maar" een kleine 1000 hoogtemeters maar de vele stenen, rotsen en zandstroken maakten het toch pittig. Dat in combinatie met een sterke NW wind van 5bft de eerste 3u en een gevoelstemperatuur van -1°C gedurende de hele nacht (Start was om 22u00).
De laatste 25km was het een pak aangenamer zonder veel wind en een herfstzonnetje zelfs.
Ik heb altijd in een groepje gelopen wat ik wel een mentaal voordeel vond en om niet te verdwalen want de signalisatie was niet altijd duidelijk. (Blijkbaar bewust voor deze race).
Aangekomen in net geen 13u kloktijd en kop 12u looptijd. Net niet bij de eerste 100 finishers.
Na later opzoeken heb ik marshemoglobinurie opgelopen tijdens de race. Nog nooit eerder tegen gekomen en was eventjes verschieten als je bijna Cola staat te plassen. Nu is alles weer normaal gelukkig.
Nog een statistiek: van de 548 starters zitten er 129 DNF tussen.
De winnaar was een Rus die aan een gemiddelde van 12,7km/u liep. Waanzin.
Die kwam aan om 06u15. Die heeft geen zonlicht gezien gewoon haha.

Mijn eerste +100km ultratrail is een feit.
Op zich een plat parcours met "maar" een kleine 1000 hoogtemeters maar de vele stenen, rotsen en zandstroken maakten het toch pittig. Dat in combinatie met een sterke NW wind van 5bft de eerste 3u en een gevoelstemperatuur van -1°C gedurende de hele nacht (Start was om 22u00).
De laatste 25km was het een pak aangenamer zonder veel wind en een herfstzonnetje zelfs.
Ik heb altijd in een groepje gelopen wat ik wel een mentaal voordeel vond en om niet te verdwalen want de signalisatie was niet altijd duidelijk. (Blijkbaar bewust voor deze race).
Aangekomen in net geen 13u kloktijd en kop 12u looptijd. Net niet bij de eerste 100 finishers.
Na later opzoeken heb ik marshemoglobinurie opgelopen tijdens de race. Nog nooit eerder tegen gekomen en was eventjes verschieten als je bijna Cola staat te plassen. Nu is alles weer normaal gelukkig.
Nog een statistiek: van de 548 starters zitten er 129 DNF tussen.
De winnaar was een Rus die aan een gemiddelde van 12,7km/u liep. Waanzin.
Die kwam aan om 06u15. Die heeft geen zonlicht gezien gewoon haha.
en aanrader als ultra? niet te duur voor wat het is?

Vraag is waarom je zou overwegen om ze te gebruiken.
Denk de meeste die al wat langer lopen het wel al geprobeerd hebben.
Paar familieleden hadden gehoord dat ik in '26 een marathon wil doen en kwamen daarmee op de proppen...

Dit jaar de HM gelopen in Gent met sportkousen en met mijn oefeningen + foam roller eigenlijk niet veel last.
Af en toe wel harde kuiten gehad.

Het enige wat ik nu wel gedaan heb is een paar andere schoenen met een iets zachtere demping voor op straat te lopen.
Mijn huidige schoenen zijn wat harder omdat ik over het algemeen 50/50 probeer te lopen op afsfalt en onverhard, maar had na de HM pijnlijke voetzolen.

Na later opzoeken heb ik marshemoglobinurie opgelopen tijdens de race.
Proficiat met de prestatie!
Is dit gevaarlijk? Ik had hiervan nog nooit gehoord maar klinkt als schrikken …
Paar familieleden hadden gehoord dat ik in '26 een marathon wil doen en kwamen daarmee op de proppen...

Dit jaar de HM gelopen in Gent met sportkousen en met mijn oefeningen + foam roller eigenlijk niet veel last.
Af en toe wel harde kuiten gehad.
Ik zou er persoonlijk mee wachten. Luister naar je lichaam en niet naar familieleden ;-) harde kuiten zal je nog steeds hebben met lange kousen. Enige tijd liep ik ook met de kousen, en omdat het lijkt dat iedereen ermee loopt, begin je er zelf in te geloven. Zolang de hele top 50 van de marathons hier niet mee lopen, doe ik het ook niet 😅

Zopas trouwens 28k achter de rug. Buikgriep dus goed verteerd. Ik begin die langere trainingen wat moe te worden… nog 2 te gaan 😅 volgende week nog eens een intervaltraining inplannen.

Ik zou er persoonlijk mee wachten. Luister naar je lichaam en niet naar familieleden ;-) harde kuiten zal je nog steeds hebben met lange kousen. Enige tijd liep ik ook met de kousen, en omdat het lijkt dat iedereen ermee loopt, begin je er zelf in te geloven. Zolang de hele top 50 van de marathons hier niet mee lopen, doe ik het ook niet 😅
Of ik nu als amateurke 800ste ipv 999ste eindig in een wedstrijd omdat ik x balletjes extra gespendeerd heb tov "Ghisallo" die 999ste eindigt doordat ik dus het voordeel heb van allerlei "marginal gains": Who **** cares? Alleen dat ik u efkes kan uitlachen met uw slechte tijd en ik u toch geklopt heb! :tongue:

Terug
Bovenaan