Algemene Loopthread

Gisteren een looptest gedaan. Sinds de halve triatlon een week en half rust gehad.
Protocol was starten op 10km/h en om de 5min 2km/h sneller.
Op de loopband of op de piste? Want op de piste 2 km/u sneller gaan elke 5 minuten vind ik best pittig.

Anno 2024:
8 km/u is snelwandelen
9 km/u is voor mij traag
10 km/u is duurloop tempo
11 km/u is al een sprintje trekken
12 km/u is doodgaan
13 km/u is met de zever uit mijne mond (letterlijk te nemen)
14 km/u = Het einde :cheer:

Voor mij persoonlijk is 9 - 11 en 13 overslaan echt een 'No Go'. :)

Ik had ergens gelezen dat de standaard 2, 3 en 4 mmol waarden om LT1 en LT2 te bepalen, niet voor iedereen van toepassing zijn (Dickhut, 1988).

Ik zou aerobe rond 12,8 en anaerobe rond 16,2km/u leggen.
Bespreek eens met uw coach.

Merci voor uw input, naar mijn gevoel zou dat ook meer in die buurt liggen, toch zeker voor de anaerobe
Aan 4min/km zie ik mij nu een marathon lopen bij wijze van spreken.

Ook eens aan Chatgtp gevraagd :p
Die geeft op:
  • Aerobic Threshold: ~14 km/h at 150 bpm
  • Anaerobic Threshold: ~16 km/h at 161 bpm

Voor bepaling van aerobe en anaerobe drempel kijk je best naar de lactaatcurve.
Eerste verhoging boven basislactaat is dan de aerobe drempel.
Overgang van aerobe punten naar anaerobe punten in de grafiek komt (ongeveer) overeen met de anaerobe drempel.

Maar er is eigenlijk geen sluitende wetenschappelijke definitie, vandaar dat het vaak verschillend wordt geïnterpreteerd.
Gasuitwisseling via rampprotocol op loopband in combinatie met lactaattest via stappenprotocol zou meest volledige zijn.
Maar dat is puur een academische benadering en heeft zelfs voor elite lopers geen zin.

Voor bepaling van aerobe en anaerobe drempel kijk je best naar de lactaatcurve.
Eerste verhoging boven basislactaat is dan de aerobe drempel.
Overgang van aerobe punten naar anaerobe punten in de grafiek komt (ongeveer) overeen met de anaerobe drempel.

Maar er is eigenlijk geen sluitende wetenschappelijke definitie, vandaar dat het vaak verschillend wordt geïnterpreteerd.
Gasuitwisseling via rampprotocol op loopband in combinatie met lactaattest via stappenprotocol zou meest volledige zijn.
Maar dat is puur een academische benadering en heeft zelfs voor elite lopers geen zin.

Komt er eigenlijk op neer dat iedereen de curve iets anders kan interpreteren. Dus 5 personen kunnen alle 5 een iets andere mening hebben.

2mmol en 4mmol is vaak de standaardrichting.
Jij schat die voor aerobe eerder in richting 1.7, mijn coach eerder richting 2.1
Voor anaeroob jij richting 4, mijn coach richting 2.8

Ik zou aerobe rond 12,8 en anaerobe rond 16,2km/u leggen.
Bespreek eens met uw coach.

Ik heb dit als antwoord gekregen. Ik heb niet specifiek uw drempels doorgegeven, maar aangegeven dat het mij gevoelsmatig onderschat lijkt (in combinatie met de wedstrijd vorige week)

Dat wil zeggen dat we goed hebben gewerkt.
Want je drempel zit tussen 14 en 15 km/h en jij hebt net daarboven halve kunnen lopen..
Daarnaast wil het ook zeggen dat je in je fietsen bijna geen lactaat hebt opgebouwd zodat je dit maximaal kon benutten in je lopen.. dus top gedaan
Nu is het de bedoeling om terug je vetverbranding te accentueren daarvoor is een een lactaatcurve cruciaal
Drempel zie ik voor een halve marathon in triathlon.. vaak is net er boven voor een halve marathon alleen... jij hebt dit in een triatlon gedaan door een goed pacing plan in je fietsen en een prima voorbereiding

Soit, het is een uitleg. Ik zie wel wat het geeft. Ik heb nu in wedstrijd ook sneller gelopen als de voorziene zone, met een PR.

Op 11 januari nog een halve marathon inplannen in de voorbereiding. Zal ook nog wel wat duidelijker worden dan.
Vanaf dan nog een 2 maand tot de marathon dus dan is er nog wel wat mogelijk als de basis er is.

Iets anders! Op 16/03/2025 is er de volgende Kom Op Tegen Kanker-loop in De Schorre in Boom. Met BeyondGaming gaan we weer meedoen, en daar horen uiteraard lopers bij :) Omdat we er graag een community event van maken, en jullie de community zijn, wil ik het heel graag eerst hier even vragen: Als je interesse hebt in één van de afstanden (10, 20, 30 en 40km), aarzel niet om een pm te sturen naar mij, of laat het hier weten!

Verschillende lopers hier zullen kunnen beamen dat het een heel leuk evenement is, fijn om een dagje te spenderen met andere forumgekken, en met daarbij nog eens de unieke belevenis dat iedereen daar is om geld in te zamelen tegen kanker. We hebben geen écht tijdsdoel, behalve een bescheiden 'allemaal samen aankomen', tenzij we onderling overeenkomen dat het iets pittiger mag zijn. Dit jaar wordt het inzamelen wel een beetje een uitdaging, omdat de limiet is opgetrokken naar €2.750 en we niks overerven van vorig jaar. Dus als je meeloopt, maar ook als je niet meeloopt: mensen ronselen om voor ons te storten wordt ook altijd énorm op de prijs gesteld!

Indien we er dit jaar niet komen, wordt het geld overgezet naar volgend jaar, en de teamleden krijgen natuurlijk eerste keus volgend jaar!
Ik heb wel interesse in (de 10 of) 20 km. :)

Ik heb dit als antwoord gekregen. Ik heb niet specifiek uw drempels doorgegeven, maar aangegeven dat het mij gevoelsmatig onderschat lijkt (in combinatie met de wedstrijd vorige week)

Want je drempel zit tussen 14 en 15 km/h en jij hebt net daarboven halve kunnen lopen..
Daarnaast wil het ook zeggen dat je in je fietsen bijna geen lactaat hebt opgebouwd zodat je dit maximaal kon benutten in je lopen.. dus top gedaan
Nu is het de bedoeling om terug je vetverbranding te accentueren daarvoor is een een lactaatcurve cruciaal
Drempel zie ik voor een halve marathon in triathlon.. vaak is net er boven voor een halve marathon alleen... jij hebt dit in een triatlon gedaan door een goed pacing plan in je fietsen en een prima voorbereiding

Soit, het is een uitleg. Ik zie wel wat het geeft. Ik heb nu in wedstrijd ook sneller gelopen als de voorziene zone, met een PR.

Op 11 januari nog een halve marathon inplannen in de voorbereiding. Zal ook nog wel wat duidelijker worden dan.
Vanaf dan nog een 2 maand tot de marathon dus dan is er nog wel wat mogelijk als de basis er is.
Het is inderdaad een uitleg ;-)
Je hebt zeker een hele goede test afgelegd, benieuwd wat mogelijk is op halve/hele marathon, succes!

Het is inderdaad een uitleg ;-)
Je hebt zeker een hele goede test afgelegd, benieuwd wat mogelijk is op halve/hele marathon, succes!

Merci, ik apprecieer zeker uw bijdrage!
Ik post hier zeker de progressie, uitkomst ;)

Die halve tussendoor is wel belangrijk voor mij om te zien waar ik zal staan op dat moment.

Tis zowiezo ook in combinatie met fietsen/zwemmen. Dus het zal geen super specifieke voorbereiding zijn.
Maar in combinatie met de fietstrainingen zal de conditie wel in orde zijn.

Dat is nu toch wel een vreemde uitleg?
Je merkt op dat de waarden van de test lager liggen dan verwacht, op basis van uw laatste wedstrijd. En als reactie zegt hij dat uw wedstrijd dus super goed was, omdat je die waarden “geklopt” hebt. Ofwel ben je echt in topvorm en kan je los een halve marathon boven anaërobe drempel lopen…
En dan een drempel anders bepalen voor lopen tijdens triatlon is toch ook vreemd? Ofwel bouw je lactaat op, ofwel niet toch. Maakt toch niet uit ofdat je eerst gefietst hebt of niet?

Wel mooie test hoor

Is ook mijn reactie. Je hebt de basiswaarden van 2 en 4mmol.
Je schat iemand zijn drempels in maar bent conservatief, maar uit de praktijk blijkt dat die persoon echt wel beter kan.
Ik zou mijn conservatief zijn dan laten vallen, want uit de praktijk blijkt het duidelijk niet te kloppen.

Mijn probleem daarmee zou zijn dat conservatief zijn niet zozeer slecht is. Maar het kan wel de potentiële vooruitgang fnuiken. Dus als je alles eruit wilt halen lijkt me dat niet de beste strategie.

Ik heb wel interesse (in 30 of 40)!
Schrijf mij maar opnieuw in als reserveloper. Alle afstanden zijn goed voor mij. (tijd speelt gene rol)

Ik heb wel interesse in (de 10 of) 20 km. :)
Fijn! Genoteerd! Ik kan nog mee als 10 of verzorger, en reserves zijn altijd fijn, dus laat maar komen :P

Ondertussen wel een cadeautje binnen:
IMG_4115.jpeg

Klaar voor het volgende seizoen! Nu nog de benen, maar die verkochten ze niet…

Iets anders! Op 16/03/2025 is er de volgende Kom Op Tegen Kanker-loop in De Schorre in Boom. Met BeyondGaming gaan we weer meedoen, en daar horen uiteraard lopers bij :) Omdat we er graag een community event van maken, en jullie de community zijn, wil ik het heel graag eerst hier even vragen: Als je interesse hebt in één van de afstanden (10, 20, 30 en 40km), aarzel niet om een pm te sturen naar mij, of laat het hier weten!
Tegen dan zou ik in principe elke afstand moeten kunnen lopen. Maar schrijf me maar op als reserve indien er blessures zijn of Jaak afhaak er is.

Merci, ik apprecieer zeker uw bijdrage!
Ik post hier zeker de progressie, uitkomst ;)

Die halve tussendoor is wel belangrijk voor mij om te zien waar ik zal staan op dat moment.

Tis zowiezo ook in combinatie met fietsen/zwemmen. Dus het zal geen super specifieke voorbereiding zijn.
Maar in combinatie met de fietstrainingen zal de conditie wel in orde zijn.

Ik vraag me ook af in hoeverre het protocol een invloed heeft. Blokken van 5min en telkens met 2km/u verhogen. Bij mij was het 3min en 1.5km/u versnellen per blok.

Het feit dat je nog een volledige 5min aan 20km/u kan afwerken, is toch wel sterk vind ik. Bovendien piekt je lactaatwaarde ook niet zo hoog met 7 mmol.

In december ga ik ook nog eens een lactaattest doen (zonder vo2 max deze keer). Benieuwd naar de verschillen met januari 2024.

Loopsessie.jpg

Ik heb net geen 15 km gelopen vandaag.

Ik was duidelijk de HR borstband vergeten nat te maken waardoor de HR in het begin duidelijk foute waarden aangaf. :)
Je kan ook duidelijk zien waar in het traject ik bergop aan het lopen was.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan