Algemene Loopthread

Of ik nu als amateurke 800ste ipv 999ste eindig in een wedstrijd omdat ik x balletjes extra gespendeerd heb tov "Ghisallo" die 999ste eindigt doordat ik dus het voordeel heb van allerlei "marginal gains": Who **** cares? Alleen dat ik u efkes kan uitlachen met uw slechte tijd en ik u toch geklopt heb! :tongue:
Ik doelde eerder op het feit dat het wel interessant is te zien wat de wereldtop doet. Niet dat we nu allemaal plots ketonen moeten slikken, en ijsbaden moeten nemen. Maar als ik dagelijks gesponsorde berichten zie van compressiekousen op mijn socials, maar geen enkele prof hiermee zie lopen, dan trek ik daar mijn conclusies uit. En ik wil nu niet alle wetenschappelijke studies onderuithalen, maar het voordeel lijkt me niet zo groot omdat ik het gewoon zelf zo ervaren heb.

Ik heb wel het gevoel dat compressiekousen helpen als ik lange afstanden loop met veel klimmen en dalen; denk dat ik mijn kuiten dan achteraf iets minder voel (minder door mekaar geschud? :p ). Voor de rest vind ik ze ook wel handig bij tengels/bramen. Door de week draag ik ze niet, bij een lange trail wel.

2 weken ziek geweest, nu deze week terug volop kunnen trainen en net geen 100km in een trainingsweek gehaald: 98,2

Voel het lichtjes aan mijn knie nu, dus toch maar dagje rust nemen morgen maar voor de rest ging dit eigenlijk wel vlot:

10-10-10-10-24-10-24 met gemiddeld tempo van 5:53/km

Voor zij die me volgen op Strava zullen al gezien hebben dat ik na 14.5km ben uitgestapt, eerste DNF ooit :o Te veel dingen die tegensloegen vandaag:

de vorm van de dag niet super want vrij snel zware benen
Veel wind en iets te warm
Na 3km al tussen twee groepjes in aan het lopen, niet echt iemand die 3:40 - 3:42 tempo liep.
Naar het einde toe ook last van darmen.

In hindsight was ik beter trager gestart en met grotere groep met oa. eerste Belgische dame meegegaan en dan eventueel nog versneld aan de Kaaien waar het wind in de rug was (denk ik, ben niet tot daar geraakt).

Als ik me top had gevoeld, zou ik wel gepusht hebben en gewoon doorgebeten hebben, maar de veer was gebroken. Ik ga op 3 november nog eens proberen in Dordrecht.

Goed dat ik geluisterd had naar m'n lichaam. Vandaag een super dag op de halve marathon in Dordrecht (zowel door weersomstandigheden en met de goede benen).

In de polders, waar ook de meeste wind stond, kon ik heel de tijd in een groepje meelopen en energie uitsparen. Tactisch zat het dus ook beter (of geluk aan m'n zijde). Ik wist dat we vanaf 16km gingen draaien en de oosten wind in de rug zouden hebben tot ongeveer aan de finish en daar ben ik dan ook versneld. M'n benen voelden nog goed, hartslag rond threshold (172) dus ik wist dat er nog overschot was.

Eindtijd: 1:16:52 (bruto) - 1:16:50 (netto). Plaats 31 van 1342 deelnemers.

Laatst bewerkt:
Kan apart klinken maar hoe zoeken jullie een doel? Ik heb mn doel behaald- 1u45 op halve marathon- en was nog niet steendood. afgevallen
Ik zit een beetje in dubio wat het volgende doel wordt: 10k / 10 miles snel ( 45 min op 10km) of marathon 3u30.
Ik zou voor de marathon gaan, maar zet je doel niet meteen op 3u30, daar kan je naartoe werken nadat je je eerste marathon hebt gelopen.
Mocht ik terug i/d tijd kunnen gaan zou ik sneller gestart zijn met marathons, ik ben veel te lang blijven hangen in die 15km-20km runs, nu doe richt ik me hoofdzakelijk op marathons en de training programma's daarvoor.

Wel heb ik naar jullie geluisterd en eindelijk een afspraak geregeld voor een lactaattest + ik ga met een whatsapp loopgroepje geregeld mee.
Geen flauw idee wat je daarmee wilt bereiken, dat lijkt me eerder iets voor mensen die non stop bezig zijn met lopen of het bijna professioneel doen.

Ik zou voor de marathon gaan, maar zet je doel niet meteen op 3u30, daar kan je naartoe werken nadat je je eerste marathon hebt gelopen.
Mocht ik terug i/d tijd kunnen gaan zou ik sneller gestart zijn met marathons, ik ben veel te lang blijven hangen in die 15km-20km runs, nu doe richt ik me hoofdzakelijk op marathons en de training programma's daarvoor.

En waarom beklaag je het u dat je te lang bent blijven hangen tot de halve marathon?
Waarom zou je vroeger willen gestart zijn met marathons?
Geen flauw idee wat je daarmee wilt bereiken, dat lijkt me eerder iets voor mensen die non stop bezig zijn met lopen of het bijna professioneel doen.
Again. Dat is onzin.
Een lactaattest is zeer nuttig om te weten te komen hoe het met je vorm staat en wat je correcte zones zijn om in te lopen.
Net meer mensen zouden zo een test moeten doen en zich niet louter vasthouden aan leeftijd-getal of ander nattevingerwerk. Benchmarktesten is nuttig voor iedereen.

Again. Dat is onzin.
Een lactaattest is zeer nuttig om te weten te komen hoe het met je vorm staat en wat je correcte zones zijn om in te lopen.
Net meer mensen zouden zo een test moeten doen en zich niet louter vasthouden aan leeftijd-getal of ander nattevingerwerk. Benchmarktesten is nuttig voor iedereen.
Exact dit. Meten is weten.
Of je nu prof, semi-prof of amateur bent, maakt toch niks uit?

Als je als loper 150€ aan een paar schoenen wil uitgeven, lijkt het mij niet ver gezocht om 200€ uit te geven aan een lactaattest. Is absoluut geen weggegooid geld.

Niet mee eens.

Ik heb in het verleden (bijna verplicht) een lactaattest moeten afleggen. Ik had voor het eerst een HR meter gekocht en ik moest van armoede mijn LSD's 'deels' al wandelend afleggen wanneer ik de waarden nam die ik terugvond via 'dokter google'. En ik kreeg na mijn stevige wandelingen alsnog enorme kritiek dat ik mijn LSD's nog steeds (veel) TE snel liep.

Dus ik had zoiets van: Hier klopt iets niet. En inderdaad na een lactaattest bleken mijn HR waarden / zones 'heel hard' afwijkend te zijn tov de norm / het gemiddelde.

Mijn max is tegenwoordig 180. Je mag als je dit wil eens raden wat mijn HR is voor zone 1 tem 5. ;)
(Je kan ze ook terugvinden in dit topic als je wil valsspelen :D ik heb dit onlangs nog gepost)

Laatst bewerkt:
Ik doelde eerder op het feit dat het wel interessant is te zien wat de wereldtop doet. Niet dat we nu allemaal plots ketonen moeten slikken, en ijsbaden moeten nemen. Maar als ik dagelijks gesponsorde berichten zie van compressiekousen op mijn socials, maar geen enkele prof hiermee zie lopen, dan trek ik daar mijn conclusies uit. En ik wil nu niet alle wetenschappelijke studies onderuithalen, maar het voordeel lijkt me niet zo groot omdat ik het gewoon zelf zo ervaren heb.
De meeste studies zeggen eigenlijk hetzelfde. Het enige waar het echt wel bewezen voor uitmaakt, is het gevoel van herstel. Niet op het vlak van blessurepreventie en niet op het vlak van prestatie. Ook niet prestatie na herstel, dus sporters geven aan dat hun spieren minder pijnlijk voelen na het sporten, maar hun prestatie is daarom niet overal beter.

Dat wil niet zeggen dat het individueel niet voor jou kan werken voor één van die andere punten. Misschien heb je toevallig juist baat bij bijvoorbeeld minder schokken, of dat je voet iets meer "ingezwachteld" zit of... maar dat is geen repeteerbare conclusie die algemeen geldend is.

Ik gebruik ze eigenlijk niet meer, maar toen ik ze gebruikte, was het vooral op lange loopjes. Ik merkte altijd een moeilijkere eerste paar kilometers met die kousen aan, het duurde langer voor alles draaide. Op de langere loopjes wel, en waar hun bewezen effect het grootst is: in aanloop naar de loop, en achteraf. En op het vliegtuig :) Vlitser keek al raar toen ik m'n compressiekousen net uitdeed toen we gingen starten, maar het is dat herstel bij lang rechtstaan/zitten waar het wel iets kan helpen.

Soms gebruik ik ze ook tijdens een langere wedstrijd, maar dan omdat ik letterlijk nog nooit blaren heb gehad met die kousen, en nog nooit blauwe/kapotte teennagels. Dat zal vast gewoon komen door hoe juist de naad zit en dat alles compacter zit, meer dan met de compressie, maar het blijft wel een effect voor mij.

En waarom beklaag je het u dat je te lang bent blijven hangen tot de halve marathon?
Waarom zou je vroeger willen gestart zijn met marathons?
Omdat ik marathons veel intenser beleef dan die runs van 15-20km, ik ga hier veel dieper en vind dit persoonlijk meer "the real deal". Dat gevoel had ik niet met die kortere runs.

Again. Dat is onzin.
Ik houd mij niet vast aan "een leeftijd-getal of ander nattevingerwerk", ik loop gewoon en staar me niet blind op allerlei data die mijn horloge achteraf produceert. Voor mij persoonlijk zie ik niet in wat een lactaattest daarbij gaat helpen, er is nu al een overload aan data voor gemiddelde hobby lopers, ik zie het nut niet in om daar nu nog eens een paar honderd euro extra op tafel te leggen voor die lactaatwaarden te kennen. Als je nu als loper een specifiek probleem hebt met verzuring, tot daar aan toe, maar voor de gemiddelde loper? Ik zou er persoonlijk niets mee zijn.

Omdat ik marathons veel intenser beleef dan die runs van 15-20km, ik ga hier veel dieper en vind dit persoonlijk meer "the real deal". Dat gevoel had ik niet met die kortere runs.

Ik houd mij niet vast aan "een leeftijd-getal of ander nattevingerwerk", ik loop gewoon en staar me niet blind op allerlei data die mijn horloge achteraf produceert. Voor mij persoonlijk zie ik niet in wat een lactaattest daarbij gaat helpen, er is nu al een overload aan data voor gemiddelde hobby lopers, ik zie het nut niet in om daar nu nog eens een paar honderd euro extra op tafel te leggen voor die lactaatwaarden te kennen. Als je nu als loper een specifiek probleem hebt met verzuring, tot daar aan toe, maar voor de gemiddelde loper? Ik zou er persoonlijk niets mee zijn.
En die laatste zin is iets helemaal anders dan je andere post. Kan perfect dat jij er niets mee bent, maar dat betekent nog niet dat het enige nut voor profs zou zijn. Trouwens, de helft van de data die je horloge uitspuwt, zegt niks als je je juiste zones niet kent, en is dus afhankelijk van het resultaat van die test. Die niks te maken heeft met problemen met verzuring dus.

Als je dat niet wilt weten, prima! Lopen op gevoel, lopen op je adem, het kan allemaal en voor sommigen werkt dat veel beter. Voor anderen niet.

Heeft idd niets met "verzuringsproblemen" te maken zoals @Loser zegt.

Het is vooral heel nuttig voor mensen die op hartslag willen lopen en hun tempo/hartslag zones willen kennen.
Vooral van belang wanneer ze net hele hoge hartslagwaarden tijdens het lopen zien tov anderen en zich daarover zorgen maken.
Het lijkt dan niet te kloppen met formules die beschikbaar zijn om deze zones te bepalen.

Zo zijn er genoeg lopers die een rustige duurzone hebben die bvb hf 160-175/min is, terwijl dit voor iemand anders van eenzelfde leeftijd/geslacht... hf 130-45/min kan zijn.

Verder ook handig om de basisconditie te kunnen zien tov maximaal prestatievermogen.
Hoe beter de basisconditie (pas op hogere snelheid relatief tov maximaal prestatievermogen lactaat beginnen aanmaken), hoe meer trainingsvolume men aankan.
Het verloop van de lactaatcurve tijdens inspanning kan dus veel informatie geven voor een recreant loper die zijn prestatie wil verbeteren.

en aanrader als ultra? niet te duur voor wat het is?

Is een ultra die bekend staat om z'n moeilijk parcours, zo eentje waar je gewoon nooit in een ritme geraakt. Persoonlijk hou ik liever van wat meer lopende parcours, een oneffen ondergrond vol stenen heb ik echt geen geniet van, en daarvoor ga ik al zeker niet naar Zweden reizen...

en aanrader als ultra? niet te duur voor wat het is?
Het is een UTMB series, beetje vergelijkbaar met Sportevents maar dan op Internationaal niveau.
Dus d.w.z : niet goedkoop en commercieel. Maar het was sowieso een unieke en uitdagende ervaring die uit mijn comfort zone was. Net wat ik zoek eigenlijk en waarom ik gestopt ben met gewone maathons en de 5 of 10km "rond-de-kerk-wedstrijdjes"
Als je echt eens een uitdagende 100k wilt lopen kan je dit even goed in Bouillon, de GTLC of de Grizzly doen als je het niet te ver wil zoeken.
Het eerste grote doel in 2025 voor mij zal de Trail Mont De Flandres zijn met 115km en 3000hm. Weer iets tegen de achterdeur voor mij. Ik zou supergraag eens een 100mijl doen maar eerst wat 100km ervaring opdoen.

Voor de experts: welke snelle trailschoen zouden jullie aanraden voor 44km in het bos en zo goed als plat? Adidas Terrex Ultra Speed? Hoka Tecton X3, Nike Ultrafly trail?

Miljaarde... Begrijp me zeker niet verkeerd! Ik vind het oprecht erg voor de hele bevolking in en rond de stad.
Maar hoe kut zou het zijn als ze volgende week de marathon annuleren (vanuit de 10000den lopers hun standpunt)

Daarnet kreeg ik onderstaande mail. Hopelijk komen ze volgende week met goed nieuws.
Hello,

First of all, we would like to express our deepest sympathy and solidarity to all those who have been affected, you or your loved ones, by the catastrophe that has devastated our province and some other parts of Spain.

The organization of the Valencia Marathon Trinidad Alfonso Zurich has been working from day one, with the utmost discretion, to help those affected by the DANA. It did so on the front line, directly assisting victims in the early hours of Tuesday to Wednesday, and, later, in logistical tasks entrusted by the authorities to support the victims. Any help is little.

The city of Valencia has not been affected by the effects of the disaster, but we cannot remain impassive, and we continue to contribute our humble effort to reduce the effects of this tragedy in the affected municipalities.

We also know that it is essential to reassure you as soon as possible that the race will take place on 1 December. That is why we ask for a little more patience, just a few days given the exceptional situation, and we will send you an update next week. We invite you to continue with your preparation, as our goal is to see you at the finish line.

Additionally, We would also like to inform you that we are finalising various formulas so that, once the most urgent clean-up work has been completed and the main roads in the affected municipalities have been opened, we can continue to provide aid to the victims, who must not be forgotten.

Miljaarde... Begrijp me zeker niet verkeerd! Ik vind het oprecht erg voor de hele bevolking in en rond de stad.
Maar hoe kut zou het zijn als ze volgende week de marathon annuleren (vanuit de 10000den lopers hun standpunt)

Daarnet kreeg ik onderstaande mail. Hopelijk komen ze volgende week met goed nieuws.
Kan toch nooit dat dit door zal gaan? Zo’n event steunt op een pak vrijwilligers, die hebben echt wel iets beter te doen op dit moment

Ze zouden beter annuleren nu direct en het inschrijvingsgeld laten doorstorten naar de slachtoffers bvb?

Ze zouden beter annuleren nu direct en het inschrijvingsgeld laten doorstorten naar de slachtoffers bvb?

De backlash zou onoverzienbaar zijn.
Er zullen gerust veel mensen zijn die snappen waarom het evenement afgelast wordt en waarom het geld naar de slachtoffers zou moeten gaan. Maar je zal er ook veel hebben die vooral zeer persoonlijk met zichzelf bezig zijn en al moeilijk kunnen begrijpen dat dit niet doorgaat, laat staan hun geld dan niet terugkrijgen.

Terug
Bovenaan