Algemene Loopthread

Ferme prestaties iedereen hier!
Ik begin deze week aan m'n 3-trapsraket richting EK Halve Marathon op 12 april in Leuven.
Doel 1: Eindejaarscorrida 12km in Leuven. Vorig jaar net onder de 48' wat toen een verbetering was met meer dan 2', dus dit jaar wordt het gewoon proberen de tijd te verbeteren, al is het maar met 1".
Dan doel 2: de halve marathon van Murcia op 2 februari. Ik wou altijd al eens een halve lopen in het buitenland en mijn ouders hebben daar in de buurt een buitenverblijf, dus waarom niet. Altijd zalige temperaturen daar in de winter, dus het plan opgevat om die HM als opstapje te gebruiken naar de HM in april. Doel is gewoon sneller dan m'n vorige, dus onder 1u30'.
Doel 3: het EK HM in Leuven. Door de hoogtemeters (er is nog geen officieel parcours, maar die gaan er sowieso zijn) gaat er wss geen PR inzitten. Toch proberen :D En anders gewoon genieten van de sfeer in de hometown.

Brugge was inderdaad een snel parcours. Tenminste je in de juiste startbox zat :-)

Omdat ik 3 weken geleden al mijn tijd gelopen had voor Valencia besloot ik Brugge niet door te lopen om geen week training te verliezen. Daarom liep ik voor de eerste keer met garmin pacepro een negatieve split. Leuk om constant mensen in te halen, maar ook 2km vast gezeten achter een groepje rond een pacer langs het water.

Chill begonnen aan 4:50 en het doel was eindigen aan 3:50/km. Maar ik geraakte de laatste 3km niet meer onder 4:00. Geen kracht genoeg in de benen. Ik maak nu echt werk van intervaltrainingen en krachttrainingen 😊
En zo had ik terug een week van 40km. Hopelijk deze week eens 45km. We zien wel hoe de planning deze week loopt met de kinderen.

Ik ga in Antwerpen proberen onder de 1u18 te gaan. Dat is een tempo van ongeveer 3:42min/km. Moet het parcours nog eens goed bestuderen, maar ik ben alleszins wel in die vorm momenteel. Daarna ga ik op die prestatie verder bouwen en in november starten aan mijn voorbereiding voor Sevilla marathon en daar is het doel om onder de 2u40 te gaan. Gisteren ook ingeschreven als 'fast runner' voor Marathon Berlijn. Benieuwd wat ik daar ga kunnen doen.

Voor zij die mij al volgen van in het begin, weten dat ik tijdens Corona mijn eerste (geïmproviseerde )marathon heb gelopen in 3u24, ik denk dat ik hier ooit nog een verslagje geschreven heb. Nu een 5 of 6 (?)jaar later sta ik waar ik nooit gedacht had te staan.

Ik ga in Antwerpen proberen onder de 1u18 te gaan. Dat is een tempo van ongeveer 3:42min/km. Moet het parcours nog eens goed bestuderen, maar ik ben alleszins wel in die vorm momenteel. Daarna ga ik op die prestatie verder bouwen en in november starten aan mijn voorbereiding voor Sevilla marathon en daar is het doel om onder de 2u40 te gaan. Gisteren ook ingeschreven als 'fast runner' voor Marathon Berlijn. Benieuwd wat ik daar ga kunnen doen.

Voor zij die mij al volgen van in het begin, weten dat ik tijdens Corona mijn eerste (geïmproviseerde )marathon heb gelopen in 3u24, ik denk dat ik hier ooit nog een verslagje geschreven heb. Nu een 5 of 6 (?)jaar later sta ik waar ik nooit gedacht had te staan.
Dan lopen we de eerste kilometer misschien in elkaars buurt ;) Ultieme doel is om te finishen onder 1u20, zo niet dan toch ergens rond 1u20-1u21 en als dat niet lukt dan toch tenminste onder mijn persoonlijk record van 1u22m50s. Dat laatste zou in principe wel moeten lukken. Deze keer toch wel 12 weken min of meer hetzelfde schema gevolgd ipv 7 weken de vorige keer.

Ik hoop wel dat het fris is, jammer dat het startuur pas om half twee is.
Qua parkoers wel snel, beginstuk is vergelijkbaar met de redstarrun waar ik in augustus meedeed en dus rechte stukken. Een paar scherpe bochten wel in het middenstuk, maar dan op het einde terug rechte stukken.
Een tijd terug, kon je het parkoers nog in detail zien via strava, maar nu hebben ze enkel een kaartje op de website en is de rest gedelete?

Ik denk dat de rest van het parcours nog terugkomt. De communicatie is een beetje een boeltje daar, maar in 1 van de FB-posts stond zoiets. Ja, heel snel parcours als de wind een beetje uitblijft of toch niet op de kop staat naast de Schelde, denk ik ook wel.

Ik ga er ook staan, maar met heel andere ambities: een 10k uitlopen na mijn blessure, ik loop nog maar een 2mnd terug zeker? Dus 1u is prima, uitlopen is ook prima. Ik ga niet tot het uiterste. Maar liefst toch onder het uur.

In het verleden bewees je al vaak die prestatie op halve marathon goed door te kunnen trekken naar de marathon.

Maar afgaande op de tijden op de halve die je loopt zou je inschatten trager te lopen op de volledige of de halve die niet snel genoeg is. Maw zeer weinig verval!

Ik heb nog zo iemand gekend die quasi geen verval had van halve naar volledige maar deze zijn toch in de minderheid.

Welk weekvolume streef je na? Deed je nog krachttraining?

@MrCipo Na 20 oktober heb ik wel nog 18 weken om aan m'n specifieke marathonconditie te sleutelen, dus ik denk wel het dat het mogelijk moet zijn. Maar ik beweer niet dat ik met een 1u18 HM al meteen een 2u40 M zou kunnen lopen.

Gemiddeld weekvolume in de 14 weken voor de marathon van Rotterdam 2024 (2u44min48) was ongeveer 89km (met 4 weken boven de 100km en een uitschieter van 120km). M'n doel is nu om meer weken boven de 100km te hebben en niet perse te pushen voor weken van 120km. Kwaliteit boven kwantiteit. Momenteel weinig tot geen krachttraining, buiten wat core&mobility thuis. Plan is wel om weer naar sportkiné te gaan na de HM wanneer ik 2 weken actieve rust inlas.

Dan lopen we de eerste kilometer misschien in elkaars buurt ;) Ultieme doel is om te finishen onder 1u20, zo niet dan toch ergens rond 1u20-1u21 en als dat niet lukt dan toch tenminste onder mijn persoonlijk record van 1u22m50s. Dat laatste zou in principe wel moeten lukken. Deze keer toch wel 12 weken min of meer hetzelfde schema gevolgd ipv 7 weken de vorige keer.

Ik hoop wel dat het fris is, jammer dat het startuur pas om half twee is.
Qua parkoers wel snel, beginstuk is vergelijkbaar met de redstarrun waar ik in augustus meedeed en dus rechte stukken. Een paar scherpe bochten wel in het middenstuk, maar dan op het einde terug rechte stukken.
Een tijd terug, kon je het parkoers nog in detail zien via strava, maar nu hebben ze enkel een kaartje op de website en is de rest gedelete?
Michiel is uwe pacer! ;)

Iemand interesse in het overkopen van een ticket halve marathon Antwerpen? Zelf 49€ betaald. Mag weg voor 40€.

Collega waarmee ik het ging doen haakt af. Ik zit ook in mijn zwaarste trainingsweken, dus een (voor mij) snelle tijd zit er niet in. Maw: voor mij onvoldoende incentive om deel te nemen.

Dit kan nog altijd? Of toch de laatste weken.

Ik loop de marathon in Antwerpen.
Ik was voor juni al begonnen met terug wat meer kilometers te maken met als doel toch voor een PR te gaan. Maar begin juni blessure aan de voet gehad. Tot half juli zeer weinig kilometers gemaakt.
Marathonschema was voor mij dus ook kilometers opbouwen van bijna niets naar 100km/week.
3u/3u10 moet wel mogelijk zijn als het wat meezit.

Dit kan nog altijd? Of toch de laatste weken.

Ik loop de marathon in Antwerpen.
Ik was voor juni al begonnen met terug wat meer kilometers te maken met als doel toch voor een PR te gaan. Maar begin juni blessure aan de voet gehad. Tot half juli zeer weinig kilometers gemaakt.
Marathonschema was voor mij dus ook kilometers opbouwen van bijna niets naar 100km/week.
3u/3u10 moet wel mogelijk zijn als het wat meezit.
klopt nu terug wel, begin van de week plots niet meer.

Rare mail wel :D Dus de marathon en de 10k start samen, maar de halve om 13u. Oké. Maar voor de halve staat de eindtijd bij het startvak, en voor de hele het tempo, als ik het goed zie? Maar bizarre indeling wel: 10 startvakken maar slechts de laatste is 5:00+. Die staat toch stampvol en de rest leeg??

Bij de hele staat toch enkel de verwachte finishtijd? Sub 2:58, 2:59-3:14, 3:15-3:29, ... En na alle startvakken van de Marathon beginnen die van de 10k als ik het goed begrijp?

Laatst bewerkt:
Bij de hele staat toch enkel de verwachte finishtijd? Sub 2:58, 2:59-3:14, 3:15-3:29, ... En na alle startvakken van de Marathon beginnen die van de 10k als ik het goed begrijp?
Christus, fout gekeken… ik dacht dat het tempo’s waren: 2:58 min/km :D ik dacht al, beetje hun deelnemersveld overschat!! Het jouwe is veel logischer 😂

Maar dan vind ik het ook raar, want 80% van de 10km-lopers gaan toch sneller lopen dan de 5u-lopers op de marathon… enfin, we zullen wel zien, ben blij dat ik geen PR beoog :)

Christus, fout gekeken… ik dacht dat het tempo’s waren: 2:58 min/km :D ik dacht al, beetje hun deelnemersveld overschat!! Het jouwe is veel logischer 😂

Maar dan vind ik het ook raar, want 80% van de 10km-lopers gaan toch sneller lopen dan de 5u-lopers op de marathon… enfin, we zullen wel zien, ben blij dat ik geen PR beoog :)
hoeveel Elixir d'Anvers zaten er in je kraag toen je de mail las want ook de starttijden heb je fout. :s

Gisteren gaf de garmin hier voor de eerste keer vo2max van 61. :fingerguns:

Ik loop de laatste tijd gem. 5:50-6:30. Gisteren voor het eerst sinds de 20km van Br. tempoloop. De eerste 4: 5:30. Km 5 = volle bak. Na 300m sta ik plots stil omdat een chauffeur mij te laat opmerkte. :S Op karakter terug opgetrokken en nog 4:44. Gem. 5:22 incl. noodstop.

Mijn HR was goed maar mijn pezen/spieren waren 'kak'. Daarna nog 5km gelopen aan 5:59/km (De HR was goed). PS: Ik train voor de volgende 10 miles en ik hoop beter te doen dan dit jaar (1:29:52). Ik heb nog even tijd, de basis is momenteel het belangrijkste. Nu de rest nog.

Update: Vandaag 1:36:27 - tempo 6:30 - 14:83 km- de langste rustige duurloop sinds Brussel (vorige week was het 13,2 km). Ik heb 90+% van de tijd in zone 1 en 2 gelopen. Alleen rond het pleintje waar ik enorm gehinderd werd en waarbij het bergop ging was het een lage zone 3.

Running index was vandaag hier 56. De beste waarde opgemeten sinds mei.

Laatst bewerkt:
hoeveel Elixir d'Anvers zaten er in je kraag toen je de mail las want ook de starttijden heb je fout. :S

Gisteren gaf de garmin hier voor de eerste keer vo2max van 61. :fingerguns:
Amai. Best eerst wat wakker worden voor ik die mails lees. Vakantiekop! De startbox gaat dan open. De marathon vertrekt om 9u en een kwartier later de 10k. Pfoe, wat een bevalling, maar we zijn er samen uitgekomen :D

Vandaag terug een rustige lange duurloop. Het was al veel te lang geleden dat ik nog eens echt rustig kon lopen.
Door 2 halve marathons in 1 maand, geen tijd voor rustige fietstochtjes en slechte slaap door kinderen, blijven mijn prestaties maar dalen. Volgens Garmin is mijn VO2Max al 3 weken na elkaar een puntje gezakt. En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik dit ook zo aanvoel en merk aan mijn hartslagen. Ik had ook 3x zoveel hoog aeroob belasting dan laag aeroob. En mijn HRV status stond op donker rood, slechter dan slecht.

20km echt op m'n gemak vandaag. Het duurde tot halfweg tot ik terug gewend was aan het geforceerd trager lopen. Eigenlijk zalig om chill te joggen in het bos. Ik sla mijn volgende training waarschijnlijk over en zal deze proberen te vervangen door een 2-tal uurtjes los te fietsen. Ook de komende week loop ik enkel rustige loopjes tot de verhoudingen terug kloppen volgens garmin.

Ik focus me nu volledig op de garmin data en hoop alles terug in orde te krijgen. Bij de vorige 2 marathons heb ik me telkens geblesseerd/overbelast in de voorbereiding. Maar mijn polar gaf geen data van laag en hoog aerobe trainingen, hield geen rekening met slaap, stress, hrv, ... Als ik binnen 2 weken mijn volume probleemloos omhoog kan trekken richting de marathon in Valencia zal dit louter aan mijn nieuwe horloge te danken zijn.

O ja, nog een verhaaltje:
Daarnet halfweg een schijtstopje moeten doen (gebruikelijk bij mij). Na het vegen zie ik plots een teek op mijn papier lopen.. 🤨

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan