Algemene Loopthread

Vandaag m'n PR op de 15km geklopt op Dwars door Hasselt, 1h21... nu is de vraag of ik over 2 weken ook de Halve Marathon in Antwerpen dan onder de twee uur kan halen, ik vrees ervoor...
Waarom niet?

Je hebt nog voldoende tijd over om 6km extra te doen aan 6:00/km...

Dus ipv 5:25 je tempo aanpassen naar max 5:40. Lijkt me doenbaar toch?

Dat lijkt mij ook. Hangt ervan af hoever je stuk was, van de vorm van de dag en ook wel van de km’s in voorbereiding. Maar het verschil tussen 10M en een halve is niet zo heel groot, vind ik.

Vertrek ook zo meteen naar Brugge voor HM, al is mijn target eerder tussen 2u en 2u10 max. eerste HM poging ooit was 2:18 dus daar kan zeker wat vanaf. Maar sub2 haal ik al niet, dat tempo kan ik maar voor 5km volhouden
Strava tijd 2u09 en officiële tijd 2u10:20 dus wel tevreden mee. Vat was af op het einde

Soms wel wa tijd verloren in de drukke stukken bv dat lusje (why?) en bij de bevoorrading. Ook al stop je zelf sta je soms bijna stil door anderen

Mooi parcours, zij het wel veel smalle baantjes en paden waar je al wat makkelijker tegen elkaars schoenen loopt. Sub 1h40 gelukt, weliswaar met de hakken over de sloot: 1:39:34.

Heb mij vanaf de start vlak achter de blauwe pacers geplakt en dat was wel nodig. Vanaf km 13 begonnen de benen zwaar aan te voelen, waarschijnlijk idem voor die man die aan het pacen was want na die U-bocht heb ik hem niet meer gezien. Gelukkig deed de dame haar pacing job wel correct en ben ik haar blijven volgen tot km 19. Heb haar bedankt voor haar pacing en dan proberen doorduwen tot de finish. Echter lukte dat doorduwen ook maar voor een kilometer 😂 want toen was 't vat af. In de laatste rechte lijn wel nog ff alles gegeven.

Leuk om te lezen dat velen hier hun vooropgestelde doelen halen, goed bezig!

Ondertussen begint het hier door te dringen dat ik binnen 2 weken mijn eerste marathon sinds zeer lang ga lopen (Antwerpen). Een zotte prestatie gaat er nog niet inzitten, daarvoor was mijn opbouw net iets te kort, maar sub 3u mag geen probleem zijn. Dan kan ik nadien op die basis verder trainen en in het voorjaar een volgende uitpikken.

Enige vraag momenteel is de keuze voor schoenen. Twijfel nog tussen de Vaporfly en de Kiprun KD 900.2.

Trouwens een enorme fan aan het worden van de Decathlon schoenen, heb er nu 2 in mijn rotatie zitten (bovenstaande en de KD 900 light) en dat zijn beide echt super comfortabele schoenen).

Mooi parcours, zij het wel veel smalle baantjes en paden waar je al wat makkelijker tegen elkaars schoenen loopt. Sub 1h40 gelukt, weliswaar met de hakken over de sloot: 1:39:34.

Heb mij vanaf de start vlak achter de blauwe pacers geplakt en dat was wel nodig. Vanaf km 13 begonnen de benen zwaar aan te voelen, waarschijnlijk idem voor die man die aan het pacen was want na die U-bocht heb ik hem niet meer gezien. Gelukkig deed de dame haar pacing job wel correct en ben ik haar blijven volgen tot km 19. Heb haar bedankt voor haar pacing en dan proberen doorduwen tot de finish. Echter lukte dat doorduwen ook maar voor een kilometer 😂 want toen was 't vat af. In de laatste rechte lijn wel nog ff alles gegeven.
In 2017 had ik 2 slechte pacers waardoor ik mijn doeltijd op de marathon niet gehaald heb (3:37 gelopen ipv 3:30). En dit jaar tijdens de 10 miles moest ik beide pacers achter mij laten om (nipt) wel mijn vooropgestelde tijd te halen. (1:29:52)

Meestal gaat het goed. 9/10 kan ik over de pacers niet klagen. But shit happens. Het blijven mensen hé en die kunnen allemaal een slechte dag hebben :)

Dat lijkt mij ook. Hangt ervan af hoever je stuk was, van de vorm van de dag en ook wel van de km’s in voorbereiding. Maar het verschil tussen 10M en een halve is niet zo heel groot, vind ik.

Maar ik heb geen 10 miles gelopen, in heb er 15km gelopen, 6km erbij aan 6:00 per km was nog wel gelukt naar mijn aanvoelen.

Laatste gooi die ik deed naar de HM was helaas 2h+ want mijn motor qua honger en dorst was op.

Voorbereiding was een hel, ik heb de afgelopen 2 weken anderhalve week stil gelegen met een domme rugblessure... Was eigenlijk aan het trainen voor een hele marathon maar heb dat doel uitgesteld naar de Nationaal Park Marathon van volgend jaar.

Zal zien wat Antwerpen geeft, ik vond die Pacers van AA run wel enorm handig... Zouden er op meer plaatsen mogen zijn... Eerst geprobeerd 5km lang de 5:00/km bij te houden en dat is gelukt, me dan wel bewust laten zakken, want dat kon ik geen 15km aanhouden.

Vreemd genoeg werkt zo'n ander mens met een vlag beter als m'n trillend sporthorloge 😂

Waarom niet?

Je hebt nog voldoende tijd over om 6km extra te doen aan 6:00/km...

Dus ipv 5:25 je tempo aanpassen naar max 5:40. Lijkt me doenbaar toch?

Vooral niet omdat ik heel slecht ben ik één vast tempo aan te houden, ik heb eigenlijk eerst 5km 5:00/km gelopen, dan nog eens tot 10km aan 5:20 ofzo... En dan nog eens de laatste 5km aan 5:40 à 6:00.

Misschien als ik bewust bij een pacer van 5:30 zou blijven maar tja, slecht karakter.

Hier ook een PR gelopen al was dat niet moeilijk gezien ik er slechts 1 officiële op wedstrijd heb gelopen met een halve blessure, bij 2 graden op een heuvelachtig parcours 😂
Was idd zalig loopweer. Duurde 3-4 km vooraleer ik mijn hartslagmeter aan de praat kreeg maar het gevoel die ik toen al had werd enkel maar bevestigd toen ik de juiste waardes doorkreeg. Bijzonder negatieve split gelopen en zoals steeds dus veel te conservatief gestart 😂
Strava tijd op de halve afstand: 1h21min07 sec
Officiële tijd volgens meting wedstrijd: 1h21min31 sec.
Zag bij iedereen wel een 100 a 200m te veel op strava, voor mij wordt het dus 1h21min07
Kers op de taart na een seizoen zonder blessures. Ik doe amper mee aan loopwedstrijden dus blijft moeilijk inschatten welke tijd ik in me heb. Heb zelf mijn 10km tijd verbeterd 😅
Hoop toch volgend jaar eens sub 1h20 te gaan met nog een consistent jaar trainen in functie van de 2 geplande halve triatlons

Er is maar 1 tijd dat telt en dat is je officiële tijd he :tongue:

Mooie resultaten gelopen in Brugge precies.
Goed gedaan allemaal!

Mooie resultaten gelopen in Brugge precies.
Goed gedaan allemaal!
Probleem is dat ik strava start als je uit je vak vertrekt en in mijn geval scheelt dat dan al snel 100m of meer. Serieus stuk voor de officiele borden gaf mijn uurwerk al die km aan.

Probleem is dat ik strava start als je uit je vak vertrekt en in mijn geval scheelt dat dan al snel 100m of meer. Serieus stuk voor de officiele borden gaf mijn uurwerk al die km aan.
Heb ook een 200m extra op Strava maar wel gestart met de meting op de start. Tijdens het lopen ook veel Garmin horloges tegelijkertijd horen afgaan nog voor we de km bordjes passeerden.

Heb ook een 200m extra op Strava maar wel gestart met de meting op de start. Tijdens het lopen ook veel Garmin horloges tegelijkertijd horen afgaan nog voor we de km bordjes passeerden.
Ja inderdaad. Was in onze groepje helemaal hetzelfde. Was precies vanaf het begin al goed fout met hun bordjes.

Proficiat aan iedereen voor de mooie tijden! Heb ook die in Brugge gedaan (HM) maar door ziekte van mezelf (en de nacht ervoor van de dochter) uitgelopen in 2u11 waarbij het doel edit: Oorspronkelijke doel was: Sub 2u te halen... Gewoon tevreden dat ik uitgelopen heb, soms moet dit niet meer zijn. :)

Desondanks ik zoutcapsules nam bij de bevoorrading, had ik de laatste km's toch last van krampen. Had dat niet meteen verwacht...

Laatst bewerkt:
Met de grote bedenking dat als het niet op Strava staat het natuurlijk niet is gebeurd 😂

Bij mijn eerste keer dat ik een halve marathon op training heb gelopen een paar 10tallen meter extra gelopen en een printscreen van mijn loopapp genomen moest Strava juist nu natuurlijk de tijd en afstand niet goed hadden opgenomen

Ja inderdaad. Was in onze groepje helemaal hetzelfde. Was precies vanaf het begin al goed fout met hun bordjes.
Helaas in heel veel wedstrijden het geval heb ik al gemerkt. Antwerpen vorig jaar zat er ook serieus naast. Mijn horloge geeft ook altijd te weinig afstand aan waardoor het soms wel wat "gissen" is waar je nu net zit...

Deze zondag is het mijn beurt in Eindhoven :)

We hebben een doel vastgelegd voor 2025. De Nationaal park marathon wordt het eindpunt.

Geen tijdsdoel, gewoon uitlopen. Vorig jaar wou ik deze ook doen maar toen heb ik mijn voet omgekletst in de voorbereiding.

Terug
Bovenaan