Algemene Loopthread

Als duursporter zou 1,5g/kg wel moeten volstaan. Dus ik zou voor jezelf eens uitrekenen of je daar niet aan geraakt.

Recovery shake sowieso enkel nemen na een stevige training, aangezien daar zeer veel suiker in zit. Als het enkel eiwitten zijn dat je nodig hebt kan je ook bv Skyr (+/- 12g eiwit/100g) eten met wat fruit oid, of inderdaad een whey isolate shake zonder toegevoegde suikers.
Mijn voeding is een gigantische ramp om er kort over te zijn.
De toewijding om alles naast het lopen aan te pakken ook uiteindelijk.
Ik klaag niet maar uiteindelijk heb ik al mijn kleine blessures aan mezelf te danken. Ik heb geen grote doelen maar behaal ze nooit door eigen toedoen wat het plezier een serieuze domper geeft.

Als duursporter zou 1,5g/kg wel moeten volstaan. Dus ik zou voor jezelf eens uitrekenen of je daar niet aan geraakt.

Recovery shake sowieso enkel nemen na een stevige training, aangezien daar zeer veel suiker in zit. Als het enkel eiwitten zijn dat je nodig hebt kan je ook bv Skyr (+/- 12g eiwit/100g) eten met wat fruit oid, of inderdaad een whey isolate shake zonder toegevoegde suikers.
Ik ben zwaar gebouwd als loper en ik heb moeite met voldoende eiwitten te eten gedurende de dag.
Dus het wordt dan 'Whey isolate shake'. Ik zal wel zien of dit iets doet bij mij. Net zoals met alles: Try & error :)

Ik moet al kokhalzen als ik denk aan yoghurt (sinds ik kind ben al) dus Skyr ga ik niet eten.

Ik ben zwaar gebouwd als loper en ik heb moeite met voldoende eiwitten te eten gedurende de dag.
Dus het wordt dan 'Whey isolate shake'. Ik zal wel zien of dit iets doet bij mij. Net zoals met alles: Try & error :)

Ik moet al kokhalzen als ik denk aan yoghurt (sinds ik kind ben al) dus Skyr ga ik niet eten.
Maar wat eet je dan zoal door de dag heen?
Want ik gok op voorhand dat ik onmiddellijk al enkele van uw maaltijden kan optimaliseren waardoor je wel dicht tegen 130g eiwit gaat komen wat goed is voor 85kg :P

Maar wat eet je dan zoal door de dag heen?
In de ochtend soms eens pannekoeken of anders gebak (zoals kersentaart, frangipane, kaastaart, Cinamon rolls .. whatever ..). Tijdens de middag meestal boterhammen met charcuterie. In de avond meestal vlees (Meestal van de plaatselijke koe van de boer, maar ook wel eens varken of kip), pasta of zelf gemaakte pizza ... qua groenten gewoon aardappelen, broccoli of maïs. Heel af en toe een slaatje.

Qua drank: Cola zero of water. In de avond ook wat nootjes of chocolade als bonus. (Fruit als ik dat in huis heb maar dat eet ik véél te weinig)
De cola zero moet ik eigenlijk eens beginnen vervangen door iets anders maar dat zeg ik al jaren en dat gebeurt niet duh .. ik moet er echt werk van maken.

Laatst bewerkt:
In de ochtend soms eens pannekoeken of anders gebak (zoals kersentaart, frangipane, kaastaart, Cinamon rolls .. whatever ..). Tijdens de middag meestal boterhammen met charcuterie. In de avond meestal vlees (Meestal van de plaatselijke koe van de boer, maar ook wel eens varken of kip), pasta of zelf gemaakte pizza ... qua groenten gewoon aardappelen, broccoli of maïs. Heel af en toe een slaatje.

Qua drank: Cola zero of water. In de avond ook wat nootjes of chocolade als bonus. (Fruit als ik dat in huis heb maar dat eet ik véél te weinig)
De cola zero moet ik eigenlijk eens beginnen vervangen door iets anders maar dat zeg ik al jaren en dat gebeurt niet duh .. ik moet er echt werk van maken.
Het dieet van een tosporter, nogal wiedes dat de nonkel rapper loopt.

Begin al eens met in de ochtend 200g skyr + 50gr granola + 100g blauwe bessen te eten.
Om 10u een potje van kwark en ik de middag 75g havermout met een 250ml melk en rode bessen of andere fruit.

In de ochtend pannekoek oké. Maar ik vermoed dan voorgemaakte. En een gebakje in de ochtend is gewoon niet de juiste keuze.
Boterhammen met charcuterie ook gewoon niet de beste keuze.

Persoonlijk schrik ik er niet van dat je weinig eiwit binnenkrijgt, de prestaties niet super zijn en je moeite hebt om gewicht te verliezen :P
Soms kunnen kleine ingrepen in je voedingspatroon wel grote verschillen maken, zonder dat het veel geld kost noch moeite.

Het dieet van een tosporter, nogal wiedes dat de nonkel rapper loopt.
De nonkel is 61 jaar en hij kan nog altijd vlotjes 13 km/u lopen als hij echt doorduwt met +-30km/week training
Ik zie niet veel mensen van 61 jaar hem dat na doen zelfs met het allerbeste dieet.

Maar inderdaad mijn voeding is een ramp.

Offtopic: Als je al gewoon “koeken” laat hé (ik ben geen Bart De Wever fan, maar ik heb onthouden dat de grootste bijdrage aan zijn gewichtsverlies kwam door Snickers/Mars/… te laten liggen).

Ik at deze avond een burrito (tarwewrap) met stukjes kip (van ‘t spit, zelf gedaan, zie bbq sub), stukken geroosterde paprika, hummus van kikkererwten en geroosterde aubergine, sausje van 60% yoghurt, 30pct mayo, 10pct sriracha, handje rauwkost uit een zakske en een handje vol spinazie. Alles wat je wil zit erin, steengoede macro’s. Ik gok 600kcal ongeveer.

En dan ging ik een uur later in de berging kijken en zag ik “triple chocolate cookies” ofzoiets. Stomme kleine koeken. 170kcal voor eentje, en kheb er 4 gegeten. Vult niks, geen proteïne, geen goeie KH, geen micronutrienten. Enkel vuiligheid.

On topic: ik treed @MrKend54l bij: je hoeft enkel iets bij te supplementeren (is dat een woord?) als je het niet haalt uit uw voeding. Na mijn lange ritten (of loopjes) eet ik licht maar voedzaam en gevarieerd, met voldoende aandacht voor carbs en proteïne. Dan heb je echt niks extra nodig. Als het te laat is of je hebt echt geen zin of tijd, dan zijn die dingen wel goud waard.

We zijn niet, de meesten toch niet, op zoek naar maximale spiergroei, integendeel.

Bon, nu ik mijn trainingen sinds een week terug openbaar zet op Strava hier ook maar eens terug posten.

Heb een tijdje veel minder gelopen/gesport door omstandigheden, maar vooral ook door een gebrek aan motivatie. Sinds enkele maanden heb ik de microbe terug goed te pakken en daar zijn verschillende redenen voor.

Vroeger liep ik alleen (redelijk veel), maar om ook eens iets anders te doen, ben ik de laatste maanden redelijk veel beginnen fietsen (momenteel 50/50 met het lopen). Gemerkt dat het fietsen nooit mijn hoofdsport zal worden, maar dat de afwisseling mij echt deugd doet. Vind het ook veel gemakkelijker om aan zeer lage intensiteit te fietsen dan te lopen. Geeft mij ook de mogelijkheid om meer te sporten zonder mijn lichaam te veel te belasten.

De laatste maanden vooral aan zeer lage intensiteit gelopen wel, maar sinds een paar weken terug wat meer variatie in de trainingen gebracht. Wat meer intensieve sessies bergop en wat tempo sessies op het vlakke. Nog niet wat het moet zijn, maar de progressie is er wel.

Was een tijdje geleden ook aan het nadenken om nog eens een “A-doel” vast te leggen. Lang getwijfeld over wat het zou worden en uiteindelijk gekozen om de marathon van Antwerpen te lopen. Heb al een doeltijd in gedachte die haalbaar moet zijn en heb daar nog een rekening mee open staan omdat ik er eigenlijk nog nooit deftig heb gepresteerd. We zien wel wat het geeft, maar heb voldoende tijd om klaar te geraken.

Oooh ja, het vele fietsen zorgt er ook voor dat ik veel vlotter terug scherp sta qua gewicht, weeg momenteel 68kg voor 1m78, toen ik enkel liep, zat ik altijd net boven de 70kg. Merk zelf ook dat ik scherper sta dan ooit.

Heel leuk overigens om te zien dat het vlot gaat bij velen hier, doe zo verder.

De koeienliefhebber van BG

Waarom koolhydraten vervangen door iets wat vooral rijk in vezels en vetten is? Ik zou granola vervangen door havermout. Geen toegevoegde vetten en suikers.
De vetten in lijnzaad zijn verwaarloosbaar als je slechts 2 eetlepels gebruikt.
De zaden bevatten echter voldoende omega 3 voor een volledige dag, ze verlagen de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk en ze helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen. Vezels is sowieso iets wat mensen dikwijls te weinig innemen, en daarbij is het ook nog eens van belang om verschillende soorten vezels in te nemen... kans is klein dat je in je andere maaltijden nog veel zaden/noten gaat steken?

Is eigenlijk één van de weinige echte superfoods... wordt wel aangeraden om max 2 eetlepels per dag te nemen

Door de blauwe bessen heb je volgens mij reeds je koolhydraten die je nodig hebt dus ik zie geen nood om havermout toe te voegen al kan het wel natuurlijk.

Blauwe bessen bevatten ongeveer 13g kh per 100g. Weinig dus. Havermout is ook rijk aan vezels by the way. Tuurlijk zijn gezonde vetten belangrijk, maar ik zou 's ochtends (als loper) toch vooral focussen op voldoende kh binnenkrijgen.

Begin al eens met in de ochtend 200g skyr + 50gr granola + 100g blauwe bessen te eten.
Om 10u een potje van kwark en ik de middag 75g havermout met een 250ml melk en rode bessen of andere fruit.

In de ochtend pannekoek oké. Maar ik vermoed dan voorgemaakte. En een gebakje in de ochtend is gewoon niet de juiste keuze.
Boterhammen met charcuterie ook gewoon niet de beste keuze.

Persoonlijk schrik ik er niet van dat je weinig eiwit binnenkrijgt, de prestaties niet super zijn en je moeite hebt om gewicht te verliezen :p
Soms kunnen kleine ingrepen in je voedingspatroon wel grote verschillen maken, zonder dat het veel geld kost noch moeite.
Nu moe tik wel zeggen... "ik eet niet graag yoghurt, en ik heb eiwitten te kort", en dan als oplossing een totaal andere voeding, waarbij je ook het calorieaantal enorm aanpakt. Je wilt ook ineens dat hij afvalt, en je zegt dat de prestaties niet super zijn, waar ik allebei niet meteen iets van lees bij Makila. En een deel van de aanpassing is tòch iets eten waarvan hij op voorhand aangaf het niet door de keel te krijgen...

Allemaal omdat je geen "supplementen" wilt? Ik pak ook een whey-shake, zeker op dagen dat ik weet dat ik laag in de eiwitten zit, en/of zware inspanningen heb gedaan. Zo cruciaal is het niet om die heel hoog te houden, maar voor mij is het puur om 2 overwegingen: gemak en prijs. Het is een pak minder kostelijk om zo'n tonnetje bij XXL Nutrition, 6D of Farmaline te laten komen, dan om telkens potjes (lekkere) skyr mee te pakken. We gaan niet doen alsof elke ochtend 200g skyr en 100g blauwe bessen hetzelfde kost als een pannenkoek. En het gebruiksgemak: poedertje, water, schudden, drinken, genoeg proteïnes binnen. Niks tellen, niks extra bijvoegen.

Daarom is dat niet voor iedereen, maar het is ook niet dat je echt tekorten eet voor een normale mens en je dieet totaal moet omgooien. Het kan ook gewoon zijn als extraatje voor de zekerheid.

Edit: ivm de discussie hierboven, ik vind de tip van Science of Sports wel goed daarin: fuel for the task at hand. Als ik niet speciaal iets ga doen, is het havermout en een koffie, meestal voor de trage loop, soms erna. Als ik tempoduur of intervallen heb, kan het zijn dat het een boterham wordt met pindakaas en confituur. Als ik pas 's middags ga lopen, is het m'n gewone havermout, maar eet ik wel een banaan een uur ervoor.

Deze ochtend na mijn eerste interval gaf min garmin plots een prestatieconditie van +8 aan :biglaugh:
Nog nooit voorgehad, zal wel te maken hebben met de frisse weeromstandigheden.

Enfin mij nu ingeschreven voor zondag de 10km Red Star run, daarna in het Bonapartedok zwemmen als cooling down. :)
Red Star doe ik dit jaar niet mee. Die gaat nog nét te vroeg vallen. Vind het een heel leuke altijd, maar ik ben niet objectief ;) Het is de loop die me aan het lopen gezet heeft toen die nog aan mijn deur voorbijkwam. Dit jaar zet ik m'n zinnen misschien wel op de Bollekesloop, die heb ik nog nooit meegedaan.

Blauwe bessen bevatten ongeveer 13g kh per 100g. Weinig dus. Havermout is ook rijk aan vezels by the way. Tuurlijk zijn gezonde vetten belangrijk, maar ik zou 's ochtends (als loper) toch vooral focussen op voldoende kh binnenkrijgen.
waarom 's ochtends? ik denk dat je lever iets van 500 kcal verbruikt 's nachts maar als je 's avonds je warme maaltijd hebt gegeten zou er toch voldoende glycogeen in je spieren moeten zitten om in de voormiddag te gaan lopen zonder al te veel suikers in te nemen bij het ontbijt?

Sinds ik de koolhydraten vermindert heb 's ochtends voel ik me eigenlijk een pak beter en gaat het lopen ook veel vlotter, maar kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Die skyr is echt wel een topper, ik nam voordien oykos maar daarmee had ik soms toch wel een dipje rond 10-11u, nu met die skyr probleemloos tot ruim voorbij 12u zonder iets van honger.

Ik raad deze aan om door uw yoghurt te draaien:

En ik raad Skyr af, dat is puur consumentenbedrog. Zit allemaal onnatuurlijke proteïne doorgedraaid. Kunt beter gewoon een vette Griekse yoghurt nemen.
De skyr van Boni (Colruyt) wordt nochtans door zeer veel experts als een uitstekend en authentiek product beoordeeld... (onlangs nog vergelijkende test in hln van alle skyrs in Belgische supermarkten en deze kreeg als enige 10/10)

Ik eet zelf ook elke avond een pot skyr (van Arla, 450g) als evening snack (dan eet ik bijvoorbeeld om 19h en dan om 20h30 mijn pot skyr). Ik neem zelf de versie met smaakjes omdat ik de gewone versie niet te eten vind :unsure:. Het idee was om zo toch nog iets lekker na het eten te hebben en nog +- 40g protëine binnen te krijgen, omdat ik anders toch moeilijk aan +-110g proteïne geraak (74*1.5 als richtlijn). Er zit wel wat extra suiker in dan de gewone versie of andere yoghurts maar als je 10-12h per week sport leek me dat niet het grootste probleem :unsure:. Ik eet wel nooit andere gesuikerde snacks (behalve mijn gels tijdens trainingen).

waarom 's ochtends? ik denk dat je lever iets van 500 kcal verbruikt 's nachts maar als je 's avonds je warme maaltijd hebt gegeten zou er toch voldoende glycogeen in je spieren moeten zitten om in de voormiddag te gaan lopen zonder al te veel suikers in te nemen bij het ontbijt?

Sinds ik de koolhydraten vermindert heb 's ochtends voel ik me eigenlijk een pak beter en gaat het lopen ook veel vlotter, maar kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Die skyr is echt wel een topper, ik nam voordien oykos maar daarmee had ik soms toch wel een dipje rond 10-11u, nu met die skyr probleemloos tot ruim voorbij 12u zonder iets van honger.
Omdat je glycogeen hebt in je spieren en je lever. Spieren zullen inderdaad aangevuld blijven maar je lever niet. Kcal verbruiken heeft ook niets te maken met koolhydraten en/of glycogeen.

Terug
Bovenaan