Algemene Loopthread

Zeg dat tegen mijn 6 jaar jongere ik die met zaalvoetbalschoenen begon te lopen. Soms word ik nog badend in't zweet wakker van de rugpijn die ik toen voelde.

Hier in ‘t begin stijfheid in de onderrug ... tot wanneer ik een paar keer core/onderbuik oefeningen gedaan heb op de dagen dat ik niet liep, de stijfheid was zo voorbij. Nu doe ik die sporadisch nog eens.

Maar goed, efkes on topic: ik heb zelf heel vaak last van mijn schouders/nek/rug als ik snel/lang (zeker bij een combinatie van de twee) loop. Ik kan dagen erna daar stijf van zijn + precies soms zelfs beginnen te ontsteken.

Ik probeer erop te letten dat ik voor/tijdens/na het lopen dat allemaal wat stretch en dat helpt zeker, maar vraag me wel af wat de oorzaak is. Verkeerde houding? Te zwakke spieren (maar dan zou dat na verloop van tijd vanzelf beter moeten zijn)? Nog iets anders?

Ik zou daar eens mee naar de kine durven gaan. Uit eigen ervaring weet ik dat de plaatsen waar looppijntjes zich voordoen niet noodzakelijk de plaatsen zijn waar het probleem zit. Ik ben vorig jaar geblesseerd geweest aan mijn kuit, maar de oorzaak was een gebrek aan mobiliteit in mijn enkel. Ik had mijn kuit zoveel kunnen stretchen/mobiliseren/laten uit masseren als ik wou, het probleem zou elke keer terug komen zolang mijn enkel niet mobiel genoeg was.

Ik had zaterdag ook last van mijn schouderbladen/tussen mijn schouderbladen.

In het verleden had ik dat ook na de 20km van Brussel. Bij het lopen heb ik daar blijkbaar pas last van bij intensieve inspanningen na 1,5u. Want bij korte intensieve inspanningen of lange trage inspanningen heb ik daar totaal geen last van.

Bij het fietsen na 4u ook wel vaker last, core oefeningen ten spijt die ik al jaren doe😆

Gisteren bij de podoloog te horen gekregen dat compressiekousen zouden moeten helpen voor mijn tintelende tenen/slapende voet die ik krijg tijdens het lopen (geen andere klachten) om de bloedsomloop te verbeteren samen met een andere loophouding.

Iemand ervaringen met bepaalde merken van sokken? Ik loop 2x 8-10km / week.

Mss best eerste paar bij een winkel kopen met iet of wat ervaren verkopers zoals Runners’ Lab of Trakks? Als je dan tevreden bent kan je ze hetzelfde ergens goedkoper kopen online.

Vandaag voor de eerste keer dit jaar in t-shirt gelopen. Heerlijk!

De periode met ideale temperaturen (voor mij) om te joggen is begonnen :wink: Niet te warm, niet te koud (en voorlopig nog niet te veel pollen in de lucht)

Gisteren bij de podoloog te horen gekregen dat compressiekousen zouden moeten helpen voor mijn tintelende tenen/slapende voet die ik krijg tijdens het lopen (geen andere klachten) om de bloedsomloop te verbeteren samen met een andere loophouding.

Iemand ervaringen met bepaalde merken van sokken? Ik loop 2x 8-10km / week.
Ik ben fan van die van Stox (maar gebruik meestal de tubes i.p.v. sokken).

Ik ben fan van die van Stox (maar gebruik meestal de tubes i.p.v. sokken).

Idd die kom ik geregeld tegen, lijkt me prijs / kwaliteit wel ok.
@DesorteD CEP ken ik niet, zal eens de reviews inlezen.
@Destel Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar is nu wat moeilijker met dat je een afspraak op voorhand moet maken enzo. Maar zij hebben ervaring met de materie dus lijkt me wel eens de moeite om te informeren. :thinking:

Nooit gedacht dat sokken kopen zo'n 'moeilijke' beslissing kon zijn :tongue:

Thanks voor de input allemaal :)
Ik sport al jaren, maar loop nog maar een jaar op asfalt wegens corona, en het afgelopen jaar heb ik ook regelmatig pauzes gepakt.
Heb sinds een maand of 2 ook nieuwe schoenen maar de last in mijn schouders/nek/rug is niet echt veranderd.
Ik probeer ook af en toe te planken (niet genoeg natuurlijk maar beter dat niets).
Plaatsen waar looppijntjes zich voordoen niet noodzakelijk de plaatsen zijn waar het probleem zit" vond ik wel een interessante stelling. Kan zeker!

Ik zal het voorlopig gewoon wat in de gaten houden, maar als het blijft of erger wordt, toch eens naar een professional gaan.

Ivm compressie kousen: Ik heb altijd die van Compressport gebruikt en altijd super tevreden van geweest. Hebben verschillende modellen en vooral hun lichte triathlon sleeves vind ik geweldig. Wel nooit met de volledige kousen gelopen, maar met hun sleeve in combinatie met Stance sokken.

Ondertussen moet ik wel toegeven dat ik volledig ven afgestapt van het lopen met compressie kousen/sleeves. De laatste tijd merk ik dat het mij meer en meer begint te irriteren dan helpen en laat ik ze dus links liggen.

Als je trouwens goede sokken zoekt, kan ik Stance echt aanraden. Ik loop toch wel redelijk veel en heb daar letterlijk 0,0 problemen mee. Ik heb een 100 mijler uitgelopen/gewandeld met 1 paar Stance sokken, nooit gewisseld en niet de minste blaar of zo gehad. Kost wel wat, 16 à 20 euro per paar, maar in mijn ogen het beste wat er op de markt beschikbaar is.

Ivm compressie kousen: Ik heb altijd die van Compressport gebruikt en altijd super tevreden van geweest. Hebben verschillende modellen en vooral hun lichte triathlon sleeves vind ik geweldig. Wel nooit met de volledige kousen gelopen, maar met hun sleeve in combinatie met Stance sokken.

Ondertussen moet ik wel toegeven dat ik volledig ven afgestapt van het lopen met compressie kousen/sleeves. De laatste tijd merk ik dat het mij meer en meer begint te irriteren dan helpen en laat ik ze dus links liggen.

Als je trouwens goede sokken zoekt, kan ik Stance echt aanraden. Ik loop toch wel redelijk veel en heb daar letterlijk 0,0 problemen mee. Ik heb een 100 mijler uitgelopen/gewandeld met 1 paar Stance sokken, nooit gewisseld en niet de minste blaar of zo gehad. Kost wel wat, 16 à 20 euro per paar, maar in mijn ogen het beste wat er op de markt beschikbaar is.
Volg u 100%, compressiekousen zijn nuttig. Maar je mag er niet afhankelijk van worden, het is een hulpmiddel.

Stance sokken zijn inderdaad geweldig. Er zijn er nog hoor maar stance staat wel mee bovenaan. De dunnere draag ik in spikes of wedstrijdschoenen en de dikkere tijdens duurlopen en normalere trainingen. Heb alle hoogtes van no show modellen tot modellen op de kuit, zalig gewoon. Nog nooit geen problemen gehad ermee.

Volg u 100%, compressiekousen zijn nuttig. Maar je mag er niet afhankelijk van worden, het is een hulpmiddel.

Stance sokken zijn inderdaad geweldig. Er zijn er nog hoor maar stance staat wel mee bovenaan. De dunnere draag ik in spikes of wedstrijdschoenen en de dikkere tijdens duurlopen en normalere trainingen. Heb alle hoogtes van no show modellen tot modellen op de kuit, zalig gewoon. Nog nooit geen problemen gehad ermee.

Klopt helemaal, ik ken mensen die al hun trainingen afwerken met compressie kousen. 5km loslopen, 10km, 30km lange loop, intervallen, enz... Ik begrijp eerst en vooral al niet dat je überhaupt de hele tijd met die dingen wil lopen, maar er zo afhankelijk van zijn kan nooit goed zijn.

Er zullen effectief nog wel andere degelijke merken zijn. Bij mij is het gewoon dat ik een hele hoop sokken heb geprobeerd zonder er echt tevreden van te zijn. Ooit Stance eens geprobeerd en sindsdien nooit meer omgekeken

Klopt helemaal, ik ken mensen die al hun trainingen afwerken met compressie kousen. 5km loslopen, 10km, 30km lange loop, intervallen, enz... Ik begrijp eerst en vooral al niet dat je überhaupt de hele tijd met die dingen wil lopen, maar er zo afhankelijk van zijn kan nooit goed zijn.
Op wat baseer je die stelling? Heb wat proberen opzoeken en vind nergens iets dat het nadelig zou zijn om compressiesokken te dragen tijdens elke run. Ik vraag het voor een vriend die dat doet ... ;)

Op wat baseer je die stelling? Heb wat proberen opzoeken en vind nergens iets dat het nadelig zou zijn om compressiesokken te dragen tijdens elke run. Ik vraag het voor een vriend die dat doet ... ;)

Ik baseer mijn mening niet op wetenschappelijk onderzoek of zo, al zal dat er zeker zijn. Ik vind het persoonlijk geen goed idee om uw lichaam er zodanig aan gewoon te laten worden dat je niet meer zonder die dingen kan lopen. Variatie is altijd beter dan steeds hetzelfde te doen. Dat is zo met type trainingen, maar dat is uiteraard ook zo met andere factoren. Het lijkt mij veel beter om bewust met compressie kousen te lopen dan die standaard aan te doen.

Nogmaals, als het voor uw maat werkt, mag je dat voor mij blijven doen, maar wat afwisseling kan nooit kwaad.

Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat het nut van compressiekousen bevestigd.
een korte google scholar search lijkt dit toch direct tegen te spreken...

'Wearing sports compression socks during high intensity running has a positive impact on subsequent running performance. '

'Wearing compression socks during a marathon run reduced exercise-associated intestinal damage.'

Andere onderzoeken zeggen dan weer:
'The results of this study support that compression stockings fail to enhance performance'

Zoals zoveel bij wetenschap, is het niet zwart of wit ;)
Voor ons als recreanten zal het placebo effect mss nog het meeste winst geven ;) Dus zoals karry zegt, doe wat je wilt doen.

Ik vind het persoonlijk geen goed idee om uw lichaam er zodanig aan gewoon te laten worden dat je niet meer zonder die dingen kan lopen.
Maar dat betekent dan niet dat die dingen overbodig zijn hé. Compressiekousen, arm sleeves, etc hebben allemaal hun functie. Ons lichaam is namelijk niet gemaakt om marathons te lopen, dus zo'n attributen helpen om gezondheidsproblemen/kwalen te voorkomen.

Na lang meelezen op het oude 9Lives en nu hier op BG eindelijk besloten eens een account aan te maken.
Sinds vorig jaar de smaak te pakken gekregen van de langere loopsessies en dit voornamelijk van het zien van verhalen van de ultralopers hier op het forum (sommige volg ik al een tijdje op strava) en youtube docu's over ultraraces.

Onlangs begonnen de eerste kleine blessures op te spelen. Toevallig of niet ging dit gepaard met de aanschaf van nieuwe schoenen. Ik heb deze aangeschaft in de speciaalzaak waar ze ook een scan deden met de schoenen aan. Ik heb twee paar aangeschaft, nl. Brooks adrenaline GTS 21(waar ik vlot 900 km mee had gelopen zonder problemen, maar dan de 20 versie) en de Hoka Elevon 2 (omdat ik Hoka eens wou testen).
men raadde mij aan om loop-om-loop af te wisselen met het schoeisel zodat mijn voeten beter getraind geraken. Sinds twee weken heb ik een soort pijn in mijn bovenbeen die tussen spierpijn en botpijn hangt. Ik vind het redelijk moeilijk te bewoorden en kan zelfs niet met 100% zekerheid zeggen waar deze pijn zich exact situeert. Ook heb ik plots het gevoel dat mijn benen niet even lang zijn als ik een loop start, en dat ik hierdoor een soort 'hinkel'beweging maak. Dit is na een paar km lopen wel weg (of het moest gewenning zijn). Dit zowel bij m'n Brooks als bij m'n Hoka's.

Ik moet wel toegeven dat ik ben blijven lopen met deze kwaal, meestal verdwijnt het lastig gevoel in mijn bovenbeen ook na enkele km's lopen, maar na de sessies voel ik dan wel weer meteen dat er iets niet 100% juist is.
Kan dit het gevolg zijn van het overschakelen op Hoka Schoenen (waarbij je sowieso al hoger van de grond staat en misschien verkeerd compenseert?). Dank voor inzichten!

Bijkomend heb ik nu gemerkt dat ik een blaar ontwikkel bij het lopen met de Hoka Elevon 2 op mijn rechtervoet op de scheiding van de voetzool en de zijkant van mijn voet (binnenkan). Ik denk dat dit door het ontwerp van de schoen komt (de tong van deze schoen hangt aan de zijkanten vast en is verbonden met de binnenzool, de randen binnenin de schoen schuren volgens mij constant tegen mijn voetzool). Ik heb nog nooit een blaar gehad op deze plaats op mijn voet. heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Heeft iemand deze schoenen zelf (gehad) en ondervinden jullie dezelfde problemen? Ik heb er slechts 40 km mee gelopen, maar ik zie het voorlopig niet als optie om deze schoenen te gebruiken voor lange afstanden gezien de pijnlijkheid van deze blaar. Ik veronderstel niet de winkel zomaar schoenen terugneemt omwille van dit probleem?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/visie

Terug
Bovenaan