Algemene Loopthread

Morgen nog 11km en zondag 15km (Het doel is nog even doorbijten en 37km weektotaal) en dan ga ik het toch ook voelen (naast de chronische vermoeidheid). Maar volgende week en de week erna ga ik weer wat treden eraf doen. Dat lijkt mij het verstandigste en nodig.
veel hangt af van de hartslagfrequentie waarmee je doet heb ik al gemerkt -> op het gemakske (HS 120-130) kan ik zonder probleem 90-100km/week doen, maar als ik er intensiteit in steek (HS 150-160) dan is het zwoegen om aan 70km/week te komen

veel hangt af van de hartslagfrequentie waarmee je doet heb ik al gemerkt -> op het gemakske (HS 120-130) kan ik zonder probleem 90-100km/week doen, maar als ik er intensiteit in steek (HS 150-160) dan is het zwoegen om aan 70km/week te komen
Bij mij is het omgekeerd (allé ja nog géén 100km per week dat niet) In zone 1-2 lopen is lastiger voor mij dan in zone 3-4 de laatste paar maanden.
Zone 4-5 is dan wel weer zwaarder dan zone 1-2.

Dat klinkt in eerste instantie misschien vreemd / bizar maar zone 3-4 zijn inspanningen leveren zonder dat je contioneel echt helemaal dood gaat.
Mijn lichaam voel ik dan echter minder dan in zone 1-2 juist door die extra inspanning. En als je dan last hebt van chronische vermoeidheid .. ook mijn rug blokkeert af en toe nog eens. Ik heb maanden last gehad van de rug, en die is nu pijnloos en 200x beter, maar af en toe blokkeert die nog en moet ik even die los maken. En bij hogere snelheden gaat die gemakkelijker 'los'.

Dat maakt gewoon dat in zone 1-2 lopen soms niet goed gaat. En een hogere zone raar maar waar weer wel.

Allé het is moeilijk uit te leggen .. maar ik hoop dat ik het wat duidelijker gemaakt heb.

Het is gewoon proberen niet te veel hooi op de vork te nemen, toch vorderingen te maken en .. het is te zeggen: Ik ben al blij dat ik terug redelijk deftig kan lopen. Had de rug niet gebeterd tegen nu, ik had permanent gestopt met lopen. De pijn rond maart-april was echt NIET meer te harden.

Ik ben gewoon al blij dat ik terug op niveau aan het komen ben. :D Ik overweeg nu van mijn schema te volgen tem 40km per week (daar zit ik bijna aan) en dan gewoon een tijdje daar te blijven hangen. Ik denk dat verder verhogen momenteel géén optie is. Dat lijkt mij een slecht idee te zijn.

Laatst bewerkt:
Loopschema.png

Iemand zijn eigen mening over dit loopschema? Of neem ik nog iets te veel hooi op mijn vork?
(Alleen naar de km's per week kijken, de tijden zijn na week 11 nog niet up to date)

Dit is gewoon een zuiver opbouwschema, intervallen en tempolopen doe ik voorlopig nog erg weinig.

Ik zit nu in week 11. Ik ging richting 50+km eind dit jaar maar ik heb het ondertussen aangepast naar max 44km/week.

Rekeninghoudend met hoe ik mij momenteel voel en na de conversatie hier heb ik meteen beslist van dit jaar niet meer verder te verhogen na week 15.

Ik zou zelfs niet weten wat je met zone 3-4 bedoelt
:confused:

Veel hangt toch ook af van opbouw (10% regel) en dan vallen die grote volumes wel mee. In juni had ik nog licht spierpijn na een duurloop na bijna twee weken vakantie. Ondertussen loop ik deze week 100km inclusief een interval- en een tempoloop, probleemloos Een verdubbeling op 9 weken tijd.

Ik dacht via de garmincoach eens een 10km schema te proberen om mijn tijd te verbeteren, zou graag rond de 38 minuten uitkomen. Maar als snelste doeltijd voor de 10km kan ik maar 4:25min/km ingeven.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Veel hangt toch ook af van opbouw (10% regel) en dan vallen die grote volumes wel mee. In juni had ik nog licht spierpijn na een duurloop na bijna twee weken vakantie. Ondertussen loop ik deze week 100km inclusief een interval- en een tempoloop, probleemloos.
De ene mens is de andere niet he. Zuiver op gevoel, als ik tot eind dit jaar die 10% regel uitvoer, dan ga ik terug in de lappenmand liggen. Na rugproblemen, bilproblemen, een verreking aan de kuit .. dat speelt mee in mijn hoofd en ik heb een beetje schrik gekregen.

En beter iets te weinig opbouwen dan iets te veel niet? :support:

Ondertussen loop ik deze week 100km
Nog nooit zoveel gelopen Mijn record is 80.x km. :oi22:

Voor mij deze week op aanraden van de kiné nog niet lopen, wat het totaal op twee weken zal brengen. Ik mag wel fietsen/zwemmen zodus gisteren voor de eerste keer op de hometrainer gekropen (wat een oud ding, mijn gat doet nog zeer) om de conditie een beetje op peil te houden. Dit voelt wel als een streep door de rekening met de HM zo dichtbij. It is what it is.. :(

Jammer genoeg de 6k zondag niet kunnen lopen. Vorige woensdag het laatste rondje gelopen maar vanaf dan ziek geworden en op dit moment nog steeds snot/hoesten.
Alle ziektesymptomen boven de keel kan je met lopen, alles onder de keel beter thuis blijven. Paar weken terug ook een snotvalling gehad, mijn trainingsessies waren voor een paar dagen de enige momenten dat ik vrij kon ademen door de neus.

Loopschema.png

Iemand zijn eigen mening over dit loopschema? Of neem ik nog iets te veel hooi op mijn vork?
(Alleen naar de km's per week kijken, de tijden zijn na week 11 nog niet up to date)

Dit is gewoon een zuiver opbouwschema, intervallen en tempolopen doe ik voorlopig nog erg weinig.

Ik zit nu in week 11. Ik ging richting 50+km eind dit jaar maar ik heb het ondertussen aangepast naar max 44km/week.

Rekeninghoudend met hoe ik mij momenteel voel en na de conversatie hier heb ik meteen beslist van dit jaar niet meer verder te verhogen na week 15.
Ik weet niet goed naar wat ik juist aan het kijken ben.
Is het de bedoeling dat je elke loop op hetzelfde tempo doet? Allemaal trage duur? Intensief duurvermogen? Zone 1 in een 3 zone model?

Het voelt allemaal gewoon zeer random in elkaar geflanst om maar die kilometers te halen.
Week 17 bijvoorbeeld die heel die week rustig lopen, waarom ga je op zaterdag dan 20min lopen? Als je heel de week niks hoog intensief doet, en zelfs al doe je iets hoog intensief, is de impact van 20min nihil. Zeker als je dan de dag erna 1u40 gaat lopen op quasi hetzelfde tempo.

Vraag is of uw traag echt traag genoeg is. En of het geen optie is om niet te focussen op afstand maar op kwaliteit.
Dus traag echt heel correct traag en toch wat sneller werk. Je loopt dan minder afstand maar de afstand die je loopt is wel van kwalitatief.

Ik schrik hier toch vaak van het aantal km’s dat er sommigen per week afleggen.

Hoe krijgen jullie dat gecombineerd met werk/gezin/kinderen en andere verplichtingen?
Is toch iets waar ik persoonlijk hard mee sukkel…

Hoe krijgen jullie dat gecombineerd met werk/gezin/kinderen en andere verplichtingen?
work at home 5/5 met Amerikaanse collega's geeft wel wat vrijheid 's morgens om telkens een uurtje te gaan lopen :wink:

en elk weekend een uurtje op 2-3 op stap en je zit al gemakkelijk aan 70-80km hé

Week 17 bijvoorbeeld die heel die week rustig lopen, waarom ga je op zaterdag dan 20min lopen?
Ik zit nog zover niet he - ik zit nu in week 11. Week 17 is inderdaad (nog) niet juist. Dat heb je goed gezien.

Ik weet niet goed naar wat ik juist aan het kijken ben.
Is het de bedoeling dat je elke loop op hetzelfde tempo doet? Allemaal trage duur? Intensief duurvermogen? Zone 1 in een 3 zone model?
Ik doe voorlopig niks van tempo of intervalloopjes neen.

Het voelt allemaal gewoon zeer random in elkaar geflanst om maar die kilometers te halen.
Dat kan ik gemakkelijk verklaren :D Ik werk 3 dagen van thuis uit. Maar dat wisselt wel eens af. Ik loop meestal in de ochtend en alleen als ik van thuis uit werk. Dus daarom dat het er random uitziet, als ik volgende week woensdag naar kantoor moet komen dan verplaats ik die loopsessie naar bijvoorbeeld donderdag.

Soms word ik wakker en ik heb geen zin om te lopen. Dan loop ik ook niet en verplaats ik die loopsessie naar de dag erna.

Het schema is eerder ook een "herstelschema". Het is te zeggen: Ik loop met als doel 40km te halen zonder 'pijntjes' whatever it takes. En gaat het niet goed (die 2 weken achter elkaar van 21km) omdat ik last had van de kuit? So be it. Ik staar mij niet blind op het schema en ik pas dit dus continue aan.

Ivm de kilometers. Had ik mijn verstand niet gebruikt dan had ik net MEER kilometers gelopen. (Je kent mij ondertussen al wel hé) Ik zit elke week mij ferm in te houden / mijn kas op te fretten MAAR als ik aan de 10% regel zit dan STOP IK. Letterlijk. Dus ik check: Ah ik zit nu aan 31 km? Ah dan duw ik mijn horloge af en ik stop inderdaad letterlijk op dat aantal kilometers.

Eigenlijk gebruik ik dit schema gewoon om ervoor te zorgen dat ik net NIET te veel hooi op mijn vork neem. Dat is voor mij enorm moeilijk, dus ik ben al blij dat ik mij strikt houd aan die kilometers die ik voorop stel. Jij zegt: Dat is iets negatiefs Makila? Ja misschien wel, maar als ik dit niet doe dan had je nog véél méér kilometers zien staan op dit schema. Begrijp je? :D

Ik heb persoonlijk een "remschijf" nodig en zo'n schema opstellen IS zo'n remschijf voor mij. Ik loop soms TE hard van stapel en ik wil soms TE veel ineens.

Vraag is of uw traag echt traag genoeg is. En of het geen optie is om niet te focussen op afstand maar op kwaliteit.
Dus traag echt heel correct traag en toch wat sneller werk. Je loopt dan minder afstand maar de afstand die je loopt is wel van kwalitatief.
Hier heb je wel een heel goed punt. Dat is wel iets om over na te denken en dat neem ik zeker mee.
Zoals je kan zien stop ik rond 44km / week met opbouwen naar langere weekafstanden. Dus ik was inderdaad van plan van mij meer te concentreren op het gedeelte dat jij in het vet geplaatst hebt.

Ik ben het eens dat je niet te veel mag focussen op de afstand. Maar +-40 km is toch was de basis waarmee ik kan werken. Als ik minder kilometers loop heb ik "persoonlijk" een te slechte basis. Nadien kan ik ermee beginnen spelen.

Laatst bewerkt:

Prioriteiten stellen en tijd maken. Ik heb nog geen kinderen btw.

Sport komt op 2 bij mij, tijd met m'n vriendin staat op 1. Ik plan m'n trainingen in zodat het allemaal uitkomt. Uiteindelijk is gemiddeld 1u/dag gemakkelijk in te plannen in mijn situatie, zoals dat voor veel mensen is die een hobby beoefenen. Voor 3 trainingen (snelheid, interval en lange duurloop, samen al goed voor 2/3 van m'n weektotaal) heb ik vaste momenten. De overige km's plan ik in zoals het uitkomt in de week.

Het is in mijn geval vooral een kwestie van het willen. 5-10 uur per week aan een hobby kunnen besteden is imo niet ongewoon voor jan modaal. Als je tv-kijken als hobby meetelt, is dat zelfs weinig.

Ik heb het voordeel dat ik smiddags of net na het werk kan gaan lopen, dus impact is miniem. Het voordeel met lopen is dat je best hoge volumes kunt doen, zonder in absolute termen veel tijd kwijt te zijn: 100km is ook 'maar' 9-10 uur lopen als je direct vanaf thuis vertrekt. Mensen die twee keer peer week een voetbal traning hebben en op zaterdag een wedstrijd spenderen gemakkelijk evenveel of meer tijd hieraan.

Dat kan ik gemakkelijk verklaren :D Ik werk 3 dagen van thuis uit. Maar dat wisselt wel eens af. Ik loop meestal in de ochtend en alleen als ik van thuis uit werk. Dus daarom dat het er random uitziet, maar als ik volgende week woensdag naar kantoor moet komen dan verplaats ik die loopsessie naar bijvoorbeeld donderdag.

Soms word ik wakker en ik heb geen zin om te lopen. Dan loop ik ook niet en verplaats ik die loopsessie naar de dag erna.

Het schema is eerder ook een "herstelschema". Het is te zeggen: Ik loop met als doel 40km te halen zonder 'pijntjes' whatever it takes. En gaat het niet goed (die 2 weken achter elkaar van 21km) omdat ik last had van de kuit? So be it. Ik staar mij niet blind op het schema en ik pas dit dus continue aan.

Het ging eerder over het feit dat je blijkbaar elke loop even snel loopt.
En dat het dan maar random gekozen is van dan eens uur, dan nog eens een uur, is 35 minuten, is 1u35, …

Het doel is zuiver ik wil kilometers maken en opbouwen hierin. En je pakt dan maar wat tijden om de som te doen kloppen.
Het is een herstelschema, dat snap ik. Maar de vraag is loop je echt wel traag genoeg.
En waarom denk je dat andere energiesystemen gebruiken niet bij herstel hoort? Want uiteindelijk is het dat eh, intensiever lopen zorgt ervoor dat je andere energiesystemen gebruikt en uw lichaam prikkelt.

Want je bouwt op naar 44km per week. Maar waarom? Met welk doel? Wat wil je ermee bereiken?
Kwaliteit boven kwantiteit. Het kan perfect zijn dat iemand die maar 30km/week loopt kwalitatief beter traint en meer vooruitgang boekt dan jij die krampachtig maar u focust op x km/week.
Die weekafstand is louter een gevolg.

Het ging eerder over het feit dat je blijkbaar elke loop even snel loopt.
En dat het dan maar random gekozen is van dan eens uur, dan nog eens een uur, is 35 minuten, is 1u35, …
Er zit meer achter dat uurke lopen dan je denkt. Dat is niet toevallig net een uur.

Het is exact 1 uur is omdat ik anders nog vroeger moet opstaan. :rofl: Ik moet van thuis uit ook nog gaan werken. Dus opstaan om 6u. Gaan lopen om 6u30. Thuis komen om 7u30. Dan douchen. Gaan werken. En om 16u30 laptopke dicht en dan van de avond genieten :D Dus dat uur is bewust zo gekozen omdat dit gewoon goed uitkomt. Anders moet ik of te wel voor 6u opstaan (daar heb ik gewoon geen zin in) of langer doorwerken. Daar heb ik ook totaal geen zin in. En in de avond hoor ik je al zeggen? Dan komt het er nog zelden van. Vrouwlief begint dan .. right ..

Ik denk echt dat je in mijn hoofd moet kruipen. Maar laten we zeggen: Ik ben van nature heel erg lui. Dat ik al 13 jaar loop is omdat ik (anderzijds) wel een karakterkop heb. En ja ik neem het allemaal eigenlijk niet al te serieus op.

Nu ik heb mijn schema gepost nét omdat ik hoopte dat jij bovenstaande POSITIEVE commentaar erop zou geven en dat neem ik zeker mee hoor. Dus bedankt daarvoor. Ivm die 44km. Je doet mij denken. Misschien is die 37km van deze week wel voldoende en kan ik mij nu (al) beter concentreren op de kwaliteit van de loopsessies.

Ik laat het even bezinken en ik ga ermee aan de slag. :thumb:

100km is ook 'maar' 9-10 uur lopen als je direct vanaf thuis vertrekt.
True maar als ik 100km op een week loop dan zou vrouwlief malcontent zijn. Ze steunt mij daarin onvoldoende. :S

Laatst bewerkt:
Want je bouwt op naar 44km per week. Maar waarom? Met welk doel? Wat wil je ermee bereiken?
Wil je dat ik eerlijk antwoord?

Ah wel. Je kan er nu mee lachen maar ik ben doodernstig. Ik wil kunnen fretten en saufen zoveel ik wil zonder er te moeten opletten en toch gene gram bijkomen. En als ik 40+ km loop dan is dat het geval.

Ik loop natuurlijk ook graag anders hou je dit niet vol, maar dat is de hoofdreden. Ik loop ipv te dieten (wat de meeste mensen doen) en continue feestje X of Y afzeggen want "op dieet". Ik ben dan gewoon altijd bij om te feesten. :oi22:

Wil je dat ik eerlijk antwoord?

Ah wel - ik wil kunnen fretten en saufen zoveel ik wil zonder er te moeten opletten en toch gene gram bijkomen.
En als ik 40+ km loop dan is dat het geval.

Ik loop natuurlijk ook graag anders hou je dit niet vol, maar dat is de hoofdreden. Ik loop ipv te dieten (wat de meeste mensen doen) en continue feestje X of Y afzeggen want .. op dieet. Ik ben dan gewoon altijd bij om te feesten. :oi22:
ok, effe advocaat van de duivel spelen hier :biglaugh: :

40km/week, ik schat jouw gewicht op 75kg? -> dus caloriën verbrand = 40 x 75 = 3000 cal (ruwe schatting ok)

-> neem je na het lopen iets van eten/drinken met calorieën om te compenseren?
-> 3000 cal/week is dus zo'n 430 cal per dag -> maw 1 Leffe met zakje chips (40 gr) en je bent er al... niet echt onbeperkt eten/drinken lijkt me :wink:

ok, effe advocaat van de duivel spelen hier :biglaugh: :

40km/week, ik schat jouw gewicht op 75kg? -> dus caloriën verbrand = 40 x 75 = 3000 cal (ruwe schatting ok)

-> neem je na het lopen iets van eten/drinken met calorieën om te compenseren?
-> 3000 cal/week is dus zo'n 430 cal per dag -> maw 1 Leffe met zakje chips (40 gr) en je bent er al... niet echt onbeperkt eten/drinken lijkt me :wink:
82kg voor 1m84,5 ;)

Ik heb genetisch een heel goeie verbranding (wel minder dan in mijn jeugd).
Ik kom van nature niet gemakkelijk bij (en ja dat is echt een luxe).

Ik zeg nu niet dat ik elke dag 5 glazen wijn drink en 2 zakken chips of zo he. Maar ik let er echt gewoon 0 procent op.
Sterker nog ik zit nog niet aan die 40km en ik ben afgevallen van 84kg naar 82kg.

Ik vind het (stiekem want als je dat luidop zegt dan wordt dat precies altijd aanzien als discriminatie) altijd zalig als ik met andere mensen ga eten in een restaurant. En dan is het zo van: "Ja een waterke voor mij aub!"
En dan zien ze mij 2 glazen wijn nemen, een gin tonic en ik eet dan 2x zoveel als de 2de grootste eter.
Ik houd mij dan niet in en ik eet en drink wat ik wil - dat doet mij echt niks.
En dan krijg ik van die blikken !!! :oi22: Maar ja dan moeten ze maar méér sporten se. :tongue:

Maar goed dat is in feite off topic.

niet echt onbeperkt eten/drinken lijkt me :wink:
Onbeperkt is een groot woord he. Ergens is er natuurlijk een grens en als ik echt mijn best er voor doe dan kom ik natuurlijk wel bij.
Maar zonder er ook maar 1 seconde aandacht aan te besteden kom ik niet bij se.

Laatst bewerkt:
82kg voor 1m84,5 ;)

Ik heb genetisch een heel goeie verbranding (wel minder dan in mijn jeugd).
Ik kom van nature niet gemakkelijk bij (en ja dat is echt een luxe).

Ik zeg nu niet dat ik elke dag 5 glazen wijn drink en 2 zakken chips of zo he. Maar ik let er echt gewoon 0 procent op.
Sterker nog ik zit nog niet aan die 40km en ik ben afgevallen van 84kg naar 82kg.

Ik vind het (stiekem want als je dat luidop zegt dan wordt dat precies altijd aanzien als discriminatie) altijd zalig als ik met andere mensen ga eten in een restaurant. En dan is het zo van: "Ja een waterke voor mij aub!"
En dan zien ze mij 2 glazen wijn nemen, een gin tonic en ik eet dan 2x zoveel als de 2de grootste eter.
Ik houd mij dan niet in en ik eet en drink wat ik wil - dat doet mij echt niks.
En dan krijg ik van die blikken !!! :oi22: Maar ja dan moeten ze maar méér sporten se. :tongue:

Maar goed dat is in feite off topic.

Onbeperkt is een groot woord he. Ergens is er natuurlijk een grens en als ik echt mijn best er voor doe dan kom ik natuurlijk wel bij.
Maar zonder er ook maar 1 seconde aandacht aan te besteden kom ik niet bij se.

Ik weet natuurljk niet wat je allemaal op een week eet.
Maar indien je met 40km/week echt alle teugels los kan laten dan mag je inderdaad blij zijn dat je een goeie stofwisseling hebt.

Nu natuurlijk zo eens op restaurant heel veel eten en drinken dat gaat het verschil niet direct maken. Als jij heel de week uw calorieën in balans hebt en dan zaterdag is naar 5000-6000kcal gaat dat gaat geen gigantisch verschil maken.
Als jij dagelijks 400-500kcal te veel eet gedurende weken dan wel.

Je wordt niet dik van eens te zondigen. Van eens een all-in vakantie te doen. Je wordt dik van elke dag verkeerde keuzes te maken, dag na dag week na week.

Terug
Bovenaan