Algemene Loopthread

Daar heb ik de oude van. Ga dat systeem niet meer kopen. Vandaar mijn vraag
Waarom niet meer gebruiken? is wel een ideale optie in principe.
Maar anders kan je inderdaad voor een hoofdlamp gaan, ik heb ongeveer volgend model.

Ik heb er met en zonder rode lamp achteraan. Doet zijn werk, maar ik vind het persoonlijk minder interessant omdat de lichtbundel uw hoofd volgt en het spant op uw hoofd of afzakt.

A haha reden dat je dat niet meer zou kopen?

Heb het nu nog wel maar 2x gebruikt dus momenteel nog een klachten over (kan nog komen natuurlijk).

Waarom niet meer gebruiken? is wel een ideale optie in principe.
Maar anders kan je inderdaad voor een hoofdlamp gaan, ik heb ongeveer volgend model.
Het kan ook liggen aan het feit dat mijn elastieken versleten zijn maar ik zit altijd te prullen om dat ding fatsoenlijk aan te hebben.

Dus ik zoek naar iets praktischer.

Iemand aanrader voor in de donkere te lopen? Is een hoofdlamp voldoende?
Ik gebruikt deze sinds 2 jaar
Nince Led Hardloop Verlichting

Batterij is heel erg goed (gaat zeker 2 weken mee) Licht is heel goed en zowel achteraan als vooraan.
Auto's kunnen echt niet naast je kijken in het donker.

Het kan ook liggen aan het feit dat mijn elastieken versleten zijn maar ik zit altijd te prullen om dat ding fatsoenlijk aan te hebben.

Dus ik zoek naar iets praktischer.
Dat is inderdaad het grootste nadeel van dit type vind ik. Het is soms sukkelen om het deftig aan te doen, erg praktisch is het niet (altijd).

Laatst bewerkt:
Benieuwd naar de marathon Berlijn nu zondag. Ben zo zeker nog niet dat Kipchoge zal winnen.

Ook een aantal Adidas-atleten zullen met een nieuwe schoen lopen (Adidas adios Adizero pro Evo 1), een belachelijk dure en lichte 'super'schoen die maar 1 marathon zou meegaan. Kostprijs 500 euro (?). Er zijn maar +500 exemplaren van uitgebracht. Waarschijnlijk om te voldoen aan de eisen van de wereldatletiekbond die zeggen dat atleten niet met prototype schoenen mogen lopen die niet voor iedereen beschikbaar zijn.

Recup / basisloopke vandaag van 6.2 km. Tempo 5:43/km. Eigenlijk wel relatief snel want ik deed niks moeite maar de HR zei dat het wel ok was.
HR 7% zone 1 - 92% zone 2 - 1% zone 3 - 0% zone 4 - 0% zone 5
Zondag nog ne lange duurloop van minstens 13km en week 9 zit er op.

Het gaat best wel goed. Even een paar dagen last gehad van een kuitblessure door padellen tijdens mijn vakantie. Maar voor het overige heb ik eigenlijk tot op heden nog geen pijntjes gehad. Ik probeer mij wel strikt aan mijn huidig schema te houden.

Laatst bewerkt:
Ik heb er met en zonder rode lamp achteraan.
Bij die hoofdlamp die ik heb die achteraan geen rood lampje heeft zet ik zo eentje op die band, de oudere versie die ik nog liggen heb dan.

Ik heb de indruk dat mijn conditie er niet op vooruit gaat. Ligt dat aan het feit dat mijn trainingen niet intensief genoeg zijn?

Of is 3 trainingen niet voldoende om op te bouwen?

Nog een goede 3 weken en dan staat mijn 5e marathon op de planning: Brugge

Ze zijn slim geweest om het parcours wat aan te passen door die saaie lange strook richting de zeedijk van Zeebrugge weg te halen.

In Rotterdam eerder dit jaar wou ik onder 3u finishen en dat is me net gelukt.
Nu mik ik tussen de 2u50 en 2u55.

Ik was al enkele weken super bezig tot het noodlot opeens toesloeg op 31 augustus.
Tijdens een interval training werd ik aangereden door de uitstekende aanhangwagen van een auto juist onder de knieholte aan de achterkant.
Het was op een smalle geasfalteerde boerenbaantje zonder fietspad waar de chauffeur bij het inhalen niet genoeg uitweek.
Ik vloog een meter vooruit en landde op mijn staartbeen op het grasgedeelte tussen het asfalt en de gracht.
De chauffeur stopte onmiddellijk en bood hulp aan voor alle duidelijkheid. Geen vluchtmisdrijf.
Ik had behoorlijk wat pijn en stappen lukte moeilijk.
Naar spoed geweest voor een foto en echo waar de dokter zei dat er een spierscheurtje te zien was.
1 week op krukken en 4 weken revalideren.

Als sportman is het heel erg pijnlijk om al uw werk, energie, tijd, ... in de vuilbak te zien verdwijnen in een fractie van een seconde. Na 48u zag je de blauwe bloeduitstorting plekken.
20230904-143238.jpg
Het herstel ging echter zeer snel en na een consultatie een week later zei de dokter dat ik nog 1 week mij rustig moest houden en dan weer lichtjes opnieuw mag hervatten. Geen spierscheur maar een verrekking dus.
In die 2 weken ben ik een paar keer naar fitness geweest (crosstrainer) en gaan zwemmen in de plaats.
Tijdens het lopen voelde ik niks meer van last op mijn staartbeen na. Het enige jammere was de conditievorm die ik toen had. Weer 5 stappen achteruit.

We zijn nu een week later en de progressie is significant. Exact 1 week geleden 11km met een gemiddelde hartslag van 146 aan 12,1km/u.
Vanmorgen 19km aan een gemiddelde hartslag van 149 aan 13,7km/u.

Ik heb bijna weer mijn oude vorm terug en weer erg hoopvol in een goede afloop binnen 3 weken.

Laatst bewerkt:
Vooral het lange rechte stuk langs het kanaal om terug te keren van Zeebrugge richting Brugge (via Zwankedamme) was heel saai en vorig jaar was er nog eens wind op kop tot in Brugge.

Hopelijk is het nieuwe parcours dan ook een stuk sneller en met meer supporters.

Als je iets minder intensief hebt kunnen trainen, is het misschien een goed idee om een iets kortere taper te doen. Zo heb je zeker nog twee weken de tijd om een aantal key workouts te doen. Bijvoorbeeld 30 a 35km met paar blokken van 5km aan marathontempo. Veel succes @Radbraker !

Het parcours ziet er op het eerste zicht mooier en minder saai uit dan voordien.
Met zo'n 40 hoogtemeters dan nog eens zo goed als plat. Heb enkel wat vrees voor de kassei stukken in het centrum van Brugge en Damme moest het regenen.
Mijn vader zal op 4 plaatsen mijn 6D ultragelletjes aangeven.
Mag hij door het parcours fietsen denk je?

Normaliter zou ik 2 weken taperen maar dat zal inkorten naar 1 week zoals je aangeeft met een 30km interval training als laatste en pittige afsluiter. Zou normaal dan boven de 100km moeten zitten.

Door het parcours fietsen moet zeker lukken. Zelfs constante fietsbegeleiding was vorig jaar geen probleem. Ik had echter geen begeleiding maar heb in de laatste tien kilometer wel een loper en zijn coach voorbij gestoken. Ik denk dat ik een van de weinigen was in de top 15 zonder fietser naast me.

Wel rekening mee houden dat Brugge Rotterdam niet is. Als je voor 2u50-55 gaat, zal je misschien al na 20 a 30km alleen lopen in Brugge omdat het deelnemersveld minder competitief is.

Succes!

Stel dat die flinterdunne stof (upper) van die Evo's morgen scheurt bij een van de topfavorieten dan is het wel een zware afgang voor Adidas.

Kipchoge morgen waarschijnlijk in de alphafly's 3.

Ik heb de indruk dat mijn conditie er niet op vooruit gaat. Ligt dat aan het feit dat mijn trainingen niet intensief genoeg zijn?

Of is 3 trainingen niet voldoende om op te bouwen?
Normaal verbetert je conditie maar na een tijdje stopt dat natuurlijk. Ergens is er een grens.
Maar te snel opbouwen is ook niet goed.

Hoe veel weken train je nu?
Hoe snel bouw je op?
Hoeveel km train je? 3x per week zegt an sich niet zo veel.

Voor mij persoonlijk

26 juli
7.0km - 5:48/km - HR 160
HR 2% zone 1 - 56% zone 2 - 23% zone 3 - 14% zone 4 - 5% zone 5

22 sept
6.2 km - 5:43/km - HR 152
HR 7% zone 1 - 92% zone 2 - 1% zone 3 - 0% zone 4 - 0% zone 5

Zo snel gaat het niet, maar mijn conditie gaat duidelijk in stijgende lijn én ik loop nog steeds max 3x per week.
De gemiddeld HR zakt misschien niet zo heel veel, maar wat wel duidelijk is, is dat mijn HR veel minder snel stijgt als ik loop op mijn basistempo.

Laatst bewerkt:
Na een overbelasting terug met regelmaat drie trainingen per week aan het draaien.

Interval - lsd - duurloop. Tussen den 30 en 40 km per week. Weliswaar in een voorbereidende week van Trenara. Vanaf volgende week begint de specifieke voorbereiding van 12 weken. Eens zien wat dat geeft.

Door het parcours fietsen moet zeker lukken. Zelfs constante fietsbegeleiding was vorig jaar geen probleem. Ik had echter geen begeleiding maar heb in de laatste tien kilometer wel een loper en zijn coach voorbij gestoken. Ik denk dat ik een van de weinigen was in de top 15 zonder fietser naast me.

Wel rekening mee houden dat Brugge Rotterdam niet is. Als je voor 2u50-55 gaat, zal je misschien al na 20 a 30km alleen lopen in Brugge omdat het deelnemersveld minder competitief is.

Succes!
Ok top, dat zou wel ideaal zijn mocht hij naast me fietsen na 8,5km.

En inderdaad, ik besef maar al te goed dat er niks kan tippen aan Rotterdam qua volk, ambiance en deelnemers.
Maar saaier dan Nieuwpoort en In Flanders Fields kan bijna niet.

Terug
Bovenaan